הקתדרלות המפוארות בצרפת: כיצד התאפשרה בנייתם?

הקתדרלות המפוארות בצרפת - פאר אדריכלי

לא פעם אנו עוברים בפריז או צרפת, משיאים מבטנו מעלה בהשתאות אל עבר המבנים המרשימים בגודלם. קתדרלות המפוארות נישאות לגובה, כנסיות מושכות את העין. לאט לאט אנו נחשפים לפרטים עיצוביים מרשימים כמו הפסלים, הויטראז'ים ודמויות מגולפות. בואו נזכור שכל זאת נעשה מאות בשנים ללא הטכנולוגיה של היום. עבודת כפיים סיזיפית שארכה שנים רבות. עלינו לזכור גם שכל הפרטים הקטנים שאנו רואים, כל החלונות, כל הפסלים הייתה להם מטרה חשובה מלבד יופי: לימוד. רוב האוכלוסייה בשנים ההם לא ידעה קרוא וכתוב. דרך הפסלים והחלונות הם 'קראו' סיפורים בצורה מופשטת וקלה.

היום נלמד קצת על ההבדל בין 2 סגנונות הבנייה השונים. נלמד גם מושגים שונים באדריכלות גותית, כך שבביקורכם הבא בפריז או צרפת, נוכל לדעת קצת יותר מה אנו רואים ומה הם ההמצאות שאפשרו בניה זאת. בואו נתחיל.

הקתדרלות, הקתדרלות המפוארות בצרפת: כיצד התאפשרה בנייתם?
הקתדרלות המפוארות בצרפת- נוטר דם פריז רשיון: 123RF

הקתדרלות המפוארות: ההבדל בין רומנסקי לגותי

לפני המאה ה12 סגנון הבנייה הרומנסקי– סגנון רומאי היה השולט באירופה החל מהמאה העשירית. סגנונו התבטא בקירות עבים במיוחד, קשתות מעוגלות, חלונות קטנים יחסית וגובה נמוך יחסית. בתוך הכנסייה עמודים עבים במיוחד מסביב לחלק האחורי שהוא בדרך כלל מעוגל. היו מצמידים לקירות קפלות קטנות חצי עגולות שסיפקו תמיכה נוספת לקירות המבנה וכך הושג חוסן מבני. הקתדרלות היו כמו מבצרים חסונים.

לקירות בצד הכנסייה היה לרוב קיר כפול. בין העמודים העבים היו עוברים קמרונות חבית-שורה של צלעות ישרות בין עמוד לעמוד לתמיכת התקרה. בשל חוסן המבנה והקירות העבים במיוחד היו מספר מועט של חלונות צרים. עוד סיבה לבניה המסיבית היא הגנה מפני שודדים ושבטי ברברים שחיו באירופה.

הקתדרלות המפוארות שיבנו בהמשך שינו כל זאת.

הקתדרלות, הקתדרלות המפוארות בצרפת: כיצד התאפשרה בנייתם?
קשת מחודדת מאפשרת בניה גבוהה יותר ודקה יותר
הקתדרלות, הקתדרלות המפוארות בצרפת: כיצד התאפשרה בנייתם?
איור של קמרון צלעות סגנון גותי מקור: ויקפדיה
הקתדרלות, הקתדרלות המפוארות בצרפת: כיצד התאפשרה בנייתם?
סכימת תמיכה דואה בקתדרלה בסגנון גותי מקור: ויקפדיה

הקתדרלות המפוארות- המעבר לסגנון גותי

במאה ה12 עם בניית בזיליקת סן דני נכנס מושג חדש- גותי. בעזרת טכניקות מתקדמות שהלכו והשתכללו בשנים הבאות נבנו הקתדרלות וגם כנסיות גדולות יותר, גבוהות יותר, חלונות ויטרז' מרשימים בגודלם. כיצד זה הושג? האדריכלות הגותית ובניית הקתדרלות המפוארות באו לאפשר מספר דברים:

1- הכנסת אור רב לכנסייה, אור=אלוהים

2- אדריכלות היא גם אומנות וגם מדע

3- שימוש בגאומטריה, פרופורציות במבנים והבאת ידע חדש

כאשר ישבו מתכנני הכנסיות הקדומים כיצד מביאים זאת לידי ביטוי הושגו כמה המצאות פורצות דרך.  

קשתות מצביעות– קשתות מחודדות בקצה. הטכניקה הזאת נמצאה גם בכתבי מלומדים מוסלמיים, הקשת המחודדת העבירה את כיוון העומס כלפי מטה ולא לצדדים במקרה של קשת עגולה. התוצאה: אפשרות לבנות קשתות גבוהות יותר שנתמכות בעמודים דקים יותר.

התמיכות הדואות– אחת ההמצאות החשובות ביותר. התמיכות הדואות הן הכנפיים שאתם רואים יוצאות מסביב לקירות הכנסייה. זה אפשר קירות דקים יותר, גבוהים יותר ואפשרות לחלונות גדולים יותר בין התומכות. הדבר אפשר גם בנייה גבוה נותר מכיוון שהתמיכות העבירו את הלחץ מהקירות החוצה ולמטה. מעל לתמיכות תראו צריחונים מתנשאים תפקידם מלבד להוסיף אלמנט פיסולי הוא משקל נוסף על התמיכה כלפי מטה. הקתדרלות נסקו לגובה.

קמרונות צלעות– נועדו לתמוך בגג המבנה. הסתכלו למעלה אתם תראו שני קשתות חוצות אחת את השנייה בין 4 עמודים ובאמצע חיבור. זהו "אבן ראשה" שמחזיק את הצלעות יחד. האבן נופלת כל הצלעות נופלות. עוד סוג של קמרון צלעות הוא זה שבו נמצא גם קשת רוחב ואז אתם תראו 6 צלעות יוצאות מאבן הראשה. הקמרונות אפשרו בנייה גבוהה יותר ועמודים דקים יותר.

פיסול גותי– פסלים רבים בגדלים שונים מתארים דמויות חשובות מהברית החדשה ומהתנ"ך. לאחריהם באו גם הגרגוילים שהיו מרזבים מעוצבים בסופם בלוע פתוח וגם הגרוטסק אותם פסלים מפחידים בצורות שונות.

תבליטים– באו מסביב לשערי הכניסה. הם מספרים לנו סצנות שלמות מאירועים חשובים בנצרות לאורך השנים.

הקתדרלות, הקתדרלות המפוארות בצרפת: כיצד התאפשרה בנייתם?
הקתדרלות המפוארות - תיאור חלקי קתדרלה גותית חיצוני מקור: ויקפדיה

הקתדרלות המפוארות- מה אנו רואים?

חזית הכנסייה- מהווה את פני הכנסייה כלפי חוץ. בדרך כלל רחבה גדולה לפניה, על אזור מישורי בחלקם יהיו מדרגות מובילות לכניסה. נראה 3 קשתות עם דלתות זכר לשער הניצחון קונסטנטין ברומא דרכו עברו קיסרי רומא.

צריחים– מכילים את פעמוני הכנסייה ולרוב מסתיימים בצריח מחודד.

נרתקס-שטח הכניסה לכנסייה בין הדלתות הכפולות כאשר נכנסים בשער.

הספינה הראשית– המבנה המרכזי שמתחיל בחזית המערבית ונמשך עד מקום המצלב שמחבר בתי הרוחב והאפסיס. הספינה הראשית מכילה את קהל המאמינים ומופרד מבית המקהלה.

מעבר(ספינה משנית)– נמצא לצד הספינה הראשית ומקיף את הספינה הראשית מאפשר מעבר חופשי שלא מפריע למאמינים.

בתי הרוחב– יוצרים את צורת הצלב ובסוף כל חזית חלון רוזטה גדול.

מקום הצלב- מחבר בין הספינה הראשית לבית הרוחב ובית המקהלה.

בית המקהלה– נמצא במזרח הכנסייה. במקום זה מתקיימים הטכסים הנוצריים. מכיל את המקום שבו יושבים אנשי כמורה.

אפסיס– שטח חצי עגול נמצא מאחורי בית המקהלה שבו ימצא המזבח. בדרך כלל יתנוסס שם צלב גדול ולפעמים יהיה בקרבתו קבר חשוב.

אמבלטורי– מסלול מעגלי מסביב האפסיס. מאפשר מעבר לקהל רב לבקר באזור סביב המקום המקודש. שוב מבלי להפריע למהלך הטקסים עצמם. 

קפלה– בית תפילה קטן. בדרך כלל נמצא מאחורי האמבולטורי או בצידי הכנסייה ושם תמצאו דמות של קדוש כל שהוא והדלקת נרות לזכרו.

חלון רוזטה– חלון עגול גדול מזכוכית צבעונית שנמצאת בתוך מסגרת תחרה עדינה המדמה פרח ורד מכאן שמה. 

חלון ויטראז'– חלונות גדולים צבעוניים שמקיפים את מבנה הכנסייה. תפקידם להכניס כמות גדולה של אור וגם לספר סיפור בדרך כלל מהברית החדשה או התנ"ך.

חלון מחודד– חלון צבעוני צר וגבוה שקשת בסופו. בדרך כלל תמצאו אותו בקומה שנייה לאורך הכנסייה.

קריפטה– החלק העתיק מתחת לכנסייה משמש כאתר קבורה ואחסון שרידים יקרים.

טריבונה-מעבר בקומה שנייה בכנסייה.

טריפוריום– מעבר בקומה שלישית בחלק מהקתדרלות הגדולות או הכוונה לחלונות ויטרז' בשורה שלישית.

גמלון– משולש שווה שוקיים ללא צלע בסיס שמקשט חלונות ושערים. 

הקתדרלות, הקתדרלות המפוארות בצרפת: כיצד התאפשרה בנייתם?
הקתדרלות המפוארות- תיאור חלקי קתדרלה גותית חיצוני מקור: ויקפדיה

מחוץ לקתדרלה

קלויסטר– מבנה מרובע לצד קתדרלות. יותר נפוץ במקומות שהיה להם מנזר צמוד שם חיים נזירים או אנשי כמורה.

ארמון הבישוף– מבנה נפרד צמוד לקתדרלות שם מתגורר הבישוף. ניתן לראות בקתדרלת נוטר דם זהו המבנה הראשון לצידה.

בית מועצת הקתדרלה– מבנה צמוד לקתדרלה שם נפגשים אנשי הכמורה למפגשים ודיונים לפני הכניסה לתפילה בקתדרלה. ניתן לראות אחד כזה צמוד לנוטר דם זהו המבנה השני.

שער הכניסה לקתדרלות וכנסיות מה אנו רואים?

שער הכניסה לקתדרלה או כנסייה יהיה משופע בפרטים, כמו שהסברתי בתחילה הם נועדו להמחיש סיפור למי שאינו יודע קרוא וכתוב ואלו היו רוב האוכלוסייה הפשוטה. הנה כמה מהם:

טרימו– עמוד אמצע גדול נושא פסל דמות חשובה בדרך כלל ישו או הבתולה מרי וישו התינוק בידה.

משקוף– החלק המלבני מעל הדלת עליו תמצאו גילופים שמספרים סיפור.

אפריז– נמצא מחלק מהקתדרלות כמו נוטר דם פריז ונמצא מעל המשקוף ויספר עוד סיפור.

טימפנון– חצי קשת שנמצאת בחלק העליון וגם בה נמצא דמויות חשובות בנצרות.

פסלי עמוד– פסלים גדולים שנמצאים בצידי השער בדרך כלל של קדושים, שליחים, ודמויות מהתנ"ך.

חופות– נמצאים מעל פסלי העמוד.

ארכיוולטים– פסלונים קטנים בשורות שנמשכים בקשת בולטת מעל השערים. נמצא שם נביאים, שליחים, קדושים, בתולות ולפעמים גם שדים ומפלצות. יש המון הפתעות בארכיוולטים אני אביא לכם כמה דוגמאות בכתבות הפרטניות שלי על סן דני ונוטר דם.

הקתדרלות, הקתדרלות המפוארות בצרפת: כיצד התאפשרה בנייתם?
כנסיית סן שאפל בפריז חלון הרוזטה- מקור 123RF ברישיון

גרגוילים מה הסיפור של היצורים המפחידים ?

לפני שנים הוציאו בוולט דיסני את הסדרה המצוירת "הגַרְגוֹיְלִים", שבה קמים פסלי מפלצות מאבן לתחייה מידי לילה, בטירה ששוחזרה על גבי מגדל מודרני בניו יורק. אבל מהם אותם גרגוילים מוזרים?

מקור השם גרגויל (Gargoyle)

בשנת 600 אחרי הספירה, היה דרקון בנהר הסיין ליד העיר רואן שהטיל אימה על תושבי העיר ועל סירות ששטו בנהר. שמו-גרגויל. אחרי קרב ארוך, הדרקון הוכנע עי סנט רומן והושלך במרכז העיר. התושבים העלו אותו באש וגופו נאכל בלהבות אך צווארו וראשו לא. התושבים תלו את הראש על הקיר להזכיר את כוחו של האל.

בצרפתית גרגוי = צוואר או גרון. גם אפשר לפרש כלבלוע עם כוונה לגרגור של מים.

הקתדרלות, הקתדרלות המפוארות בצרפת: כיצד התאפשרה בנייתם?
גרגויל בזיליקת סקרה קר פריז צילום: ניר יבלונקה

גרגויל או גרוטסק?

במאה ה12 הגרגויל נכנס לשימוש כמרזב להרחקת המים מהמבנה, למנוע חדירת מים, החלשות של הטיח והרס תשמישי קדושה. המרזב ארוך בצורת תעלה פשוטה, או בצורת גוף ארוך ומפוסל בקצהו ראש מפחיד עם פה פתוח שדרכו המים יוצאים. אבל לצד זה שה"גרגויל" שימש כמרזב, הוא שימש כדי להפחיד. אבל למה ואת מי צריך להפחיד? – ובכן, במקור הוא נועד להפחיד שדים ורוחות רעות, כך שיימנעו להיכנס לכנסייה. הקתדרלות שימשו במה מעולה לעיצוב החדש.

לא פעם תוכלו לראות פסלי שדים ומפלצות כאלה, שהם לא מרזבים. על אף שבציבור מכנים בדרך כלל את כל פסלי המפלצות והשדים "גרגויל", יש אבחנה ברורה בין "גרגויל" לבין הסוג השני, המכונה "גרוטסק" או "כימרה". בעוד שהגרגויל הוא מרזב מפוסל ומעוצב כמפלצת, הגרוטסק הוא פסל של מפלצת שאיננו מרזב. עם זאת, מחוץ לחוגים המקצועיים מקובל לכנות את שני סוגי הפסלים בשם "גרגויל". כך או כך, הגרגוילים מאפיינים את האדריכלות הגותית, בה מיקמו אותם על קצה הגג כמרזבי מים קישוטיים.

צורת המפלצות דמויות הדרקונים, השדים או סתם יצורים שלא נשמח להתחבר איתם, הופנו תמיד כלפי חוץ והפחידו את האנשים שעברו ליד המבנה. בשביל הכנסיות היה כאן איום לא מוסווה מדי, על המאמין הרשלן, שלא הגיע זמן רב לווידוי ולתפילות. הם בחנו את הנכנסים פנימה, האם אתה בא להתפלל בלב נקי.

"כימרות" מתארים יצורים בעלי שני ראשים או שלושה או ראש אריה עם גוף של עז וזנב נחש.

הגרוטסק עצמו נוספו לקתדרלות במאה ה19 בשיפוצים הגדולים.

גם לחיות יש משמעויות שונות לדוגמא:

אריה- מסמל את מרותו של אלוהים על נתיניו.

עטלף-מרחיק רוחות רעות מדלתות.

חתול- יוצא לצוד בלילה ולא רק עכברים.

נשר-שחצן בגלל שיכול לעוף למרחקים ותמיד מסתכל קדימה.

נהניתם מהכתבה? כנסו לכתבה על בתי הקברות של פריז

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=7006