מסע מרתק בעקבות הפסלים של גני לוקסמבורג

בעקבות הפסלים

כאשר אנו מטיילים בגני לוקסמבורג אינך יכול שלא לשים לב לשפע הפסלים בנמצא. מי בשטח הפתוח, מי מסתתר מהעין, מקטן ועד גדול, שיש או ברונזה, פזורים להם וקוראים לנו לבוא לגלות אותם. פשוט נכנסים למוזיאון פתוח ומרתק שזור במחוות לאומנים של צרפת. נמצא כאן יצירות של מיטב האומנים ומחוות לדמויות מפתח בתרבות הצרפתית, מי הם הדמויות? היכן הן מסתתרות? מי פיסל אותם? החלטתי להרים את הכפפה ולהכין כתבה בתוספת מפה שתעזור לנו לגלות את קסמי הפסלים בגן הכי יפה בפריז. אני מבטיח לכם שהביקור הבא בגני לוקסמבורג יראה אחרת, גם לכם וגם לי, כן גם אני לומד את פריז כל הזמן. מכיוון שיש כ 106 פסלים בחרתי להביא את סיפורם של כמה מיוחדים והשאר אתם תגלו באמצעות המפה שהכנתי לכם בטיול הבא. כל הפסלים נמצאים במפה שלי.

הפסלים של גני לוקסמבורג- הצד המזרחי

בחרתי להתחיל דווקא בכניסה מרחוב מדיצ'י בירידה מהפנתאון, ולהביא כמה פסלים שובבים.

  •  The Faune Dansant

Sculpteur- Eugene louis lequesne (1815-1887)

אחד הפסלים המוכרים ביותר הוא "הפאן הרוקד". פאן-אל הרועים והעדרים מהמיתולוגיה היוונית, היה תמיד שמח אוהב מוזיקה וריקודים. הפסל לקסן מציג לנו אותו בדיוק כך, שמח ועליז כשאנו נכנסים בשער מכיוון הפנתאון.

  • L’acteur grec

Sculpteur- Charles-Arthur Bourgeois(1838-1886)

פסל שובב נוסף נמצא באותו שביל כניסה מצד הפנתאון הפעם בסופו. זהו פסלו של שארל בורז'ואה, "השחקן היווני". הפסל הוצג בתערוכה האוניברסלית בשנת 1878 וזכה במדליית ארד. הפסל מציג לנו שחקן, מסכה מורמת מעל מצחו מחזיק תסריט בידו ומשנן את תפקידו. הפסל הוצב תחילה בתיאטרון אודיאון הסמוך ועבר לגני לוקסמבורג, המקום המושלם עבורו.

  •  Le Marchand de Masques (The Mask Seller)

Sculpteur- Zacharie astruc (1835-1907)

פסל "סוחר המסכות" מאת זכרי אסטרוק. פסל ברונזה מיוחד מאוד שנמצא על בסיס אבן וגובהו 2 מטר. בראש הפסל נער צעיר מחזיק בידו השמאלית מסכה של ויקטור הוגו. לרגליו מונחות עוד שמונה מסכות קטנות, שמייצגות אומנים שונים. בואו נסתכל יחד מחזית הפסל נסתובב נגד כיוון השעון ונזהה את האמנים. ברבי ד'אורווילי(סופר), ז'אן בפטיסט קורוט(צייר), אונור דה בלזק(סופר), דלקרואה(צייר), גבריאל פורה(מלחין), קרפו(פסל), ברליוז(מלחין) ואלכסנדר דיומא הבן(סופר). לפסל שהוצב בגן בשנת 1886 היו במקור עוד שלוש מסיכות על ידו הימנית של הנער אך נעלמו. זכרי אסטרוק עצמו היה פסל, צייר, משורר ומבקר אומנות.

  •  La Bocca Della Verita1872

Sculpteur- Jules blanchard(1832-1916)

פסל מיוחד ומעניין זה מתורגם מאיטלקית "הפה של האמת" מאת ז'ול בלאנשארד. אנו נראה דמות נשית מכניסה את ידה לתוך פה האמת. אם היא משקרת הפה היה נסגר.

  • Leconte de Lisle

Sculpteur- Denys puech (1854-1942)

טובע בירוק ומוקף פרחים, נמצאת אנדרטה שמנציחה את המשורר הצרפתי לקונטה דה ליזל. פסל השיש שמתנשא לגובה 3.8 מטר פוסל ע"י דניס פואש בשנת 1897. שימו לב למלאכית עם כנפיה הגדולות מחבקת את לקונטה. הפסל נחנך ביולי 1898.

הפסלים, מסע מרתק בעקבות הפסלים של גני לוקסמבורג
הפסלים של גני לוקסמבורג- הפאן הרוקד צילום: ניר יבלונקה

בואו נרד במדרגות

בטח שמתם לב לדמויות האבן הגדולות מסביב לטרסות. אלו סדרה של 20 פסלים שנקראים "סדרת המלכות והנשים המפורסמות" שעליהן כתבתי לכם בנפרד. מי שלא הספיק לקרוא פשוט ילחץ על הקישור. כעת נרד במדרגות הטרסה ונכיר את הפסלים בתוך המדשאות ומסביבם. סידרה זו נקראת פסלים 'הפסלים העתיקים' משום שאת חלקם לא ידוע מי פיסל.

באמצע בריכת המים נראה מזרקה משיש "תינוקות תומכים בקערה" האומן לא ידוע.

  • Diane a la Bache

אי אפשר לפספס את פסל השיש באמצע המדשאה הירוקה מוקפת הפרחים. הפסל שמתנשא לגובה 2.15 מטרים נקרא "דיאנה והצבי". אנו נראה את דיאנה אלת הציד וצבי בידה האחת' וידה השנייה נשלחת לאשפת החיצים שתלויה על כתפה. זהות הפסל אינה ידועה.

  • Scherer Kastner monument

Sculpteur- Aime Jules Dalou (1838-1902)

מאחורי פסלה של דיאנה באותה מדשאה נראה אובליסק בגובה שישה מטרים. יצירה השלישית במספר של הפסל איימה זול דאו והפעם מונומנט לכבודו של אוגוסט-שורר קסטנר, פוליטיקאי וכימאי. קסטנר פוליטיקאי אמיץ שתמך בדרייפוס היה גם תעשיין ומנהל עיתון, רפובליקן שהתנגד למשטרו של נפוליאון השלישי. במונומנט נראה מדליון עם פניו של קסטנר ושתי דמויות: האחת אישה ערומה המייצגת את האמת, צד שני הדמות בגלימה מייצגת את הצדק. הפסל הוצב בשנת 1908 בגני לוקסמבורג 6 שנים אחרי מותו של הפסל דאלו.

  • Venus sortant du bain statue

כעת נעמוד בחזית הבריכה עם הפנים לארמון ונסתכל שמאלה. באמצע המדשאה החצי-עגולה עמוד שיש בגובה ארבעה מטרים. זהו הפסל "ונוס יוצאת מהאמבט". ונוס אלת האהבה גובהה 1.5 מטרים יוצאת וחלוק לגופה. גם לפסל עתיק זה אין מידע על יוצרו.

  • David vainqueur de Goliath

עכשיו אנו עומדים ומסתכלים על המדשאה החצי עגולה מצד ימין. שם נמצא את הפסל "דויד מנצח את גוליית", אחד הפסלים העתיקים בגן שגם על יוצרו אין מידע. בפסל שגובהו 1.5 נראה את דויד חרב בידו גלימה ביד השנייה וראשו של גוליית לרגליו. כיום אנו רואים העתק שיש שנוצר בשנת 1993 כאשר המקור נשמר בתוך ארמון לוקסמבורג.

הפסלים, מסע מרתק בעקבות הפסלים של גני לוקסמבורג
פסל החירות מאת ברתולדי צילום: ניר יבלונקה

בואו נקיף את הבריכה והמדשאה

עכשיו נקיף את הטרסות מלמטה ונתחיל כאשר גבנו לארמון ואנו בצד שמאל. בואו נתחיל ללכת ולהכיר את הדמויות.

  • Marius debout sur les ruines de Carthage

(Sculpteur- Nicolas Victor Vilain (1818-1899

כאשר אנו מסתכלים על הארמון מהמדשאה נראה בצד ימין פסל שמתאר את מריוס עומד מעל חורבות קרתגו. הפסל הוצב בגן אחרי שהוצג בתערוכה האוניברסלית בשנת 1867.

Calliope

(Sculpteur- Fernando Pelliccia (1808-1890

כאן נראה את המוזה 'קליופ' מהמיתולוגיה היוונית, נבל בידה.

  • Vulcain

 (Sculpteur- Charles Antoine Bridan(1730-1805

כאן אנו רואים את 'וולקן'-אל הרי הגעש. גלימתו בקושי מכסה את חלציו וולקן אוחז בפטיש ולידו סדן עליו מונחת קסדה שהוא חישל באש. הפסל שהוצג תחילה בסלון פריז בשנת 1781 הוצב בגן ב1802.

  • Flore

פסל שיש עתיק שהחליף מקור שנעלם ומציג דמות נשית מחזיקה את שולי גלימתה ובידה השמאלית זר עגול. מה שמפתיע הוא שצד שני במקביל יש פסל זהה. האומן לא ידוע.

  • Venus au Dauphin

אנחנו כבר בצד השני ואחרי שעברנו פסל זהה של 'פלור' הגענו לפסל 'ונוס והדולפין'. ונוס אלת האהבה, עומדת עירומה לרגליה ניצב דולפין שאני חייב לציין שנראה מרושע משום מה.. האומן אינו ידוע.

  • Junon, Reine du Ciel

קבלו את יונו מלכת האלים, עוד פסל שהאומן שלו אינו ידוע. יונו בתו של שבתאי נישאה לצדק מלך האלים ומלך השמיים והפכה למגינת הנשים. היא גם אמו של וולקן מלך האש שהזכרנו קודם.

  • Minerve à la Chouette

פסל זה מציג לנו את מינרווה, אלת החוכמה וינשוף בידה מכאן שם הפסל. מינרווה הייתה בתם של יופיטר ויונו, הינשוף למי שתהה הוא סמל לחוכמה.

***שימו לב לזוג האריות שנמצאים בסוף המעקה ביציאה לכיוון מזרקת ארבע העונות. האריות מסמלים את עוצמת המלוכה, פניהם מופנים לעבר הארמון.

הפסלים, מסע מרתק בעקבות הפסלים של גני לוקסמבורג
דיאנה והצבי בגני לוקסמבורג צילום: ניר יבלונקה

פסלים בצד המערבי של גני לוקסמבורג

  • L'Effort

Sculpteur- Pierre roche (1855-1922)

יצירה של הפסל פייר רוש ובו נראה את דמותו של הרקולס, ספק יושב ספק שוכב, שרירי גופו מתוחים. רוש ניסה להציג פה את אחת מ12 המטלות של הרקולס- לנקות את אורוות אוגיאן ביום אחד. הרקולס על הסלע דוחף ברגליו את נהר אלפיוס ומסיט את מסלולו כך שישטוף את האורוות. במקור הייתה אמורה להיות שם מעל הסלעים מזרקת מים להשלמת האלגוריה. הסנאט החליט ב1902 כאשר הפסל הוצב שהעלות יקרה מדי.

  • Monument to Delacroix

Sculpteur- Aime-jules dalou (1838-1902)

אחד הפסלים המרשימים ביותר, הוא פסל ברונזה מחווה לאז'ן דלקרואה, הצייר הצרפתי המפורסם. המונומנט המרשים שהוא בעצם מזרקה, יושב בתוך בריכת מים ממנה יוצאים 6 סילוני מים. האלגוריה מספרת לנו, שהזמן מרים את התהילה, שמניחה ענף תמר וזר עלים מתחת לפסל החזה של דלקרואה. בתחתית נמצא פסל ברונזה שמייצג עילוי באומנויות מוחא כפיים, או שמא נאמר מריע לצייר הדגול. פסלו של ז'ול דאלו נחנך בשנת 1890.

The Statue of Liberty, 1900

Sculpteur- Auguste bartholdi (1834-1904)

פסל החירות הקטן נתרם ע"י אוגוסט ברתולדי  למוזיאון לוקסמבורג לכבוד התערוכה האוניברסלית ב1900. הפסל המקורי שלפיו הוכן פסל החירות הגדול הוצב בשנת 1906 בגינת לוקסמבורג אך הוחלף ב2012 בהעתק ברונזה והמקורי נשמר. הפסל נמצא בפינת הפארק ממול עץ אלון לזכר קורבנות פיגועי מגדלי התאומים ב2001. מתחת לפסל כתובת: “אלון אמריקאי זה מוקדש לזכרם של הקורבנות ב-11 בספטמבר 2001 בארצות הברית של אמריקה. מתנת הקהילה האמריקאית בפריז כסמל לידידות הפרנקו-אמריקאית.

  • Le Triomphe de Silène 1885

Sculpteur- Aime-jules dalou (1838-1902)

עוד פסל מרהיב ביופיו של ז'ול דאלו מוצב בגן ושמו הניצחון של סלינוס. הדמות העליזה שלא לומר שיכורה היא סלינוס, בן לוויה ואביו המאמץ של אל היין היווני דיוניסוס. בפסל אנו רואים את סלינוס, בקושי מייצב עצמו על החמור כאשר תומכים בו בצדדים נימפה ערומה וחברים, חלקם מוטלים למטה. הפסל המקורי היה עשוי מגבס ונוצק לברונזה בשנת 1897, שנתיים מאוחר יותר 1899 הועבר והוצב בגן לוקסמבורג.

הפסלים, מסע מרתק בעקבות הפסלים של גני לוקסמבורג
גני לוקסמבורג- עדר הצבאים צילום: ניר יבלונקה

פסלים בצד הדרומי של גני לוקסמבורג

  • Charles Baudelaire1821-1867

Sculpteur – Fix-Masseau1869-1937

מונומנט נהדר לכבודו של המשורר המפורסם שארל בודלר מאת הפסל פייר פליקס מאסו. פסל אבן זה שהושלם בשנת 1933 מתנשא לגובה שלושה מטרים והוצב בגן בשנת 1941 אך מיקומו שונה למקום שבו אנו רואים אותו כיום בשנת 1961.

  •  Henry Murger1822-1861

(Sculpteur- Theophile Henri Bouillon(1864-1934

אנדרטה לזכרו של הסופר והמשורר הנרי מורגר. פסל ברונזה מרשים זה 80 ס"מ גובה, ניצב על בסיס אבן בגובה 2 מטרים שפרחי ברונזה מטפסים מסביבו. פסל זה שתושבים רבים תרמו להקמתו נחנך בשנת 1895

  • Le Lion de Nubie et sa Proie

(Sculpteur- Auguste Cain (1822-1894

לא יכולתי לפסוח על פסל ברונזה מרשים זה שנקרא "האריה הנובי וטרפו". אריה נובי גדל ממדים עומד ניצב וזקוף מעל טרפו, במקרה הזה יען חסר מזל. הפסל המרשים שנמצא בחלק הדרומי של הגנים מתנשא לגובה 2.2 מטר מעל בסיס האבן, ונוצק מעל תבנית הגבס בשנת 1870 והוצב בגן ארבע שנים מאוחר יותר. אוגוסט קאן התמחה באריות וארבעה מהם כולל אח תאום למסופר תמצאו בגני טווילרי.

  • Harde de Cerfs

(Sculpteur- Arthur Jacques Leduc (1848-1918

מוקף בפרחים באמצע מדשאה אי אפשר לפספס את פסל הברונזה "עדר צבאים" של הפסל ארתור ז'אק לדוק. עם נתבונן בקפדנות נראה את הזכר דרוך, ראשו זקוף עיניו פעורות עומד על המשמר כאילו שומע רחשים. לצדו הנקבה אוזניה מתוחות גם היא מקשיבה. לצדם העופר הקטן נראה חסר דאגה לעומת דריכות הוריו. הפסל הנפלא הוצב בגן בשנת 1891.

  • (Antoine Watteau (1684-1721

(Sculpteur- Henri Désiré Gauquié1858-1927  

הייתי חייב להתעכב על יצירתו של אנרי גאוקי לכבודו של אנטואן וואטו, צייר צרפתי. יצירותיו של וואטו מוצגות במוזיאונים רבים בעולם כולל הלובר בפריז, פראדו במדריד, ברלין, ניו יורק רוסיה ועוד. גאוקי יצק את וואטו  מפיוטר- תערובת נחושת, עופרת ובדיל. האישה מניחה ורדים מתחת לפסל החזה של וואטו עשויה משיש וגובהה שני מטרים. שאר האנדרטה נחצבה באבן והדמות הנשית נראית כלקוחה מרישומו של וואטו "אישה יושבת מסתכלת מטה" משנת 1720.

לסיום

קצרה היריעה מלהכיל את כל הפסלים. קחו לעצמכם את הזמן לשוטט בשבילים, גלו את פסליהם של בטהובן, שופן וסטנדל. מצאו את המחווה של זאדקין לפול אלוארד, או את הפסל שמנציח את הסופר פאברה. פשוט פתחו את המפה המצורפת, כל הפסלים כולל תיאור נמצאים שם. קדימה תהנו לכם, תודה.

מפת גני לוקסמבורג

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=8077