ג'ים מוריסון בפריז: סופה של אגדת רוק

השנה מציינים 50 שנה למותו של ג'ים מוריסון בפריז. רק בן 27 חייו רצופים בסקנדלים, אך זה כלום לעומת מותו שממשיך להסעיר את העולם או לפחות את אוהדיו השרופים. בכתבה זו נעסוק בתקופה שבה חי מוריסון בפריז. מה קרה באותו לילה, היכן התגורר, היכן אהב לבלות ומדוע בילה שעות באוטל לוזן. צירפתי לכם גם מפה שמכילה את כל המקומות שג'ים מוריסון ביקר בהם בפריז. מתחילים

מוריסון תולעת הספרים

ג'יימס דאגלס מוריסון נולד במלבורן פלורידה בתאריך 8 דצמבר 1943. בנם של קלרה וג'ורג מוריסון אדמירל בחיל הים, אח בכור לאן ואנדרו. ג'ים הצעיר למד במגמת ספרות, חדרו עמוס ספרים אם זו ספרות יוונית, רומית, אנגלית אך גם צרפתית. מוריסון בעל מנת המשכל 149 היה חביב הבנות, נער חכם אך גם בעל מראה מרשים שמתנשא לגובה 1.80 מטרים.

הוא אהב לקרוא ספרים והרבה, המשוררים האהובים עליו היו צרפתים- ארתור רמבו פול ורלן ושארל בודלר שאותו עוד נזכיר בהמשך. ובנוסף להם קרא גם את בלזק, קוקטו, מולייר ואחרים. אומרים שארתור רמבו השפיע על כתיבתו לא סתם מוריסון שלח מכתב לסורבון בבקשו עותק מכתביו של רמבו באנגלית. מוריסון שמח מאוד על העותק שקיבל והלך אתו לכל מקום.

ביחד עם ריי מנזרק הוא מייסד את  להקת הדלתות.

ג'ים מוריסון אהב את פריז

בתאריך 11 במרץ 1971 מוריסון נוחת בפריז בטיסת TWA. שום קבלת פנים נלהבת לא חיכתה לזמר, האמת אולי אפילו לא הצליחו לזהות את הזמר המזוקן, גופו ופניו נפוחים משתיית בירה בכמויות גדולות. בעוד שבארצו היו לו מיליוני מעריצים, בצרפת עדיין לא הכירו היטב את הדלתות ולמוריסון זה התאים. האפשרות לטייל חופשי בלי שירדפו אותך המוני מעריצים(ובעיקר מעריצות), לחזור לכתוב ברוגע זה מה שג'ים חיפש. אך רצונות לחוד ומציאות לחוד, בפריז כבר חיכתה לו בת זוגו פמלה קורסון, בעצמה חובבת אלכוהול וסמים שכבר התחברה ל"רוזן" ז'אן דה ברוטיי סוחר סמים של הברנז'ה. לא סימן טוב לבאות.

This is the end
Beautiful friend
This is the end
My only friend

האם הסוף כבר היה ידוע כפי מילות השיר "the end"?

ג'ים מוריסון וחברתו פמלה קורסון הגיעו לפריז בראשונה ב1968 בתקופת מרד הסטודנטים. כמו רוב התיירים פקדו את האתרים המוכרים, טיילו ופשוט נהנו.

ביוני 1970 הגיע שוב לפריז עם מנהל הכספים של הדלתות לאון ברנרד' שם פגש יום אחד את אלן רוניי שחקן מרכזי בסיפור שאותו הכיר עוד מלוס אנג'לס. השניים נסעו לטייל בספרד ומרוקו וחזרו לפריז. כאשר אלן רוניי יחזור לפריז ב1971 הוא יתגורר תקופה בדירתם של מוריסון ופמלה ושם יכיר להם את הזוג ז'אק דמי ואנייס ורדה זוג יוצרי קולנוע צעיר ומצליח.

ג'ים מוריסון, ג'ים מוריסון בפריז: סופה של אגדת רוק
דירתם של ג'ים מוריסון ופמלה בפריז צילום: ניר יבלונקה

פריז מקום מפלט מושלם

הדלתות עבדו על הקלטת האלבום השישי והאחרון שלהם 'L.A. Woman. מוריסון היה רוב הזמן שיכור ומוזנח, נגדו עמד להתפרסם פסק דין של עד שישה חודשי מאסר על חשיפת אברו בפני קהל בהופעה. מוריסון שחיפש מוצא מהטירוף הזה, להתנקות מהסמים ולחזור לכתוב ידע איפה יקבל השראה-פריז. ג'ים ופמלה התארחו תחילה במלון הפאר ג'ורג' החמישי בשדרה הנושאת את אותו השם. 

הזוג גם לן במלון L’ Hotel בחדרו של אוסקר ווילד שבו התגורר ונפטרנפטר. מלון זה ברובע השישי אהוב כיום על זמרים וסלברטי שמחפשים את היוקרה אך גם את הדיסקרטיות והשקט שמלון זה על 20 חדריו מציע. אך אחרי שיום אחד מוריסון השיכור נפל מהחלון אחרי שזרק חפצים השניים נאלצו לפנות את המלון. המלון הבא שאירח את הזוג ממש לא דמה לקודמים, זהו מלון הוטל דה ניס ברחוב ריבולי 42. המלון ששמר על קסמו המיוחד עד היום, מרוהט בכבדות אתה מרגיש שאתה נכנס לפריז של הבל אפוק, מאוד התרשמתי ממנו כאשר ביקרתי שם. מוריסון עצמו אהב להסתובב ברחוב ליד שנקרא רחוב הילדים הרעים מקומם של בחורות עובדות וסרסורים. מהמלון היה חוצה את הגשר ופונה למוזיאון הלובר שם ביקר רבות.  

ג'ים מוריסון, ג'ים מוריסון בפריז: סופה של אגדת רוק
צילום של מסעדת le beautreillis בשנות ה70 מקור גוגל

מדוע בחר מוריסון בדירה במארה?

ערב אחד פוגשים פמלה וז'אן דה ברוטיי דוגמנית  בשם אליזבת לאריבייר(זוזו) אשר התגוררה בדירה ברובע המארה שנשכרה ע"י המאהב שלה, מפיק קולנוע אמריקאי שגם הוא היה על הקו לפריז. לאליזבת היה רעיון, מכיוון שהיא מתגוררת אצל ז'אן דה ברוטיי מיודענו ספק הסמים, בני הזוג יוכלו להשכיר את הדירה תמורת 3000 פרנק.אם המפיק יגיע לביקור בני הזוג יעברו למלון לכמה ימים. פמלה העבירה את ההצעה לג'ים ולהפתעתה הסכים מייד ונתן לה כסף לשכירות. מדוע, אתם שואלים? מוריסון שמע את הכתובת ולא האמין למזלו, הדירה ברחוב בוטריי 17 קומה שלישית עמדה מול דירתו לשעבר של אלילו שארל בודלר במס 22.

ג'ים היה מאושר בימיו הראשונים בפריז, אהב לגמוע קילומטרים רבים בהליכה ברחובותיה. בבית הקברות פר לשז ישב לצד קברו של אוסקר ווילד עם פנקס מקבל השראה. ג'ים תמיד הסתובב עם מחברות ספירלה, כלי כתיבה, סיגריות מרלבורו ומצית שאותם נשא בשקית לבנה מכלבו סמריטן. מוריסון אהב לשבת על ספסל בפלאס ווז' לנקות את הראש, לצאת להליכות במיוחד באיל סן-לואי, לעמוד על גשר פונט דה סולי, לרדת לגדת הסיין עם ספר שקנה בחנות הספרים שייקספיר אנד קומפני הידועה. אך הכי אהב הוא להגיע לאוטל לוזון להציע לקונסיירג' שתיה ואוכל רק כדי שיכניסו אותו פנימה ולעלות למעלה למועדון החשישניקים היכן ששארל בודלר עישן חומרים טובים וכתב. מוריסון קיווה גם הוא לקבל השראה כמו המשורר האהוב עליו.

מול דירתו הייתה מסעדה במס 18 שנקראה בזמנו le beautreillis שם אכלו בני הזוג בקביעות. מספרים שהבעלים הקודם קנה אריחי אמבטיה במכירה פומבית מדירתו של מוריסון ושם אותם במסעדה. כיום נקראת המסעדה Le Dindon en Laisse.

את בקבוקי היין היה רוכש באותו רחוב מס 25 בחנות Vins Des Pyrénées שקיימת עד היום, בעיקר יין לבן.

בפינת הרחוב  43 Rue Saint-Antoine הייתה בעבר חנות גבינות בשם les fiis peuvrier ג'ים אהב מאוד להכנס ולבחור גבינות ריחניות משם שיתאימו ליין שרכש.

החיים בעיר האורות

החיים נראו במסלול הנכון, הזוג אהב לשבת בבתי הקפה דה פלור ודו מגו להסניף את קסמי פריז היפה. הבעיה היא שזה לא הדבר היחיד שהוסנף..ג'ים אהב לאכול בברסרי בופינגר לא רחוק מביתו, ולפעמים גם במסעדת היוקרה L'Ambroisie בפלאס ווז', מסעדת מישלן יוקרתית גם היום. גם לשתות בבר L'Astroquet שכבר אינו קיים והיום תמצאו שם מלון צמוד לברסרי ליפ. אך הצרות והמנהגים הרעים לא אחרו לבוא, אחד המקומות שג'ים מוריסון נהג לבקר עם או בלי פמלה הוא מועדון Rock ’n’ Roll Circus. שם נהגו לבלות מקומיים ואמריקאים בפריז, ובמועדון יכולת למצוא סמים בקלות. בצדו השני ברחוב מזרין היה עוד מועדון אלקזר שמו כיום תמצאו שם מסעדה מקסימה באותו השם.

אפריל 1971 פאם וג'ים נסעו לטיול בטולוז, אנדורה, מדריד ומרוקו. כאשר חזרו בשלישי למאי ג'ים נראה הרבה יותר טוב וירד במשקל. אבל במהרה ג'ים חזר לשתות והמון.

בשביעי למאי הוא פוגש במועדון את ז'יל יפרמיאן סטודנט צרפתי. ג'ים היה שיכור לחלוטין וז'יל העלה אותו למונית לדירה של חבר בשם הרב מולר בכתובת 6 Place Tristan Bernard. הדלת הירוקה לא השתנתה עד היום. הרב ז'יל וג'ים היו נוהגים לשבת בבית קפה אלכסנדר בשדרת ג'ורג' החמישי ושם גם צילמו את ג'ים. בשיטוט באינטרנט תוכלו לראות את התמונות, אני לא יכול להעלות אותם בשל פגיעה בזכויות יוצרים.

בני הזוג ג'ים ופמלה טיילו גם מחוץ לעיר. למשל ב28 ליוני נסעו לטייל ביחד עם אלן רוניי בטירת שנטילי ואכלו ארוחת צהריים במסעדת המלון Hôtel De L'Oise לא רחוק משנטילי. לא רחוק משם היה יריד ושוק עתיקות ופמלה צילמה שם עם מצלמת 8 מ"מ שלה והזוג נראה מאושר.

בתקופה זו 1971גם כתב את "יומן פריז" שמכיל מחשבות, שירים ופואמות שנמכר במחירה פומבית לאחרונה בסכום של כ 100,000 דולר. Philip Dalecky היה חבר שתיה של מוריסון ובן זוג של זיזי. מוריסון שכח אצלו שקית עם הקלטה ופנקס. למחרת נסעו פיליפ וזיזי לסן טרופז וזהו הפעם האחרונה שראה את מוריסון.

ג'ים מוריסון, ג'ים מוריסון בפריז: סופה של אגדת רוק
פמלה וג'ים מוריסון בטיול בצרפת

ימיו האחרונים של ג'ים מוריסון

ב 1 ביולי 1971 ג'ים ופמלה אוכלים ארוחת ערב במסעדה מול ביתם ומנהלים ויכוח סוער. ג'ים נצפה מאוחר יותר בלילה בבר le mazet שנמצא בכניסה לקור דה קומרס, בקבוק יין לבן על שולחנו.

יום שישי 2 ביולי מוריסון ואלן רוניי מטיילים במארה ואוכלים צהריים בפלאס ווז' במסעדת Ma Bourgogne מסעדה שמגישה אוכל אלזסי עשיר. לאחר מכן הלכו לשתות בירות בכיכר בסטיל מס 7 Café des Phares.

בערב ג'ים ופמלה הולכים לראות סרט מערבון בכיכובו של רוברט מיצ'ם "הנרדף" בקולנוע לאפייט שכבר אינו קיים.

מכאן כבר הדעות חלוקות והקונספירציה מתחילה לעבוד. האם ג'ים הלך בלילה למועדון הרוק אנד רול סירקיוז צורך סמים ? לפי בעלי המועדון סם ברנט מוריסון מת בשירותי המועדון לאחר מנת יתר. הזמרת מריאן פיית'פול טענה שאת הסמים סיפק הרוזן דה בוטריי שהיה גם ספק הסמים תמורת סקס שלהם. את הגופה הוציאו שני גברים מהמועדון בעזרת הברמן פטריק שובל צלם מלחמה שעבד שם לפעמים. השניים עם פמלה לקחו את מוריסון לדירתו שמו אותו באמבטיה וניסו להחיותו.

סברה אחרת אומרת כאשר חזר ג'ים לביתו התבונן בצילומים שעשו בחופשה במרוקו במסרטת 8 ממ והלך לישון. הוא העיר את פמלה טעון שמרגיש לא טוב ומהשיעול יצא דם. פמלה רצתה להזמין רופא אך ג'ים ביקש שתמלא לו אמבט מים חמים. פמלה מחוקה בעצמה מסמים זוכרת ששמעה אותו אומר: את שם? פם את שם?

6 בבוקר 3 ביולי פמלה מתעוררת מבינה שג'ים לא לצידה היא מוצאת אותו באמבטיה חיוך מרוח על פניו. ג'ים מוריסון הלך לעולמו. האם באמת פמלה התעוררה ב 6 בבוקר? או שחזרה בבוקר אחרי בילוי במיטתו של מישהו אחר?

ג'ים מוריסון, ג'ים מוריסון בפריז: סופה של אגדת רוק
סניף הדואר ממנו שלח ג'ים מוריסון את הגלויה האחרונה שכתב צילום: ניר יבלונקה

היום האחרון

סברה אחרת אומרת שאחרי שצרכו סמים ג'ים חרחר באמבט שהכינה לו פמלה. פמלה התקשרה מאוחר בלילה לאלן רוניי שגר עם אנייס ורדה ברחוב 86 rue Daguerre בבית האדום ממש סמוך לבית קברות מונפרנאס שם היא קבורה. הזוג חשו לדירה שם ראו את מוריסון שוכב מת באמבטיה. הזוג ניסה להחיותו ללא הצלחה ולפני שהתקשרו לכוחות ההצלה דאגו להעלים את הסמים מהדירה. כאשר צוות הצלה ומשטרה הגיעו לדירה סיפרו להם שהאיש באמבט הוא משורר אמריקאי ללא משפחה בשם דאגלס מוריסון. לשאלה האם השתמש בסמים ענו בשלילה. בטופס הפתולוג נכתב: מת מכשל לבבי.

ביל סידון מנהל הדלתות התקשר לפמלה אחרי שהתקשרו אליו לברר האם זה נכון שמוריסון מת. תחילה קורסון סיפרה שג'ים בסדר, עד שנשברה וסיפרה את האמת. סידון עלה על המטוס הראשון לפריז. בכל הזמן הזה גופתו של מוריסון מונחת באמבטיה בתוך שק גופות שחור מכוסה קרח יבש. בינתיים החקירה הסתיימה כאשר הרופא רושם בתעודת הפטירה כשל לבבי וקורסון מקבלת אישור קבורה. אלן רוניי בינתיים מנסה לקבל אישור לקבורת "משורר אמריקאי" בפר לשז, קורסון אפילו שאלה אותו האם ארתור רמבו גם קבור שם. שום נתיחה לא בוצעה בגופה וכאשר מנהל הדלתות הגיע לפריז גם לא ביקש לראות את הגופה. איש לא טרח להודיע למשפחה, לשגרירות נאמר שלאזרח האמריקאי בוצעו סידורי קבורה.

ג'ים מוריסון, ג'ים מוריסון בפריז: סופה של אגדת רוק
קברו של ג'ים מוריסון בית קברות פר לשז פריז צילום: ניר יבלונקה

בית הקברות פר לשז

ארבעה ימים לאחר מותו בתאריך 7 יולי 1971 שעה 8:30 הורד ארון העץ הפשוט שעלה 366 פרנק לאדמה. בהלוויה המהירה והמצומצמת השתתפו קורסון, רוניי, ביל סידון ואנייס ורדה שנשאה כמה מילים. כומר לא היה שם גם לא הספדים, ובמיוחד בלטו בהעדרם הוריו של הזמר שלהם נודע על מות בנם רק שבוע אחרי ההלוויה מהתקשורת. האדמה בלעה את ג'ים מוריסון  ואפילו מצבה לא הייתה לכסותו, האם לביל סידון היה חסר כסף לדאוג להלוויה וקבר מרשימים יותר?

אחרי שהקבר כוסה בתלולית אדמה שמסביבה מס צדפות שהונחו ע"י מס מעריצים, שלט שציין דאגלס מוריסון ג'יימס נגנב ולאחריו עוד שלט. האמינו או לא כך נשאר קברו של מוריסון חשוף עד השני ביולי 1981 שבו הונח פסל חזה משיש לבן עם דמותו של ג'ים מוריסון. את הפסל שיצר אוהד קרואטי של מוריסון, בשם Mladen Mikulin הניחו מעל מצבת אבן עם שמו של הזמר. למחרת היום נכחו חברי להקת הדלתות ומעריצים רבים בטקס העשור למותו של הזמר.

הפסל שהושחת עם השנים כמו גם הקברים ליד בכתובות גרפיטי, בדלי סיגריות ובקבוקי שתייה נגנב לבסוף במאי 1988. לבסוף אחרי 3 שנים נוספות הוריו של מוריסון הניחו מצבה חלופית על קברו ועליה כיתוב משונה ביוונית ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΔΑΙΜΟΝΑ ΕΑΥΤΟΥ בתרגום חופשי: "נאמן לשדים של עצמו" . כיום הקבר המוזנח נהפך למוקד עלייה לרגל והוא המבוקר ביותר בפר לשז. אך הימים שבו שתו ועישנו סמים מסביב בתוספת גרפיטי נגמרו.

מסביב לקברו ושכניו גדר ברזל והמקום עצמו מנוטר 24 שעות בעזרת שתי מצלמות נסתרות שמשדרות לביתן השומרים. קנס כבד יוטל על מי שיפר את ההנחיות.

פמלה קורסון חזרה לארה"ב מנהלת מאבק משפטי על עזבונו של ג'ים מוריסון אך ללא הצלחה. למרות שבצוואה שכתב מוריסון: אני ג'ים מוריסון בדעה צלולה, פיסקה 3: מוריש את כל רכושי לפמלה קורסון. לאחר שסוללת עורכי הדין התישו אותה היא שמה קץ לחייה בשנת 1974. בת 27 במותה בדיוק כמו ג'ים. גופתה נשרפה ועל לוח קברה רשום: Pamela Susan Morrison 1946–1974. 

ג'ים מוריסון סופסוף נח על משכבו בשלום. בהנחה שהוא באמת מת כמובן..

ג'ים מוריסון, ג'ים מוריסון בפריז: סופה של אגדת רוק
הקבר המקורי עם פסלו של מוריסון. בתמונה גם נמצא הפסל הקרואטי דומיין חופשי

מפת טיול בעקבות ג'ים מוריסון

  • בואו להכיר את סיפור שעונה של מארי אנטואנט

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=8647