גני לוקסמבורג פריז- בואו לגלות את סוד קסמה

גני לוקסמבורג פריז הם לדעת רבים, הקסומים והיפים בעיר. מקום מרגוע מושלם בכל שעות היום. רק תחליטו האם לצאת לריצת בוקר, הליכה בין הפסלים או סתם לקרוא ספר מסביב למדשאות המוריקות ושורות הפרחים המשגעות בצבעיהן. בכתבה זו נתעמק בגנים הנהדרים, מתי הוקמו, אלו שינויים עברו נגלה גם את הפסלים הרבים שבגן ונוסיף אנקדוטות מעניינות. אז בואו לטייל ביחד בגינה הכי יפה בפריז.

הכל התחיל ברצונה של מלכה במאה ה-17

סיפורם של גני לוקסמבורג פריז מתחיל באפריל 1612. המלכה מארי דה וינצ'י, אלמנתו של הנרי הרביעי שנרצח, רוכשת את אוטל לוקסמבורג הקטן. אחוזתו של פרנסואה דה פיני-לוקסמבורג, נמצאה על גבעה שנקרא בלטינית לוקוטיטיוס-הפרברים של לוטטיה. ללא אספקת מים סדירה, אך שקטה ופסטורלית זה כנראה מה שהמלכה חיפשה. שטח האחוזה והגנים היו 80 דונם בזמנו, בהמשך הם יגדלו ל300 דונם עם סיפוח וקנייה של האדמות הצמודות, דבר שלא היווה בעיה לאישה החזקה בצרפת. עכשיו יבנה למלכה וליורש העצר ארמון חדש- ארמון לוקסמבורג בצמוד לאחוזה וגנים חדשים ומפוארים, מארי חולמת על גני ילדותה בבובילי איטליה וזה מה שהיא תקבל, בערך.

מארי, שנולדה בפירנצה, ביקשה מהאדריכל סלומון דה ברוס לבנות לה ארמון בסגנון ארמון פיטי של פירנצה שם העבירה את ילדותה. תומאס פרנסיני מיודענו יהיה אחראי על בניית מזרקת דה וינצ'י, אז ללא הבריכה והפסל המרכזי שאנו רואים כיום. פרנסיני יתכנן גם אספקת מים לגן ולמזרקה ע"י הבאתם באמת מים מרונגיס, טרסות יבנו, ויושתלו 2000 עצי בוקיצה בתאי עץ.

גני לוקסמבורג פריז, גני לוקסמבורג פריז- בואו לגלות את סוד קסמה
גני לוקסמבורג המקוריים בתקופת מארי דה מדיצ'י

האדריכלים של גני לוקסמבורג פריז

אדריכל הגנים הנודע ז'אק בויקו (Jacques Boyceau1560-1633), יעצב גן מדהים אשר יעבור שינויים במהלך הזמן. במרכז הגן בריכת מים עגולה בעלת מזרקת סילון מים יחיד, ומסביב ישתלו ערוגות מרובעות מוקפדות. הריבועים יופרדו בעיגולים ושבילי הליכה בינם. להשלמת הסימטריה הגן יתחם בשוליים בערוגות מלבניות ארוכות. בערוגות עצמן רקמת שיחים מוקפדת וסימטרית כאשר בויקו מגדיל לעשות ובעיגולים הוא רוקם לא פחות את האות M, ומעל את כתר המלוכה לשביעות רצונה של המלכה אני בטוח. מסביב טרסות כפולות כאשר מדרגות מובילות אותך לעצים הרבים שניטעו מסביב.

מארי דה וינצ'י הוגלתה מהארמון ב1631 והורישה את הארמון לבנה השני גאסטון, הדוכס מאורליאן לפני מותה בשנת 1642. הוא גם זה שיפתח לראשונה את הגנים לקהל הרחב, טוב לא נגזים, הגנים נפתחו לאנשי אצולה, אנשי דת ואינטלקטואלים. בשנת 1635 מעצב נוף צעיר ומוכשר בגיל 22  בשם אנדרה לה נוטרה, נקרא ע"י הדוכס והוא יוסיף את בריכת המים ושני ערוגות צמחים מסביב.

בשנת 1652 עיצוב הגן שונה, וכך גם לאחר מותה של "המאדם הגדולה" אן מארי לואיז מאורליאן ב1693 ע"י קלוד דסגוטס (Claude Desgots1658-1732).

בשנת 1694 הארמון והגנים עוברים לחזקת המלך לואי ה-14.

גני לוקסמבורג פריז, גני לוקסמבורג פריז- בואו לגלות את סוד קסמה
גני לוקסמבורג כפי שנראו בשנת 1739

גני לוקסמבורג פריז במאה ה-18

דיירת מפורסמת נוספת בלוקסמבורג היא לואיז-אליזבת, הדוכסית מברי. היא דווקא סגרה את שערי הגן  בשנים 1717-1719. האלמנה הצעירה אהבה מסיבות, וכאלו היו לרוב בגנים. דבר נוסף שהיא אהבה הוא גברים, שגם מהם לא היה חסר.. אולי זאת הסיבה ששערי הגן ננעלו עד מותה בגיל 23 בלבד. בינתיים האדריכל רוברט דה קוטה יסיר את ערוגות הצמחים שתכנן לה נוטרה.

שנת 1750 נפתח מוזיאון לוקסמבורג שהיה בתוך הארמון. בזמנו המוזיאון הראשון לאומנות עתיקה שנפתח לקהל הרחב. מכל אירופה הגיעו לראות את יצירותיו של רובנס ואחרים, אתם תוכלו לראותם כיום במוזיאון הלובר.

הארמון והגנים לא שונו הרבה עד 1782 אז קיבל לידיו את הארמון הרוזן מפרובאנס (בעתיד לואי ה-18),  וכדי להכניס כסף לקופת השיפוצים שהיו הכרחיים נמכרו כ 100 דונם בצד המערבי ורחוב גיינמר החדש (Rue Guynemer) נסלל( נקרא רחוב לוקסמבורג בזמנו). הרוזן גם היה הראשון לפתוח את הגן לכניסת תושבים בעבור תשלום.

הארכיטקט הנודע ז'אן שאלגרין ישפץ את הגן ואת הארמון. הוא שימר גם את המשתלות שהיו שייכות למנזר בדרום הגן. הידעתם? שאלגרין גם היה כלוא תקופה קצרה בארמון לוקסמבורג, גם שיפץ אותו וגם נפטר בו ב21 ינואר 1811!

גני לוקסמבורג במאה ה-19

בזמן שלטונו של המלך לואי פיליפ הראשון 1830-1848 הוצבו סדרת הפסלים "מלכות צרפת ומפורסמים". פסלים רבים יתווספו במהלך השנים בכל שבילי הגן, מה שיהפוך את שביליו לקסומים במיוחד.

בשנים 1860- 1865 נסלל רחוב קומטה וכך חותך את הגנים. מזרקת מדיצ'י תעבור 30 מטר קדימה למקומה הנוכחי בתוספת בריכה באורך 50 מטר. הברון האוסמן נתן לגן את צורתו הסופית כאשר רחוב מדיצ'י נסלל ושדרת סן מישל הרחבה נפתחת גם היא. הארכיטקט גבריאל דויאו יקיף את השטח בגדר ברזל ויציב שערים חדשים. המשתלות של המנזר יהרסו ובמקומם יבנו משתלות של עצי פרי שאותם תראו היום בקצה הדרומי-מערבי מוקפות בגדר וגננים מטפחים את האדמה. שביל חדש יפתח צמוד למזרקת דה וינצ'י עם נוף לפנתאון. בצפון רחוב וויארד מורחב ומאז אלו הם גבולותיו החדשים של הגן. ספסלים הוצבו, וכסאות הושכרו ע"י קבלנים פרטיים. בכניסה בבוטקה ישבה משכירת הכיסאות- “les chaisières”,ותמורת 10 סנט קיבלת כרטיס להשכרת כיסא. ב1974 הכיסאות כבר היו בחינם וגם המקצוע נעלם. 

מזרקת ארבע העונות תהווה תפאורה משלימה בקצה גינת מרקו פולו הארוכה בשנת 1874. בימת התזמורת גם תוצב(1879) בגן והיא משמשת לאירועים עד היום.

עם זאת מאז 1879, גן לוקסמבורג נמצא בבעלות הסנאט הצרפתי וארמונה של מארי יהפוך לביתו.

גני לוקסמבורג פריז, גני לוקסמבורג פריז- בואו לגלות את סוד קסמה
המקום המועדף על האומנת לבוא עם הילדים. שימו לב לפסלים לאורך המוזיאון

l'Orangerie

האורנז'רי הוקם בשנת 1839 ע"י אלפונס דה גיסור, וסופח למוזיאון בשנת 1886. נמצאים בו כ 180 עצי פרי בארגזים הירוקים- תמרים, רימונים ובעיקר תפוז ננסי מר. הם מוצאים החוצה לחזית הדרומית בחודשים מאי- אוקטובר. כיום כאשר העצים העתיקים מוצאים החוצה ניתן לקיים בו תערוכות מתחלפות בחודשים יוני-ספטמבר. חפשו לאורך הארמון את תיבה מספר 150 שמכילה עץ תפוז מר בן 250 שנה.

הידעת? סימן היכר נוסף בגנים הם האדניות הצרפתיות.

המצאתו של אנדרה לה נוטרה שיזם אותם על מנת להעביר את העצים בחורף בארמון ורסאי עומדים לרשותכם. מה שנראה כתיבות עץ עשוי למעשה משלד סגסוגת אלומיניום בשילוב צירים ורצועות מפלדה מגולוונת. הדלתות המתפרקות עשויות מעץ אלון בעובי 4 ס'מ. האדניות מסומנות בלוגו ונושאות תאריך ייצור ומס סידורי. האדניות יכולות לעמוד בעומס של שני טון. החברה גם ספקית של ארמון ורסאי, גני טווילרי ועוד. רוצים גם אתם אחד כזה? לבחירתכם ארבעה גדלים ועשרות גוונים. הם מיוצרים ע"י חברת Jardinier du Roi. תהנו.

מחיר? החל מ 2350 אירו עד 4600 אירו תלוי בגודל.

Musée du Luxembourg

כאשר הוחלט על הפיכתו של ארמון לוקסמבורג למקום מושבו של הסנאט בשנת 1879, הסנאט מימן בניית אגף חדש למוזיאון בשנת 1844 וזהו המבנה שאנו רואים כיום. שנתיים מאוחר יותר הוא מתאחד עם האורנז'רי עד לסגירתו בשנת 1939 עם היפתחו של מוזיאון טוקיו לאומנות מודרנית. כיום המוזיאון מציג תערוכות מתחלפות. דרך אגב אם היינו חוזרים בזמן 100 שנה אחורה היינו מתפעלים משמונת הפסלים שהיו מוצגים בחוץ לאורכו.

רואים את שני חלקות הדשא ושביל מפריד ביניהם? ארבעה פסלים היו בכל חלקת דשא כאשר הדלת והשביל היו אז במרכז(תספרו ארבעה ריבועים במבנה ואז כניסה ועוד ארבעה ריבועים). עוד פסלים היו ממול והיינו גם מסתובבים סביב האורנז'רי או נכנסים דרך הדלת הגדולה שהיום חסומה ע"י התוספת המודרנית.

pavilion Davioud

פבליון דויאו נקרא בעבר מזנון דה לה פפיניאר buffet de la Pépinière (1867). ביתן זה, במקור בית קפה-מסעדה, נבנה על ידי גבריאל דויאו. כיום נמצא בו בית ספר לגננות ששייך לגני לוקסמבורג, שנוסד בשנת 1809 במשתלה מלכותית שאינה קיימת עוד שנמצאה בערך היכן שהיום נמצא בית הספר לרוקחות שצמוד לגן.

les serres- החממות

1879 נפתחו גם החממות ובהם אוסף הסחלבים המרשים מכל העולם. המקום גם מגדל את הצמחים והפרחים שנשתלים בגנים ומשמר צמחים עתיקים. חממות מחולקות לשבעה חלקים מבוקרי אקלים שונה מאכלסות מגוון רחב של סחלבים מהעולם. 60 מינים 540 זנים ו 1350 תתי זנים זני סחלבים נמצאים היום בחממות.

 École nationale supérieure des mines de Paris

בית הספר הלאומי למכרות בפריז נוסד בשנת 1783 בהוראת לואי ה-14. נמצא במיקומו הנוכחי באחוזת ונדום שנבנתה ב1717 משנת 1816. היום כבר לא לומדים שם על מכרות כמו בעבר, נמצא שם בית ספר להנדסה שעוסק יותר בתחום האנרגיה. היום שוכן בו גם מוזיאון המינרולוגיה.

גני לוקסמבורג פריז, גני לוקסמבורג פריז- בואו לגלות את סוד קסמה
מזרקת דה מדיצ'י גני לוקסמבורג פריז צילום: ניר יבלונקה

הפסלים בגני לוקסמבורג

כאשר אנו מטיילים בגני לוקסמבורג אינך יכול שלא לשים לב לשפע הפסלים בנמצא. מי בשטח הפתוח, מי מסתתר מהעין, מקטן ועד גדול, שיש או ברונזה, פזורים להם וקוראים לנו לבוא לגלות אותם. נמצא כאן יצירות של מיטב האמנים בצרפת- תחשבו רודן, זאדקין, ברתולדי, בורדל דאלו ועוד רבים  וטובים. פסל החירות? יש. אנדרטאות לזכרם של דלקרואה ובודלר? יש. קצרה היריעה מלכתוב על כולם ולכן הכנתי לכם כתבה מעמיקה על הפסלים של גני לוקסמבורג פריז פשוט לחצו על הקישור. בטרסות נראה מסודרים במעגל פסלי נשים, אלו הן פסלי מלכות צרפת לחצו על הקישור לכתבה מיוחדת שהקדשתי להן. 

גני לוקסמבורג פריז כיום

מאז 1881 אחד המראות הנפוצים בגנים הם הילדים הקטנים שמשיטים סירות עץ קטנות- P’tits Voiliers. בעזרת מקל הם דוחפים אותם בבריכה המתומנת, אחרי שהושכרו מהמוכר עם עגלת הסירות ליד.

את סירות העץ בעלות המפרש שאנו רואים כיום תכנן ויצר בונה דגמי סירות עץ בשם קלמנט פאודו (Clément Paudeau). קלמנט שראה את הפוטנציאל קיבל זיכיון להשכרה, אשתו תתפור את מפרשי הבד, ועלות השכרה הייתה שני סנט. סירות פאודו נמצאות בגנים משנת 1924 עד היום. כיום חצי שעת השכרה עולה 3.5 אירו.

בכל יום ראשון בשעות 10-13 תוכלו לראות את חברי מועדון השייט לוקו(שם חיבה לגן לוקסמבורג) משיטים סירות רבות חלקם גם חשמליות ואפילו צוללות.

כיום אנו נהנה מכל היופי הזה שנשמר עבורנו מאות שנים. יש לנו הזכות לטייל היכן שהילכו מלכים ובני אצולה, סופרים, ציירים, פסלים וגם פשוטי עם. לדמיין כיצד מארי דה וינצ'י ומלכי צרפת טיילו בשבילים אך גם תקופות אפלות שטנקים נאציים חנו ליד. נדמיין את ויקטור הוגו, הסופר הנודע שגר לא רחוק משם בכתובת 11 Rue Notre Dame des Champs יושב לידנו על אחד הספסלים בעודו ממקם את גיבורי סיפרו "עלובי החיים" באזור.

ז'אן ולז'ן והילדה קוזט גרו ברחוב 47 Rue d'Assas)rue de l’Ouest בספר). קוזט עצמה כשהתבגרה ראתה את מריוס בגני לוקסמבורג והתאהבה בו. אין כמו גני לוקסמבורג!

גני לוקסמבורג פריז, גני לוקסמבורג פריז- בואו לגלות את סוד קסמה
גני לוקסמבורג מבט מהטרסות לארמון צילום: ניר יבלונקה

הגנים בזמן הכיבוש

ארבע שנות כיבוש גרמני יחלו ב 14 ליוני 1940 וימשכו ארבע שנים עד 24 אוגוסט 1944. תושבים מקומיים היו עדים לביקורו של היטלר בסוף חודש יוני בגני לוקסמבורג. כמובן שהיה גם מחסור חמור במזון וזאת הסיבה שהוקמו בגינה גינות ירק כמו זאת שהוקמה בין הארמון לבריכה ומבנה אחסון לתפוחי אדמה הוקם ליד פביליון גיימר. מסביב הוקמו גינות ירק ופירות נוספים שעובדו ע"י עובדי הגנים והוקצבו חלקם לצוות הסנאט שנשאר וחלקם לחיילים הגרמנים שהוצבו במקום.

הסנאט עצמו שימש מפקדת חיל האוויר תחת פיקודו של מארשל ספרל. בחלק הצפוני-מזרחי יכולנו לראות משוריינים גרמנים, טנקים ורכבים וכמובן מקלעים מפוזרים מסביב. בחלק המערבי בונקר בטון מסיבי נבנה. ב 25 לאוגוסט אחרי הצהריים ארבעה טנקים של הדיוויזיה השנייה פרצו את שערי גני לוקסמבורג מכיוון רחוב אוגוסט קומטה וביחד עם כוחות נוספים בפיקודו של קולונל פאביין(פייר ז'ורז') ולוחמי מחתרת הכניעו את הגרמנים.

בערב אותו יום תושבי הרובע הלטיני שהיו נצורים בביתם יצאו החוצה והניפו את דגל הטריקולור, ארמון וגני לוקסמבורג שוחררו. למחרת התקיימה כבר צעדת השחרור בשאנז אליזה כאשר הדיווזיה השנייה צעדה מאחורי הגנרלים דה גול ולקלרק.

מידע כללי על הגן

הפארק משתרע על 230 דונם, ותוכלו להיכנס אליו דרך אחת מ 12 כניסות לבחירתכם.

תוכלו להקיף את שני הקילומטרים ברגל אך לא באופניים.

תוכלו ליהנות מ 54 דונם של מדשאות אך לא לשבת עליהם מלבד קטע אחד נבחר בחלק מתקופת השנה. תוכלו ליהנות מ 18 דונם שיחים, 6 דונם ערוגות פרחים, לשוטט בין 3000 עצים ו 35,000 שיחים.

106 פסלים של סופרים, מוזיקאים, מדענים, פוליטיקאים, אקטיביסטים ומהמיתולוגיה היוונית.

רוצים לשחק? לרשותכם 6 מגרשי טניס בנוסף למגרשי כדורסל, פטנק ו 12 שולחנות שחמט.

על הגנים עמלים 80 גננים שדואגים ליופיו המיוחד.

הידעת? האדמה שבה נשתלים פרחים חדשים מעורבבת בקליפות פולי קפה- אזהרה החומר רעיל לכלבים.

תמצאו גם ארבעה שירותים ציבוריים, 7 קיוסקים לממכר משקאות ואוכל, 6 עמדות מודיעין עם מפת הגנים.

ילדים קטנים? ההורים יכולים לשים אותם בגן ילדים(מאי-ספטמבר) או לקחת אותם לרכיבה על סוסי פוני. גם תיאטרון בובות, נדנדות, ארגזי חול ופארק משחקים סגור קיימים בשבילם. 

בגן גם כוורות דבורים שמייצרות מאות קילוגרמים של דבש בשנה.

בגינה 700 עצי תפוח ואפרסק.

בימת התזמורת הוצבה בשנת 1879.

לרשותכם שני מסעדות בשטח הגן-

La terrasse de madame

La Table du Luxembourg

עוד סימן היכר של גני פריז

אי אפשר להתעלם מאלפי הכיסאות הירוקים שפזורים ברחבי גינות לוקסמבורג וטווילרי.

רוצים גם אתם לשבת עליהם בגינתכם? בבקשה, שלא תגידו שאני לא דואג לכם. חברת Fermob תשמח להציע לכם 24 גוונים לבחירתכם עם משעת יד או בלי, ישר או בשיפוע המוכר. משקל הכיסא שעשוי אלומיניום הוא 6 קילו והוא נוסד לראשונה בשנת 1923 ומאז מפאר את גני פריז. בשנת 2004 המעצב Frédéric Sofia עיצב מחדש את הכיסאות האגדיים של הגנים. מחיר החל מ 205 אירו עד 400 אירו לכיסא.

מקווה שנהניתם מהטיול שלנו בגנים וגם למדתם עליהם דברים חדשים. נתראה בטיול הבא.

מפה מפורטת של גני לוקסמבורג

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=8545