הסודות הקטנים של פריז-מזרקות, משתנות ומנורות..

קופסאות החול האחרונות של פריז

אם תהלכו בפריז ותראו קופסאות גדולות מוזרות, בוודאי תחשבו שזה אולי קופסאות דואר ישנות אבל הם לא. אלו 3 קופסאות החול האחרונות בפריז מתוך כ 30 שהיו מפוזרים בעיר. ומה היה תפקידם אתם שואלים? בתחילת המאה חול היה אמצעי כנגד החלקה בכבישים כתוצאה מכפור או שלג. לכן פיזרו בעיר לאורך הכבישים קופסאות חול. עובד העירייה היה מגיע עם מריצה ואז פותח מלמטה את הקופסה מעמיס חול ומפזר בכביש. 

למען האמת אפשר לומר שהשימוש הנפוץ יותר היה כיסוי ואיסוף 'המתנות' שהסוסים השאירו. אולם החול גם השאיר אחריו לכלוך ובוץ ולכן החול הוחלף במלח. קופסאות החול התיישנו ונעלמו מהנוף. היום אם תתקרבו תרגישו משב רוח יוצא מהם זאת מכיוון שהוסבו לפתחי אוורור. מצרף לכם את הכתובות והתמונות של קופסאות החול האחרונות של פריז שאותם כמובן גיליתי וצילמתי בעצמי.

Avenue trudaine 41- רובע תשיעי(בתמונה למטה)

Avenue gabriel 48- רובע שמיני

Place de la rein astrid- רובע שמיני(בתמונה למטה)

הקטנים, הסודות הקטנים של פריז-מזרקות, משתנות ומנורות..
הסודות הקטנים של פריז-קופסא חול רובע 8- ניר יבלונקה
הקטנים, הסודות הקטנים של פריז-מזרקות, משתנות ומנורות..
הסודות הקטנים של פריז- קופסא חול רובע 9- ניר יבלונקה

הסודות הקטנים-בארות ארטזיות

באר ארטזית מהי ? מדובר במים שנמצאים מתחת לאדמה בעומק רב, בלחץ רב בין מספר שכבות אבן שונות. אחת מהן בלתי חדירה וחזקה(ולכן המים באיכות מצוינת ואינם מזוהמים) שאינו מצריך משאבה והמים עולים ויוצאים בכוחות עצמם אל פני השטח. 

בפריז נמצאות כיום 3 בארות כאלו. אתם תראו את תושבי השכונה מגיעים וממלאים בקבוקים רבים במי מעיינות טעימים וחינמיים. במיוחד ברובע 13 מה שגם אני עושה באמצע המסלול המיוחד שלי ברובע הזה.

באר ראשונה נמצאת בכיכר place Paul Verlaine ברובע 13 שכונת Butte-aux-Cailles. היא נמצאת גם במסלול טיול רובע 13 שפרסמתי. הבאר הושלמה בשנת 1872 ונחפרה לעומק 582 מטר. זוהי גם תחנת עצירה שלי להפסקה, שטיפת פנים ומילוי בקבוק במים אז בואו גם אתם הצטרפו למקומיים.

כן עוד משהו קטן- בצד המזרקה בכניסה לכיכר את תראו שלט הנצחה מאבן עם סיפור קצר בצרפתית. כאן התקיימה ב 21/11/1783 הטיסה המאוישת בבני אדם הראשונה בכדור פורח עי האחים מונגולפייה.

באר שניה נמצאת ברובע 16 square Lamartine בשכונת Passy. הבאר נחפרה במקור ב1855 במצוות הברון האוסמן לעזור בהבאת מים ליער בולון. הוא נבנה באותה תקופה ונשאר עד היום לשמחתם של תושבי האזור וגם שלי באותו יום חם שהלכתי לצלם אותה בשבילכם.

באר שלישית נמצאת ברובע 18 ואפשר לומר לא בחלק היפה שלו ב square of the Madonna. בגלל מיקומה נחפרה לעומק 700 מטר. אני הגעתי לאזור בכלל לכבוד ז'אן דארק אבל זה סיפור אחר. כרגע הבאר לא מפיקה מים, ייתכן שהיא בשיפוצים וייתכן שהמים בבאר אזלו.

הקטנים, הסודות הקטנים של פריז-מזרקות, משתנות ומנורות..
הסודות הקטנים של פריז-מזרקה ארטיזנית רובע 13 פריז
הקטנים, הסודות הקטנים של פריז-מזרקות, משתנות ומנורות..
הסודות הקטנים של פריז-מזרקה ארטיזנית רובע 16 פריז

מנורת הגז האחרונה בפריז

הכירו את לאון ! מנורת הרחוב על גז האחרונה שעדיין עובדת ונמצאת ממש בפרברי פריז צמוד לרובע 14 אחרי כביש הטבעת החיצונית. לעיירה הקטנה קוראים Malakoff עיירה קטנה ומנומנמת ושקטה. הקדשתי קצת זמן לשוטט ברחובות הקטנים עד שהגעתי ליעד. 

אני אוהב מדי פעם לצאת מפריז לפרברים להתאוורר קצת ולגלות דברים חדשים וכמובן להציג אותם בפניכם. מנורות גז היו נפוצות בפריז והפרברים עד שנת 1975 כאשר פריז עברה כולה לחשמל. למזלנו תושבי האזור נלחמו למען לאון שלא נותק מגז.

התקרבו ללאון ובחנו אותו מקרוב והביטו כיצד המנורה בת 100 השנים עדיין פועלת ! המנורה עובדת רצוף גם ביום וגם בלילה.

מטרו: קו 13 Malakoff – Plateau de Vanves

נצא לרחוב edgar quinet נמשיך בו עד שנגיע לשדרות pier larousse שם נפנה ימינה ונמשיך לרחוב victor Hugo נפנה שמאלה דקה הליכה והגענו.

לחלופין ניתן לרדת בתחנת מטרו קו 13 porte de vanves

כתובת: sentier du tir 8

הקטנים, הסודות הקטנים של פריז-מזרקות, משתנות ומנורות..
אמיל מנורת גז אחרונה בפריז(Malakoff)- ניר יבלונקה
הקטנים, הסודות הקטנים של פריז-מזרקות, משתנות ומנורות..
אמיל מנורת גז אחרונה בפריז(Malakoff)- ניר יבלונקה

הסודות הקטנים-המשתנה האחרונה בפריז

כן גם בפריז לא רק אמסטרדם היו משתנות ציבוריות והרבה. ניסיונות רבים נעשו בפריז להתגבר על בעיית ההשתנה הציבורית שלא חסה על בנייני העיר, כניסות לבתים חצרות ומה לא. אפילו העצים המסכנים בפאלה רויאל הושקו קבוע ולא במים. ניסיונות מוזרים כמו חסימת פינות עי מבנה דמוי חרוט שגרם שמי שמטיל את מימיו הם ינתזו חזרה אליו או גדר ברזל עגולה מסביב לא כל כך הועילו.

 comte de Rambuteau Claud barthelot שימש בתפקיד מנהל מחוז הסיין-תפקיד חשוב ורב עוצמה בשנים 1833-1848. היה לו תפקיד חשוב בהפיכתה של פריז ל 'ירוקה' יותר עי' שיפור מערכת הביוב, מעבר לתאורת גז ברחובות, שתילת עצים הרחבת רחובות שאחד מהם גם יקרא על שמו  – rambuteau  וגם מציאת פתרון לניחוחות העזים ברחובות.

 את דרכו המשיך ביתר שאת דמות שאנו כולנו מכירים- הברון האוסמן. בשנת 1839 הוא מציג לראשונה את המשתנות הציבוריות כפתרון לבעיה, תחילה בצורת עמוד שחלקו שימש לפרסום וחלקו משתנה. בהמשך היו דגמים רבים ונוספו גם משתנות למס אנשים. המשתנות היו ידועות בשם Colonnes Rambuteau ומאוחר יותר Vespasienne-pissoir. בשנת 1930 היו בפריז 1230 משתנות ובמהלך השנים ירדה הכמות ל 329 בשנת 1966 עד שנעלמו מהנוף.

בשנת 1981 הוחלט בעיריית פריז לעבור למשתנות האוטומטיות כי שאנו מכירים אותם היום

את המשתנה הציבורית האחרונה נראה היום ברובע 13 בשדרת ארגו לאורך החומה של כלא סנטייר.

כתובת:  Boulevard Arago 75 Paris 

הקטנים, הסודות הקטנים של פריז-מזרקות, משתנות ומנורות..
סודות של פריז- משתנה ציבורית אחרונה בפריז

נהניתם מהכתבה? כנסו לפרק הראשון של הסודות הקטנים של פריז

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=6577