מה הקשר בין עשרת הדיברות לכנסיית מדלן בפריז?

מי לא מכיר את כנסיית מדלן בפריז? היום לא נספר על הכנסייה עצמה אלה על דלת הברונזה העצומה שלה. ייתכן והתעקבתם עליה ראיתם את התבליטים ואמרתם איזה יופי והמשכתם. סביר להניח שחלקכם לא טרח אפילו להתבונן אלה נכנס ישר פנימה. האמת מי חשב שבמשקוף הדלת נראה את משה? מי חשב שהריבועים הרקועים הגדולים מסמלים את עשרת הדיברות? אז איך משה הגיע לכנסייה? בואו נגלה יחד

כנסיית מדלן פריז- תקציר

המקדש הרומאי שניצב בלב הכיכר ברובע השמיני אינו דומה לשום דבר אחר. אין מגדל פעמונים, ואין רוזטות עגולות ענקיות. הוא לא מתנשא לגובה, ואין לו שלוש דלתות כניסה כמו לרוב הכנסיות והקתדרלות. מה שכן יש זה מבנה ארכיטקטוני נפלא שבתוכו עוגב מרשים, פסלים מדהימים ועמודים קורינתיים מסביב ודלת ברונזה ענקית אחת. הכנסייה בגלגולה הנוכחי החלה היבנות ב1807 בצו נפוליאון בונפרטה ובנייתה הושלמה בשנת 1828, והיא מוקדשת לפי שמה למריה מגדלנה. על הכנסייה עצמה נרחיב בהזדמנות, אנו פה בשביל דלתות הברונזה ועשרת הדיברות.

הברון טריקטי, המלך לואי-פיליפ ועשרת הדיברות

הימים ימי מלך צרפת לואי-פיליפ. את דלת הברונזה הזמין אדולף תייר, שהיה שר הפנים בשנת 1834. מי שקיבל את העבודה היה פסל די אנונימי שזה היה בעיקר תחביב בשבילו, שמו היה טריקיטי. הברון אנרי דה טריקטי, פרוטסטנטי אדוק.

טריקטי ראה לנגד עיניו את דלתות "בית הטבילה בפירנצה" מאת הפסל לורנצו גיברטי. אבל למה ללכת בקטן? הדלתות במדלן גדולות מהם פי ארבעה, וגדולות פי שניים מהדלתות של בזיליקת סנט פיטר ברומא! הרעיון היה פשוט, על הדלתות להיות גדולות מספיק כדי שאנשים יקראו ויבינו אותם. לדלתות היו מטרה נוספת, להראות את כוחו ועוצמתו של החוק, בניסיון לחזק את סמכותו של לואי פיליפ שכונה- "המלך האזרח". זכרו אנחנו אחרי מהפכת יולי( 1830)והמלך רצה לפייס בין העם למלוכה כפי שניסה לעשות עם תבליטי שער הניצחון.

בטווח הארוך, הניסיון לא צלח. ב-1848 בזמן המהפכה השלישית במספר, ברחו לואי-פיליפ ומשפחתו בסתר לאנגליה, וביקשו מקלט במעונו של חתנם, מלך הבלגים לאופולד. לואי-פיליפ נפטר שנתיים לאחר מכן, אך אשתו התגוררה בקלרמונט עד 1866. טריקטי, בנו של תעשיין ודיפלומט, היה פסל חובב שלמד להנאתו והיו לו כמה עבודות קטנות. לשמחתנו הוא מקבל את העבודה על הדלתות והשאר היסטוריה כמו שאומרים. טריקטי מקבל את העבודה בשנת 1834 ומסיים אותה בתקופה של שבע שנים בעזרתו של הפסל מיינדרון. באם תתבוננו בתחתית הדלת מופיעים התאריכים 1836-1837, אלו הם תאריכי יציקת מודל הגבס של הדלתות. למרות שהדלת הושלמה היא נשארה בבית המלאכה שם הוצגה בפני מבקרים ששיבחו את העבודה. דלת הברונזה נחנכה במקומה בשנת 1841, שמו של הברון טריקטי נישא בכל צרפת.

עשרת הדיברות, מה הקשר בין עשרת הדיברות לכנסיית מדלן בפריז?
לא תחמוד את אשת רעך- אלהים מתגלה לאבימלך בחלום צילום: ניר יבלונקה

דלתות הברונזה ועשרת הדיברות

עכשיו בואו נלמד מה הדלתות העצומות מספרות לנו ויש להם הרבה מה לספר. תחילה כמה מספרים והמשקוף.

  • משקל דלתות הברונזה 3.2 טון.
  • גובה הדלתות 10.5 מטרים.
  • רוחב הדלתות 4.9 מטרים.

תחילה המשקוף. באמצע נראה את משה ולוחות הברית ומשני צדיו שני דיברות ראשונות כאשר כיתוב לטיני מצורף. המשקוף מייצג איסור על עבודת אלילים וחילול השם. שימו לב שמדובר בפירוש חופשי ולכן שלושת הדיברות הראשונות נמצאות במשקוף ולא שניים.

צד אחד

 לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי- non habebis deos alienos coram me

אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם

העם העברי מקבל את התורה בהתלהבות ובכבוד, הוא מוחא כפיים לנביאו.

צד שני של המשקוף

לֹא תִקַּח אֶת שֵׁם יְהוָה אֱלֹהִים- non assumes nomen domini dei

לֹא תִשָּׂא אֶת-שֵׁם-ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא

נראה דמויות חלקם ניגשים למשה ומשתחווים, אחרים פורסים זרועות מאשימות נגד מי שנשבע לשווא.

עשרת הדיברות, מה הקשר בין עשרת הדיברות לכנסיית מדלן בפריז?
עשרת הדיברות בכנסיית מדלן- לא תנאף צילום: ניר יבלונקה

עשרת הדיברות דלת שמאל

ריבוע עליון

 זכור את יום השבת לקדשו- memento ut diem sabbati sanctifices.

אדם וחוה נחים במדיטציה ביום השביעי לבריאה. השמים נפתחים ואלוהים מופיע בתוך מלאכיו, הוא מהרהר ביצירתו ומברך את היום השביעי.

בראשית פרק ב- וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת-יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר-בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת 

ריבוע שני מלמעלה

כבד את אביך ואמך- honora patrem tuum and matrem tuam.

חם, בנו השני של נח, מקולל על ידי אביו על כך שהוא לועג לו.

אלוהים מופיע מעל ההמון ושולח את אחד ממלאכיו להביא את הקללה האלוהיתארור כנען, הוא יהיה עבד עבדיו לאחיו.

וַיֹּאמֶר, אָרוּר כְּנָעַן: עֶבֶד עֲבָדִים, יִהְיֶה לְאֶחָיו

ריבוע שלישי

 לא תרצח- non occides.

נראה את המלאכים יורדים לנחם את היתום לאחר רצח הבל, ומגרשים את קין.

לאחר רצח הבל על ידי אחיו קין, מלאכים יורדים מהשמים כדי לנחם את הסובלים ולהעניש את הרוצח שמשפחתו מונעת ממנו לברוח.

וַיֹּאמֶר מֶה עָשִׂיתָ קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה

 

ריבוע תחתון

לא תנאף- non mæchaberis.

בתבליט אנו רואים את  נתן הנביא מוכיח את דוד על מעשיו עם בת שבע אשת אוריה החטי. דוד המלך יושב לצד בת שבע המקוננת על ילדם הלא חוקי שמוטל מת לרגליהם. לצדו של דוד מונח נֵבֶל. נתן הנביא מאיים עליהם ומשתמש במשל מספר מלכים כדי להסביר את פשעו לדוד (לעשיר היה מספר רב של כבשים ובקר, לעני לא היה אלא כבשה קטנה כלל).

הסתכלו בתבליט למעלה- אנו רואים את העשיר לוקח את הטלה להאכיל את אורחו אל מול מחאות המשפחה הענייה. ויאמר נתן אל דוד: אתה האיש שעשית את הדבר הזה.

שמואל 4 פרק יב- וַיִּשְׁלַח יְהוָה אֶת נָתָן אֶל דָּוִד וַיָּבֹא אֵלָיו וַיֹּאמֶר לוֹ שְׁנֵי אֲנָשִׁים הָיוּ בְּעִיר אֶחָת אֶחָד עָשִׁיר וְאֶחָד רָאשׁ. לְעָשִׁיר הָיָה צֹאן וּבָקָר הַרְבֵּה מְאֹד. וְלָרָשׁ אֵין כֹּל כִּי אִם כִּבְשָׂה אַחַת קְטַנָּה אֲשֶׁר קָנָה וַיְחַיֶּהָ וַתִּגְדַּל עִמּוֹ וְעִם בָּנָיו יַחְדָּו מִפִּתּוֹ תֹאכַל וּמִכֹּסוֹ תִשְׁתֶּה וּבְחֵיקוֹ תִשְׁכָּב וַתְּהִי לוֹ כְּבַת. וַיָּבֹא הֵלֶךְ לְאִישׁ הֶעָשִׁיר וַיַּחְמֹל לָקַחַת מִצֹּאנוֹ וּמִבְּקָרוֹ לַעֲשׂוֹת לָאֹרֵחַ הַבָּא לוֹ וַיִּקַּח אֶת כִּבְשַׂת הָאִישׁ הָרָאשׁ וַיַּעֲשֶׂהָ לָאִישׁ הַבָּא אֵלָיו.

עשרת הדיברות, מה הקשר בין עשרת הדיברות לכנסיית מדלן בפריז?
לא תעיד עדות שקר- עשרת הדיברות כנסיית מדלן פריז צילום: ניר יבלונקה

עשרת הדיברות דלת ימין

ריבוע עליון

לא תגנוב- non furtum facies

כאן מסופר על עכן בן כרמי שלקח לעצמו שלל כאשר יריחו נפלה למרות האיסור. עכן כורע ברך לרגלי יהושע ושומע את גזר דינו של השופט, הכתוב בצד שמאל למעלה.

יהושע פרק ז כה- וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ מֶה עֲכַרְתָּנוּ יַעְכָּרְךָ יְהוָה בַּיּוֹם הַזֶּה וַיִּרְגְּמוּ אֹתוֹ כָל-יִשְׂרָאֵל אֶבֶן וַיִּשְׂרְפוּ אֹתָם בָּאֵשׁ וַיִּסְקְלוּ אֹתָם בָּאֲבָנִים

ריבוע שני מלמעלה

 לא תעיד עדות שקר על רעך- non loqueris falsum testimonium contra proximum tuum.

מעשה סוזנה(שושנה) הוא תוספת לספר דניאל, למעשה פרק 13. מסופר על שושנה בת חלקיה שכאשר רחצה בביתה התגנבו אליה שני זקנים שטופי זימה מידידי בעלה ורצו לשכב עמה. סוזנה סירבה בתוקף והזקנים איימו עליה שאם לא תתמסר יעלילו כי שכבה עם קטין, עברה שדינה הוא מוות. סוזנה שמה מבטחה באל וסירבה, ואכן שני הזקנים ההוללים התלוננו והעידו עדות שקר. זמן קצר לפני ההוצאה להורג ה' שולח את דניאל לחקור את הנושא ומזכה את סוזנה מאשמה. שני הזקנים מוצאים להורג ודניאל הצעיר מתפרסם בצדיקותו. בתבליט ההמון קורא וכל ומברך את ה' שנחלץ לעזרת המאמינים בו.

דניאל יג- ויהרגו אתם וינצלו ביום ההוא משפך דם נקי בישראל

ריבוע שלישי

 לא תחמוד את אשת רעך- non concupisces uxorem proximi tui.

כאן אנו רואים את אלוהים מתגלה לאבימלך בחלום, כדי למנוע ממנו לנאוף עם שרה אשת אברהם, שרה מסתירה את פניה.

בראשית פרק כ פסוק ג- וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל-אֲבִימֶלֶךְ בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה וַיֹּאמֶר לוֹ הִנְּךָ מֵת עַל-הָאִשָּׁה אֲשֶׁר-לָקַחְתָּ וְהִוא בְּעֻלַת בָּעַל

ריבוע תחתון

לא תחמוד את בית רעך ואת כל אשר לו- non concupisces domum proximi tui nec omnia quæ illius sunt.

פה אנו רואים את מלך ישראל אחאב ידיו קשורות מאחורי גבו ומסביבו כלבים רזים במיוחד ואת אליהו הנביא מעל. מצד ימין גבר תופס ומצביע על איזבל אשת אחאב. מעל בפינה אנו רואים גפני ענבים שמסמלים כרם. השניים נתפסו כשניסו להימלט לאחר שחמדו בשקר את כרם נבות. כדי להשיג את הכרם, איזבל רקחה מזימה להעניש את נבות לדין באשמה שקילל את המלך ואת אלוהים. עדי שקר הובאו ונבות הוצא להורג. אליהו הנביא זעם על המלך ושאל "הרצחת וגם ירשת"?. גזר דינם היה מוות וכאן אליהו חוזה שהכלבים ילקקו את דמו של אחאב ויטרפו את איזבל. לא נעים..

מלאכים א פרק כא פסוק יט- וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו לֵאמֹר, כֹּה אָמַר יְהוָה, הֲרָצַחְתָּ, וְגַם-יָרָשְׁתָּ; וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו לֵאמֹר, כֹּה אָמַר יְהוָה, בִּמְקוֹם אֲשֶׁר לָקְקוּ הַכְּלָבִים אֶת-דַּם נָבוֹת, יָלֹקּוּ הַכְּלָבִים אֶת-דָּמְךָ גַּם-אָתָּה

סיכום

זהו קוראים יקרים, מקווה שנהניתם מכתבה מיוחדת זו. היה לי עונג אישי גדול לעבוד על כתבה זו וגם אני לומד כל הזמן דברים חדשים לא רק אתם. בקרוב כתבה על הכנסייה עצמה, כך שבביקור הבא יהיה לכם מידע רב וביקורכם יהיה מהנה כפליים, אני מבטיח. 

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. מגל מרים

    מאד מאד מענין

    1. ניר יבלונקה

      תודה רבה!

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. מגל מרים

    מאד מאד מענין

    1. ניר יבלונקה

      תודה רבה!

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=10305