מוזיאון הציד והטבע פריז: הקשר בין האדם לחיה

מוזיאון הציד והטבע פריז- בדיוק כשחשבתם שהייתם במיטב המוזיאונים המופלאים של פריז וראיתם את כולם, מופיע מולכם לפתע המוזיאון הפחות מוכר לתיירים, אך בהחלט אפשר לומר, כזה שישאיר אתכם פעורי פה אל מול האוספים הייחודיים של עולם הצייד הצרפתי העתיק. Musee de la chasse et la nature מתחילים.

מוזיאון הציד והטבע פריז

באירופה של תקופת ימי הביניים, נחשבה פעילות הצייד ללגיטימית ופופולארית מאד, להבדיל מהיום, שהצייד נחשב לפעילות תרבותית אלימה שכמעט ונעלמה מן העולם. בצרפת לעומת זאת, הצייד נחשב עדיין לספורט לגיטימי ופופולרי אשר לוקחים בו חלק כמיליון ציידים צרפתיים, ואיתם מגיעות כל חיות הציד המלוות אותם. עם פופולאריות שכזו, היה זה אך מתבקש להקים מוזיאון ייחודי, אשר ינגיש את עולם הציד המרתק אל המבקרים ואכן, בשנת 1967 ייסדו בני הזוג הציידים – פרנסואה וז'קלין סומר, את המוזיאון לצייד ולטבע בתוך מלון דה גוניגוד( Hôtel de Guénégaud ), ומאז שנת 2002 שוכן בנוסף במלון דה מונג'לאס  (Hôtel de Mongelas).

המוזיאון משמר באדיקות את מסורת הצייד באמצעות יצירות אמנות, לצד חיות מפוחלצות וכלי נשק עתיקים מתקופות שונות, בסגנונות שונים. לצד המיצגים במוזיאון, מקפידים להעביר למבקרים מסרים חינוכיים חשובים כמו שמירה על כדור הארץ, שמירת הטבע והאיזון האקולוגי.

מוזיאון הציד והטבע, מוזיאון הציד והטבע פריז: הקשר בין האדם לחיה
אחד החדרים המרהיבים במוזיאון Musée de la Chasse et de la Nature

Musee de la chasse et la nature נכנסים פנימה

מתוך ההקדמה ניתן לקבל את הרושם של החוויה לקראתה הולכים המבקרים. המוזיאון לצייד ולטבע מספר את סיפורה של תרבות הצייד, הציידים והחיות אותן צדו. מתוך תמונות וציורי קיר גדולים מתוארות סצנות ציד, המעניקות את התחושה כאילו אנו בעצמנו נמצאים איתם וחשים את האנרגיה המתפרצת בין הצייד לחיה אותה הוא צד. ארונות עמוסים בכלי ציד שונים, רובים עתיקים שמרוב יופיים, קשה להאמין כי מישהו אי פעם ירה והרג בעזרתם בעלי חיים.

שימו לב לרובה בתמונה למטה. הרובה שהוענק כהוקרה לרוזן גנרל ראפ ע" נפוליאון הראשון נחשב ליצירת אומנות ששוויה מעל מיליון דולר.

המוזיאון לצייד ולטבע מחולק שלוש קטגוריות נפרדות/ משותפות:

קטגוריה 1- כלי נשק וכלי ציד.

בקטגוריה זו נראה מערך היסטורי של כלי נשק מהמאה ה- 16 עד למאה ה- 19 ובו חניתות, קרני צייד, קשתות, רובים ואקדחים שהיו שייכים ללואי ה- 13 נפוליאון הראשון והשני.

קטגוריה 2- בעלי חיים פגועים ותוצרי ציד שונים

המוזיאון מציג מאות פריטים של בעלי חיים מיבשות שונות- אפריקה, אסיה, אמריקה וכמובן אירופה. בין החיות- אריה, נמר, שועל, קרנף, ביזון, תאו מים, דוב קוטב ועופות רבים.

קטגוריה 3- יצירות אמנות שונות ובהן חיות בר כמו שטיחי קיר, ריהוט, ציורים, פסלים ועוד.

שלל סצנות צייד עוצרות נשימה מופיעות בקטגוריה זו, עליה אחראיים כמה מהאומנים המפורסמים, כמו רובנס- צייר הבארוק מהמאה ה- 17, סניידרס- הצייר הפלמי ואומנים עכשוויים כמו פסל ואומן הזכוכית ז'אן מישל אטוניאל. הצייר פרנסואז פטרוביץ' ורבים אחרים.

מוזיאון הציד והטבע, מוזיאון הציד והטבע פריז: הקשר בין האדם לחיה
ציור של ונוס והנימפות מאת רובנס וברוגל במוזיאון הציד והטבע פריז

פנים המוזיאון

אך עוד טרם ניכנס פנימה ונספר אודות המיצגים השונים, אנו חייבים להתייחס לעיצוב המוזיאון, אשר בלעדיו חוויות המבקרים לא היתה עוצמתית אלמלא היה העיצוב, מוקפד ואסתטי כל כך.

מנהלו האמנותי של המוזיאון, יחד עם מעצבי הפנים המוכשרים פדריק פאולטי PAOLETTI) FRÉDÉRIQUE) וקתרין רולאנד (ROULAND CATHERINE) יצרו חללים מעוצבים יפיפיים והרמוניים עד הפרט האחרון ובהם אוספי אומנות שונים מתקופת הרנסאנס ועד היום, כאשר בחלק מהחללים הוצבו חיות שונות בעלות משמעות סימבולית.

קיר ברונזה רחב וגבוה מקבל את המבקרים יחד עם רצפת פרקט אלון גושני בכניסה, אלו מעניקים תחושה של טבע תחת הרגליים, עם ניחוח מסתורי של חיות פרא המסתתרות בין הכתלים, תחושה הזו נמשכת לתוך החללים הגדולים ומולנו שילוב עיצובי של ישן/ עתיק אל מול חדש ועכשווי, כך ניתן לראות למשל, רהיטים, רובם מהמאה ה- 18 ועל חלקם מונח מסכך דיגיטלי עליו מוקרנים סרטוני נושא שונים וגופי תאורה, ידיות ומעקות המעוצבים כענפים מתפתלים מוסיפים לאווירה.

המוזיאון לצייד ולטבע מציג תערוכות קבועות ומתחלפות של פוחלצים, כלי נשק, קרניים, ציורים ופסלים של אמנים שונים, כאשר כל אחד מהם מתבל בתיבול אישי, את האופן בו הוא מציג את יצירותיו בחדרים השונים.

כל חדר/ חלל במוזיאון קיבל שם של חיה ואף מוקדש לה למשל חדר הזאב- בו נמצא מיצגים של זאבים מפוחלצים וכלי הציד אשר שימשו לצוד אותם. על הקירות תלויים ציורי שמן מהמאה ה- 17 ובהן מתוארות סצנות של מסעות הציד כאשר יצאו הציידים לצוד את הזאבים.

חדר נוסף הוא חדר הגביעים, בו מוצגים פריטים מרהיבים ממסעות ציד ותקרתו מעוטרת ינשופים פרושי כנפיים, האמינו לנו- כזו תקרה עוד לא ראיתם. על הקיר- פסל ייחודי של ראש חזיר ה"משוחח" עם המבקרים הסקרנים.

מוזיאון הציד והטבע, מוזיאון הציד והטבע פריז: הקשר בין האדם לחיה
יצירת אומנות של Nicolas-Noël Boutet במוזיאון הציד והטבע פריז

אוספים במוזיאון

על האוספים של המוזיאון אחראיים פרנסואה וז'קלין זומר,François and Jacqueline Sommer.

אשר אספו אותם באופן אישי ובהם יותר מ- 5000 יצירות אמנות שונות ואלפי חפצים מעולם הציד, אשר סווגו ע"י משרד התרבות והתקשורת של צרפת, כאוצרות לאומיים.

הנה כמה מהאוספים:

אוסף קולרים.

בסלון הכלבים מוצג אוסף נפלא של קולרים עשויים זהב, לצד דיוקנאות מהמאה ה- 17 של חיות המחמד של המלך לואי ה- 14, גומחה המיועדת לאוסף חד קרן ועוד.

אוסף חיות פרווה.

בין המיצגים ניתן לראות גם יונק ימי "הנרוול" שחי באוקיאנוס הארקטי והוא נקרא בזכות הקרן המשתרבבת מראשו- "חד הקרן של הים", שהייתה מבוקשת מאד בקרב האספנים במאות ה- 16 וה- 17 הפסל מראה ראש חיה עשויה ברונזה ועליה מותקנת הקרן האגדתית (נוצר ע"י הפסל סנט קלייר צ'מין). לצידו של הפסל מונחים חפצים יקרי ערך שונים.

עוד מיצג באוסף חיות הפרווה, הוא דוב הקוטב. מי אינו מכיר את דוב הקוטב החמוד המהלך לו על הקרחונים באנטרקטיקה? הדוב המוצג כאן מגיע לגובה של 3 מ' לערך והוא נרכש בשנת 1970 לאחר שניצוד באלסקה. מעבר להיותו מיצג מרשים, מאחוריו ישנו מסר חינוכי אקולוגי בנושא התחממות כדור הארץ המגורמת להמסת הקרחונים, אזור המחיה הטבעי של דובי הקוטב ולראיה כיום, נמצאת החיה היפיפייה הזו, בסכנת הכחדה.

אוסף רהיטים

אוסף ייחודי של רהיטים נדירים, בניהם זוג כורסאות מעור עם קרני צבי מהמאה ה- 19 שהובא מגרמניה, או שידה מגרמניה מהמאה ה- 17 הנקראת "קבינט" ובה 7 מגירות המעוטרות בסצנות ציד ובעלי חיים, מפוסלים בשנהב ושריון צב.

אוסף שטיחי קיר

זהו אוסף מרשים ויחודי, שטיחים ארוגים של סצנות ציד, בעלי חיים וטבע מתפרץ, ישבו את לבכם אל מול היופי. היכונו להתאהב.

וישנם עוד אוספים רבים מהם תוכלו להתרשם במוזיאון.

מידע שימושי

לסיכום

מטרתו של מוזיאון הצייד והטבע היא לספר על התפתחות היחסים בין בני האדם לבעלי החיים והטבע במהלך ההיסטוריה. המבקרים במוזיאון מוזמנים לפגוש את היצר הקדום הטבוע בכולנו ולחקור אותו מחדש ע"י יצירות אומנות ייחודיות ואוטנטיות מתקופות שונות.

המוזיאון הינו מסע לכל המשפחה אשר בסופו של הסיור, יקבלו המילים "מוזיאון הצייד והטבע" משמעות אמיתית!

כתובת:  62 Rue des Archives, 75003 Paris

פתיחת שערים: 1964

ימים ושעות פתיחה: יום ג'- א' בין השעות 11:00-1800

    סגור בימי שני ומועדים.

דרכי הגעה: מטרו Rambuteau

מיצגים: תרבות הצייד בצרפת בתקופת ימי הביניים.

כרטיסים: ניתן לרכוש באתר המוזיאון לצייד ולטבע

אהבתם את המוזיאון? בואו לבקר במוזיאון גימה

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=8859