מוזיאון קלוני פריז: צרפת של ימי הביניים

Musée de Cluny מוזיאון קלוני פריז

היכונו לצאת למסע במנהרת הזמן של מוזיאון קלוני, היישר אל תקופת ימי הביניים בצרפת.

הפעם אנו מקדישים ביקור במוזיאון הלאומי של ימי הביניים Musée de Cluny הממוקם ברובע החמישי של פריז ומתאים מאד ובעיקר- לאוהבי תקופת ימי הביניים בצרפת, או לאלו המעוניינים להכיר את התקופה.

המוזיאון המיוחד הזה, שוכן בטירה גותית/ רנסאנסית יפיפייה מהמאה ה- 15 ששימשה כמנזר בתחילת ימיה וכיום נמצאים ומוצגים בה אוספי אמנות נפלאים, המביאים אל המבקרים במוזיאון ניחוח עתיק, מסעיר חושים.

מיד עם הגעתכם אל המוזיאון, תוכלו לחוש ולהתפעם מהאווירה המיוחדת שתיקח אתכם אחורה בזמן אל ימי הביניים הצרפתיים. פריטי אמנות נדירים, ציורים, פסלים, ריהוט ותכשיטים מרהיבים ביופיים מוצגים כאן והופכים את הביקור לחוויית ימי ביניים אמיתית ואותנטית וזאת בנוסף לשרידי מתחם המרחצאות הרומיים העתיקים שנתגלה מתחת למוזיאון, בהם נהגו אנשי התקופה להיפגש ולרחוץ.

מה שמאד נעים במוזיאון הוא הגודל שלו והאופן בו ניתן להתרשם משלל המיצגים והפריטים השונים, שכן, כמות המבקרים בו אינה עמוסה מדי כפי שקורה במוזיאונים הגדולים המפורסמים, כמו הלובר או אורסי.

המוזיאון שופץ כליל ונפתח השנה מחדש לאחר 7 שנות שיפוץ, אל תחמיצו!

מוזיאון קלוני, מוזיאון קלוני פריז: צרפת של ימי הביניים
חזית מוזיאון קלוני- ימי הביניים פריז

היסטוריה שמתחילה בימי הביניים

המבנה בו שוכן המוזיאון נבנה אי שם בשנת 1334 בסגנון גותי משולב בסגנון רנסאנס, ו"מדבר" כולו ימי הביניים, מהחוץ ועד אחרון הפריטים בתוכו. המבנה שימש בראשיתו כמנזר ובשנת 1793 הוחרם ע"י המדינה שעשתה בו שימוש מגוון במשך כ- 30 שנה, עד אשר אספן של פריטי אמנות ימי הביניים בשם אלכסנדר די סומארד, רכש את המבנה בשנת 1843 שיכן בו את שלל האוספים הפרטיים שלו והפך אותו למוזיאון. לאחר מותו של די סומארד, רכשה המדינה את האוספים במוזיאון ובנו מֻנָּה להיות האוצר הראשון של המוזיאון.

פריטי המוזיאון אינם מוצגים רק בתוך המבנה אלא גם מחוצה לו- מתחתיו התגלו שרידים של מרחצאות רומיים מהמאה ה- 3 לספירה ומכונים, איך לא- מרחצאות קלוני- הנחשבים לבין השרידים העתיקים ביותר בצפון אירופה ולמרחצאות הציבוריים הגדולים ביותר בעיר הגאלו- רומאית שהתפרסה בין הר סנט ז'נבייב לסיין.

בנוסף למרחצאות, נתגלתה גם רשת הידראולית עם צנרת ביוב ומרתף עם חדר קירור ועוד חללים נוספים, אשר שימשו את השוכנים במבנה באותם הימים.

אחת מהתגליות המרגשות במתחם הוא "עמוד יורדי הימאים" (Pilier des nautes). זהו עמוד תגליף מרובע ובו תיאור מפוסל של אלים מיתולוגיים רומיים וקלטיים, שגולף במאה הראשונה. העמוד נחשב לאחד מיצירות האמנות הגאליות/רומיות הקדומות ביותר שנתגלו. 

מוזיאון קלוני, מוזיאון קלוני פריז: צרפת של ימי הביניים
מבט לחצר מוזיאון קלוני(Musée de Cluny) פריז

מוזיאון קלוני- מה אנו רואים?

את הרושם והחוויה מן החוץ של המוזיאון, ממשיכים לחוש כאשר נכנסים פנימה. כאן מוצגים לראווה פריטים מרהיבים ביופיים מתקופת ימי הביניים הצרפתיים ובניהם שטיחי הקיר המפורסמים ועוצרי הנשימה של "הגבירה וחד קרן" ( La dame à la licorne)- זוהי יצירה ארוגה בסגנון מילפלר (אלף פרחים) המורכבת מששה שטיחי קיר בגודל 3.5/3.5 מטר, שנארגו בפלנדריה במאה ה- 16 וכל אחד מהם מתאר את אחת מחמשת החושים וגם נקרא עליהם- טעם, ריח, ראיה, מישוש ושמיעה והשטיח השישי נקרא "לתשוקתי היחידה" (A mon seul désir), שהוא רחב יותר מהאחרים וארוג בשיטה שונה מהם.

השטיחים נרכשו ע"י המוזיאון בשנת 1882 ונחשבים לפופולאריים ביותר מבין שלל המיצגים במוזיאון.

עוד במוזיאון, שרידי פסלים מנותצים של מלכי יהודה שהיו בחזית הנוטרדאם ונהרסו בזמן המהפכה הצרפתית, לצידם מוצגים רהיטים וחפצים שונים נוספים מימי הביניים, חפצי נוי עשויים שנהב ותכשיטים מזהב עשויים עבודת יד מופלאה.

שימו לב לפסלו המקורי של אדם שמתוארך סביבות 1260 עלה תאנה מכסה את חלציו. אדם שגובהו 2 מטרים היה ניצב גם הוא במרפסת הנוטרדאם, מעל השער השמאלי.

תערוכות נוספות המוצגות כאן (טרם ההגעה כדאי לבדוק באתר אילו מהן עדיין מציגות ואילו התחלפו):

תובנות על חיי היומיום: תערוכה סביב האופן בו חיו בתקופת ימי הביניים, תוך תצוגת כלים שונים, צעצועים ומשחקים, מכשירים שונים, כלי כתיבה ועוד, המתארים למבקרים כיצד היו נראים חיי היומיומיים של התושבים.

אמנות הרקמה בימי הביניים: מדהים לחשוב על אמנות הרקמה כאל משהו ששרד שנים רבות כל כך, אך כאשר נעמדים מול ארונות הזכוכית במוזיאון, בהם מוצגות עבודות יפיפיות של אריגים קרומים זהב, משי וכסף, מבינים מהי יוקרה אלמותית. יצירות מופת רקומות מהמאה ה- 12 ועד המאה ה- 16 שרדו את כל השנים ונותרו מרהיבות כפי שהיו בימי הזוהר הראשונים שלהן, אנו בטוחים כי אלו יגרמו לכם להנאה מרובה.

מוזיאון קלוני, מוזיאון קלוני פריז: צרפת של ימי הביניים
ראשי פסלי מלכי יהודה המקוריים מקתדרלת נוטרדאם

עוד במוזיאון קלוני

ביגוד וכיסויי ראש בימי הביניים: אחת התערוכות המוצלחות במוזיאון המביאות את הדבר הכי קרוב אלינו מאז ועד היום, היא תערוכת הלבוש. בימי הביניים, ממש כמו היום, בגדים היו פריטים פונקציונליים אך גם קישוטיים/ מעמדיים, שסיפרו על האנשים אשר לבשו אותם. באותה התקופה היו הבגדים עשויים בעיקר צמר או פשתן, כאשר משי היה שמור לאנשים רמי מעמד ("סלבס" בתרגום ל- 2021). הבגדים היו מעוצבים כטוניקות בצורת T ומעליו בד מלבני שעטף את הגוף באלכסון, כאשר אורכה של הטוניקה סימל את מעמדו החברתי של הלובש. לחימום הגוף נהגו לתפור מתחת לטוניקה- פרווה כבטנה, אשר הוסיפה בידוד מפני הקור.

אמנות הזכוכית בימי הביניים:

אחד הנושאים המרתקים באותה התקופה הוא נושא אמנות הזכוכית ותערוכה זו, עוקבת אחר השנים בהן התפתח התחום ומציגה כלים שונים מזכוכית. יצרני הזכוכית בתקופת ימי הביניים, היו אמנים מומחים ופתחו טכניקות מופלאות וייחודיות ביותר לעיצוב פריטי הזכוכית שייצרו. כאן, ניתן להתרשם מראשיתה של אמנות זו ועל האופן בו התפתחה במהלך השנים.

סיורים ומפגשים

במוזיאון על ימי הביניים מנגישים את התקופה אל המבקרים ולכן מקפידים על מפגשים ואירועים, כנסים ודיונים אודות התקופה. באירועים ייחודיים אלו מתאפשר גילוי העולם הנפלא והמסקרן של ימי הביניים, תוך חשיפת מיצגים ופריטים נפלאים עליהם דנים המשתתפים במפגשים.

בנוסף, מתקיימים במוזיאון סיורים מודרכים לקבוצות קטנות, בתיאום מראש.

סיכום ומידע שימושי

 Musée de Cluny (המוזיאון הלאומי על ימי הביניים) הינו מוזיאון קטן ומקסים על תקופה נפלאה בהיסטוריה. התערוכות המוצגות כאן, בהחלט יכולים לרגש כל אחד שאוהב את התקופה ומעוניין לחוש אותה הכי קרוב שניתן. האוספים המוצגים במוזיאון עוברים בין התקופות הרומית- הביזנטית- ימי הביניים, כאשר המבנה בו שוכן המוזיאון משמש אף הוא חלק ממנו ומהווה חלק מיצירת האווירה הקסומה.

לביקור במוזיאון אפשר להקדיש כשעתיים והוא אינו מתאים ממש לילדים.

כתובת: 28 Rue du Sommerard 75005 Paris

פתיחת שערים: 1843

מיצגים: פריטי אמנות שונים מתקופת ימי הביניים הצרפתיים.

ימים ושעות: כל השבוע מלבד יום שני בשעות 09:30-18:00 יום א' סגור.

מחיר: 12 אירו מבוגר. 10 אירו צעירים עד גיל 25. יום ראשון הראשון בכל חודש כניסה חינם.

נגישות: המוזיאון נגיש לבעלי מוגבלויות ולמתניידים בכיסאות גלגלים.

דרכי הגעה: מטרו: קו 10 תחנהCluny La Sorbonne

שילוב בסיור

אפשר לשלב את המוזיאון במסלול טיול שלי

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=8156