מוזיאון קרנוולה פריז-אתם חייבים לעצמכם ביקור בו!

ברוכים הבאים אל קפסולת הזמן של פריז. מוזיאון קרנוולה Carnavalet Museum מוקדש כולו להיסטוריה של פריז, וייקח אתכם למסע מרתק אל עברה המפואר של העיר, המתפרש על פני 450 שנים. כאן נמצאים אוספים נדירים ומרהיבים ביופיים של יצירות אמנות שונות, המתארות את החיים בעיר וברחובותיה, את האנשים הפשוטים לצד הרוזנים והדוכסים, עיסוקיהם, וחיי התרבות שהיו כאן מאז שנות ההיסטוריה המוקדמות ועד זמננו היום.

מוזיאון קרנוולה- תחילה קצת היסטוריה

ביקור במוזיאון קרנוולה Carnavalet Museum הוא חובה לאוהבי היסטוריה בכלל ואוהבי היסטוריה של פריז בפרט. המוזיאון אינו מתאים לקטנטנים, אך בהחלט יכול לעניין את המתבגרים שלכם, זהו הזמן להראות להם שיעור ייחודי וקסום בהיסטוריה, אותו ספק אם ילמדו בין כתלי ביה"ס. אנו בטוחים כי מצפה לכם חוויה מיוחדת במינה, שתשאיר אתכם מלאי כבוד והערכה לעיר הרומנטית והנפלאה – פריז.

מוזיאון קרנוולה ממוקם ברובע השלישי של העיר, ונחשב לאחת מהאחוזות העתיקות ביותר בפריז. המוזיאון פתח את שעריו בשנת 1880 ובנוסף למיצגיו המופלאים, היצירות, פרטי הריהוט והפסלים, משמש הקרנוולה גם כגלריה ליצירות אמנות מקוריות, המתארות את פריז לאורך שנותיה.

הקרנוולה נבנה בתקופת הרנסאנס (המאה ה- 16) עבור נשיא הפרלמנט הצרפתי  ז'אק דה לינייריס ונמכר בשנת 1578 לאשתו של נציג פולין בפריז, האביר קרנבנוי, אשר בעקבות עיוות שמו, הפך ל"קרנוולה". בשנת 1660 האדריכל מנסארט שאותו אנו זוכרים מכיכר ונדום משלים את העבודות עם שינויי קלים. המבנה הינו למעשה, צירוף של שני מבנים יחדיו: אוטל קרנוולה ואוטל לה פלטייה דה סאן פרגו, והם מחוברים ע"י גלריה בקומה הראשונה ובניהם ממוקם ביה"ס על שם ויקטור הוגו. בשנת 1866 רכשה עיריית פריז את הקרנוולה במטרה להפכו למוזיאון ההיסטוריה של פריז.

גם המרקיזה דה סבנייה התגוררה כאן בשנים 1677-1696, ואפילו תוכלו לראות מכתבים מקוריים שכתבה.

1989 אוטל לה פלטייה דה סן פרגו הצמוד מתאחד עם אוטל קרנוולה להרחבת המוזיאון.

מוזיאון קרנוולה, מוזיאון קרנוולה פריז-אתם חייבים לעצמכם ביקור בו!
בכניסה למוזיאון קרנוולה ממתין לכם פסלו של לואי ה-14 צילום? ניר יבלונקה

Carnavalet Museum לפני שנכנסים

לפני שנכנסים פנימה אל תוך המוזיאון, שווה להתעכב עוד כמה דקות בגנים המטופחים שבכניסה עם הצמחייה המטפסת על קירות המבנה. אי אפשר להתעלם כשנכנסים מפסלו של לואי ה-14 בחצר הפנימית מאת אנטואן קויסבו ועיטורי הקירות שישר מכניסים אותך לאווירה מיוחדת. בין שבילי הגן ממוקם פריט מיוחד ואייקוני – "מזרקת וואלאס", שהותקנה בגנים לזכרו של סר ריצ'ארד וואלאס (אספן אמנות ופילנתרופ בריטי) שתרם 50 מזרקות מי שתייה שהוצבו ברחבי העיר, בתקופת המצור על העיר בשנת 1871. בתקופה זו סבלו הפריזאים ממחסור חמור במי שתייה עקב הריסתם של מבנים רבים ובניהם אמות המים של העיר. סר וואלאס החליט לסייע לעם הצרפתי וראה במזרקות הכרח ודאג להעברתן אל העיר, וחלקן אף שמישות עד היום. המזרקה הניצבת בגני המוזיאון מראה 4 נשים התומכות בכיפה ומסמלות פשטות, צדק, תבונה וטוב לב. סקרנים להיכנס?…

גם התבליט של המלך אנרי הרביעי מאת למר, שעמד בהוטל דה ויל ונמצא בגינה הפנימית מרשים מאוד. כך גם פסל "הניצחון" מאת לואי-סימון בואיזו בחצר הגדולה בואכה לגנים ולמסעדה. בעצם מה לא יפה פה?

מוזיאון קרנוולה, מוזיאון קרנוולה פריז-אתם חייבים לעצמכם ביקור בו!
המלך אנרי הרביעי על סוסו בגינה הפנימית של מוזיאון קרנוולה צילום: ניר יבלונקה

בואו נכנס, מוכנים?

על מנת שלא ללכת לאיבוד בואו נעשה לכם מעט סדר: כל החדרים במוזיאון מוקדשים לתקופות שונות של העיר, כאשר כל חדר מעוצב ומקושט בהתאם לתקופה אותה הוא מציג. כך ניתן לפסוע בין התקופות השונות וממש להרגיש איך הזמן עובר מהר (כשנהנים כמובן), מחדר הרנסאנס והמהפכה הצרפתית, כולל פורטרט מצמרר משהו של מלכת צרפת קתרין דה מדיצי עומדת על מדרגות ארמונה בלבוש שחור בעודה מביטה בהתנשאות אל גופות צרפתים פרוטסטנטים שנרצחו בעקבות הוראתה לרצוח את ברתולמיאו הקדוש.

גם חדרו של המלך לואי ה- 16 במצודת טמפל ששימש בית כלא משוחזר כאן. כמעט כל הפריטים שהיו בו כולל ריהוט, מיטה, כוננית הספרים ופריטים נוספים נמצאים כאן, שיעור חשוב בהיסטוריה.

אחד החדרים או הגלריות שעברו שחזור ב – 2019 הוא חדר השלטים. כאן מוצג אוסף שלטים שהוצגו בעיר מאז שנת 1914. שלטים רבים בעיצובים שונים פרוסים בחלל הנפלא הזה, בימים ההם לא היו מספרי רחובות ועל מנת למשוך אנשים אל בתי העסקים, עוצבו השלטים השונים ביצירתיות מרהיבה, בגדלים ובדמויות שונות.

מוזיאון קרנוולה, מוזיאון קרנוולה פריז-אתם חייבים לעצמכם ביקור בו!
חזית חנותו של מעצב התכשיטים ז'ורז' פוקה בסגנון אר נובו צילום: ניר יבלונקה

פריז במאה ה-19

ממשיכים בסיור שלנו אל המאה ה- 19. כאן מוצגים ציורים מרהיבים של מבנים היסטוריים שנהרסו ע"י הברון הוסמן בשנים 1853-1870 על מנת לבנות את רחובות העיר מחדש. בנוסף לאלו ניתן לראות כאן חדרים מארמונות שנהרסו, כולל גרם מדרגות של אוטל דה לויין.

"התקופה היפה" בל אפוק (1871-1914) מתוארת בגלריה מרהיבה ביופייה, בדיוק כפי שהייתה אז. בתקופה זו נבנה מגדל אייפל והמטרו ועל קירות המוזיאון ניתן לראות שלל ציורי קיר, פסלים, פריטי אמנות המתארים את חייהם של הפריזאים אז, כאילו היום. מכל הציורים הנפלאים "מאחורי הקלעים של האופרה" מאת ז'אן בראו הוא המוכר ביותר לדעתי. נוסיף את בוטיק התכשיטים פוקה ועוד שלל תפאורות שהם תענוג לעיניים.

מרהיב במיוחד אולם הנשפים ממלון Surdeval-Demachy, שהוזמן בשנת 1921 על ידי יצרן הפלדה מוריס דה וונדל מהצייר חוסה מריה סרט. בכל החללים שובצו אמצעים דיגיטליים, מסכים, סרטי אנימציה, משחקים, מפות אינטראקטיביות וכדומה, אלו נועדו לקרב את המבקרים על האותנטיות של אותן תקופות היסטוריות המוצגות בקרנוולה.

מוזיאון קרנוולה, מוזיאון קרנוולה פריז-אתם חייבים לעצמכם ביקור בו!
סלון Demarteau מאת הצייר בושור צילום: ניר יבלונקה

מוזיאון קרנוולה פריז- מיצגים ופריטים ייחודיים

נכון, כל מה שתראו כאן הוא בעל ערך היסטורי מאין כמותו ועדיין ישנם כמה מיצגים בקרנוולה שאף אחד מהמיצגים האחרים לא יכולים להתחרות בהם על תשומת ליבם של המבקרים, כמו למשל: מסכת המוות של נפוליאון השלישי, חדר פרטי של בית קפה פריזאי טיפוסי אליו נהגו עשירי העיר להביא את מאהבותיהן לבילוי דיסקרטי, או למשל שרידים מהכפר לוטטיה (כך נקראה פריז בזמן ההוא) מהתקופה הרומית, כולל כלים שונים שהיו בשימוש יומיומי אצל הפריזאים שחיו כאן. גם הגליוטינה מקבלת מקום של כבוד כמובן בגלריית המהפכה הצרפתית. אחד הפריטים המיוחדים בעיניי הוא שרידים מקוריים של פסל הרכיבה של אנרי הרביעי, שעומד כיום בקצה איל דה לה סיטה. השרידים, כמו מגף, רגל סוס, כף יד ועוד ימחישו לכם את גודל הפסל. עוד חלק מסקרן בקומה התחתונה שלל מצבות יהודיות עתיקות עם כיתוב בעברית. זה לא נגמר, אהובים עליי במיוחד:

  • חדר השינה של מרסל פרוס עם מיטתו והכורסאות. זכרו, זה שימש גם חדר עבודתו של פרוסט שבריאותו הייתה לקויה.
  • חדר העבודה של גרטרוד שטיין. העורכת הספרותית המפורסמת שאת דמותה אתם זוכרים מהסרט חצות בפריז מאת וודי אלן.
  • ציורים נהדרים של ז'ולייט גרקו עם נמר. סוזי סולידור הזמרת והשחקנית ופרנץ ליסט.
  • סלון Demarteau שאת קירותיו צייר לא אחר מאשר בושור, יכניסו אתכם לאווירת הבל אפוק.
  • מצד שני הפרוטמה(פסל חזה) פיתיה, שנוצרה עבור מעצב האופנה צ'ארלס פרדריק וורת' אבי ההוט קוטור לא ישאיר אתכם אדישים. את פסל הברונזה השלם תוכלו לראות בחלל הכניסה בצד המדרגות באופרה גרנייה. יצירת המופת היא מאת הפסלת אדל ד'אפרי, דוכסית קסטיליונה-קולונה או בשם העט- מרסלו.
  • פורטרט של ג'ולייט רקמייה מאת פרנסואה ג'רארד. ג'ולייט אשת הרוח היפיפייה, מוזה של שאטובריאן ובעלת סלון אינטקטואלי מפורסם. הציור לטעמי(ולא רק) הוא יצירת מופת.
מוזיאון קרנוולה, מוזיאון קרנוולה פריז-אתם חייבים לעצמכם ביקור בו!
פיתיה מאת הפסלת אדל ד'אפרי צילום: ניר יבלונקה

מתקדמים עם הזמן

אמנם הקרנוולה הוא מוזיאון להיסטוריה של פריז, אך ריענון והתאמה למאה ה- 21 היה נדרש בהחלט ולכן, קיבל המוזיאון במשך 4 שנים עבודות שחזור, שיפוץ והתאמה טכנולוגית. במהלך השיפוץ טופלו כל החזיתות, החצרות, רצפת הפרקט, כמו כן, שוחזרו בקפידה יותר מ- 3500 יצירות על שלל עיטוריהם המקוריים. נבנו חללים חדשים, המעצימים את חווית המבקרים במוזיאון, כמו למשל שני חללים רחבי ידיים המציגים את סמלי העיר וההיסטוריה של הקמת המוזיאון והתורמים השונים, גם המרתף חולק מחדש לחללים המציגים אוספים ייחודיים מהתקופה המזוליתית ועד המאה ה- 16. נגישות לבעלי מוגבלויות קיבלה מענה מקסימלי תוך הוספת רמפות ומעליות נכים ייעודיות.

לפני, תוך כדי או אחרי. מסעדת פאבולה

ולפני שתשאלו, כן, יש כאן "איפה לאכול" 😊. אם כבר הגעתם, אתם מוזמנים אל הגנים, להתרווח לאתנחתא קולינרית במסעדת המישלן, "פאבולה", בניצוחו של שף טיבו. תפריט עשיר וססגוני של מנות דגים, בשר, סלטים טריים וקינוחים מתוקים. לצד אלו משקאות וקוקטיילים מפתיעים (אלכוהולים, או לא). המסעדה פתוחה בימים שלישי – ראשון החל מהשעה 10:00-02:00.

ארוחת ערב 20:00-23:00 מומלץ להזמין מקום מראש.

הביקור במוזיאון הקרנוולה הוא בהחלט ממתק אמיתי. המעבר בין העבר להווה דרך חפצים, פסלים, יצירות, מסמכים היסטוריים, ציורים, ריהוט ועוד הם אלו שהופכים אותו למיוחד וייחודי כל כך שאסור לכם להחמיץ!

מוזיאון קרנוולה, מוזיאון קרנוולה פריז-אתם חייבים לעצמכם ביקור בו!
החצר הקסומה של מוזיאון קרנוולה פריז להתאוששות מהחוויה צילום: ניר יבלונקה

מידע שימושי

כתובת: 23 Rue de Sévigné, 75003

ימים ושעות פתיחה:

  • שלישי עד ראשון 10:00-18:00
  • ב- 1/1 , 1/5 וב- 25/12 המוזיאון סגור למבקרים.

חשוב לדעת:

** הכניסה לאוספים והתצוגות הקבועות היא חופשית.

** עקב הנחיות הקורונה המתעדכנות באופן שוטף, יש להתעדכן באתר לנוכח הנחיות חדשות. 

** על מנת ליהנות במקסימום מהביקור, מאפשר המוזיאון למבקרים לבחור בסיור עם מלווה (באנגלית) לפי 5 מסלולים שתבחרו. שווה לבדוק טרם ההגעה מה מתאים לכם, כך תנצלו את הביקור שלכם כאן, באופן מושלם!

** הביקור בקרנוולה עשוי להיות ארוך, כך שמומלץ להקדיש בין שעתיים וחצי ולשלוש שעות לערך.

תהנו!

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=11217