מוזיאון רודן פריז- גן הפסלים היפה בצרפת

מוזיאון רודן פריז Musée Rodin

מוזיאון רודן-"הפֶּסֶל החושב". מי אינו מכיר? אך, האם כולם מכירים את הפָּסׇל אשר פיסל את היצירה הנצחית והכל כך מפורסמת? נעים וחובה להכיר- פרנסואה-אוגוסט-רנה רודן 1840-1917 (François- Auguste-René Rodin). רודן היה פסל צרפתי, שאהב בעיקר לפסל בסגנון ריאליסטי, אך מוכר לקהל הרחב בזכות פסלו המפורסם עד מאד, בכל רחבי העולם- "הפֶּסֶל החושב".

מוזיאון רודן, נחשב לאחד האהובים והמצליחים בפריז ובעל ניחוח מיוחד, השמור רק לו ומהלך קסם על המבקרים המגיעים אליו מכל העולם. המוזיאון אינו גדול, אך היצירות המוצגות בתוך המבנה, כמו גם בגן המשגע ביופיו מחוצה לו, גדולות בהחלט, תרתי משמע והמבקרים הרבים נוהגים להגיע לכאן ולהצטלם לצד הפסלים המרהיבים המוצגים כאן. זהו מוזיאון נפלא לכל אוהבי רודן באשר הם, אך גם אוהבי אמנות אחרים יכולים בהחלט להתאהב בקסמו. היכונו לביקור מרתק ומרגש.

מוזיאון רודן, מוזיאון רודן פריז- גן הפסלים היפה בצרפת
מוזיאון רודן פריז(אוטל בירון) מבט מהגינה צילום: ניר יבלונקה

מי היה אוגוסט רודן?

לא בכדי, נחשב אוגוסט רודן לאחד הפסלים החשובים ביותר בצרפת, שיצר במהלך כל תקופת המלחמה עם פרוסיה עד תחילת המאה ה- 20 בתקופה זו מתפתחת תנועת האימפרסיוניזם, שחלק מיצירותיו ואוספיו של רודן הושפעו ממנה ובהשראתה.

מוזר לחשוב כי העולם היה עלול להחמיץ את רודן וכישרונו כאשר הצטרף למנזר בצעירותו, לאחר שלא התקבל ללימודי אומנות, אך כאשר פיסל את ראש המנזר, המליץ לו האחרון להתמקד כולו בפיסול ולעזוב את המנזר. רודן סימן את הצלחתו הראשונה כאשר פיסל פסל של אדם שנקרא "תקופת הברונזה" שנראה אמיתי כל כך, עד כי עלה חשד שנוצר על מודל אנושי אמיתי, משהובהרה הטעות, החלו להעריך ולהוקיר את עבודתו וכשרונו.

רודן התגורר באוטל בירון (Hôtel Biron) מאז שנת 1908 והוא הוריש את מרבית הפסלים שלו, כמו גם אוסף ציורים של וואן גוך ורנואר, לממשלת צרפת ובתמורה יוסב ביתו למוזיאון הנושא את שמו ויציג את עבודותיו הרבות.

כך למעשה מחולק המוזיאון לשני אתרים נפרדים- אחד נמצא בהוטל בירון והשני- בביתו של רודן.

מוזיאון נוסף המוקדש ליצירותיו של רודן שוכן בפילדלפיה, ארה"ב.

מוזיאון רודן, מוזיאון רודן פריז- גן הפסלים היפה בצרפת
פסל האדם החושב מוזיאון רודן פריז צילום: ניר יבלונקה

מוזיאון רודן- ההיסטוריה

מבנה המוזיאון היה אחוזה פרטית ששמה אוטל בירון.  אברהם פיירנק דה מוראס בנקאי עשיר שהחליט שביתו בכיכר ונדום קטן מדי, מחליט לבנות שם אחוזה בשנת 1727. הוא החזיר את נשמתו לפני שביתו שהושלם עשר שנים אח"כ. לאחר מותו אלמנתו משכירה את הבית לדוכסית ממיין. כשזו גם נפטרה, האחוזה נמכרת בשנת 1753 לדוכס בירון מרשל צרפת ומכאן שמה. האחוזה עברה ליורשו ארמנד הדוכס מלוזאן עד שזה נפרד מראשו בגיליוטינה ב1793 ועבר כמה ידיים וגלגולים במהלך השנים. שימש כשגרירות רוסיה, כאולם ריקודים, בית ספר לבנות, בית לנזירות ובשנת 1908 הפך לבסוף לדירות סטודיו לאמנים. למשל: מאטיס, דאנקן ואחרים וגם לרודן.

ממשלת צרפת לא נשארה אדישה להצלחתו המטאורית של האמן והציעה לו לגור ללא תשלום במקום ובלבד שיוריש למדינה, לאחר מותו, את עבודותיו. בקשתו היחידה של רודן לממשלת צרפת הייתה, כי עבודותיו, על שלל הציורים והפסלים, יישארו בבית ויוצגו לקהל המבקרים.

מכאן, הדרך למוזיאון הנושא את שמו- רודן- הייתה סלולה ובשנת 1919 נוסד בפריז, אחד המוזיאונים החשובים והנפלאים שלה, המושך אליו כ- 700,000 מבקרים בשנה.

בנוסף למאות הפסלים, מוצגים במוזיאון בין היתר: ציורים, רישומים ותחריטים, כמו גם, חלק מחפצים, כלים ורהיטים שונים ורבים, שהיו שייכים לרודן.

מה במוזיאון?

כפי שציינו- למוזיאון רודן שני אתרים ובכתבה שלנו כאן, נתמקד במוזיאון שנמצא באוטל בירון, הסמוך בין היתר למוזיאון הצבאי ולמוזיאון מסדר השחרור. המוזיאון מציג את רוב יצירותיו החשובות ביותר של רודן, ונחשב לאחד מהמוזיאונים החשובים ביותר של צרפת.

גן הפסלים של המוזיאון.

עוד בטרם נכנסים למוזיאון עצמו, מקבל את פני המבקרים, גן הפסלים של המוזיאון ובו נמצאות יצירותיו המפורסמות ביותר. הם שהפכו את רודן לאמן החשוב שהיה ועדיין, כמו "האדם החושב", "שערי הגיהנום", "חווה", "שועי העיר קאלה" "הנשיקה" ואחרים. הגנים המקיפים את המוזיאון מעוצבים בסגנון אנגלי ונחשבים לבין האתרים החשובים ביותר של פריז.

שניכנס?

הכניסה למוזיאון רודן מתחילה עוד בגנים שמחוצה לו, אך עם הכניסה אל המבנה מיד חשים באנרגיה של האומן המוקרנת מכל היצירות המפוזרות בחללים השונים. מדרגות שיש, תקרות מעוצבות ורצפת עץ עליה מונחים שלל הפסלים הפיגורטיביים ומלאי החיים שפיסל רודן. למשל פסל הנשיקה- צמד אוהבים מחובקים שהסב מבוכה בזמנו, פסל "יוחנן המטביל" ונוספים כמו "איש הולך", "חווה", אצבע אלוהים" ויצירות רבות ונפלאות אחרות המוצגות כאן.

מוזיאון רודן, מוזיאון רודן פריז- גן הפסלים היפה בצרפת
"שועי העיר קאלה" מאת אוגוסט רודן צילום: ניר יבלונקה

האוספים של מוזיאון רודן

אוסף הפסלים הנפלא של האמן, מותיר את הצופים בו מלאי פליאה, לנוכח התחושה כי בעוד רגע יקומו ממקומם ויחלו לנוע, כאשר עוברים בין היצירות, חשים את האנרגיה המוקרנת מהם בעוצמה. בין שלל הפסלים ניתן לראות:

  • "הבורגנים של קאלה" (Les Bourgeois de Calais)

יצירה משנת 1888 ואחת המפורסמות שבהן. הפסל המתאר את כניעתה של העיר קאלה בשנת 1347 למלך אנגליה אדוארד השלישי, לאחר מצור של יותר משנה.

  • "האדם החושב" (Le Penseur)

היצירה המפורסמת ביותר של רודן משנת 1902 עשויה ברונזה ומתארת אדם יושב ושקוע במחשבות והרהורים. במקור נקראת "דנטה החושב" אך השם המוכר יותר הוא "האדם החושב"

  • "עידן הברונזה" (L'Âge d'airain)

יצירת ברונזה מרהיבה משנת 1876 זהו פסל ריאליסטי במיוחד, של גבר עירום בגודל טבעי בגובה 183 ס"מ.

מבקריו של רודן, טענו בעבר כי יצק גבס על גופו של הדוגמן ואת הברונזה השלים לאחר ייבושו ולכן זוהי למעשה יציקה ולא פיסול כהלכתו.

  • "שערי הגיהנום" La Porte de l'Enfer))

היא יצירה פיסולית מונומנטלית ובה 180 דמויות. גובה היצירה כ-7 מטרים. היצירה הוזמנה ע"י המשרד לאומנויות יפות של צרפת, רודן עבד עליה במשך 37 שנים, עד יום מותו ולמעשה, מעולם לא סיים אותה.

כמובן ישנם עוד ועוד, לא נוכל לתאר כאן את כולם, אך בהחלט נוכל להמליץ על כולן.

אוסף הציורים במוזיאון

מתוך כ – 10,000 רישומים וציורים, מתוכם שמורים יותר מ – 7,000 במוזיאון, ביניהם ניתן לראות את הציורים הנפלאים, כמו למשל: "ערפל בערב", "זוג נשי", "דיוקן כפול של ויקטור הוגו", "שתי נשים שזורות זו בזו" וציורים ורישומים נוספים.

יצירות שונות

  • קרמיקה: רודן לא היה קרמיקאי בהווייתו, אך עדיין יצר בצעירותו מודלים שונים, כמו למשל: "אגרטל סייגון", "הכן של הטיטאנים" ועוד המוצגים לראווה במוזיאון.
  • תצלומים: במוזיאון ישנם כ- 25K תצלומים שונים, כאשר 7,000 נאספו ע"י רודן באופן אישי. התצלומים מראים את מקורות ההשראה והיצירה של האמן

מידע שימושי

פתיחת שערים מוזיאון רודן: 1919.

מיצגים: המוזיאון מוקדש כולו לעבודותיו של הפסל, למעט חדר המוקדש ליצירותיה של הציירת והפסלת קאמי קלודל, שהייתה שותפתו לעבודה והמוזה של רודן וגם המאהבת שלו.  

ימים ושעות פתיחה: מוזיאון רודן פתוח בכל יום, למעט ימי שני בין השעות 10:00-18:30.

איך מגיעים?

לא מומלץ להגיע לכאן ברכב פרטי, בוודאי כאשר קווי התחבורה הציבורית נגישים, נוחים ולא יקרים.

מטרו- קו 8 עד לתחנת La Tour-Maubourg או קו 12 לתחנת Solférino או קו 13 עד לתחנת  Varenne

כרטיסים:

כניסה חינם- בין ה- 1/10 ועד ה- 31/3 ביום ראשון, הראשון של החודש (מן הסתם המוזיאון יהיה גדוש במבקרים אשר ינצלו את ההזדמנות ולכן אם אתם מתכננים הגעה, מומלץ להגיע מוקדם ככל הניתן על מנת להימנע מהתורים הארוכים שעלולים להיות).

כך או כך, מומלץ לבדוק באתר המוזיאון את המחירים העדכניים, כמו את התערוכות הקבועות והמתחלפות.

רכישת כרטיסים מוזיאון רודן

*טיפ מאתנו: מוזיאון רודן נחשב לאהוב ופופולארי במיוחד בצרפת ולכן מומלץ לרכוש כרטיסים מראש.

*טיפ 2: כניסה חינם למוזיאון למחזיקי ה-מוזיאון פאס ופריז פאס.

*טיפ 3: מומלץ מאוד להסתייע בהדרכה קולית.

אם אינכם נמנים עם מעריציו של רודן, אין חובה לסיור מלא במוזיאון, תוכלו לבקר בגנים הנפלאים מסביב למוזיאון ולהקדיש זמן של חצי שעה עד שעה לביקור (ביקור בגנים, כרוך בעלות פחותה מאשר ביקור מלא). היה ואתם דווקא משתוקקים לחוות את האמן במלוא גדולתו, בין אם כמעריצים ובין אם כאוהבי אמנות, תוכלו לסייר במשך כשעתיים לחוויה מופלאה ובסיום הסיור אל תשכחו לגשת אל הקפיטריה במוזיאון לקפה ועוגה לקינוח מושלם.

מוזיאון רודן- מחכים לכם!

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=7815