מי מכיר את האיש שבקיר? חוצה הקירות מאת מרסל אמה

"חוצה הקירות" הינו פסל שיצר השחקן ז'אן מרה jean marais(בן זוגו של ז'אן קוקטו). מחוות כבוד ליצירתו של הסופר מרסל אמה marcel ayme. הפסל מקובע בקיר בכיכר מרסל אמה ברובע מונמארטר ליד ביתו של הסופר המפורסם. היום נצא לטייל בעקבות ספרו "Le Passe-muraille", ונגלה את האיש שבקיר. מתחילים

חוצה הקירות

מרסל אמה בילה חלק נכבד מחייו ברחוב נורוון norvins 2 שבמונמארטר. רוב עלילות ספריו מתרחשות ברובע הזה. הספר "חוצה הקירות", מתוך קובץ סיפורים ראה אור ב-1941. גיבורו של הסיפור הוא דוּטיוֹל, גבר רווק צנוע, בן ארבעים ושלוש. דוּטיוֹל עובד כפקיד ממשלתי אפרורי במשרד הרישום וגר בקומה השלישית בבניין ברחוב ד'אורשן 75 rue d'orchampt במונמארטר. ערב אחד דוּטיוֹל מגלה כי בכוחו לחצות קירות. 

איך אירע הדבר? דוּטיוֹל, שבזמנו הפנוי קורא עיתונים ואוסף בולים, ישב בכיסאו בערב כשלפתע הייתה הפסקת חשמל. משחזר החשמל דוטייל מוצא עצמו במסדרון מחוץ לדירה. דוטייל מנסה להבין מה קרה ובניגוד לשכל הישר, מנסה לחזור לדירתו שהייתה נעולה מבפנים דרך הקיר ומצליח…

למחרת דוּטיוֹל הלך לרופא והלה שכנע אותו שהוא לא הוזה הוא סובל מתעוקה בבלוטת התריס. הוא רשם לו תרופה בשם Tetrapyrax והמליץ לו על פעילות נמרצת. שילוב התרופה והפעילות הגופנית אמורות לבטל את תהליך "חציית קירות". דוּטיוֹל חזר לביתו, הניח את התרופה במגירה ושכח מהעניין. הוא המשיך בעבודתו ולא ניצל את היכולת המופלאה שלו.

חוצה הקירות, מי מכיר את האיש שבקיר? חוצה הקירות מאת מרסל אמה
הסופר מרסל אמה מחבר הסיפור "חוצה הקירות"
חוצה הקירות, מי מכיר את האיש שבקיר? חוצה הקירות מאת מרסל אמה
ז'אן מרה יוצר הפסל חוצה הקירות

דוּטיוֹל ומר לקייה

יום אחד הוחלף מנהלו של דוּטיוֹל על ידי מר לקייה שמהיום הראשון התנכל לעובד האפרורי, מפני שלא אהב את לבושו ואת מראהו. המנהל החדש גם דרש רפורמות חדשות, והתנכל למסכן בכל דבר קטן. המנהל צרח עליו והשפיל אותו תכופות, ואף העבירו למשרד קטן ונידח שהיה מחסן. 

משום כך החליט דוּטיוֹל להשתמש בכוחו ולשגע את לקייה ככל יכולתו. למשל היה מעביר את פניו דרך הקיר, מדבר אליו ואז חוזר למשרדו כאילו לא אירע דבר. במהרה חווה המנהל החדש התמוטטות עצבים ונשלח אחר כבוד לבית המשוגעים. ראה דוּטיוֹל כי טוב, והחליט להשתמש ביכולתו המופלאה לצורך אחר. הוא פצח בסדרת מעשי שוד ברחבי פריז. לאחריהם הותיר את חותמו בגיר אדום שבו כתב, 'הזאב האדום'. דוּטיוֹל נהפך לאיש עשיר אך הוא לא פספס אף יום עבודה, ותמיד הגיע למשרד הרישום בזמן. 

חוצה הקירות, מי מכיר את האיש שבקיר? חוצה הקירות מאת מרסל אמה
פסל "חוצה הקירות" במונמארטר פריז-ניר יבלונקה

חוצה הקירות נהפך לזאב האדום

יום אחד, לאחר שדוּטיוֹל עלעל בעיתון וקרא על השוד שהוא ביצע ערב קודם לכן הוא החליט לספר לכמה מעמיתיו שהוא 'הזאב האדום'. צחוק אדיר נשמע ברחבי המשרד וכולם החלו ללגלג עליו. לאחר כמה ימים דוּטיוֹל נכנס לשדוד חנות תכשיטים ברחוב דה לה פה, אבל בניגוד לפעמים הקודמות הוא הניח לאנשי המשטרה ללכוד אותו. האם הוא עשה זאת על מנת להרשים את חבריו לעבודה שלגלגו עליו? דוּטיוֹל נכלא בכלא la santa שברובע 14. אבל גם שם היתל בשומרים כשנכנס ויצא מהקירות, לוקח ספר מחדר המנהל ופה ושם נותן בעיטות באחוריהם של השומרים.

למחרת התפרסמה תמונתו של דוּטיוֹל בעיתון יוקרתי, והוא ומעשיו נעשו לשיחת היום. יום אחד, כשהסתובב ברחוב לפיק lepic הוא הבחין בבחורה בלונדינית מהממת. בירור קצר באטלייה של הצייר  gen paul שהכיר את כולם בשכונה העלה שהיא נשואה לגבר קנאי וגס רוח. הגבר אף נהג לנעול את אשתו בחדרה כל ערב בשעה שיצא מביתו בעשר, ועד ששב בארבע לפנות בוקר. למחרת דוּטיוֹל הבחין באשה ברחוב טולוז tholoze ועקב אחריה עד שנכנסה לחנות לקנות חלב. הוא נעמד בתור מאחוריה ולחש לה שהוא מאוהב בה וכי הוא יודע הכול על בעלה ועליה. הבחורה הסמיקה ואמרה שזה בלתי אפשרי.

חוצה הקירות, מי מכיר את האיש שבקיר? חוצה הקירות מאת מרסל אמה
פסלו של מרסל אמה "חוצה הקירות"במונמארטר פריז

Le Passe-muraille והבלונדינית היפהפייה

עוד באותו יום, בסביבות השעה עשר דוּטיוֹל ארב ברחוב נרווין norvins . הוא צפה על גדר שמאחוריה בית קטן עם ארובה, עד שהבחין בגבר היוצא מהבית, נועל את השער אחריו ופונה לרחוב ג'ונו junot . דוּטיוֹל המתין עד שהאיש נעלם במורד הרחוב. אז, בצעדים קלילים, עבר דרך השער ודרך קיר הבית ונכנס לחדר השינה של האישה הבלונדינית היפהפייה. שם, אחרי כוס משקה משותף, השניים עברו ל"פרו ורבו" עד ארבע לפנות בוקר.

למחרת, דוּטיוֹל סבל מכאבי ראש חזקים במשך כל היום. בכל זאת, לא היה בכוונתו לוותר על הפגישה הלילית הבאה. הוא נזכר שיש לו תרופה במגירה התחתונה של השידה שלו, והוא לקח כדור אחד בבוקר, ועוד אחד אחרי הצהריים. כאב הראש פחת ודוּטיוֹל הנרגש חזר לחדר השינה של האישה, שם הם התעלסו. 

כאשר יצא מביתה וביקש לחצות את הקיר, הוא חש בתחושה מוזרה של התנגדות וחיכוך בכתפיו. הדבר לא הטריד אותו אבל כאשר הוא ניסה לעבור את חומת הבית וחצה אותה בחצי הגוף, דוּטיוֹל הנחרד הרגיש שהוא תקוע בקיר! פתאום הוא נזכר בשתי הגלולות שלקח. הוא חשב שהן אספירין אבל למעשה הן היו התרופה שהרופא רשם לו שנה לפני כן, בתוספת לפעילות נמרצת שאמורה לנטרל את יכולתו המופלאה לחצות קירות. ואכן, כמו שהרופא אמר, השילוב של התרופה בתוספת "פעילות נמרצת"  בחדר השינה עשו את שלהם ודוּטיוֹל נשאר קפוא בקיר עד עצם היום הזה.

  • אהבת את הכתבה ? בואו נטייל בעקבות הסופרת colette

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=3100