מלמזון צרפת- לטייל בעקבותיה של ז'וזפין בונפרטה

היום נצא לטייל מחוץ לפריז בעיירה מלמזון. נארגן לנו יום מהנה מחוץ לעיר הגדולה בעקבותיה של ז'וזפין בונפרטה, קיסרית צרפת אשתו של נפוליאון. ז'וזפין התאהבה באזור וקבעה את מקום מגוריה בטירת מלמזון הנהדרת, ולא קשה להבין מדוע! בתחילה אספר לכם על המקומות שנראה בדרך, ובסוף מסלול טיול אישי בתוספת מפה. אז בואו נתחיל !

טירת מלמזון- chateau malmaison

טירת מלמזון צרפת chateau malmaison המוזנחת נבנתה תחילה בשנת 1610, ונקנתה ע"י ז'וזפין באפריל 1799 בסכום של 325,000 פרנק. כאשר נפוליאון חזר מהמערכה במצרים, גילה את 'ההפתעה' היקרה ובלית ברירה חתם על הצ'ק, והפך לבעלים. בשנים 1800-1802 מלמזון היה גם מקום מושבה הזמני של הממשלה. במהלך התקופה ז'וזפין מבקרת תכופות בטירה מנצחת על עבודות הרחבה ושיפוץ. תשומת הלב מושקעת תחילה בפארק שסבב את הטירה בגודל 600 דונם שהפכו ל7260 דונם. 

חלק מהשטח גודר, הוקמו אורוות, בתי משמר, גן בוטני וגן אנגלי שבו נשתלו זני צמחים חדשים מכל העולם. בעלי חיים שונים הובאו וגם בעלי כנף בקיצור היה שמח בטירה.(כיום השטח הצטמק ל 60 דונם). לאחר הגירושים ב 1809 הטירה מוענקת לז'וזפין עם פנסיה שנתית של 5 מליון פרנק. לא רע בכלל..ז'וזפין שנודעה באהבתה לבוטניקה השקיעה את זמנה בטיפוח הגנים עד מותה בטירה בשנת 1814. נפוליאון עצמו חוזר לגור בטירה לאחר תבוסתו בקרב ווטרלו עד הגלייתו לאי סנט הלנה. 

לאחר שנים קשות של הזנחה, מלחמות וצמצום השטח קונה הנדבן והפילנתרופ דניאל איפלה-אוסיריס את הטירה ב1896 משפץ אותה, ומוסר אותה במתנה למדינה ב 1903. הטירה נפתחת כמוזיאון בשנת 1905. כשאתם נכנסים לשטח האחוזה פנו ימינה תראו את פביליון אוסיריס ובפנים אוסף אומנות קטן. כנסו להתרשם מביתה של הקיסרית-הסלון, הספרייה, חדר המוזיקה ועוד.מקום נהדר אינטימי וקטן יחסית כך גם הגנים בשונה מארמונות הענק. ממליץ בחום ! 

שעות פתיחה: 10:00-12:30  13:30-17:45  מחיר:6.5 אירו.

הפארק פתוח רצוף בשעות 10:00-18:30.

הגעה: מטרו קו 1לתחנת la defense . אוטובוס 258 יורדים בתחנת le chateau הליכה 300 מטר בשדרת malmaison

לאתר הארמון לחץ כאן

מלמזון צרפת, מלמזון צרפת- לטייל בעקבותיה של ז'וזפין בונפרטה
טירת מלמזון צרפת Chateau Malmaison צילום: ניר יבלונקה

petite malmaison-מלמזון הקטנה

הארמון הקטן -מלמזון הקטנה petit malmaison נבנה במקור ב1805, ע"י ז'וזפין כבית נופש מבודד לה ולאהבתה הגדולה-בוטניקה. בהמשך נבנתה חממה בוטנית ענקית ששם יוכלו לגדל עצי פרי בחודשי החורף הקרים,וזני צמחים טרופיים שונים. ז'וזפין אהבה לארח מאוד ואחרי סיור בחממה,האורחים היו עוברים דרך דלת צמודה ישר לסלון לכוס תה. אחד מהאורחים היה הרוזן czarnecki שמשפחתו היא הבעלים היום של הטירה. החממה עצמה כבר איננה כי הוזנחה לאחר מות בנה של ז'וזפין-אז'ן(eugene). יש לוודא שהמקום פתוח עדיף במייל או טלפון.

שעות פתיחה: אפריל-אוקטובר ימי ראשון 12:00-18:00.

מחיר כניסה: 5 אירו

לאתר הטירה לחץ כאן

מלמזון צרפת, מלמזון צרפת- לטייל בעקבותיה של ז'וזפין בונפרטה
טירת מלמזון הקטנה בצרפת הפנינה של ז'וזפין בונפרטה

מלמזון צרפת muse d'histoire locale

בבניין העירייה לשעבר שנבנה ב1869, תקופת האימפריה השניה נמצא מוזיאון קטן חינמי ונפלא, שם תלמדו על ההיסטוריה המקומית של העיר, וכמובן על נפוליאון וז'וזפין. אפילו מומיה מצרית תמצאו שם ! בצידה האחורי תמצאו גינה חמודה ובתחילתה מיצג האומנות-התזמורת. לפני הכניסה בצד ימין יש שלט זכוכית ובו מידע על המקום, ועל הרצפה שימו לב יש מטבע קטן שהוא זרוע לאורך מסלול ז'וזפין ! בצד המוזיאון ישנו בוטיק מזכרות שמשמש גם נקודת מידע-בוטיק ז'וזפין.

שעות פתיחה: 14:00-17:45  הכניסה חינם. יום ראשון סגור

הגעה : RER A ruil-malmaison-אוטובוס קו 144 תחנה mairie de ruil אפשר גם מתחנת la defense אוטובוס 144

מלמזון צרפת, מלמזון צרפת- לטייל בעקבותיה של ז'וזפין בונפרטה
מוזיאון היסטוריה מקומית מלמזון צרפת צילום: ניר יבלונקה

l'eglise st pierre st paul- מקום קבורתה של ז'וזפין בונפרטה

במרכז העיר נמצאת הכנסייה, l'eglise st pierre st paul שהיא מקום קברה של הקיסרית ז'וזפין בונפרטה ובתה הורטנס מלכת הולנד. ממליץ כמובן להכנס פנימה להתרשמות ממקום היסטורי בעל חשיבות כזה בהיסטוריה הצרפתית. בימי ראשון יש שוק איכרים קטן והמקומיים מבלים באחד מבתי הקפה מסביב.

מלמזון צרפת, מלמזון צרפת- לטייל בעקבותיה של ז'וזפין בונפרטה
l'eglise st pierre st paul malmeson צילום: ניר יבלונקה

parc de bois preau

פארק -parc de bois preao חביב על המקומיים וגם על הקיסרית להליכות ופיקניק. תראו שם את פסלה של ז'וזפין בונפרטה מזמינה אתכם לשוטט בעקבותיה. לא הרחק מהפסל נמצא גם בית אחוזה שהיה רכישתה האחרונה של הקיסרית. הרכישה המהירה התבצעה לאחר מותה הפתאומי של בעלת הבית הקודמת, שסירבה בזמנו למכור את האחוזה,ונמצאה ללא רוח חיים בבריכה בשטח הפארק. בזמנו הקיסרית שיכנה שם את רופאה האישי, לצד אוסף אמנויות גדול שנאסף ע"י בני הזוג המלכותי וכן ספרייה וארכיון. המבנה נקנה מאוחר יותר ע"י הנדבן האמריקאי אדוארד טוק, ונמסר כמתנה למוזיאון הלאומי כנספח לטירת מלמזון. 

מלמזון צרפת, מלמזון צרפת- לטייל בעקבותיה של ז'וזפין בונפרטה
פסלה של ז'וזפין בונפרטה בפארק parc de bois preau צילום: ניר יבלונקה

chateu de vert mont

האחוזה chateau mont vert נמצאת בקצה פארק פרו ממש לפני טירת מלמזון, נקנתה ב 1898 ע"י המיליארדר האמריקאי אדוארד טוק. טוק פטרונה של rueil קבע בה את משכנו בצרפת. בהמשך טוק תורם ומקים בית חולים, ביה"ס, קונה את האחוזה בפארק פרו, תורם לשיפוץ טירת מלמזון, ובהמשך תורם אוסף אומנות בשווי 5 מליון דולר לעיר פריז. את האוסף תוכלו לראות היום בפטיט פאלה petit palais אחד המקומות המוכרים והיפים בפריז, הכניסה חינם לחלוטין מלבד תערוכות מתחלפות.

מלמזון צרפת, מלמזון צרפת- לטייל בעקבותיה של ז'וזפין בונפרטה
מלמזון-Domaine_de_Vert-Mont Malmaison

מסלול טיול בעקבות ז'וזפין בונפרטה

נרד בתחנת רכבת RER של roeil-malmaison, בקו רכבת הפרברים A ונכנס לרחוב avenue albert 1 הולכים לכל אורכו ולקראת סופו נכנס לפארק de lamite. עושים סיבוב בפארק היפה יוצאים חזרה עד לכביש הראשי, חוצים אותו ופונים ימינה לרחוב clemenceau נכנסים עד סופו, ואנו בפתח גינת המוזיאון והמיצג הסביבתי-התזמורת. עולים למעלה למוזיאון ונכנסים לספוג קצת היסטוריה. נמשיך לפי מטבע מסלול ז'וזפין שפזור על הריצפה ושצילמתי אותו על מנת שתזהו אותו.

מלמזון צרפת, מלמזון צרפת- לטייל בעקבותיה של ז'וזפין בונפרטה
ז'וזפין בונפרטה-jos'phine de beauhanais
מלמזון צרפת, מלמזון צרפת- לטייל בעקבותיה של ז'וזפין בונפרטה
מטבע מסלול ז'וזפין בונפרטה

נמשיך עם הפנים קדימה ונפנה ימינה לכיוון בוטיק ז'וזפין במלמזון(מי שרוצה ממול ישנו פטיסרי בולונז'רי נהדר-לנדל בפתחו מזרקה כחולה של וואלס). ממשיכים ברחוב עד הכנסייה היכן שז'וזפין קבורה,ונמשיך אנו מגיעים ללשכת התיירות של rueil. הלשכה פתוחה שני-שישי 10-12:30 בלבד.

נמשיך ונכנס לפארק bois-preau נשוטט בו לפי השילוט עד שנצא לטירת מלמזון. כמובן ניכנס לטירה המהממת ולגנים שאותם טיפחה באהבה הקיסרית. יורדים בכביש של הטירה עד לרחוב הראשי ולוקחים אוטובוס 258 חזרה לתחנת לה דיפנס. אם התמזל מזלנו נמשיך שמאלה לפטיט מלמזון. למי שמועניין במסלול קצר יותר יקח אוטובוס מתחנת la defense קו 144 עד תחנת עיריית mairie de rueil. תהנו

נהינתם מהכתבה ? בואו לטייל איתי בעקבות קלוד מונה

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=2795