פארק מונסו פריז- הגן שהדהים את אצולת צרפת

פארק מונסו או שמה פולי שארטר?

פארק מונסו בפריז הוא אחד הפארקים היפים והמסקרנים בפריז. המדשאות המטופחות נטועות שבילים שלאורכן ספסלי עץ ירוקים. אנו חוצים גשרים, מתהלכים לאורך נחל ובריכות, מגלים פסלים שונים. הילדים מאושרים מהקרוסלה, אני מאחוזות הפאר מסביב. אז למה אנו מחכים? בואו נכנס ללמוד קצת יותר על הפארק שהתחיל כאחוזה לזוג נשוי טרי. בואו נתחיל

בשנת 1769אחרי נישואיו למארי אדלייד, מחפש בן דודו של המלך לואי ה-16 לואי פיליפ ד'אורליאן הדוכס משארטר לבנות אחוזה שתהלום את מעמדו. הבחירה נופלת על 260 דונם צפון מערב לגבולות פריז של אז, אדמות שעליהן בנה את אחוזתו המוקפת בגן "צרפתי". בשנים 1773-1778 האדריכל קוליניון  Colignon בונה פבליון מתומן בעל שני קומות, מאוחר יותר קומת הקרקע תגדל לארבעה גלריות בצורת כוכבים. מסביב גן צרפתי מוקם, "פולי דה שארטר" נולד.

לואי פיליפ מזמין בשנת 1778 את האדריכל והצייר קרמונלה 1806 -1717 Louis de Carmontelle לתכנן פארק חדש נועז ומרהיב מסביב. העיצוב שאליו מכוון הדוכס הוא גן אנגלי-סיני, הסיבה לכך שהדוכס היה חברו הטוב של נסיך ווילס, לימים המלך ג'ורג' הרביעי והתרשם מהעיצוב האנגלי של הגנים. קרמונלה נוטע בגן האנגלי הבסיסי אלמנטים מרהיבים שמסעירים את חושיהם של האורחים המיוחסים במדשאות הרחבות, ומסמלים מקומות שונים בעולם.

פארק מונסו, פארק מונסו פריז- הגן שהדהים את אצולת צרפת
פארק מונסו פריז מבט לבריכה ולקולונדה צילום: ניר יבלונקה

פארק מונסו- אצולת צרפת מטיילת בעולם

בימים ההם לפני שנקרא פארק מונסו, יכולנו למצוא חווה עם פרות מניבות חלב להכנת גבינה. ליד החווה שובכי יונים, תחנת רוח הולנדית אשר הפעילה משאבה שהזרימה מים למפל ולידה בית הטוחן. גפני יין בסגנון איטלקי, אגמים בגדלים שונים ונחל ארוך מתפתל סביב שטחי האחוזה.

אחד המבנים המרשימים הייתה הטירה הגותית, שאליה היינו מגיעים כשאנו חוצים גשר ונכנסים דרך הצריח. כאשר היינו עוזבים את אי הפרחים, היינו עוברים דרך גשר הערבה ממשיכים לחקור את שטחי האחוזה. מקדש מרס גדול הממדים שהיה מרשים בעוצמתו, נעלם גם הוא. נקודת תצפית טובה על השטח, היינו מקבלים מהצריח בגבעה גבוהה מלאכותית, דמיינו לכם איזה נוף! לאורך החורשה יכולנו להיתקל בפסלו של מרקורי ובהמשך אגן מים בתוכו רוחצת דמות אישה משיש כאשר משרתת שופכת מים על גופה. ומה תגידו על המאהל הטורקי המפואר שהיה צמוד לפבליון, אוהל אחד בצבעי כחול לבן ושני אדום לבן עם קישוטי זהב. המאהל הוביל לגלריה שבה היה חדר ביליארד שנחשב תרבות רעה אז.

ואם אתם חושבים שזה האוהל היחידי אז בואו אגלה לכם שגם אוהל מונגולי היה באמצע הפארק אולי הדוכס חשב שהוא נווד באסיה. להשלמת האווירה בפתח היו שני נוודים עם ביגוד מסורתי וגמל! וכן גם אז הייתה קרוסלה, עם גג בד סיני ומשחקי התקופה מסביב. היינו עוברים בין גנים שונים, באחד פרחים כחולים השני ורודים, השלישי צהובים. היינו מתבוננים בפסלו של מליגר הגיבור מהמיתולוגיה היוונית, לצדו כלב ציד, ומצד שני חזיר הבר הקלדוני הענק שהטיל חיתתו על תושבי אטוליה. ומה תגידו על פסל קרום הבתולים ליד תחנת הרוח? איפה מכונת הזמן? פריז קחו אותי לשם!

אם זה לא מספיק לנו קרמונלה גם מתכנן מקדש שיש לבן פתוח בנוי על 12 עמודי שיש בסגנון קורינתי עטוף שלל עצים ירוקים לצד נחל קטן שגדותיו עשירות בשיחים צבעוניים. ומסביב ספסלי שיש לבן למנוחה קלה בצל. באמצע המקדש פסל אכילס. בצד האחוזה היה כר מרעה גדול, שיהיה לחיות המשק מה לאכול.

פארק מונסו, פארק מונסו פריז- הגן שהדהים את אצולת צרפת
פארק מונסו הגשר המקסים מעל הנחל צילום: ניר יבלונקה

שרידים שנשארו איתנו בפארק מונסו

שריד שאנו יכולים לראות היום בפארק מונסו פריז היא בריכת נאומיצ'י ששם היו משחזרים קרבות ימיים להנאת הקהל. בריכה עם אי הקטנטן שבמרכזו היה אובליסק מרשים ומסביבה קולונדה- עמודים בסגנון רומאי בחצי עיגול. כיום היא הנקודה היפה היום בפארק ואנו נהנים ממנה כמו לפני 240 שנה. איזה כיף לנו!

הידעת? את העמודים הביאו מרוטונדת וולואה הישן. אותו מבנה הוזמן ע"י קתרין דה מדיצ'י  להקיף את קברו של בעלה אנרי השלישי שתוכנן ליד בזיליקת סן דני אך מעולם לא הושלם וב 1719 נהרס. לפחות ניצלו את העמודים למטרה טובה והם לא אבדו.

שריד מקורי שקיים היום הוא הפירמידה המצרית, אז עם פסלה של האלה איזיס יושבת על עקביה ומים יוצאים משדיה אלגוריה לאיזיס האלה המניקה. יער הקברים זה היה שמו של השטח מכיוון שמסביב לפירמידה היו מונחים קברי שיש שחורים. חדי עין יבחינו בסמל הבונים החופשיים שהדוכס היה חבר באגודה בדרגת גרנד מאסטר.

שער סן ז'אן – בוודאי תבחינו גם בשער אבן עתיק זהו שער סן ז'אן של הוטל דה ויל-בניין עיריית פריז הקדום מתקופת הרנסנס שנשרף בקומונה ב1871 השער ובניין העירייה תוכננו ע"י האדריכל האיטלקי דומניקו דה קורטונה, המכונה "בוקדור" (Domenico da Cortona  "Boccador" (1465 –1549 שהוזמן ע"י שארל הראשון לתכנן את בניין העירייה.

פארק מונסו, פארק מונסו פריז- הגן שהדהים את אצולת צרפת
ממקום זה בוצעה קפיצת המצנח הראשונה ע"י גרנרין צילום: ניר יבלונקה

אירועים משמעותיים בפארק מונסו

1787מוקמת חומת אבן שנקראה חומת החקלאים לאורך הגדר היכן שהרוטונדה נמצאת כיום שעברה בין נקודות בעיר שגם בהם היו נקודות מכס.

1793 המהפכה הצרפתית והפארק מולאם והדוכס משארטר נפרד מראשו.

בתאריך 22 אוקטובר ,1797 אנדרה ז'אק גרנרין(1823–André Jacques Garnerin (1769 מבצע לראשונה קפיצה מכדור פורח במצנח עשוי משי ללא מסגרת שעיצב. אנדרה מגיע לגובה 1000 מטר, משחרר את החבל שהיה מחובר לכדור פורח וצונח כשהוא עומד בסל. למרות טלטולים רבים וכמה חבטות בקרקע הוא נוחת בשלום פצוע קל. אלפי אנשים הצטופפו בפארק מונסו לראות את המחזה.

בתאריך 8 ביולי 1798 הפארק מלא בצופים שבאו לראות את אנדרה ביחד עם סיטואין הנרי Citoyenne Henri הצעירה היפיפייה עולים ביחד לכדור פורח וממריאים למבע של 30 ק"מ מחוץ לפריז. איזה סקנדל באותה תקופה זה היה ! השביל ההיקפי בפארק נושא את שמו של אנדרה גרנרין.

1871 מתבצע בפארק טבח ע"י חיילי הצבא באנשי הקומונה שזה עתה הובסו.

1889 מתקיימת התערוכה האוניברסלית בפריז, ואיזה מקום יותר מתאים למסיבה מפארק מונסו? 30,000 מוזמנים באו למקום הכי חם בעיר למופע "1000 לילה ולילה" סטייל פריז, כאשר מחוץ לגדרות עוד 50,000 סקרנים מקווים להציץ במתרחש.

פארק מונסו, פארק מונסו פריז- הגן שהדהים את אצולת צרפת
הפירמידה המצרית שריד מקורי של פולי שארטר צילום: ניר יבלונקה

פארק מונסו היום Parc Monceau

לאחר המהפכה פארק מונסו מוחזר למשפחת הדוכס, קרי לבנו. חצי משטח האדמה נמכרת ליזמי נדל"ן שבונים אחוזות פאר כגון משפחות פרר, מנייה, רוטשילד, סרונשי וקמונדו שאותם אנו רואים כיום. החלק הנותר של הפארק נרכש ע"י עיריית פריז שנת 1860

בשנת 1821 לואי פיליפ בוחר לגור מול נאולי סון סר באיל דה לה ג'ט. את המקדש הלבן הוא מעביר אליו והופך אותו למקדש האהבה בגן טירתו.

אוגוסט 1861 פארק מונסו החדש נפתח לציבור אחרי שנחנך ע"י נפוליאון השלישי.

כיום פארק מונסו משתרע על 82 דונם בלבד. הכניסה הראשית נמצאת צמוד לתחנת המטרו מונסו קו 2 בשדרת קרוסל Boulevard de Courcelles.

בכניסה רוטונדה מרשימה משנת 1784 מאת לדו Claude Ledoux, שבעבר שימשה בית מכס. לאורכה חומה שעברה בפריז ולה מס שערי מכס. כיום היא משמשת כשירותים ציבוריים.. הקומה השנייה היוותה דירה לשימושו של הדוכס. הכיפה המרהיבה נוספה ע"י מיודענו הארכיטקט גבריאל דויאו Gabriel Davioud במאה ה-19.

לפארק עוד שלוש כניסות- Avenue Van Dyck משם תצאו לכיוון שער הניצחון לא לפני שתציצו לאוטל מנייה המפואר.

Avenue Vélasquez משם תצאו לכיוון מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה.

Avenue Ruysdael משם תצאו להתבונן באחוזות פאר שאחת מהן הפכה למוזיאון אומנות סיני- סרונשי,  ומוזיאון ניסים דה קומנדו.

שימו לב לשערי הכניסה המפוארים מברזל יצוק בסגנון לואי ה-15, עם עיטורים מוזהבים ותוכננו גם הם ע"י גבריאל דויאו בשיפוץ של 1861. בכניסה הראשית נבחין בשני כניסות לרכבים(אז כרכרות) ועוד שני כניסות קטנות להולכי רגל מופרדים בעמודים שמעוטרים למעלה בתבליט זר. כך בפתיחה הרשמית בשנת 1862 יכלו הפריזאים להיכנס דרכם ולהתפעל מפארק מונסו החדש.

גשר אבן יפה נבנה מעל לנחל ליד בריכת נאומיצ'י ב1861. למה הוא גבוה? זה תעלומה, אבל חלק אומרים שהוא אמור לדמות את גשר ריאלטו בוונציה.

פארק מונסו, פארק מונסו פריז- הגן שהדהים את אצולת צרפת
שער סן ז'אן העתיק מבניין העירייה הקדום צילום: ניר יבלונקה

ילדים מאושרים בפארק

בתוך הפארק נמצא שני גני משחקים, טיולים לילדים על סוסי פוני, מזנון, וקרוסלה קבועה. מסלולי הליכה וריצה ומזרקות מים קרים להרוות את צימאוננו. כיום אנו יכולים להינות ממנו כמו מרסל פרוסט, שהיה מרבה להתהלך בפארק שנמצא 5 דקות הליכה מביתו ברחוב קורסל שם גר עם הוריו בשנים 1900-1906. או שנדמיין את קלוד מונה יושב ומצייר את אחד מששת ציוריו, שבהם נראו פריזאים בנוף על רקע אחוזות הפאר. באם תראו פסל אבן שנראה כמו עששית יפנית ונראה עתיק, אז כן, הוא משנת 1786 אך הוצב בפארק רק בשנת 1986 לאות ידידות בין הערים טוקיו ופריז שנחתמה ב1982.

פסלים מפוזרים לאורך השבילים

כשאנו בוחרים במסלול ההקיפי של הפארק נראה פסלים שונים זרועים בו כמו זה של

הסופר והמחזאי אלפרד דה מיסה (1810-1857).

המלחין שארל גונו  (1818-1893).

המלחין פרדריק שופן (1810-1849).

המלחין אמברוז תומא (1811-1896).

הסופר גי דה מופאסאן  (1850-1893).

המשורר אדוארד פאילרון (1834-1899).

זהו סיימנו את טיולנו בפארק מונסו פריז. מקווה שנהניתם מהטיול שהחל במאה ה-18 ונמשך עד היום, שבו גם למדנו על ההיסטוריה המיוחדת וגם על התפתחותו.עם תרצו לדעת עוד על פארקים בפריז כנסו לכתבה שלי 10 פארקים היפים ביותר. תודה

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. איל מורג

    למדתי עוד על פרק מונסו.

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. איל מורג

    למדתי עוד על פרק מונסו.

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=7434