קולט colette: הסופרת הצרפתייה שפרצה את הגבולות

sidonie-gabrielle colette

קולט, קולט colette: הסופרת הצרפתייה שפרצה את הגבולות

 סידוני-גבריאל קולט, (sidonie-gabrielle Colette) היא סופרת, עיתונאית, שחקנית ופנטומימאית, הייתה גם מועמדת לפרס נובל לספרות לשנת 1948. 

 

קולט שנולדה ב28 ינואר 1873 הייתה מחוברת לטבע ונודעה באהבתה לחי ולצומח. אהבה שירשה מאמה אדל סידוני (ADELE SIDONIE). הילדה הקטנה באה בבית מבוסס – היא בתו של גיבור המלחמה וגובה המיסים ז'ול קולט (JULES COLETTE). ואימא סידוני המכונה סידו, שהייתה פמיניסטית ואתאיסטית מושבעת.

 היא אהבה מאוד את בתה, הקנתה לה חינוך חילוני ועודדה את התפתחותה. ואולם, הכנסתו של אביה התמעטה בגלל ניהול כושל וקולט נשלחה ללמוד בבית ספר ציבורי מגיל שש עד שבע-עשרה. ב-1893, כשהיא בת 20, קולט הצעירה והמאוהבת נישאה להנרי וילרס, (henry Gauthier-villars) סופר ומוציא לאור מפורסם בתקופתו, אשר האיץ בה לכתוב. משעמד על איכות כתיבתה של אשתו, וילרס לקח את הקרדיט לעצמו ופרסם את ארבעת ספריה הראשונים מסדרת "קלודין" (CLAUDINE) תחת שם העט שאימץ לעצמו, "ווילי" (WILLY)..

הספר הראשון בסדרה-"קלודין בבית הספר" הפך ללהיט מטורף בפריז, והוא נחטף מהמדפים. בעקבותיו יצאו לאור עוד 3 ספרים בסדרה-"ביתה של קלודין", "קלודין בפריז","קלודין עקרת הבית".

קולט, קולט colette: הסופרת הצרפתייה שפרצה את הגבולות
תמונה של קולט עם בעלה הראשון וילרס- מקור גוגל
קולט, קולט colette: הסופרת הצרפתייה שפרצה את הגבולות
עם חברה הטוב ז'אן קוקטו - מקור גוגל
קולט, קולט colette: הסופרת הצרפתייה שפרצה את הגבולות
עם השחקנית אודרי הפבורן- מקור גוגל

mathilde de morny & Colette

בני הזוג נפרדו בשנת 1906 ומאותו רגע החלה קולט לנהל אורח חיים יוצא דופן לתקופתה. היא הופיעה בהיכלי המוזיקה לבושה בבגדי גברים ופתחה במערכת יחסים לסביים עם מתילד דה מורניי, (Mathilde de morny). אביה של מתילד היה אחיו למחצה של נפוליאון השלישי. ב-3 בינואר 1907 פרצה מהומה רבתי כאשר השתיים העלו באולם המולן רוז' מופע פנטומימה שבמהלכו הן התנשקו זו עם זו. מערכת יחסים סוערת זו הסתיימה ב-1912 ולאחריה קולט התחתנה עם הנרי ג'ובנל (henri de jouvenel) אז עורך העיתון LA MATIN. לשניים נולדה בת ב-1913 colette de jouvenel.

קולט, קולט colette: הסופרת הצרפתייה שפרצה את הגבולות
קולט ובעלה מוריס גודקה בביתם מקור: גוגל
קולט, קולט colette: הסופרת הצרפתייה שפרצה את הגבולות
קולט מופיעה על הבמה- מקור גוגל

maurice goudeket & sidonie-gabrielle Colette

במשך שנות נישואיה, בכללן תקופת מלחמת העולם הראשונה, קולט הקדישה את זמנה לעבודה עיתונאית כעורכת ספרות של העיתון le Matin . ב-1924 השניים התגרשו בשל הבגידות של הנרי ובגלל הרומן השערורייתי שלה עם בנה החורג בן ה16  -bertand de jouvenel. 

הסופרת הטיבה לתאר אירועים אלה בחייה בכמה מספריה שעסקו בנישואים ובמין. ב-1935 היא נישאה שוב, למוריס גודקה (Maurice goudeket )היהודי סופר ועיתונאי. השניים עברו להתגורר יחד בדירתה ברחוב 9 rue de Beaujolais . הדירה משקיפה על גני פאלה רויאל ברובע הראשון.  מוריס נעצר על ידי הגסטפו בדצמבר 1941. מוריס שוחרר לאחר כמה חודשים בהתערבות אשתו הצרפתייה של השגריר הגרמני בפריז.  אך מאז ועד סוף המלחמה קולט ומוריס חיו בחרדה שמא הוא ייעצר שוב. האם ייתכן שבשל כך קולט כתבה כמה מאמרים שהכילו השמצות אנטישמיות לעיתונים פרו נאצים? אולי.

קולט, קולט colette: הסופרת הצרפתייה שפרצה את הגבולות
חזית ביתה בפאלה רויאל-ניר יבלונקה
קולט, קולט colette: הסופרת הצרפתייה שפרצה את הגבולות
שלט שמציין שקולט גרה בפאלה רויאל-צילום: ניר יבלונקה

gigi

קולט כתבה עשרות ספרים והוכתרה על ידי הניו יורק טיימס כסופרת הצרפתייה הטובה ביותר בתקופתה. בין ספריה המפורסמים היה ספרה הראשון בשמה-"הנוודת", "שרי" מ 1920, "שרי-אחרית דבר" מ 1926 ו"הגנים של פאלה רויאל" מ 1930 המתאר את יחסיה עם חברה הטוב ז'אן קוקטו. 

 ב-1944 היא מפרסמת את ספרה הידוע ביותר GIGI שמספר את קורותיה של ז'יז'י בת ה-16 אשר חונכה להיות מאהבת שמפתה וזורקת גברים עשירים, שלבסוף נישאת לאחד מהם. 

החל ב-1949 הספר "ז'יז'י" זכה לכמה עיבודים קולנועיים וב-1951 הוא אף עובד לבמה. את התפקיד הראשי בתאטרון גילמה שחקנית צנומה ולא ידועה אז שקולט בחרה לתפקיד בעצמה -אודרי הפבורן. ב-1958 זכה הסרט "ז'יז'י" בכיכובה של לסלי קרון בפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר. 

בשנים שאחרי המלחמה החלה לסבול מדלקת פרקים אך המשיכה לכתוב ולפרסם את ספריה עד מותה ב-1954. הדמות הנערצת נבחרה להיות חברה באקדמיה הבלגית בשנת 1935. חברה באקדמיית גונקור בשנת 1945 ונשיאת האקדמיה בשנת 1949. בשנת 1929 הוענק לה תואר אבירות, ובשנת 1953 הוכתרה לקצינת לגיון הכבוד. קולט הלכה לעולמה בתאריך 3 באוגוסט 1954 ונקברה בבית הקברות פר לשז וזכתה לטקס אשכבה ממלכתי. כבוד גדול שאף סופרת צרפתיה לפניה לא זכתה לו.

קולט-"הסופרת הגדולה היחידה בצרפת"

"אילו חיים נפלאים היו לי, חבל שלא הבנתי זאת מוקדם יותר"

קולט, קולט colette: הסופרת הצרפתייה שפרצה את הגבולות
קברה של colette בית קברות פר לשז צילום: ניר יבלונקה

ממליץ בחום לראות את הסרט-"קולט" מ 2018 בכיכובם של קירה נייטלי ודומיניק ווסט. סרט נהדר !

נהניתם מהכתבה ? האם קראתם את סיפורה של ראשל ?

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=3042