שארל פרו charles perrault-אבי סיפורי האגדות

אין מי שלא מכיר את סינדרלה והחתול במגפיים, הרבה לא מכירים את שארל פרו charles perrault. ואיך בדיוק קשור הסופר לגני טווילרי ומדוע פסלו מתנוסס בגנים? בואו נלמד קצת מה עושים כשיוצאים לפנסיה ומתחילים לכתוב.

כתבה מעודכנת יוני 2023.

שארל פרו charles perrault אבי אגדות הילדים

שארל פרו נולד בפריז בינואר 1628 למשפחה בורגנית אמידה. שארל רכש השכלה בבתי ספר טובים, ואף למד משפטים לפני יציאה לעבודה במגזר הממשלתי. שארל לקח בגיל צעיר חלק בהקמת האקדמיה למדעים וכן בשיקום האקדמיה לציור. הוא יעבור להתגורר עם אחיו פייר שקיבל את תפקיד גובה מסים ראשי של פריז. כאשר נוסדה האקדמייה לספרות יפה פרו יכהן כמזכירו של ז'אן בפטיסט קולבר, שר האוצר של המלך לואי ה-14. אח אחר ממשפחת פרו- קלוד, יתכנן את החזית המזרחית החדשה של הלובר שכיום נושאת את שמו, "שדרת העמודים Colonnade de Perrault". מה שמעניין הוא שקלוד פרו היה בכלל פיזיקאי ורופא שהתמחה באנטומיה, ואדריכלות הייתה בכלל תחביב שלו. אבל תמיד טוב שיש קשרים במקומות הנכונים.

אז מה קשור שארל פרו לגני הטווילרי אתם שואלים? שארל היה חברו הטוב של קולבר, ובמכתב ששלח לחברו ומעסיקו שכנעו לפתוח את גני טווילרי לקהל הרחב. קולבר שוכנע, וקיבל אישור מהמלך לפתיחת הגנים עם סייגים קטנים. אמנם הבורגנים של פריז רצויים, אך קבצנים, חיילים ומשרתים נשארו בחוץ. כך בשנת 1667 גני טווילרי היו למעשה הגנים הפתוחים הראשונים בפריז.

שארל פרו, שארל פרו charles perrault-אבי סיפורי האגדות
פסלו של שארל פרו והחתול במגפיים גני טווילרי- צילום ניר יבלונקה

שארל פרו- סינדרלה והיפהפייה הנרדמת

פרו החל לכתוב בגיל 40. תחילה את La Peinture (ציור) לכבודו של הצייר הראשון של המלך, שארל לה ברון. כמובן שגם את המלך צריך לרצות ולשם כך נכתב Courses de tetes et de bague (מירוצי ראש וטבעת) שנכתב כדי להנציח את חגיגות 1662 שערך לואי ה-14 עבור המאהבת שלו, לואיז-פרנסואה, הדוכסית דה לה ולייר. בהמלצת קולבר נכנס פרו לאקדמיית צרפת בשנת 1671.

קולבר הוא זה גם שהכריח את פרו לצאת לפנסיה מוקדמת בגיל 58. שנה מאוחר יותר קולבר נפטר, ושארל פרו הפסיק לקבל פנסיה. הסופר שהתאלמן עבר לעולם הילדים והחל לכתוב סיפורים קצרים בסדרת אימא אווזה. הסיפורים תפסו תאוצה בצרפת, ושמו של הסופר הלך לפניו. לאחר מכן הגיעו הלהיטים הגדולים שעד היום מסופרים ורובם גם עובדו למסך הגדול.

מי לא מכיר את כחול הזקן,היפהפייה הנרדמת, סינדרלה, כיפה אדומה והחתול במגפיים. כיפה אדומה למשל, נכתבה במקור על מנת להזהיר את הקוראים מפני גברים שמפתים ילדות ביער, והזאב מדמה גבר אשר מפתה את כיפה אדומה ואז טורף אותה. כך למעשה ייסד הסופר את סיפורי המעשיות, סיפורים שישארו לנצח ויעובדו ע"י האחים גרים 100 שנה מאוחר יותר.

יצירותיו של שארל חבר האקדמיה הצרפתית מסופרות עד היום במידה רבה כמו המקור. ספריו כמובן מתורגמים לקולנוע תאטרון ובלט. כנסו לגני טווילרי המרהיבים, חפשו את פסלו של שארל פרו והחתול במגפיים. הוא נמצא בריבוע הירוק הראשון מצד שמאל של הבריכה, כאשר נכנסים מכיכר קונקורד. ואם במקרה אתם מחפשים את קברו של הסופר, תצטרכו להתאמץ למצוא אותו בין מליוני העצמות בקטקומבות של פריז.

מקווה שנהניתם מהכתבה אל תשכחו לעקוב אחרי הסודות של פריז.

שארל פרו, שארל פרו charles perrault-אבי סיפורי האגדות
כחול הזקן-שארל פרו
שארל פרו, שארל פרו charles perrault-אבי סיפורי האגדות
סינדרלה-שארל פרו

נהניתם מהכתבה ? אל תחמיצו את הסיפור של לה פייבה

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=2145