מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה פריז: פנינה תרבותית מהמאה ה-19

אדואר אנדרה ונלי ז'אקמאר

מוזיאון ז'אקמאר- אנדרה לאמנות יפה ואמנויות הקישוט (שמו המלא), ממוקם ברובע ה- 8 בפריז, הוא ביתם של זוג צרפתי- אדואר אנדרה ונלי ז'אקמאר- שהיו אספנים נלהבים של יצירות אמנות רבות, אשר הקדישו את חייהם לאיסוף יצירות מכל רחבי העולם.

אדואר אנדרה נולד ב- 1833 בפריז, למשפחת בנקאים פרוטסטנטית מדרום צרפת, מהעשירות במדינה. ב- 1872 פנה אנדרה אל נלי ז'אקמאר, שהיתה ציירת הדיוקנאות של החברה הגבוהה,  כדי להזמין אצלה את דיוקנו. היא ביקשה מאדואר שלא לבוא אליה לבדו וזה ביקש מבן דודו להתלוות אליו, אותו בן דוד היה זה שגם הגה את השידוך בין השניים, שנישאו בשנת 1881.

הבית, או נכון יותר לומר- האחוזה, שהפכה ברבות הימים למוזיאון, נבנתה בסגנון וונציאני בין השנים  1869- 1875 (לפני שאדואר אנדרה ונלי ז'אקמאר  נפגשו), ע"י האדריכל אנרי פארנט (Henri Parent) אשר השכיל בתכנונו והגביה את חזיתו של הבית כך שתבלוט משאר המבנים ברחוב ותמשוך את עיני העוברים והשבים. חנוכת הבית שהייתה ב-1876 תוארה כאירוע נוצץ, כאילו היה אירוע השטיח האדום מטקס האוסקר של ימינו על הפאר, העיצוב והידוענים שהתהלכו על השטיח.

לאחר פטירתו של בעלה וטרם מותה, תוך שמירת נאמנות לתכנית שסוכמה עם בעלה, הורישה נלי ז'אקמאר את האחוזה ואוספיה למכון דה פראנס כמוזיאון, שנפתח לקהל בשנת 1913.

במוזיאון, מוצג אוסף אמנות עשיר עד מאד, הכולל בין היתר מבחר יצירות אמנות, מגוון ציורים מתקופת הרנסאנס, ציורים של גדולי הציירים הפלמים והצרפתיים מן המאה ה-18 (פראגונאר, בושה ואחרים), כמו גם פריטי ריהוט, פסלים ותערוכות זמניות מתחלפות של מוזיאונים מרחבי העולם.

מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה, מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה פריז: פנינה תרבותית מהמאה ה-19
פורטרט אדואר אנדרה ז'אקמאר תמונה: רישיון חופשי
מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה, מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה פריז: פנינה תרבותית מהמאה ה-19
פורטרט נלי ז'אקמאר תמונה: ויקפדיה רישיון חופשי

מה במוזיאון ז'אקמאר-אנדרה ?

למוזיאון כמה חלקים ובכל אחד מהם חללים פנימיים נוספים, בהם בילו בני הזוג את מרבית חייהם:
אולמות לאירועים/ מפגשים.
אולמות אלו תוכננו לקבלות הפנים הרשמיות של הזוג. הם משקפים את אהבתם הגדולה לאסכולה הצרפתית לציור ולאמנות דקורטיבית מהמאה ה -18.
אולם הציור
זהו חדר הכניסה למוזיאון ובו שלושה חלונות מפרץ גדולים, אשר מכניסים אור טבעי פנימה אל החלל הגדול. באולם גלריה יוצאת דופן ביופיה ובה ציורים של נופים, דיוקנאות, טבע וקומפוזיציות מיתולוגיות של אמנים שנים.
אולם הסלון הגדול
כאן אירח אדואר אנדרה את אורחיו, צורתו של האולם- חצי עיגול, עם חפצים אקלקטיים מהמאה ה- 18 כולל גלריית פסלים של אישים חשובים, שגולפו בין היתר, ע"י פסלים מוכשרים, כמו: קויסבוקס, למוין, הודון ומישל-אנז 'סלודץ.

אולם המוסיקה
חדר המוסיקה הוא חדר השני בגודלו מבין אולמות האירועים. כאן מושמעת אותה המוסיקה שנהגו לשמוע באותה התקופה. בחדר ריהוט כבד מעץ כהה וגם גלריות ציורים על קירות החדר שהיו מתחלפות לעתים קרובות, כמו למשל תערוכה זמנית של רמברנט, במסגרתה התארחו יצירות של הצייר מרחבי העולם.
על ציור התקרה חתום אחד הציירים הדקורטיביים המבוקשים ביותר באותה תקופה, פייר-ויקטור גלאנד.
אולם חדר האוכל
קונסולות לואי ה – 15 עשויות עץ מגולף וזהוב פזורות באולם ומשמשות כמזנונים עליהם מונחים חפצי אמנות עתיקים, פסלונים ועוד. על הקירות חמישה שטיחי קיר, שנארגו בבריסל במאה ה -18, האלמנט המפתיע ביותר הוא פרסקו על התקרה: יצירה של האמן ג'יאמבטיסטה טייפולו Giambattista Tiepolo (שהיה צייר ואמן הדפסים ופרסקאות מוונציה).
כאשר נערכו באחוזה קבלות פנים חשובות במיוחד, היו מעלים את המחיצות בין החללים בעזרת מגבהים הידראוליים כדי לחבר את שלוש האולמות (הציורים, הסלון הגדול וסלון המוזיקה), לאולם אחד.

מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה, מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה פריז: פנינה תרבותית מהמאה ה-19
מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה פריז מבט מבפנים מקור: tiqets
מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה, מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה פריז: פנינה תרבותית מהמאה ה-19
מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה פריז מקור: tiqets

מה עוד במוזיאון ?

אזור החדרים פרטיים

זוהי סדרה של סלונים אינטימיים שהקצו אדואר אנדרה ואשתו, לחייהם הפרטיים ולעסקיהם השונים. 

חדר השטיח

זהו לבו הפועם של הבית. כאן ביצעו בני הזוג את העסקאות המרובות שלהם, עם אנשי החברה הגבוהה שאהבו אמנות כמותם והעריכו את היצירות בכסף רב. ממדיו ועיצובו מעידים על חשיבותו בחיים היומיומיים של הבית. חמישה שטיחי קיר בצבעים ססגוניים, שנטוו במאה ה-18 בבריסל, מספרים על הרפתקאותיו של אכילס, גיבור מלחמת טרויה.

הרצפה מכוסה בשטיח מבית המלאכה סאבונרי היוקרתי, עליו עומד כן שמציג את הקישוט הצבעוני היחיד בחדר השטיח: ציור גואש של פרנצ'סקו גווארדי הוונציאני (צייר ידוע שנהג לצייר בסגנון הוודוטה והשתייך לאסכולת הציור הווניציאני האהוב על אדואר כל כך).

באשר לריהוט, בחדר ניצבות כורסאות מעוצבות, שידת מגירות של לואי ה- 15 עשויה מעץ סיסם.

החפצים השונים המוצגים כאן, הציורים הנדירים של גדולי ציירי הדיוקנאות מהמאה ה- 18, הפרסקו הוונציאני המקשט את התקרה. כל אלו עושים את הביקור בחדר למיוחד וחוויתי מאד.

הספרייה 

במקור, זהו חדר השינה של נלי ז'אקמאר שהוסב לספריה. כאן נפגשו בני הזוג לצורך בחינת קטלוגים  והחלטות בנוגע לרכישות עתידיות.

הרהיטים בחדר מתקופתו של לואי ה- 14 על הקירות מוצגת סדרת ציורים פלמיים והולנדים מהמאה ה -17 כמו"דיוקנו של דוקטור תולינקס"  של רמברנט, דיוקנאות וציורי נופים של ואן דייק, פרנס האלס, רויסדל  ואחרים.

חדר העשן (העישון)

טריטוריה גברית בלבד. כאן נפגשו הגברים, חבריו של אדואר, לאחר הארוחה לשיחות אודות נושאים שונים "גבריים" כאלו ואחרים וגם על עסקים כמובן וכל זאת בליווי סיגרים שהעלו עשן סמיך ברחבי החדר ומכאן שמו.

הריהוט בחדר העישון היה כבד עשוי עץ משולב עור ומאופיין בעיקרו מחפצים אקלקטיים, שנאספו ממסעות רחוקים שערכו בני הזוג, ברובו בסגנון מזרחי אוריינטלי.

מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה, מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה פריז: פנינה תרבותית מהמאה ה-19
חדר שינה באחוזת ז'אקמאר מקור: tiqets
מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה, מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה פריז: פנינה תרבותית מהמאה ה-19
כניסה לסלון המוזיאון מקור: tiqets

גרם המדרגות הכי יפה בפריז

גן החורף וגרם המדרגות

הגן הנפלא והקסום הזה, היה עוד מקום מפלט ברחבי האחוזה, של בני הזוג. הגן שימש למפגשים, הפסקות בין עסקאות שעשו וגם מקום למרגוע לאחר יום עבודה עמוס בפגישות חשובות. אך מרגיע ככל שיהיה, גם כאן מוקפדת החצנת העושר אל כל מי שמבקר במקום, על שלל הצמחים האקזוטיים הייחודיים, הפסלים, יצירות האמנות וכמובן, גרם המדרגות היפיפה.

גן החורף

בגן החורף המדהים על רצפת שיש מבהיק, ניצבים צמחים ועציצים מיוחדים רבים, מתחת לגג עשוי זכוכית וגרם מדרגות ספירלי מופלא במיוחד, שהפך בעצמו להיות גלריה לעתיקות, בזכות הפסלים הניצבים עליו.

אנרי פרנט, האדריכל שתכנן את גן החורף, שילב בעיצובו ברזל, שיש וברונזה, שרק העצימו את העושר הרב מסביב, בדיוק כפי שרק אדם אמיד ביותר, כמו אדואר אנדרה, יכול להרשות לעצמו.

גרם המדרגות 

אחד האלמנטים האדריכליים המיוחדים ביותר בגן, הינו, ללא ספק, גרם המדרגות המונומנטלי הניצב במרכזו, כיאה למעמדו הפלאי.

חומרי הגלם מהם עשוי גרם המדרגות הם שיש, אבן, ברזל, ברונזה ועל מנת להשלים את המראה הייחודי שלו, הציבו בני הזוג פרסקו גדול במיוחד של הצייר הנודע ג'יאמבטיסטה טייפולו. מוזיאון ז'אקמאר אנדרה הוא מהאחוזות היפות ביותר בפריז.

המוזיאון האיטלקי

כשמו כן הוא- כאן מוצגים כל האוספים האיטלקיים של אדואר ונלי. כאן יכלו האורחים המכובדים והמאד עשירים של בני הזוג, להעריץ את המראות המרהיבים. אך המוזיאון האיטלקי לא היה מותר לכל אחד, רק חברים וקרובים עסקיים זכו להתפעל מהיצירות מאיטליה.

חדר הפסלים

את החדר הזה עיצבה נלי רק לאחר מותו של בעלה. תצוגת הפסלים המוצגת כאן מראה צד אישי של אדואר עם אוספים של פיסול איטלקי מהמאה ה – 15 וה – 16, עם יצירות מופת של פרנצ'סקו, דונטלו, לוקה דה לה רוביה ועוד, אותם צברו לאורך שנות נישואיהם.

החדר בפלורנטין 

חדר זה הוא גלריית אמנות בהשראה דתית, בצורת קפלה פרטית. כאן מוצגים דוכני כנסיות, מזבח  קבורה, יצירות של בוטיצ'לי, פרנצ'סקו ואחרים.

האולם הוונציאני 

זהו החדר האחרון במוזיאון האיטלקי. פרט ידוע הוא כי אמנות מוונציה היתה אחת האהובות על אדואר וכאן תוכלו לראות יצירות נפלאות מוונציה ומבתי ספר לאמנות מצפון איטליה. כמה מגדולי האמנים מוצגים כאן כמו: בליני, קריוולי, וויטורה קרפצ'יו.ואחרים. על התקרה ציורים בנושאים דתיים וחילוניים.

דירות פרטיות סגנון המאה ה-19

הדירות הפרטיות של המלון משתרעות על חלק מקומת הקרקע של האחוזה ומעניקות למוזיאון תחושה של בית משפחתי חמים למרות העושר הרב הניכר מכל פינה:

חדר הכניסה 

חדר הכניסה, שנמצא בין שני חדרי השינה של בני הזוג, היה מקום המפגש האינטימי, בו אכלו את ארוחת הבוקר, כאשר על הקירות סביבם תלויים דיוקנאות משפחתיים,  חפצים  אישיים כמו הארנק של אביו ועוד.

חדרה של נלי ז'אקמאר

זהו לא רק חדר, זהו המקום הפרטי והאינטימי של נלי ז'אקמאר, עם חדר אמבטיה מרהיב ביופיו וחדר שינה מפואר, בו מוצגת מסביב למיטה גדולה, אהבתה העזה ללואי ה- 15 באמצעות ריהוט עשוי עץ מוזהב ומשובח, אופייני לתקופה הניאו קלאסית וגם במה מוגבהת עבור סלון קטן ושולחן עבודה – כמשרדה.

חדרו של אדואר אנדרה

חדר השינה וחדר הרחצה הצמוד של אדואר אנדרה, מגלים צד אינטימי ואישי שלו, תוך שימת דגש על יצירות שונות וריהוט ייחודי. החדר שוחזר לאחר מותו של אדואר ועדיין מרגישים את אישיותו המיוחדת בין שלל הרהיטים ופרטי האמנות שבחדר.

פעילויות לילדים במוזיאון ז'אקמאר-אנדרה

במוזיאון ז'אקמאר-אנדרה חושבים גם על הילדים ובני הנוער ומקדישים עבורם פעילויות מהנות מאד במקום, כמו למשל "ציד אוצרות- חיות במוזיאון" הפעלה בלשית ברחבי המוזיאון הדורשת כישורים בלשיים ומעקב אחר החיות החבויות בין האוספים השונים ועוד.

סיור מודרך למבקרים

אנו ממליצים לתאם את הגעתכם לפי שעות הסיורים המודרכים, כך תוכלו לראות את המיטב ביצירות ובאוספים הנפלאים המוצגים ברחבי המוזיאון, בתוספת סיפורים מסקרנים אודות אדואר אנדרה ונלי ז'אקמאר.

חנות הספרים – בוטיק

כאשר נכנסים לחנות הספרים של אדואר אנדרה ונלי ז'אקמאר, מיד נעטפים בעולמם של בני הזוג שאהבו והעריכו לא רק חפצי אמנות, וציורים, אלא גם ספרים שונים על אמנות, קטלוגים של תערוכות, ספרים אודות הציירים הגדולים שמוצגים במוזיאון ועוד. בין כל המדפים והספרים הנפלאים, תמצאו גם גלויות, פריטי אפנה שונים, תכשיטים וחפצים עתיקים רבים ומסקרנים. אל תפספסו!

משך הביקור תלוי בכם ובכמה אתם אוהבי הז'אנר, אך לרוב שעתיים מספיקות.

טיפ חשוב: קחו מכשיר הדרכה (כרוך בעלות סמלית), כך תחוו את המוזיאון בעוצמתו!

נלי ז'קמארט היא דמות מרתקת מסוף המאה ה -19.

באה מרקע צנוע, היא מטפסת, בכישרונה ובטעם שלה, לתחומים הגבוהים של האמנות והחוגים הפריסאים. היא צוברת אוסף יוצא דופן במהלך חייה. עם מותה, על פי המודל של הדוכס מאומלה ותחום שנטילי, היא הורישה למכון דה פראנס את אוספה ושני מקרים יוצאי דופן: האחוזה הפריסאית של שדרות האוסמן (מוזיאון ז'קמארט-אנדרה) ומנזר חאליס שב אויז. נלי נולדה קורנלי ז'קמארט בשנת 1841. הוא נלקח במהירות בחסותה של מאדאם דה ווטרי שהיתה אז בבעלותה של מנזר חאליס. בזכות תמיכתה חזרה נלי לבית הספר לציור לאמנויות יפות שם הייתה אחת הנשים הראשונות שהתקבלו. היא התמחתה במהירות בדיוקן החברתי. בזכות קשריה, היא ציירה את פריז כולה בפני נשיא הרפובליקה עצמו, אדולף תיירס.

אדוארד אנדרה מאת פרנץ זאבר וינטרהלטר, שהוחזק במוזיאון ז'קמארט-אנדרה כך פנה אליו אדוארד אנדרה, בנקאי עשיר, לצייר את דיוקנה. מתחיל סיפור ארוך אשר מגיע לשיאו בנישואיהם, כעבור 10 שנים. הונו של בעלה מאפשר לנלי לספק את תשוקתה ליצירות אמנות. על אחת כמה וכמה אדוארד אנדרה הוא גם חובבן נהדר. הוא מנהל שותף של Gazette des Beaux-Arts. יחד הם מטיילים באירופה ובמיוחד באיטליה, שם נלי יכולה לרכוש יצירות פרימיטיביות איטלקיות, תקופה שהיא מעריכה במיוחד. במהלך אחד הנסיעות האלה הם קונים את ציור הקיר המדהים של טיפולו שמקשט בימינו את גרם המדרגות של אחוזת פריז. הם גם מתלהבים מאמנות צרפתית מהמאה ה -18 או אפילו מציורים מבית הספר הצפוני, שיש להם יצירת מופת: עולי הרגל של רמברנדט לאמאוס.

אדוארד נפטר בשנת 1894 לאחר שלוש עשרה שנות נישואים עם נלי.

להוטה לגילוי ונלהבת לבצע רכישות חדשות, היא יוצאת למסע חדש, תמיד רחוק יותר. לאחר שגילתה את טורקיה, מצרים והודו, היא נסעה לבורמה. היא אפילו מתכננת ללכת לקוטב הצפוני. כשהיא נודעת למכירה את מנזר חאליס, מקום בו ביקרה בצעירותה, היא קוטעת את נסיעתה. בסירה שמחזירה אותה לצרפת, נלי כבר מעצבת את החדר שלה ומתכננת תוכניות

האחוזה שהפכה למוזיאון

נלי רכשה את האחוזה בשנת 1902, והפכה אותה למוזיאון האישי שלה.

בקומת הקרקע חדר הנזירים מוקדש ליצירות מימי הביניים ולפרימיטיבים איטלקיים, כולל שתי יצירות יוצאות דופן של ג'וטו. שאר חדרי הקבלה מעוצבים בסגנון המאה ה -17 – 18 עם ריהוט בול מעולה, אך גם ציורים של אודרי ומרטין דה בטיילס וציירים רבים אחרים בתקופה זו.

המופע המכונה "המזרחי" האחרון מארח את כל העבודות שנאספו במהלך מסעותיו במזרח התיכון ובמזרח הרחוק, מאיראן לבורמה וממצרים לפונג'אב. חדרים אלה מופצים על ידי גלריה כל עוד היכל המראות בוורסאי (73 מטר) אך פחות רחב. הוא מנוקד על ידי חזה עתיק, רנסנס ומודרני מפואר. בקומה העליונה, המוגשת באמצעות מעלית שהתקינה, היא מציבה את דירותיה שבהן עדיין ניצבות יצירות מופת, כולל דיוקן עצמי של אמנית הפסטל רוזלבה קארירה.

גלריה המעוטרת בדיוקנאות באורך מלא משרתת את דירות האירוח (תאי הנזירים לשעבר), כל אחת מרוהטת בסגנון שונה.

נפטרה בשנת 1912, גופתה מופקדת, על פי רצונה, בקפלה המפוארת של האחוזה, שנבנתה תחת סנט לואיס וציורי הקיר שלה צוירו בתקופת הרנסנס על ידי פרימטיצה. מכון דה פראנס, שנה בלבד לאחר מותה, פותח את המקום לציבור. שעה מפריז, עקוב אחר נלי ותגלה את המנזר, את הקפלה המופלאה ואת היצירות יוצאות הדופן של אספנית יוצאת דופן זו.

מידע שימושי

מוזיאון ז'אקמאר-אנדרה Musée Jacquemart-André פריז, צרפת

כתובת: 158 Boulevard Haussmann, 75008

מיצגים: אמנות קלאסית.

שעות פתיחה: כל השבוע החל מ-  10:00-18:00 (ביום שני המוזיאון פתוח עד 21:30)

רכישת כרטיסים: בקופת המוזיאון או באתר tiqets

דרכי הגעה למוזיאון: מטרו, לתחנת Miromesnil / Saint-Philippe-du-Roule.

נהניתם מהכתבה? כנסו לכתבה על שער הניצחון הקטן

כמה טוב אתם מכירים את כיכר ונדום?

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. מאיר

    כתבה מדהימה תודה

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. מאיר

    כתבה מדהימה תודה

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=7551