משפחת פרנסיני- שושלת מהנדסי המים של צרפת

משפחת פרנסיני Francine family

משפחת פרנסיני(פרנסין), במקור מפירנצה הייתה שושלת ידועה של מהנדסי מזרקות. בין השאר היו אחראים על המערכת ההידראולית בגני ורסאי. הם עבדו בשירותם של מלכי צרפת מהנרי הרביעי, ועד לואי ה- 15, והפכו את ורסאי לאתר של מצוינות בתחום וסטנדרט זהב לכל אירופה. משפחת פרנסיני החזיקה בתואר רשמי של מנהל משק המים והמזרקות הרשמיים של המלך משנת 1623-1784.

מייסדי השושלת, תומאס ואלכסנדר פרנסין היו נודעים בגאונות שלהם בשימוש במים בגנים ויצירת מזרקות שרבים מהם אתם מכירים.

פרנסיני, משפחת פרנסיני- שושלת מהנדסי המים של צרפת
תומאס פרנסיני - אמת המים דה מדיצ'י היא התחתונה מקור ויקפדיה

תומאסו ואלסנדרו פרנסיני Thomas&Alexandre Francine

אם כן את השושלת מתחיל תומאס(תומאסו) פרנסין (Thomas Francine 1571-1651), כשאיליו מצטרף אחיו אלכסנדר(אלסנדרו). בשנת 1599, מזמין המלך הנרי הרביעי לצרפת את תומאס פרנסין שהיה מהנדס מים אצל הדוכס הגדול מטוסקנה, פרדיננד מדיצ'י. המלך הנרי ביקש מתומאס לעזור לתכנן מערך מים בטירה שיושבת לגדות הסיין, ושמה הוא סן ז'רמן אן ליי Saint-Germain-en-Laye.

תומאס מתכנן את העלאת המים מנהר הסיין, אל חמשת הטרסות המדורגות שמובילות לטירה, ואת המזרקות הנפלאות והמפלים הקסומים ברחבי גינת הטירה. תומאס יקבל אזרחות צרפתית ב1600, כבר אז לא רצו לוותר על שירותיו.. ובמקום לחזור לאיטליה שימשיך לעבוד בצרפת. תומאס ממונה למתמחה כללי במנהלת המים והמזרקות של צרפת. מאוחר יותר ב1617 יתמנה למהנדס המים של המלך הצעיר לואי ה13, ובשנת 1623 מנהל משק המים והמזרקות.

תומאס ימשיך משם לארמון פונטנבלו עם אחיו אלכסנדר, שהשקיע את מרב זמנו בארמון שסבל מאספקת מים בלחץ נמוך. תומאס יבנה תעלת מים בצורת צלב בשנים 1606-1609 באורך 1.2 ק"מ כמו שנהוג בארמונות הגדולים. אלכסנדר יתכנן 6 מזרקות בשטח הארמון ביחד עם אחיו ובינהם את מזרקת דיאנה הנפלאה שבה אנו יכולים לשוטט להנאתנו היום בביקור בארמון.

פרנסיני, משפחת פרנסיני- שושלת מהנדסי המים של צרפת
המפלים בחורשת "אולם הנשפים" ארמון ורסאי מקור- ויקפדיה
פרנסיני, משפחת פרנסיני- שושלת מהנדסי המים של צרפת
גינת דיאנה ארמון פונטנבלו צרפת- מקור גוגל

מזרקת דה מדיצ'י Fontaine Médicis

עוד מקום נפלא שאנו מכירים הוא מזרקת דה מדיצ'י בגינת לוקסמבורג, שתכנון המים גם הוא נעשה עי' תומאס פרנסין. בנוסף תכנן את שטח הגינות שמאז השתנה. בהוראת דה מדיצ'י הוא  גם מתכנן ב1613 את אמת המים מדיצ'י (אז ארקוול) שנמצא לא הרחק משדה התעופה אורלי שנועד להוביל מים מרונגיס ליד הסיין עד לארמון לוקסמבורג שנבנה. מחצית מהמים שימשו 14 מזרקות ברחבי העיר רובם כבר לא נמצאות.

תומאס יתכנן גם את הנדסת המים ששימשה את טירת סן-קלאוד עם הנוף המדהים מגבעה שצופה לסיין ופריז château de Saint-Cloud.

ב1647 לקראת סוף חייו תומאס מקבל תואר משרתו של המלך לואי ה13.

פרנסיני, משפחת פרנסיני- שושלת מהנדסי המים של צרפת
מזרקת דה מדיצ'י גינת לוקסמבורג צילום: ניר יבלונקה

François Francine (1617-1688)

בנו של תומאס, פרנסואה ימשיך את המסורת בעבודות בארמון ורסאי. ביחד עם מהנדס המים של ארמון לה ויקומט דניס ג'ולי הם בונים משאבת מים חדשה מופעלת עי' 2 סוסים. בשנת 1664 תומאס מכין מאגר מים שמכיל 580,000 ליטר מים מעל מערת תטיס (Téthys cave), שבה היו מזרקות ומופעי מים מרהיבים שבהם ציפורים שרו בתאום עם סילוני מים שיצאו מפטריות או מפלים מלאכותיים פשוט נפלא. לצערנו המערה כבר לא קיימת. הם גם בונים 3 תחנות רוח עם שרשרת דליים לשאוב מים ממעיינות והעברתם לגובה שיאפשר את הזרמתם בקלות למאגר. 

לאור דמיונו וכישרונו, פרנסואה יקבל מהמלך הזמנה להרכיב את סילוני המים בחורשת שלושת המזרקות (Bosquet des Trois-Fontaines), שיהרסו בזמנו של לואי ה 16 וישוחזרו ב2004.

פרנסואה הכישרוני גם יתכנן את המפלים בחורשת "אולם הנשפים"(Bosquet de la Salle de Bal) ואת סילון המים במזרקת הדרקון (Bassin du Dragon) שמגיע לגובה 27 מטר, הגבוה ביותר בגני ארמון ורסאי.

פרנסואה יבנה בשנת 1667 עוד שלושה מאגרי מים גדולים, שהיו נמצאים ממש מצד ימין של הארמון כשאתם עם הפנים בכניסה. המאגרים סיפקו מים למזרקות הגדולות-אפולו ולטונה. כיום היכן שעמדו עובר רחוב שנושא את שמם – רחוב המאגרים rue des Reservoirs. המאגרים נהרסו לטובת בניית הרחוב ושניים חדשים יותר הוקמו מאחורי החומה בתוך שטח הגנים. ב- 1672 הוא יכניס לראשונה בצרפת צינורות מים מחומר חדש- ברזל יצוק.

בשנת 1673, פרנסואה בונה מאגר מים ענקי תת קרקעי בעל תקרה עם קמרונות להוספת חוזק מבנה. המאגר נמצא מתחת לשני האגנים שנמצאים ביציאה לחצר הארמון. עד היום המאגר וצינורות הברזל הישנים משמשים להובלת המים למופע המים.

Pierre Francine (1621-1686)

פייר פרנסין הוא בנו השני של תומאס והיה משרתו ויועצו של המלך והיה גם הוא מנהל משק המים והמזרקות הרשמיים. לפייר אין רשומות על פועלו. דרך אגב רוצים לבקר בביתם של תומאס פרנסין, בנו פרנסואה, נכדו פייר ונינו פרנסואה-הנרי? סעו 20 דקות עד Château de Grand'Maisons. גם אני לא הייתי מתנגד לבית כזה. הטירה נמכרה ללואי ה- 16 ב- 1768.

באם הנכם הולכים לבקר בארמון ורסאי, ממליץ לכם ללכת 5 דקות הליכה מאחורי תחנת הרכבת נמצאת פינת חמד ירוקה עם משחקיה בצד. ילדים קטנים משתובבים בין סילוני מים קטנים במה שהיה פעם תחנת שתיה לסוסים זוהי כיכר פרנסיני (Square des Francine) שמנציחה את משפחת המים של צרפת. תהנו.

פרנסיני, משפחת פרנסיני- שושלת מהנדסי המים של צרפת
מזרקת פרנסיני ורסאי-Square des Francine מקור ויקפדיה

נהניתם מהכתבה ? כנסו לכתבה על אוטל דה לוזן

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=7185