שערי הכניסה האחרונים לפריז: כך הונצח לואי ה-14

בואו להכיר את שערי הכניסה האחרונים לפריז

בפריז ארבעה שערי כניסה גדולים. הראשון הוא כמובן אחד המונומנטים המפורסמים בפריז, שער הניצחון. אחריו בתור אחיו הקטן- שער הניצחון דו קרוסל שניצב בגני טווילרי. אך יש עוד שני שערים בעיר, מוזנחים יותר. הם לא מקבלים התייחסות ראויה, ואנו עוברים על פניהם בשלווה מבלי להתעמק. היום, אני בא להחזיר את כבודם האבוד של שער סן- דני, ושער סן- מרטין.

שער סן דני

שער סן דני הוא הראשון שנכיר, ואם תרצו הוא גם שער הכניסה לרובע העשירי. הוא ניצב בגאון בשדרת בון- נובל פינת שדרת שטרסבורג. במקור הוקם שער אחר עוד במאה ה-14, שהיווה כניסה לעיר שהייתה מוקפת בחומה שנבנתה בתקופת שארל החמישי. השער שבנייתו החלה בשנת 1356 ונמשכה 27 שנים, נועד להגן על הגדה הימנית של העיר. הוא כמובן לא מזכיר את הנוכחי, דמיינו יותר מבצר עם ארבעה צריחים ושני שערים, האחד גדול יותר למעבר כרכרות, והשני למעבר הולכי רגל. מתחת לשער הייתה תעלה גדולה, גדר אבן לאורכה, וגשר תלוי שהיה מורם בעת צרה. מהצד השני כאמור חומת אבן גבוהה. במהלך השנים עם התקדמות הטכנולוגיה החומה נהרסה בסביבות 1640 עבור חומה גדולה יותר ועבה יותר שהוקמה עד 1670 בזמנו של לואי ה-14.

הארכיטקט פרנסואה בלונדל, מקבל מינוי מהמלך בשנת 1672 להקים שער חדש שינציח את כיבוש חבל פרנצ'ה-קומטה שנמצא על גבול שוויץ, ובמלחמה מול הולנד. לבלונדל מצטרף הפסל מישל אנגייה שיקשט את השער.

שערי הכניסה, שערי הכניסה האחרונים לפריז: כך הונצח לואי ה-14
שער סן דני פריז צרפת צילום: ניר יבלונקה

שער סן-דני מה אנו רואים?

שער סן-דני הוא הראשון מבין ארבעה שערי הכניסה שעוצבו כקשתות ניצחון. בראש השער שגובהו 25 מטרים מתנוססת כתובת בלטינית "ללואי הגדול" שלא יהיה ספק כן?

רוחבו של השער גם הוא 25 מטרים ועומקו חמישה מטרים. גובה הקשת עצמה הוא 15.4 מטרים, ורוחבה שמונה מטרים. בחזית השער אנו נראה שני אובליסקים מעוטרים ובאפריז גדול שמסמל את המעבר בריין. שימו לב במרכז לדמותו של לואי ה-14 רכוב על סוסו. בבסיס השער כיתוב לטיני בצד ימין מציין כי לואי ה-14 "חצה ב-60 יום את נהר הריין, הוואל, המוז ונהר אלבה. כבש שלוש מחוזות, ארבעים עמדות ואת העיר אוטרכט ב-13 יום". בתחתית האובליסק הימני דמות גבר בידו השמאלית משוט, מייצג את הריין המובס. בצד השמאלי נראה דמות אישה מדוכדכת יושבת על גב אריה, ומסמלת את הולנד. על האובליסקים נראה מגוון כלי נשק ובקצה סמל המלוכה- שלושה פרחי לילך ומעליהם כתר. מצדו שני של השער נראה אפריז גדול שמסמל את ניצחונו של לואי ה-14 באוטרכט הולנד. שני מעברי הולכי רגל מתחת לאובליסקים כבר לא בשימוש ונסגרו מזמן.

המלך שארל השביעי נכנס בשער עטור ניצחון בתאריך 12 נובמבר 1437 לאחר שצבאו הביס את האנגלים שפלשו לאזור.

גם נפוליאון עבר בשער, זה קרה בשנת 1816 לאחר עוד ניצחון בקרב.

בעבר מלכי צרפת היו עוברים בשער בדרכם אל טקסים בבזיליקת סן-דני.

האחרונה בעלת דם מלכותי לעבור שם, הייתה המלכה ויקטוריה בשנת 1855 כאשר הגיעה לתערוכה האוניברסלית.

במהלך ההתקוממות ביוני 1848 פוזרו המפגינים שחסמו את השער בכוח רב, 30 מהם נהרגו.

הרחוב השני לפני שער סן-דני פינת רחוב סן-דני 238 הוא רחוב בלונדל(Rue Blondel)לזכרו של פרנסואה בלונדל.

דרך אגב הייתם פעם במנהטן ניו-יורק? עליתם על הגשר או הצטלמתם? מה מזכיר לכם שער הכניסה?

מקווה שהסיפור עניין אתם כעת בואו נעבור לשער השני.

שערי הכניסה, שערי הכניסה האחרונים לפריז: כך הונצח לואי ה-14
שער סן דני פריז כיבוש מסטריכט צילום: ניר יבלונקה

שער סן מרטין

שער סן מרטין שהוקם בשנת 1674 הוא השער השני מבין שערי הכניסה שעדיין קיים בפריז. הארכיטקט הוא פייר בולט שהיה תלמידו של פרנסואה בלונדל, ארכיטקט שער סן-דני. גם שער זה הוקם בדיוק כמו אחיו הבכור להנציח את ניצחונותיו של לואי ה-14 בריין ופרנצ'-קומטה. גם שער זה החליף שער עתיק יותר מימי שארל החמישי. בולט יוצר כיכר בהיקף 18 מטרים ובאמצעה קשת ניצחון מחופה דווקא באבן מחורצת ולא חלקה. השער עצמו גובהו 18 מטרים ועומקו 4.5 מטרים. הקשת הגדולה גובהה חמישה מטרים, ואילו הקשתות הקטנות 2.5 מטרים כל אחת. כמובן שהשער מספר לנו סיפור אז בואו נפרש אותו.

שערי הכניסה, שערי הכניסה האחרונים לפריז: כך הונצח לואי ה-14
שער סן מרטין פריז צילום: ניר יבלונקה

שער סן מרטין מה אנו רואים?

 הצד הדרומי רחוב סן מרטין.

בתבליט הימני אלגוריה לכניעתה של בסנסון. את לואי ה-14 מקבל מפתחות מאישה שכורעת על ברכיה, בשמיים מלאכית וחצוצרת ניצחון בידה. לואי עצמו יושב בצל עץ תמר ועץ זית. את התבליט הזה יצר הפסל מרטין ואן בוגארט.

בתבליט השמאלי אלגוריה לשבירת ההסכם המשולש. נראה את לואי ה-14 רק חלציו מכוסים, בדמותו של הרקולס מגן על דמות שוכבת. מעליו מלאכית, שיבולת שדה בידה האחת, ובשנייה מניחה כתר על ראשו. את התבליט יצר הפסל אטיין לה אונגר.

בנדבך העליון שעשוי משיש, לא נפספס את הכתובת הגדולה בלטינית-" ללואי הגדול, שלקח גם את בסנסון וגם את פרנצ'ה-קומטה, ריסק את צבאות גרמניה, ספרד והולנד. מחוז הסוחרים וראש המועצה בפריז".

 הצד הצפוני מרחוב פאובור סן-מרטין.

בתבליט הימני נראה אלגוריה לכניעת גרמניה. לואי ה-14 הפעם בדמותו של מארס, מחזיק מגן שעליו סמלה של צרפת- שלושה פרחי לילך. לואי הודף נשר גרמני וכך מגן על אישה ואיש זקן. את התבליט יצר גספר מארסי.

בתבליט השמאלי אלגוריה לכיבושה של לימבורג(עיר בבלגיה). אנו נראה דמות נשית יושבת לצד אריה, מעליהם שלושה חיילים מבטם ונשקם מופנה מעלה לעבר הדמויות שתוקפות אותם. לצידם צופים במתרחש מלאכים קטנים אחד תוקע בחצוצרה והשני מחזיק אלומת שדה. את התבליט יצר הפסל פייר לה גרוס הבכור, שדרך אגב היה נשוי לאחותו של גספר מארסי.

למעלה בנדבך העליון העשוי שיש כתובת לטינית. " ללואי הגדול, שלאחר לכידת לימבורג בכל מקום הדף איומים מצד אויבים חסרי ישע. מחוז הסוחרים וראש העירייה של פריז".

הידעת? בעבר הייתה קיימת תחנת מטרו סן-מרטין שנסגרה בתחילת מלחמת העולם השנייה, ונפתחה עם שחרור פריז אך נסגרה לצמיתות מכיוון שהייתה קרובה מדי לתחנות אחרות ולא היה בה צורך ממשי. אפשר לראות את הכניסה הסגורה בחזית תיאטרון רנסנס שצמוד לשער.

שערי הכניסה, שערי הכניסה האחרונים לפריז: כך הונצח לואי ה-14
שער סן מרטין כניעתה של בסנסון צילום: ניר יבלונקה
  • הכתבה עשתה חשק לעוד? בואו להכיר את שער הניצחון פריז
  • בואו להכיר את שער הניצחון הקטן- קרוסל.

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=7831