בואו לגלות את הסימנים הסודיים שפזורים בפריז

בואו להכיר את שריד המרחק האחרון dernier vestige RN10

פריז מלאה בסימנים, גם על הקרקע וגם באוויר. אחד הסודות הגדולים של פריז שלקח לי זמן לגלות, נחבא לו לאורך שדרות הנשיא קנדי מול בניין רדיו צרפת. זהו השריד האחרון של סימן הקילומטר של דרך 10. בעבר היה נהוג לציין מרחקים ע"י הצבת סימנים שונים לאורך דרכים עתיקות. בפריז היו מפוזרים עשרות יציקות ברזל שתפקידן לסמן מרחקים לסימן ה0 שנמצא ברחבת הנוטר דם. סימן ה0 הוא הנקודה שממנה נמדדות כל הדרכים בצרפת. השריד האחרון הוא מהמאה ה19 באזור 1824 כאשר הדרך נסללה. סימן הברזל הקטן שחבוי בחומה ומקשה על זיהויו מספר לנו שמנקודה זו ועד הנוטר דם יש לנו 6 ק"מ. ישנה שמועה שיש שריד אבן אחרון של דרך 20, נחפש אותו בהזדמנות.

הסימנים הסודיים, בואו לגלות את הסימנים הסודיים שפזורים בפריז
בואו להכיר את הסודות הקטנים של פריז-סימן מרחק האחרון בפריז צילום: ניר יבלונקה

סימן אראגו Arago Medallions

כאשר מסתובבים ברחובות פריז יש מדליוני מתכת מוזרים פזורים בעיר. הם אינם ניתנים לזיהוי בקלות ובשביל זה אני פה. המדליונים נקראים סימן אראגו על שמו של האסטרונום וראש המדינה פרנסואה אראגו, והם נוצרו עי האמן ההולנדי יאן דיבטס. המדליונים מסמנים את קו מרידיאן שחצה את צרפת מאות שנים עד שקו גריניץ' החליף אותו כקו האורך הרשמי. בואו להכיר כתובות שלו בכתבה המלאה בקישור למטה.

בואו להכיר את הסיפור המלא על קו מרידיאן.

הסימנים הסודיים, בואו לגלות את הסימנים הסודיים שפזורים בפריז
מרידיאן פריז סימן אראגו רציף קונטי צילום: ניר יבלונקה

בואו להכיר את סימן המטר האחרון Mètre étalon

מי לא מכיר את גני לוקסמבורג? אז היום לפני שנכנס אליה נמשיך לכניסת מעון נשיא הסנט. נחצה את הכביש ושם ממול ברחוב 36 Rue de Vaugirard יש אבן מוזרה תקועה בקיר ועליה רשום מטר. זהו אחד משני אדני אבן שנשארו  עדיין בפריז, ושתפקידם היה לעזור לתושבי פריז לבצע מדידות או לקחת מידה הביתה.

אני אסביר: בצרפת של המאה ה-18 היו נהוגות מידות שונות ומשונות, בעקבות המהפכה הצרפתית הוחלט על איחוד מידות. סימן המטר כשמו כן הוא הוא נועד למדוד בדיוק מטר.

פריז החליטה להציב בעיר במעין קידום מכירות של המאה ה-19 16 אדני אבן כאלו במקומות שונים. עוד סימן מטר שנשאר איתנו נמצא ברחבת כיכר ונדום היוקרתית בקיר משרד המשפטים הצרפתי ישר אחרי מלון ריץ. אז פעם הבאה קחו חבל, שימו סביב המותניים, סמנו והצמידו לסימן המטר. עשו זאת פעמיים- בתחילת הטיול ובסופו, האם נוסף סנטימטר אחרי כל הביקורים בפטיסרי של העיר? אצלי האמת הכל נשרף בהליכות הרבות שלי בעיר על מנת להביא לכם את הסודות הקטנים הכי יפים.

  • למי שרוצה להתעמק יותר בסיפור המלא של סימן המטר הכנתי לכם כתבה מרתקת בקישור הבא.
הסימנים הסודיים, בואו לגלות את הסימנים הסודיים שפזורים בפריז
סימן המטר Mètre étalon rue de Vaugirard צילום: ניר יבלונקה

סימן נהר הביבר La Bièvre

את נהר הסיין כולנו מכירים. אך ברחובות פריז עבר פעם עוד נהר- ביבר שמו(La Bièvre) בואו להכיר אותו.

הנהר שסיפק מי שתיה לעיר זוהם ברבות השנים, הן ע"י כובסות שהיו מכבסות לאורך גדת הנהר והן ע"י  בעלי מלאכה. דוגמה לבית מלאכה כזה הוא גובלן (Manufacture des Gobelins) כשמו כן הוא היה מייצר שטיחי קיר מרהיבים והיה נעזר במי הנהר לשטיפת האריגים הצבועים. גם אורגים, יצרני נעליים, בורסקאים וצבעים לכולם היה בתי מלאכה לאורך הנהר. במשך השנים מי השתייה הפכו לרעילים מאוד, וגם המחלות  לא איחרו לבוא. במאה ה 19 הברון האוסמן מחליט במסגרת שינוי פני העיר, שהביאה בחשבון תנאי תברואה הולמים על תיחומו וסגירתו של הנהר שהתבצע בשנים 1868-1912.

דרך אגב המים היו כה טובים שבחורף הקר היו חוצבים את המים שקפאו, ומאכסנים אותו בבורות עמוקים המכונים 'קולרים' מכוסים חציר. לקראת הקיץ היו מוכרים למסעדות שהיו כותשים את הקרח, מוסיפים קצת מיץ והנה לכם סורבה מרענן. כן כן תחשבו גלידריית ברטיון של המאה ה17 לא מאמינים? איך אתם חושבים תחנת המטרו ורחוב Glacière קיבלו את שמם?.

כיום נתיב הנהר מסומן במדליוני ברונזה מרובעים ממש כמו סימן אראגו. הבאתי לכם כאן מספר כתובות שתוכלו גם אתם לעקוב במקרה ותהיו בסביבה. עוד סימן שנמצא בדרך מציין שבמקום הייתה ניצבת פעם תחנת רוח ששאבה מים מהנהר. הנה כמה מהכתובות:

Rue Berbier du Mets 2-4

3 Rue Pascal

96 Rue du Moulin des Prés סמל תחנת רוח.

הסימנים הסודיים, בואו לגלות את הסימנים הסודיים שפזורים בפריז
סימן נהר הביבר 3 Rue Pascal פריז צילום: ניר יבלונקה

נהניתם מהכתבה? כנסו לקרוא על אוטל דה לה מרין

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=7301