מטרה אטאלון: כיצד הומצאה שיטת המטר בפריז

מטרה אטאלון(Mètre étalon) והמהפכה הצרפתית

את המהפכה הצרפתית כולנו מכירים, אבל עוד דברים קרו בפריז מלבד עריפת ראשים במאה ה18, אחד מהם היא שיטת סימון חדשה-מטרה אטאלון. המילה האמצעית בסיסמת המהפכה היא שוויון ומכאן נובע הרצון לשיטות אחידות. בזמן שבארצות הברית עדיין משתמשים באינץ' ורגל העולם כולו משתמש ביחידות מידה שכולנו מכירים-מטר, ליטר, וכו'.

לפני 1790, לכל אזור בצרפת היה כלי מדידה משלו. סוחר הבדים היה מודד לפי אורך הזרוע, ואם זה לקוח חוזר מוסיף לו אצבע. אורך נמדד בנעליים אבל כל אזור והנעליים שלו, או יותר ספציפי אורך נעלי השליט המקומי. 'גרגיר' היה אמת מידה לשטח השדה, אבל גם פה צנצנת מלאה? גדושה או איזה גודל של צנצנת?. במאה ה18 היו בצרפת מעל 200,000 אמות מידה שונות, והגיע הזמן לעשות סוף לבלגן.

סוחרי הערים ביקשו לבחון אחידות בשיטות המדידה השונות ונענו בחיוב ע"י מועצת המהפכה. ב-1790 החליטה האספה הלאומית, שמטר המידה שתחייב את כל צרפת, יהיה המרחק שעוברת מטוטלת בשנייה אחת. האקדמיה המדעית החלה לפעול כדי להגיע להסכמה עם קהילת המדענים העולמית על אמת מידה זו אבל ישנה בעיה קטנה כיוון שכוח המשיכה משפיע על המטוטלת. יש צורך לבצע מדידות. האקדמיה הצרפתית למדעים הציעה לאספה הלאומית ב-30 במארס 1791, שאורכו של מטר ייקבע כאחד חלקי עשרה מיליון של רבע מהיקפו האורכי של כדור הארץ בקו האורך העובר דרך פריז, היינו: מקו המשווה לקוטב הצפוני. בפריז עבר הקו דרך המרידיאן של פריז שעליו אכתוב בהזדמנות.

מטרה אטאלון, מטרה אטאלון: כיצד הומצאה שיטת המטר בפריז
מטרה אטאלון פלאס ונדום פריז צילום: ניר יבלונקה

משלחת מחקר יוצאת למשימה

משלחת מחקר נקבעה בראשות ז'אן בפטיסט דלאמבר, אסטרונום ומתמטיקאי ששמו חקוק על מגדל אייפל. האסטרונום פייר-פרנסואה אנדרה משאן, והקרטוגרף (משרטט מפות גיאוגרפיות) ז'אן דומיניק קאסיני שאביו מיפה את צרפת. ב-19 ביוני 1791 נפגשה המשלחת עם המלך לואי ה16, מקבלת את ברכתו ומכתבי המלצה לשיתוף פעולה. איש לא שיער שזה יהיה יומו האחרון של המלך בארמון ורסאי. דלאמבר, נשלח צפונה למדוד מדנקרק לפריז ומשאן, נשלח דרומה למדוד מברצלונה לפריז. קאסיני המלוכני יפרוש מהמשימה. הם יצוידו במכשירי מדידה שתכנן חבר האקדמיה ז'אן-שארל בורדה והמשימה תיקח 7 שנים אולם צרפת לא תחכה זמן כה רב. מטרה אטאלון יכנס לשימוש.

ב 26 למרץ 1793 אימצה המועצה צו שיאכוף את השיטה המטרית. חוק בנושא נחקק בשביעי לאפריל 1795. עכשיו יש לנו מטר, ליטר, קילוגרם, גרם, מטר מעוקב וגם יחידת הכסף פרנק.

מטרה אטאלון, מטרה אטאלון: כיצד הומצאה שיטת המטר בפריז
פייר משאן מימין וז'אן בפטיסט משמאל. מתמטיקאים ואסטרונומים

סימן המטר האחרונים בפריז

עכשיו צריך להפיץ את בשורת ה'מטר' בצרפת, משימה לא קלה. בפריז הוצבו במקומות נחשבים 16 אדני אבן שיש (מטרה אטאלון) שנחצבו ממכרות מארלי ועוצבו עי' הארכיטקט מיודענו קלגרין. משקל כל אדן שיש 817 ק"ג. אדני המטר ברחבי פריז והפרברים הונחו מפברואר 1796 ועד דצמבר 1797. במרכז האבן נמצא את סימון המטר מחולק לס'מ ובקצוות שני לוחות מתכת שביניהם יכולת לשים חבל או מקל ולהעתיק את המידה לביתך או העסק. את האבנים עצמם נוסרו ועוצבו ע"י משפחת קורבל תמורת סכום של 1802 פאונד כל אבן.

הסברה הרווחת היא ששניים מהם נותרו ואנו יכולים לראותם היום, הראשון מול בניין הסנאט בגני לוקסמבורג ברחוב 36 rue de Vaugirard. 

את הסימן השני תמצאו בפלאס ונדום היוקרתי בחזית משרד המשפטים, לשם הועבר בשנת 1848. הסימן שופץ ביחד עם המבנה לאחרונה, וזאת הייתה סיבה מצוינת לחזור ולצלם. אני שמתי לב שבהשוואה לצילום ישן שלי הסימן עבר מקום. נפוליאון מהצד שלו עזר להפיץ את הבשורה באירופה במסעותיו. אולם אני מכיר עוד שניים, הראשון נשמר בבניין עיריית Croissy-sur-Seine והשני העתק שהוצב בתחילת רחוב נחשו את שמו- Rue au Mètre. אז עם תראו מישהו מלופף חבל סביב מותניו, ואז מיישר אותו על לוח אבן תדעו למה.. מקווה שנהניתם.

למידע נוסף על השיטה המטרית.

הכיתוב בצד סימן המטר המקורי

לצד סימן המטר ברחוב ווג'יראר תמצאו לוחית חקוקה בכיתוב הבא:

"La Convention nationale, afin de généraliser l'usage du système métrique, fit placer seize mètres étalons en marbre dans les lieux les plus fréquentés de Paris.

Ces mètres furent installés entre fevrier 1796 et décembre 1797. Celui-ci est l'un des deux derniers qui subsistent à Paris et le seul qui soit encore sur son site originel."

"בוועידה הלאומית, על מנת להכליל את השימוש במערכת המטרית, הוצבו תקני שיש של שישה עשר מטר במקומות הפופולריים ביותר של פריז.

מונים אלה הותקנו בין פברואר 1796 לדצמבר 1797. זה הוא אחד משני האחרונים שנותרו בפריז והיחיד שעדיין נמצא באתר המקורי שלו."

תרגום חופשי של גוגל.

מטרה אטאלון, מטרה אטאלון: כיצד הומצאה שיטת המטר בפריז
סימן המטר בפריז Mètre étalon rue de Vaugirard צילום: ניר יבלונקה

סימני המטר שנעלמו מפריז

כאמור 16 סימני מטר היו בפריז והאזור, שניים מהם נשארו. המקורי ברחוב vaugirard והשני בחזית משרד המשפטים בכיכר ונדום שאני משער שעבר לשם מחזית בית המשפט באיל דה לה סיטה. הנה לכם רשימה של שאר סימני המטר שכמובן מיקומם המדויק לא ידוע.

  • גני טווילרי.
  • גני לוקסמבורג-קיים.
  • בית המשפט איל דה לה סיטה. כנראה עבר לכיכר ונדום משרד המשפטים.
  • חזית פאלה רויאל.
  • שער סן אנטואן(ורסאי).
  • שער סן מרטין.
  • שער סן דני.
  • כיכר מאובר(רובע חמישי).
  • הגנים הבוטניים.
  • הספרייה הלאומית.
  • רחבת עיריית פריז- הוטל דה ויל.
  • חזית מוזיאון הלובר לא מצויין איזו.
  • רחוב סן דני.
  • משרד דואר..
  • Boulevard des Italiens
  • גשר פונט נף?

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=7267