בואו להכיר את שער הניצחון של קרוסל פריז

שער הכניסה שהפריד בין שני ארמונות

כולנו מכירים את שער הניצחון המפורסם אחד מסמלי ההיכר של פריז עם הנוף המופלא על שדרות העיר. אולם ישנו עוד שער ניצחון אחד, קטן יותר, ומיליוני תיירים עוברים לידו חלקם בהשתאות חלקם באדישות- שער הניצחון של קרוסל פריז. מה סיפורו? בואו נגלה יחד.

משמעות השם קרוסל בצרפתית כמשמעה-קרוסלה, אותה קרוסלה עגולה שכולנו מכירים. אבל משמעה גם טורניר ומשחקי אבירים, שבו הציגו אבירים את כישורם בתרגילי סדר על סוסים ומרוצי כרכרות. השער נמצא במיקום אידיאלי בגני הטווילרי, בואכה מוזיאון הלובר, בכיכר שנושאת אותו שם. היום באם תעמדו בשביל החצץ הגרוס בין שני הפביליונים של הלובר ותמתחו קו ישר ביניהם קיבלתם את ארמון טווילרי הקדום שנשרף ונבזז בשנת 1871 בזמן הקומונה. בעצם שער הקרוסל היה נקודת מעבר בין ארמון טווילרי לארמון הלובר עם גדר ברזל להפרדה.

  • אם תרצו עצמו עיניים דמיינו 1660 לואי ה14 בעצמו מציג תרגילים על סוס. 
  • 1745 עומד שם מבנה מרשים לכבוד חתונתו של לואי דופן(יורש העצר) צרפת בנו של לואי ה- 15. אבל לא להתבלבל הוא לא נהפך ללואי ה16 אלא בנו.
  • אוגוסט 1792 הוצבה שם לא אחרת מאשר גיליוטינה אבל היה לה הספק קטן של 35 ראשים. שנה אח"כ הוצבה שם אנדרטה לזכרו של מאראט מראשי המהפכה.
  • משהו יותר משמח היה הכדור פורח הענק בשנת 1878 לכבוד היריד העולמי.
  • עד 1870 הינו יכולים להגיד בונז'ור לשומרים בעמדות השמירה בצידי השער.
  • שער הניצחון של קרוסל מסווג כאנדרטה היסטורית.
שער הניצחון קרוסל, בואו להכיר את שער הניצחון של קרוסל פריז
שער הניצחון דו קרוסל גני טווילרי פריז צילום: ניר יבלונקה

שער הניצחון של קרוסל מה אנו רואים?

שער הניצחון דו קרוסל פריז הוקם בהוראת נפוליאון בשנת 1806 ובנייתו הסתיימה ב1808 לכבוד ניצחונותיו הצבאיים. עם נסתכל ישר נראה את אחיו הגדול בקצה שדרות האליזה שבנייתו הסתיימה ב 1836 ועליו אכתוב בנפרד. למרות ששניהם הוזמנו באותה שנה נפוליאון זכה לחנוך ולראות רק את הקטן, את הגדול "זכה" לראות רק במותו.

על העיצוב והבנייה הופקדו החברים ללימודים, הארכיטקטים שארל פרסיי 1838-1764 Charles Percier ופרנסואה פונטיין 1853- 1762 François Fontaine. המודל היה שער ספטימיוס סוורוס ברומא ולו שלוש קשתות אחת מרכזית גדולה ושניים נוספים קטנים.

גובהו 19 מטר ורוחבו 23 מטר, עומק 7.3 מטר. הקשת הגדולה גובהה 6.3 מטר והקשתות הקטנות 4.3 מטר. אנו נראה שמונה עמודי שיש ורוד מרהיבים שנלקחו מטירת מיודון בסגנון קורינתי יווני. מעל כל עמוד חייל בסגנון לבוש שונה, הם מסמלים חייל חי"ר, תותחן, חבלן, רגם, נושא רימונים, רובה, רודף פרשים ופרש. בין החיילים תבליטי אבן שמספרים את סיפורי הקרבות.

  • השניים בחזית הלובר מספרים את "כניעת אולם" מאת קרטייר, ו"קרב אוסטרליץ" מאת אספרסייה.
  • התבליט בצד שפונה לרחוב ריבולי מספר את "נפוליאון נכנס למינכן" ו "נפוליאון מחזיר את מלך בוואריה" מאת קלודיון.
  • מול גני טווילרי נראה את "נפוליאון נכנס לוינה" מאת דיזיין ואת מפגש שני הקיסרים" מאת ראמי.
  • בצד שפונה לסיין נראה את "שלום פרשבורג"(סלובקיה היום) מאת לסור.
שער הניצחון קרוסל, בואו להכיר את שער הניצחון של קרוסל פריז
מרכבת השלום מאת בוסיו שער הניצחון קרוסל פריז צילום: ניר יבלונקה

הקוודריגה

גולת הכותרת-הקוודריגה שהיא כרכרה שנמשכת ע"י ארבעה סוסים. במקור סוסי סן מרקו שנלקחו ע"י נפוליאון מבזיליקת סן מרקו בוונציה בשנת 1797 אך הוחזרו בשנת  בנפילת האימפריה 1815.

בזמנו הסוסים נלקחו מקונסטנטינופול ב 1204 ממש הגונב מגנב פטור..את ההעתק הנפלא העניק לנו בוסיו בשנת 1828 ואליו נוספו שני פסלי ניצחון ושלום מוזהבים אלגוריה לשיקום אחרי שלטונו של נפוליאון.  מעל הקשת בצד הגנים נראה שני מלאכים עם חצוצרות, ובחזית הלובר נראה מעל הקשת שני מלאכים עם כתר עלים. את פנים הקשת שארל מנייה קישט ביצירה שנבחרה ע"י דנון.

הידעת? פסלו של נפוליאון היה אמור להיות מוצב בכרכרה אך הוא עצמו הסתייג מכך.

שער הניצחון קרוסל, בואו להכיר את שער הניצחון של קרוסל פריז
תבליט וכתובת בצד שפונה לסיין צילום: ניר יבלונקה

הכתובת על הקיר

אנו נבחין גם בכתובות על שער הניצחון דו קרוסל פריז שמסבירות לנו מה קרה. אתרגם לכם כפי יכולתי.

  • הכתובת בחזית: הצבא הצרפתי שיצא לבולון איים על אנגליה קואליציה שלישית פורצת ביבשת הזבוב הצרפתי מהאוקיינוס ​​לדנובה בוואריה מועבר, אסיר הצבא האוסטרי באולם נפוליאון נכנס לווינה, הוא מנצח באוסטרליץ בפחות מאות יום, הקואליציה מתמוססת.
  • הכתובת בחזית גני טווילרי: בקולו של המנצח באוסטרליץ האימפריה של גרמניה נופלת הקונפדרציה של הריין. מתחילות להיווצר מלכות בוואריה ווירטמברג. ונציה מאוחדת תחת כתר הברזל. איטליה כולה מסתדרת תחת חוקי המשחרר שלה.
  • הכתובת שפונה לסיין: כבוד לצבא המנצח הגדול באוסטרליץ במורביה ב- 2 בדצמבר 1805 יום השנה להכתרת נפוליאון.
  • הכתובת שפונה לרחוב ריבולי: אדון המדינות של אויבו נפוליאון מחזיר להם אותו. הוא חותם על שלום ב- 27 בדצמבר 1805 בבירת הונגריה שנכבשה על ידי צבאו המנצח.

מקווה שנהניתם מכתבה זו. זכרו בפעם הבאה שאתם בגני טווילרי להקדיש  יותר זמן לשער הנפלא הזה, לבחון אותו לאט, ללמוד אותו ולהעריך אותו. אחרי מה שלמדתם בכתבה זו, אתם מכירים אותו יותר טוב מרוב התיירים. פריז נפלאה תהנו.

שער הניצחון קרוסל, בואו להכיר את שער הניצחון של קרוסל פריז
שער הניצחון דו קרוסל וארמון טווילרי פריז 1850 מקור: גוגל

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=7375