הקונסיירז'רי פריז- הארמון שהפך לבית כלא ידוע לשמצה

הקונסיירז'רי פריז הוא מקום היסטורי. כמעט כולם יודעים לדקלם שכאן שכנה האסירה המפורסמת ביותר, המלכה מארי אנטואנט. אך למקום יש היסטוריה עמוקה יותר שמגיע עד לרומאים שהגיעו לאי הנידח בפריז עוד לפני שקיבלה את שמה. בואו נצא למסע מרתק בזמן ונלמד קצת על המקום הנפלא.

איל דה לה סיטה- היסטוריה קצרה

אנחנו נמצאים באיל דה לה סיטה, מקום קטן אך בעל חשיבות היסטורית רבה בצרפת. עוד מימי האימפריה הרומאית שכן כאן מבצר-ארמון שכמובן שינה צורתו לאורך המאות הבאות. יוליוס קיסר בעצמו הזכיר קיומו של אי ועליו מתחם מבוצר של שבט הפריסי.

במאה השנייה לפני הספירה נבנתה עיר רומאית קלאסית בגדה השמאלית, פורום, מקדש, אמפיתאטרון ומרחצאות כמובן. קרוב לשם באיל דה לה סיטה הוקמו מגורי המושל ומחנה צבאי, לעיר קראו לוטטיה. החיים היו יפים עד המאה השלישית כאשר הברברים הופיעו מה שהצריך את ביצורי האי. בזמנו של יוליאנוס שהוכתר ע"י חייליו כקיסר(361) ואחריו ולנטיניאן מגורי המושל הפכו לפאלטיום-ארמון. בשנת 508 קלוביס מלך הפרנקים כובש את גליה ומכריז על פריז כבירת ממלכתו ומתיישב בארמון באיל דה לה סיטה.

במאה השישית והשביעית ישבו במקום מלכי שושלת המורביגים, במאה השמינית המקום נזנח עקב מעבר שושלת הקרולינגית לגרמניה(אאכן). תושבי סיטה היו מוגנים יחסית מפשיטות הויקינגים מנהר הסיין תודות להמשך ביצורי האי. בינתיים חבל להשאיר את המקום ריק, וכך ישבו זמנית במקום דוכסי פריז. איג קאפה רוזן פריז מייסד השושלת הקאפטינגית מתיישב לסירוגין בארמון בשנים 987-996 ובעקבותם שאר מלכי השושלת.

בנו רובר השני לדוגמא יערוך שיפוץ נרחב ויוסיף את אולם המלך במאה ה-11. לואי השישי הקים קפלה ומגדל שמירה מבוצר חדש 1108-1137.

1180-1223 המלך פיליפ השני(פיליפ אוגוסט) בונה חומות מסביב ומגביה את שטחי הארמון נגד הצפות. המלך מקים גם ארכיון מלכותי, עביר את משרד האוצר והקים חצר מלכותית. גם ריצוף באבנים, חידוש מהפכני.. סבב את הרחובות מסביב לארמון. כיכר דופין שאנו כה אוהבים הייתה בזמנו נמצאת בשטח הארמון ושימשה כגינה הפרטית של המלך ובקצה היה גם בית מרחץ של המלך. עוד דבר קטן אחד שהמלך עשה זה יצירת תפקיד רשמי חדש- קונסיירז' בעברית שוער, שתפקידו אז היה ניהול בתי המשפט בדרגים נמוכים בארמון. מאז אנו מכירים את הקונסיירז' בכמעט כל בניין דירות בפריז.

הקונסיירז'רי פריז, הקונסיירז'רי פריז- הארמון שהפך לבית כלא ידוע לשמצה
הקונסיירז'רי פריז מבט מבחוץ על המגדלים

הקונסיירז'רי פריז במאה ה13-14

במאה ה-13 המלך לואי ה-9 אשר התגורר כאן הקים את הקפלה המלכותית סנט שאפל, גם מגדל בונבק (tour bonbec) הוקם בזמנו אך שם זימרו מזמורים אחרים… תעמדו בגדת הסיין, המגדל הימני הוא בונבק. בזמנו המגדל שימש ככלא וכאן היו מענים את האסירים שכולם בסוף זימרו כמו ציפורים ומכאן שמו, בק בצרפתית עתיקה פירושו פה.

1285-1314המלך פיליפ הרביעי (היפה) בונה על הריסות מבנים קודמים את הקונסיירז'רי פריז וממקם שם בית משפט, כלא, משרד אוצר ואת מועצת המלך. מגדל בונבק דווקא נשאר ובקונסיירז'רי יתגורר גם אחראי ארמון המלך ויד ימינו. באמצע תמצאו צמד מגדלים תאומים, מגדל קיסר (tour césar) הימני יאכלס תאי כלא ולמעלה משרדי פקידי בית משפט. אחיו השמאלי נקרא מגדל הכסף (Tour d’Argent) שם כנראה נשמרו כל האוצרות והדברים הטובים.

אחד דברים הבולטים לעין כשעומדים מבחוץ הוא מגדל השעון (Tour de l'Horloge) היפיפה שנבנה בהוראתו של המלך ז'אן השני(הטוב) בשנת 1350. אז היה מגדל אבל לא היה שעון, מה שכן היה זה מטבחים חדשים עצומים צמוד לאולם השומרים. ב1370 בהזמנתו של שארל החמישי נוסף השעון יצירתו של אנרי דה ויק, השעון הציבורי הראשון בפריז. בשנת 1418 השעון יקבל חוגה חיצונית כך שהתושבים "יוכלו לנהל את סדר יומם" וגם עיצוב עדכני מאת פיליפ בריל בשנת 1472. את עיצובו הסופי יקבל השעון בשנת 1585 כאשר חוגות חדשות יוספו ומסגרת שעון חדשה מאת הפסל ז'רמין פילון. 

הקונסיירז'רי פריז, הקונסיירז'רי פריז- הארמון שהפך לבית כלא ידוע לשמצה
הקונסיירז'רי פריז מבט לאולם המשמר צילום: ניר יבלונקה

אורחים נוספים הגיעו..

את פרנסואה רואילק François (Ravaillac 1578-1610) אתם מכירים? הוא התנקש בחייו של הנרי הרביעי ב14 מאי 1610. לאחר 'שבילה' במרתפים עונה והוצא להורג ברחבה מול בניין עיריית פריז היום.

רובר דמיאנס (Robert francois damiens1715-1757). ביש המזל הזה ניסה לדקור את לואי ה-15 ב5 לינואר 1757 בורסאי. לא פחות מ16 תליינים השתתפו בהוצאתו להורג ברחבת בניין העירייה(פלאס דה גרב אז). הוצאתו להורג הייתה מקורית, ידיו ורגליו נקשרו לסוסים שתלשו אותם ממקומם ולקינוח מה שנשאר הועלה באש.. 

Marie-Madeleine d'Aubray, Marquise de Brinvilliers (22 July 1630 – 16July 1676) המרקיזה המרעילה שהרעילה את בני משפחתה על מנת לזכות בירושה שמנה. לאחר 'טיפול' בכלא היא נפרדה מראשה, ניחשתם נכון בפלאס דה גרב מול קהל צופים.

המהפכה הצרפתית מגיעה

לאחר שהארמון עובר סופית לידי עיריית פריז ב 1790 הגיעה המהפכה, ואין מקום מתאים יותר לשכן את חסרי המזל מאשר הקונסיירז'רי פריז לפני פגישה עם הגיליוטינה. בינתיים מוקם שם בית משפט לערעורים, מטה משטרת פריז ומחלקות כספיות. אחד הפרקים האפלים מגיע בשנת 1792 בטבח ספטמבר השחור כאשר 1300 איש נרצחים בחצר הנשים. ב1793 הטריביונל יוקם באולם הגדול ומשפטי הראווה יתחילו. גם מפורסמים יאכלסו את בית הכלא, יש לך כסף? קבל תא עם מיטה ואולי אפילו ספר לקרוא, עני מרוד? בבקשה לך לישון על הקש בריצפה. מה שמעניין הוא שפוקיאר טינוויל Fouquier-Tinville מי שעמד בראש הטריביונל גם בילה 9 חודש שם עד להוצאתו להורג במאי 1795. 

כמובן שהאסירה המפורסמת ביותר היא מלכת צרפת מטרי אנטואנט שהועברה לקונסיירז'רי מכלא טמפל באוגוסט 1793 עד להוצאתה להורג ב 16 לאוקטובר בגליוטינה שעמדה היכן שהיום כיכר קונקורד. עוד נכלאו כאן לפני שנפרדו מראשם מאדאם אליזבת אחותו של לואי ה-16, מאדאם רולאן מהדמויות הידועות ביותר בזמן המהפכה שתחילה תמכה בה. מאדאם דו בארי המאהבת של לואי ה-15 שחזרה מאנגליה לפגישה עם התליין, שרלוט קורדיי שהתנקשה בז'אן מארה מבכירי המהפכה והאכזריים שבהם.

גם בכירי מהפכה אחרים מצאו עצמם מהצד השני ופגשו בגיליוטינה שאליה שלחו כה רבים. ז'ורז' דנטון מבכירי המהפכה גם הוא זכה להכיר את הכלא לפני מותו וכך גם רובספייר שהתהפכה עליו החרב( תרתי משמע) קיבל את תאה של מארי אנטואנט עד שפגש בצדק פואטי את הגיליוטינה ב28 ביולי 1794.

לאחר המהפכה הכלא המשיך לתפקד והנה סקירה קטנה של הדברים שקרו:

31-5-1795 הטריביונל מתפזר

1812 הארמון משופץ וקפלה נבנית במקום תאה של מארי אנטואנט.

1847 בית המשפט מתרחב

1862 הקונסרגי מוכרז מונומנט היסטורי.

1868 לה דוק משחזר את אזורי ימי הביניים.

1871 הקונסיירז' וחלק מבית המשפט עולה באש בהתקפות הקומונה.

1888 בניית בית המשפט העליון לערעורים נשלמת.

1934 בית הכלא נסגר ונפתח למבקרים.

הקונסיירז'רי פריז, הקונסיירז'רי פריז- הארמון שהפך לבית כלא ידוע לשמצה
חצר הנשים בכלא הקונסיירז'רי צילום: ניר יבלונקה

הקונסיירז'רי פריז- מה אנו רואים?

אנו נכנסים ישר לאולם המשמר העצום עם העמודים בסגנון גותי, צד ימין שלנו אנו נכנסים למטבחים הענקיים שנבנו. ממשיכים פנימה עולים במדרגות ישנו פרוזדור ארוך, הוא נקרא רחוב פריז וזאת למה? בזמנו שם היה עובר התליין ששמו היה אסור בפרסום(מוכר?) ולכן קראו לו מסייה דה פארי. צד שמאל נמצא אולם השומרים וצד שמאל אנו נכנסים דרך חנות המזכרות לתצוגת המהפכה. משמאלנו מסדרון שהוביל לשער יציאה לחצר הארמון משם הועלו האומללים לכרכרה לפגישה עם הגיליוטינה. בפנים נמצא חדר מנהל הכלא, שירותים ועמדת רישום. בקומה השנייה נראה את חדר השמות, שם חקוקים 2780 שמות של קורבנות הגיליוטינה ותאי מאסר שם נוכל להתרשם ואולי לדמיין את חיי הכלא. נרד שוב נגיע לקפלת זיכרון למארי אנטואנט ששם היה תא המאסר שלה ואל תחמיצו את פריטי הלבוש ועוד פריטים של המלכה בתקופת מאסרה.

לילה טוב, אימא יקרה. דמעה יורדת מעיניי; זה בשבילך. אני הולכת לישון בשלווה של תמימות

המכתב האחרון של לוסיל דמולאן

מפה נצא החוצה לחצר הנשים, כיום היא ניראת פסטורלית עם הגינה הקטנה והמטופחת באמצעה. כאן היו הנשים יוצאות להתאוורר, לרכל קצת ולבדוק מי כבר לא תופיע יותר. דמיינו את מארי אנטואנט, שארלוט קורדיי, מאדאם רולאן, מאדאם אליזבת מטיילות בחצר. או דמויות שבחרתי להביא כמו אולימפ דה גוז': מחזאית, פעילת זכויות נשים ולמען ביטול העבדות. גם עליה לא חסו המנוולים ושלחו את האישה האמיצה הזו שלא פחדה להתעמת עם המהפכה אל מותה בגיליוטינה. קתרין ת'או, עוד אישה אמיצה. קתרין האמינה שהיא נועדה לעבוד את אלוהים. היא זכתה לשמצה כאשר הואשמה במעורבות במזימה להפלת הרפובליקה, ומייחסים לה את נפילתו של רובספייר. נפטרה בכלא חודש לאחר הוצאתו להורג של רובספייר. לוסיל דמולאן שגם היא וגם בעלה נכלאו כאן והוצאו להורג בתואנת שוו כמובן. לא סתם תקופה זו נקראה 'תקופת הטרור'.

הקונסיירז'רי פריז, הקונסיירז'רי פריז- הארמון שהפך לבית כלא ידוע לשמצה
פריטי לבוש וחפצים אישיים של מארי אנטואנט צילום: ניר יבלונקה

מידע שימושי

זהו קוראים וקוראות נכבדים, מקווה שהצלחתי להעביר לכם את סיפורו של הקונסיירז'רי פריז כך שלא תרצו להחמיץ ביקור במקום. זהו ביקור לא ארוך אך לטעמי חובה בפריז.

שעות פתיחה: כל יום בשעות 9:30-18:00. סגור בראשון למאי ו 25 דצמבר.

מחיר כרטיס: 11.5 אירו כרטיס משולב עם סנט שאפל(מומלץ) 18.5 אירו.

לרכישת כרטיסים מחברת Tiqets 

שימו לב: בתאריכים 5/9-16/12-2020 אמצעי בטיחות יקיפו את הקונסיירז'רי ולכן מומלץ לרכוש כרטיסים מראש.

בקפלת הכפרה כבר ביקרתם?

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=11594