כיכר הרפובליקה בפריז ופסלה של מריאן

כיכר הרפובליקה או בצרפתית פלאס דה לה רפובליק (Place de la République), היא אחת הכיכרות החשובות בפריז. ממנה יוצאים רובעים 3, 10 וה-11 ומתחתה תמצאו תחנת מטרו מרכזית עם לא פחות מחמישה קווים שונים. היום נצא לסיבוב קצר בו נכיר אותה ואת סביבתה מעט לעומק. נלמד להיכן נעלמו המזרקות שפיארו אותה, למה היו שם אלפי חיילים, ומתי יכולנו ללכת לקרקס. כל זאת ועוד בכתבה שהכנתי לכם.

כיכר הרפובליקה במאה ה-19

מי שהיה מגיע לכיכר בשנת 1811 היה מתפעל ממזרקת מים גדולה שתכנן פייר-סימון ז'יראר, "כיכר מגדל המים" שנתנה לכיכר את שמה. מזרקה זו היוותה גם מאגר מים שסופקו למזרקות בעיר ולמארה דרך תעלת האורק. למזרקה היו 4 זוגות אריות נוביים שיושבים בנחת על משטח אבן ושלושה אגנים, מכל אגן זרנוקי מים כמו גם מפי האריות. מי שירצה לראות את המזרקה מוזמן לרחבת האולם הגדול של פארק דה לה וילט, היא נמצאת ממול. האולם הגדול שימש בזמנו שוק בקר והמזרקה שימשה שוקת מים לבקר, פשוט ופרקטי.

תיאטרון דיורמה

רוצים אטרקציות בכיכר? ברוכים הבאים לתיאטרון דיורמה- טכנולוגיה חדשנית במאה ה-19. לואי דאגר היה אמן וצלם שהמציא את דאגרוטייפ: תצלום שצולם בתהליך צילום מוקדם תוך שימוש בלוח מוכסף רגיש ליוד ואדי כספית. בשנת 1822 דאגר פותח ליד המזרקה היכן שקיום נמצא בניין צריפי ורין את התיאטרון החדשני. דאגר השתמש בציורי קנבס גדולים של סצנות והציג אותם מסביב לבמה משוכללת יחד עם חפצים אמיתיים. התיאטרון היה מצויד בחלונות ורפפות שניתן היה לפתוח ולסגור לאור קדמי ולהאיר את התמונות. זה גרם לשינוי לאזורים שקופים של הסצנה ולתמונות חדשות להופיע, לרוב אלו היו טרנספורמציות מיום ללילה. מקווה שהצלחתי להסביר את הטכנולוגיה. במרץ 1839 שרפה שפרצה מכלה את רוב המקום, תוסיפו לזה את התפתחות הקולנוע ותבינו שהקסם יפוג לאיטו. כיום ניתן להבחין בשלט הנצחה על קיר בניין צריפי ורין ליד דלת הכניסה הראשית. השלט מספר לנו: "כאן ניצבה מ1822 ועד 1839 הדיורמה של דאגר והמעבדה שבה הוא שיכלל את ההמצאה של ג'וזף ניספיורה וגילה את הדאגרוטייפ". שמו של דאגר חקוק בין 72 השמות במגדל אייפל.

כיכר הרפובליקה, כיכר הרפובליקה בפריז ופסלה של מריאן
מבט לכיכר מגדל המים עם המזרקה המקורית של פייר ז'יראר ותיאטרון הדיאורמה 1837 דומיין חופשי

Caserne Vérines כאשר היה צריך להגן על פריז

כאשר תעמדו בכיכר גבכם לבית הקפה שנמצא שם אתם תראו בניין ארוך ומרשים, דגל צרפת מתנוסס מעליו. בשנת 1855 החליט הקיסר נפוליאון השלישי לבנות שם בסיס הגנה על פריז, גם מאויבים חיצוניים, וגם פנימיים. המבנה שהוקם אכלס עד 3200 חיילים, והיה לו תפקיד חשוב. בשעת הצורך החיילים אמורים להגן על מזרח העיר, ולהתפרס ברחוב פאובורג סן אנטואן שנפרש בין כיכר נסיון לכיכר רפובליק כיום. המבנה קיבל את השם צריפי אז'ן דה בוארנה, בנה של ז'וזפין ובנו המאומץ של נפוליאון בונפרטה. בזמן הכיבוש הצבא הגרמני השתמש בצריפים עד 25 אוגוסט 1944 כאשר נכנעו לדיוויזיה המשוריינת השנייה ולוחמי המחתרת. שמו של הבניין שנשא את שמו של הנסיך אז'ן דה בוארנה בנו המאומץ של נפוליאון הראשון שונה בשנת 1947 לכבודו של ז'אן ורין, קצין ז'נדרמריה ולוחם התנגדות צרפתי שנשבה והוצא להורג ב20 באוקטובר 1943 בקלן. משנת 1947 בניין צריפי ורין מאכלס את מפקדת הז'נדרמריה הלאומית.

כיכר הרפובליקה, כיכר הרפובליקה בפריז ופסלה של מריאן
צריפי ורין בכיכר הרפובליקה פריז צילום: GFreihalter

מזרקת האריות של דויאו

הארכיטקט הנודע גבריאל דויאו יחליף את "מזרקת כיכר המים" במזרקה משלו, וגם היא לא תחזיק מעמד שם זמן רב. דויאו תכנן אגן מים גדול 26 מטרים קוטרו, ובתוכו עוד שלושה אגנים כמו עוגת חתונה. מסביב הוצבו שמונה אריות ברונזה מפיהם יוצאים סילוני מים, עבודתו של  הפסל אנרי אלפרד ז'קמאר. הסתכלו היטב על העמודים שמחזיקים את האגן השני, נראה שם שמונה ראשי נשים שגולפו ע"י הפסל לואי וילמינוט. המזרקה נחנכה בכיכר בשנת 1874 כאשר מלחמת צרפת-פרוסיה והקומונה ב1871 מעכבים את השלמתה. המזרקה לא החזיקה מעמד הרבה זמן ובשנת 1879 פורקה לפנות מקום לפסל הרפובליקה. אך על דאגה, גם ממזרקה זו נוכל ליהנות, וכיום תמצאו אותה בכיכר פליקס אבואה ברובע 12.

כיכר הרפובליקה, כיכר הרפובליקה בפריז ופסלה של מריאן
צילום נדיר של מזרקת האריות מאת גבריאל דויאו בכיכר הרפובליקה. דומיין חופשי

רוצים שופינג? Réunis Magasins

אנטואן קורבין מייסד בשנת 1890 בננסי חנות כלבו גדולה, לאחר מותו בנו אז'ן ימשיך את דרכו. חנות דגל בפריז תיפתח בבניין שתכנן גבריאל דויאו עם חצר פנימית גדולה כהשלמה לבניין צריפי ורין. בניין זה כבר אכלס חנויות אך האדריכל מרסל אודין יקבל לידיו את שיפוץ הפנים שיתאים לכלבו החדש. בשנת 1983 המותג נסגר, וכיום נמצא שם את מלון קראון פלאזה ורשתות חנויות שונות. למי שמעוניין לראות דוגמא מרשימה לרשת חנויות הכלבו, יצא מתחנת מטרו ternes יפנה לשדרה הראשית פינת שדרת ניל לסניף FNAC וישא מבטו מעלה. השם Réunis Magasins עדיין מתנוסס על הכיפה.

בקרקס כבר הייתם?

ג'יימס וושינגטון מאיירס (J. W Myers 1823-1892) יסד בארה"ב קרקס נודד. לפריז יגיע ב1875 ויחכור את החצר הפנימית של כלבו Réunis Magasins. מאיירס יעמיד שם אולם קרקס גדול כאשר גם אשתו רוז וגיסו צ'ארלס יופיעו. מה בתוכניה של 1876? היו שם מופעי סוסים, פילים ואריות. עוד נקבל את הליצנים האחים אולשנסקי ומופע פנטומימה של כיפה אדומה שבסופה נתפס זאב אמיתי! אך לקרקס היו מתחרים רבים בעיר וקשה היה להחזיק מעמד, ובשנת 1879 הופסקה פעילותו.

כיכר הרפובליקה, כיכר הרפובליקה בפריז ופסלה של מריאן
כיכר הרפובליקה בפריז ופסל מריאן צילום: ניר יבלונקה

פסל הרפובליקה- מריאן משקיפה מלמעלה

האחים שארל וליאופולד מוריס נרשמו בשנת 1878 לתחרות עבור פסל ברונזה שיוצב בכיכר הרפובליקה. שארל היה אדריכל וליאופולד היה פסל, שילוב מושלם. ההצעה שהגישו זכתה במקום הראשון כאשר למקום השני הצעתו של ז'ול דאלו שחזר לא מזמן מגלות. אי אפשר היה להתעלם מפסלו של דאלו ולכן הוא יוצב בכיכר נסיון. במרכז כיכר הרפובליקה מתנוסס פסל ברונזה מרשים שמתנשא לגובה 9.5 מטרים. הפסל עומד על אדן אבן עגול בגובה 15.5 מטרים, שלוש דמויות נשיות מסביבו אלגוריה ל: חירות(מניפה לפיד), אחווה(אח ואחות פעוטים בצד) ושוויון(מניפה את דגל 1789). בעמוד האבן חקוק "לתהילתה של הרפובליקה הצרפתית, עיריית פריז 1883ומעל סמלה של פריז. בחזית תראו אריה ברונזה יושב בנפרד ליד קופסא עליה רשום סבל גלובלי. מסביב לאדן האבן 12 תבליטי ברונזה  המתארים אירועים המרכזיים בתולדות הולדת הרפובליקה, בין 1789 ל-1880.

20 יוני 1789 שבועת מגרש הטניס.

14 יולי 1789 הסתערות על הבסטיליה.

4 אוגוסט 1789 נטישת הזכויות.

14 יולי 1790 יום הפדרציה.

11 יולי 1792 המולדת בסכנה.

20 ספטמבר 1792 קרב ולמי.

21 ספטמבר1792 ביטול המשטר הפיאודלי והפריבילגיות.

1 יוני 1794 שלח את הנוקם.

29 יולי 1830 תושבי פריז משבחים את דגל הטריקולור.

4 מרץ 1848 מוסד זכות הבחירה הכללית.

4 ספטמבר 1870 ממשלת ההגנה הלאומית.

14 יולי 1880 החג הלאומי בכיכר דה לה רפובליק.

כמובן שמעל כולם ניצבת מריאן, סמלה של הרפובליקה הצרפתית עלה של זית בידה. כאן מריאן בוגרת יותר ומתונה, לבושה בשמלה ארוכה המכסה את כל גופה, מצנפת פריגית לראשה. מריאן עכשיו מייצגת יותר את מעמד הביניים והאצולה הליברלית, שונה מאוד מציורו של דלקרואה.

ב 14 יולי 1880 נחנך בכיכר דגם גבס שאותו יחליף גרסת הברונזה בדיוק שלוש שנים מאוחר יותר, בתאריך 14 יולי 1883.

כיכר הרפובליק כיום

שיפוץ נרחב לכיכר הסתיים בשנת 2013 בעלות 20 מיליון אירו. סגירת האזור מסביב לפסל לכלי רכב, הוספת ספסלי עץ ארוכים, כיסאות ושולחנות במרחב הגדול וכמובן ניקוי פסל הרפובליקה. בקצה אחד רמפות עבור רוכבי הסקייטבורד ואופני BMX, בקצה השני בית קפה. האזור כולו שוקק חיים במיוחד בערב אז המוני צעירים מהאזור מתנקזים אליו ולתעלת סן- מרטין. האזור משופע במסעדות זולות רבות, בתי קפה, ברים וגם מקומות לינה במחיר שפוי יותר. מקווה שניהנתם מהכתבה, תודה.

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=12666