מוזיאון בורדל פריז- הנאה מושלמת לאוהבי אומנות

היום נכיר את אחד מגודלי פסלי צרפת אנטואן בורדל Antoine Bourdelle . שמו אולי לא מפורסם כמו של רודן ואחרים אך את יצירותיו רובכם יכירו. היוםדרכנו לרובע 15 פריז למקום קסום- מוזיאון בורדל. בואו נתחיל.

אנטואן בורדל Antoine Bourdelle

אחד מנכסי צאן וברזל של האמנות הצרפתית – אמיל אנטואן בורדל. פסל וצייר צרפתי. נולד ב- 1861 בנו היחיד של נגר אמן שנהג לייצר ארונות עם גילופי עץ נפלאים. ממנו כנראה ירש בורדל את כישורי הפיסול שלו, כך שהגיע לגיל 13 נכנס כשוליה לנגריה של אביו ומשם החל ללמוד אמנות וציור. בצעירותו היה לעוזרו של רודן וזכה במלגת לימודים לביה"ס לאומנויות יפות בטולוז.

בגיל 24 נכנס לביה"ס Ecole des Beaux-Arts בזכות זכייה במקום שני בתחרות. הוא החל לעבוד בסטודיו של אלכסנדר פלגייר שם התמקצע. בורדל עבר להתגורר בבית נחמד ברחוב פרטי ללא מוצא ושמו אימפס דו מיין. כיום הרחוב כמובן נושא את שמו של בורדל. בורדל יפתח שם סטודיו קטן אך ימשיך לשתף פעולה עם הפסל אוגוסט רודן. בהמשך בורדל, רודן וז'ול דבואה פותחים ביה"ס לפסלות שהיה חינם, ואיזה מורים! אחד התלמידים דווקא יתפרסם בזכות ציורים, זהו אנרי מטיס.

ב1908 הוא עוזב את הסטודיו של רודן והחל ללמד בביה"ס במונפרנאס שם אחד מתלמידיו היה אלברטו ג'קמוטי.

אנטואן בורדל יזכה בתארים מכובדים: 1909 אביר לגיון הכבוד, 1919 קצין לגיון הכבוד, 1924 אות מפקד לגיון הכבוד, כיאה לפסל הדגול.

מוזיאון בורדל, מוזיאון בורדל פריז- הנאה מושלמת לאוהבי אומנות
אנטואן בורדל מצולם בשנת 1925 דומיין חופשי

מוזיאון בורדל פריז

המוזיאון שימש למעשה כביתו והסטודיו של הפסל, כאן עבד ויצר בורדל בין השנים  1885-1929 כאשר בשנת 1922 נבט בראשו רעיון הקמת המוזיאון. לאחר גיוס כספים מתמשך וסבלני, נפתח בשנת 1949 המוזיאון ובו מעל 500 יצירות, אוספים ופסלי שיש וברונזה, ציורים, רישומים, יצירות גבס ועוד.

מבנה המוזיאון מחולק לחללי תצוגה רחבים וייחודיים, כולל האולם הגדול שהתווסף למבנה המקורי בשנת 1961 לכבוד יום הולדתו ה- 100 של בורדל והוא מאכסן את יצירות הגבס המונומנטליות של האמן. חללי המוזיאון נפתחים אל גן הפסלים המשגע, בו מטיילים המבקרים בין הצמחים המטופחים, יצירות האמנות והפסלים השונים המפוזרים בין העצים והשבילים.

הסיור במוזיאון מחולק כך שהמבקרים עוברים בין תחנות חייו של בורדל המדגישות את התפתחותו האמנותית, כאשר בכל חלל במוזיאון ישנה תערוכה קבועה ובחלקם האחר מוצגות תערוכות מתחלפות (המתעדכנות באתר המוזיאון). המבקרים כאן נחשפים לצד האינטימי של בורדל, לסגנונו הייחודי, לסצנות העוצמתיות והמלנכוליות, מלאות ההבעה, המופיעות על מרבית יצירותיו המפוסלות.

אחד החללים היותר מסקרנים במוזיאון הוא הסדנה של בורדל, בה יצר, עבד, רשם את רישומיו. הכל נשמר כמעט כפי שהיה, כולל קירות הבטון החשוף, אריחי אדרת הדג על הרצפה, התנור ושולחן העץ הגדול מעשה ידיו של אביו של בורדל, כל אלו מעניקים את התחושה כי ממש עוד רגע יכנס לכאן האיש וימשיך את עבודתו. אחת לצד השנייה ניצבות כאן יציקות שריון עתיק, פסלי ראש שונים, יצירות רבות מעץ ברונזה ושיש, המלמדות על ניסיונותיו של בורדל לשפר טכניקות וחומרים ליצירותיו. 

מוזיאון בורדל, מוזיאון בורדל פריז- הנאה מושלמת לאוהבי אומנות
הכניסה למוזיאון בורדל עם פסלי ברונזה נהדרים צילום: ניר יבלונקה

יצירות מפורסמות

בין האוספים הרבים במוזיאון ישנם אוספים רבים אישיים של בורדל כמו – אוסף תצלומים, אוסף ארכיוני מורשת צרפת ואוסף ציורים מתקופות מוקדמות בחייו. לצד אלו מוצגים במוזיאון יצירות של אמנים ידוענים אחרים כמו דלקרואה, ז'אן אוגוסט, רודן ואחרים. כמו גם יציקות גבס מקוריות ומחקרים רשומים שחקר בורדל אודות בטהובן (בשנת 1888 אף פיסל סדרה של פסלים בדמותו של המלחין), ארכיון גדוש מסמכים והעתקים של יצירות אמנות מימי הביניים ויוון הקדומה.

חפשו את פסלו של בטהובן מאת בורדל בגני לוקסמבורג בעזרת המפה שלי.

כמה מיצירותיו המפורסמות:

  • "אנדרטת צרפת" בפאלה דה טוקיו.
  • "הניצחון הראשון של חניבעל" במוזיאון אנגר במונטובן.
  • "הרקולס" במוזיאון המטרופולין לאמנות.
  • "יום ולילה" במוזיאון בורדל בפריז.
  • פסל הלוחם ממונטובן בגן האמנות ע"ש בילי רוז במוזיאון ישראל.
  • מונומנט למישביץ גן ירוואן פריז( השדרה הירוקה בין גשר אלמה וגשר אינווליד)המשורר הלאומי של פולין ליטא ובלארוס(משורר, מחזאי , פובליציסט, מתרגם ופעיל פוליטי.
  • ראשו של גוסטב אייפל למרגלות המגדל.
  • אפולו ושלוש מוזות בתיאטרון שאנז אליזה.

מוזיאון בורדל מתאים לכל מי שאוהב אמנות באשר הוא. הנאה צרופה!

מוזיאון בורדל, מוזיאון בורדל פריז- הנאה מושלמת לאוהבי אומנות
פסלים בחצר האחורית של מוזיאון בורדל פריז צילום: ניר יבלונקה

מידע שימושי

אתר המוזיאון- Musee bourdelle 

כתובת: 18 Rue Antoine Bourdelle, 75015

ימים ושעות פעילות:

  • שלישי – ראשון 10:00-18:00
  • שני סגור
  • כניסה חינם לאוספים הקבועים, כולל גן הפסלים.
  • תערוכות מתחלפות פעמיים בשנה.
  • ניתן להצטרף לסיורים מודרכים המתקיימים לאורך כל השנה.
  • נכון להיום – המקום סגור לרגל עבודות שימור ותחזוקה ויפתח שוב בחורף 2023.  החצר ועוד שני חללי עבודה פתוחים אך זה לשיקולכם כי עדיין יש רעשי עבודה.

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=10837