פיקפוס: מקום מנוחתם האחרון של הרוגי הגיליוטינה

cimetière de Picpus פיקפוס

פיקפוס: כולם מכירים את בתי הקברות המפורסמים של פריז-פר לשז, מונפארנס ו מונמארטר.

היום, אכניס אתכם מאחורי דלתות עץ עבות לשיעור קצר בהיסטוריה צרפתית. אביא לכם את סיפורו של בית הקברות הפחות מוכר ונחבא מאחורי חומות אבל יש לו מקום נכבד במהפכה הצרפתית.  cimetière de Picpus נמצא ברובע ה12 לא הרחק מכיכר נסיון, ולא במקרה.

ברחוב PICPUS 35 ישנה חומה עם דלת עץ גדולה ללא שום שילוט מיוחד. לרוב העוברים והשבים, המקום אינו אומר כלום והם לא מנחשים אפילו איזה זוועות התחוללו מאחורי החומות. הגעתי בשעה שתיים בצהריים ודחפתי את הדלת הכבדה. מתוך הביתן יצא לו הקונסרג' המופתע קצת למראה האורח שאינו דובר צרפתית שותפת, כנראה שאין רבים כאלה. גם שותפו  הבולדוג הצרפתי שנבח בעוז כנראה אינו מורגל באורחים. באת לבית הקברות? אכן כן עניתי. טוב המחיר הוא 2 אירו בתוספת מפה והסבר כללי בצרפתית לאן ללכת. אמרתי תודה ומייד הבנתי שאני עומד במקום מיוחד שאת סיפורו אני מביא לכם היום.

פיקפוס, פיקפוס: מקום מנוחתם האחרון של הרוגי הגיליוטינה
בית משפט בזמן שלטון הטרור מקור: גוגל

פיקפוס- המנזר שהפך לקבר אחים

בשטח האדמה המפתיע בגודלו של בית קברות פיקפוס, עמד מנזר שהוקם עי המלך לואי ה13בשנת 1640.  מקום פסטורלי ושקט שהכיל גינות קסומות ופרחוניות. השטח עצמו נתפס במהלך המהפכה הצרפתית בשנת 1792. אחרי 'העברת הבעלות' בכפייה הפך לבית חולים וכלא שבו 'התארחו' אסירים מיוחסים ועשירים(כמו המרקיז דה סאד). הם נאספו לשם בזכות קשרים וגם כיסים עמוקים, מבתי כלא שונים בזמן שלטון האימה. עשרה מטרים מהשער תמצאו באר מים עתיקה, ולאחריה נראה את כנסיית נוטר דם של השלום. Église Notre-Dame de la Paix de Picpus.

צמוד לכנסייה שער הברזל יוביל אותנו  לבית הקברות. הגיליוטינה המפורסמת הייתה במרחק 5 דקות משם בכיכר Nation שאז נקראת כיכר המלוכה ההפוכה. מיקום הגיליוטינה היה אחד השיקולים המרכזיים לתפיסת השטח והפיכתו בחשאי לקבר אחים המוני יעיל ודיסקרטי.

הגליוטינה עצמה הועברה לשם מכיכר קונקורד- (אז כיכר המהפכה) לאחר תלונות שכנים על מראות הדם וריח צחנה עז מהכרכרות מלאות בגופות. בית המשפט של המהפכה היה זקוק בדחיפות למקום קבורה עבור עשרות גופות שראשיהם ניתז כל יום ורצוי גם שהדבר יעשה בשקט. בור גדול נחפר היכן שהיו גינות פורחות, ולשם הובאו בחשאי בלילה הגופות. הסתכלו שמאלה בקצה בית הקברות, אתם תבחינו בדלת עץ גדולה משם נכנסו בלילה העגלות כשעליהן מונחות גופות ללא ראשים של הקורבנות האומללים.

פיקפוס, פיקפוס: מקום מנוחתם האחרון של הרוגי הגיליוטינה
פיקפוס- כנסיית נוטר דם של השלום צילום: ניר יבלונקה
פיקפוס, פיקפוס: מקום מנוחתם האחרון של הרוגי הגיליוטינה
פיקפוס- שער המנזר הקדום השריד היחידי שנשאר צילום: ניר יבלונקה

בית קברות פיקפוס וקברי האחים

1306 גופות ערופות ראש הובאו לפה בלילות שבין 14-27 יולי 1794 ונזרקו לבור הגדול. כשהתמלא הבור וזה קרה די מהר, נחפר בור שני וגם הוא התמלא בגופות חיש קל. יש לציין כי בור שלישי נחפר בסמוך לדלת העץ אך לשמחתנו ולשמחת הבאים בתור הוא לא הספיק למלא את ייעודו. ליד הבור הריק נראה שער אבן יתום, זהו שריד למנזר שהייה עומד במקום.

1109 גברים, 197 נשים, מתוכם 16 נזירות כרמליטיות שסירבו להישמע למועצה האזרחית. הנזירות סירבו להפר את שבועתן והובאו לגליוטינה יחדיו  17July 1794 כאשר הן מזמרות מזמורים כל הדרך עד סופן המר. רובספייר היה האחרון שראשו נערף בתאריך 28/07/1794 בכיכר קונקורד, ושם תם שלטון האימה.

בשנת 1797 נרכש חלק משטח פיקפוס עי הנסיכה הגרמניה אמיליה זפרין לבית קייבורג שאחיה פרדריק השלישי היה אחד הנערפים. גם מאהבה אלכסנדר מבוהימיה מצא את סופו שם. ב1802 אשתו של לאפייט ואחותה קונות שטח נוסף ליד קבר האחים. בשנת 1803 נפוליאון מתמנה לקונסול הראשון. המשפחות הקימו אגודה של משפחות האצולה שיקירם מצאו את עצמם בקבר האחים ובנו בית קברות צמוד לקברי האחים. עד היום רק צאצאי משפחות ההרוגים יכולים להיקבר שם.

פיקפוס, פיקפוס: מקום מנוחתם האחרון של הרוגי הגיליוטינה
שער הכניסה שדרכו עברו העגלות מכיכר נסיון צילום: ניר יבלונקה
פיקפוס, פיקפוס: מקום מנוחתם האחרון של הרוגי הגיליוטינה
שטח קבר אחים של הרוגי הגיליוטינה צילום: ניר יבלונקה

מפורסמים שקבורים בפיקפוס

Henriette Anne Louise d'Aguesseau– דוכסית נאולי ביחד עם הבת אן והחותנת שלה (22July 1794).

Alexandre de Beauharnais– גנרל בצבאו של לואי ה 16 ובעלה הראשון ואבי ילדיה של ז'וזפין לעתיד אשתו של נפוליאון בונפרטה. מאהבה של הנסיכה אמיליה לבית קייבורג (23july 1794).

Frederick III, Prince of Salm-Kyrburg– הנסיך פרדריק השלישי אחיה של הנסיכה אמיליה לבית קייבורג (23July 1794). 

Richard Mique– ארכיטקט האהוב על מארי אנטואנט שעיצב עבורה את Hameau de la Reine מקום המפלט הפרטי של מארי אנטואנט הארמון ורסאי. (8July 1794). הוצא להורג עם בנו באישום שתכננו להציל את מארי אנטואנט.

André Chénier– משורר מפורסם בצרפת (25July 1794).

Jean-Antoine Roucher– משורר צרפתי ידוע (25July 1794).

Theodore Gosselin– היסטוריון ומחזאי שידוע בכינוי G. Lenotre, כתב רבות על המהפכה הצרפתית  וגם על בית הקברות פיקפוס. בשל עבודותיו נטמן בפיקפוס בהסכמה מיוחדת (7February 1935).

Anne de Noailles–  אשת אצולה בחצר המלכות בתפקיד dame d'honneur תפקיד רב חשיבות מקביל לראש לשכה אם תרצו. היא שירתה בתפקיד זה את המלכה מריה לשצ'ינסקה אשתו של המלך לואי ה 15 ואת המלכה מארי אנטואנט אשתו של המלך לואי ה16 (27June 1794).

Cécile Renault– ססיל בת 20 במותה ניסתה להתנקש בחייו של רובספייר ונכשלה  (2June 1794).

המרקיז דה לאפייט Marquis de Lafayette

ללא ספק הקבר שמושך מייד את העין הוא זה בפינת החומה לפני השער של קבר האחים כשמעליו מתנוסס בגאון דגל ארה"ב. זהו קברו של המרקיז דה לאפייט.

המרקיז דה לאפייט, היה אריסטוקרט וקצין צרפתי שנלחם ופיקד בזמן המהפכה האמריקאית על חיילים אמריקאים בכמה קרבות. הגנרל מרקיז דה לאפייט היה אף חברם של כמה מהאבות המייסדים של ארה"ב ביניהם ג'ורג וושינגטון, תומס ג'פרסון ואלכסנדר המילטון. בתאריך 4 יולי 1917 שלושה חודשים אחרי שארה"ב הצטרפה למלחמת העולם הראשונה לצד צרפת, קולונל סטנטון עם חייליו הגיע לבקר את קברו של לאפייט והכריז-לאפייט -אנחנו פה! מאז ועד היום הדגל מונף קבוע מעל קברו וכל שנה ב4 ביולי נערך טקס בנוכחות אנשי השגרירות האמריקאית לכבודו במקום. ב13 יולי אותה שנה ביקרו במקום גם מפקד כוחות ארהב הגנרל פרשינג עם עמיתו הגנרל הצרפתי פלטייר. אימה ואחותה של אשתו של לאפייט גם נערפו ונזרקו לקבר האחים שם. האדמה שמכסה את הקבר הובאה מארה"ב מבונקר היל צ'רלסטון בוסטון ששם היה אחד הקרבות הראשונים והמפורסמים במהלך המהפכה.

לאפייט נפטר בשנת 1834 בגיל 76 בנסיבות טבעיות. לצד לאפייט קבורה אשתו אדריאן שאימא, אחותה והחותנת גם הן טמונות בקבר האחים ממש בצמוד. דרך אגב לבנם של הזוג קוראים ג'ורג וושינגטון לאפייט.

אדריאן עצמה ניצלה בהתערבותו של ג'יימס מונרו שגריר ארה"ב  בצרפת והנשיא לעתיד.

את פסלו של לאפייט ביחד עם ג'ורג וושינגטון תוכלו למצוא ברובע ה16 בכיכר תומס ג'פרסון.

פיקפוס, פיקפוס: מקום מנוחתם האחרון של הרוגי הגיליוטינה
קברו של המרקיז דה לאפייט צילום: ניר יבלונקה
פיקפוס, פיקפוס: מקום מנוחתם האחרון של הרוגי הגיליוטינה
אחוזת קבר של משפחת Rochefoucauld צילום: ניר יבלונקה

נהניתם מהכתבה? כנסו לכתבה על בתי הקברות של פריז

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=7064