פרנסואה ז'אן לפבר דה לה בר: סיפורו של אביר חילוני

מי מאתנו לא טייל במונמארטר? כנסיית סקרה קר, כיכר טרטר והציירים, רחובות שוקקים חיים. כולנו עברנו בצד הכנסייה ברחוב קטן ומעוקל הומה אדם. שמו Rue du Chevalier de la Barre ובו נעסוק היום. טוב לא ברחוב אלה באיש שעל שמו הוא נקרא: פרנסואה ז'אן לפבר דה לה בר(François-Jean Lefebvre de la Barre).

פרנסואה ז'אן לפבר דה לה בר

בואו נצא מהפוניקולר שמעלה אותנו לכנסיית סקרה קר מונמארטר. אלו מאתנו שבכושר יטפסו במדרגות. נפנה שמאלה, וניכנס לגינה הקטנה ששמה כיכר נאדר על שם הצלם המפורסם. בממלכת העכברושים לשעבר ששופצה מוצב פסל מרשים, זהו פסלו של האביר פרנסואה ז'אן לפבר דה לה בר.

אז על מי מדובר? נשב על הספל הירוק ונתחיל. ביום אחד ביולי 1765 היו שלושה צעירים ברחוב במהלך תהלוכה דתית. כאשר מסביב כולם כרעו ברך והסירו כובעם מתוך כבוד, השלושה סירבו במופגן. אחד ברח, אחד היה צעיר בגילו ונמלט מעונש, השלישי שנעצר היה בגיל 19. מסתבר שלבחור הצעיר היה גם את המילון הפילוסופי של וולטר- הפילוסוף החילוני, זהו לה בר. הגרסא השנייה מספרת סיפור קצת שונה אך הסוף אותו סוף מר..

אוגוסט 1765 בצרפת הקתולית, צלב עץ על גשר באביוויל בצפון צרפת הושחת והעיר כמרקחה. שופט מקומי בשם  דו מייניאל דה בלוואל "אסף" עדויות שמדובר בקבוצה שלה בר נמנה עליהם. השלושה הם ד'אטאלונד, מויסונל ולה בר. שמותיהם של בנו של השופט ובנו של ראש העיר ביחד עם עוד שניים שלושה גם הועלו אך זוכו במהרה כמה מפתיע. האשמה היא כפירה, עשיית צרכים על צלב, השחתת צלב, יריקה על תמונות דתיות ושירה בעל תכנים לא הולמים. בחיפוש בדירתו של לה בר נמצא ההוכחה הסופית לאשמתו- ספרו של וולטר המילון הפילוסופי.

פרנסואה ז'אן לפבר דה לה בר, פרנסואה ז'אן לפבר דה לה בר: סיפורו של אביר חילוני
הפסל המקורי של לה בר מאת ארמנד בלוך במונמארטר דומיין חופשי

משפטו של François-Jean Lefebvre de la Barre

ב20 לפברואר 1766 הרכב של שלושה שופטים התכנס לגזר דין.

בנוגע לז'אן-פרנסואה לפבר, לה בר, אנו מאשימים אותו בכך שלימד לשיר ושר שירים מרושעים, מעוררי גנאי וגידוף נגד אלוהים. חילול סימן הצלב בעשיית צרכים מלוות במילים גסות שהצניעות אינה מאפשרת לחזור עליהן. בכך שסירב ביודעין לסימני הכבוד לסקרמנט הקדוש שנישא בתהלוכה על ידי המקדש של סן-פייר. על שהראה סימני הערצה לספרים מגעילים ומתועבים שהיו לו בחדרו. על שחילל את קידוש היין, שלעג לו, בהגיית המונחים הטמאים המוזכרים בפרוטוקול המשפט על כוס יין שהחזיק בידו ולאחר מכן שתה את היין. חילול השם וכפירה.

העונש: לעמוד בראש מגולח עטוף גלימה חבל סביב הצוואר אוחז בידיו נר בוער במשקל 2 קילו לפני דלת כנסיית סנט וולפרם. על החזה ועל הגב שלט שעליו רשום מורשע ועל ברכיו יביע חרטה. לאחר שזה יקרה נחתוך את לשונו ואז ניקח אותו לכיכר העיר נערוף את ראשו ונשליך אותו לאש- לא פחות! אנו גם מורים שספר התועבה ייזרק גם לאש יחד עם גופו.

פרנסואה ז'אן לפבר דה לה בר, פרנסואה ז'אן לפבר דה לה בר: סיפורו של אביר חילוני
פסלו של פרנסואה ז'אן לפבר דה לה בר במונמארטר צילום: ניר יבלונקה

גזר הדין והנצחתו של לה בר

בארבעה ביוני אותה שנה התכנס טריבונל שיפוטי בפריז ואישר את גזר הדין. בבוקר הראשון ליולי לה בר עונה קשות על מנת לגלות שותפים אך הוא לא גילה כלום. כף ידו נכרתה, לשונו נחתכה, ובסוף ראשו נערף וגופתו נזרקה לאש ביחד עם הספרים. בניגוד לסנט דני הוא לא קם לתחייה ואפרו פוזר בנהר הסום, 19 בלבד היה גילו. לאחר מותו האכזרי הפך לה בר לסמל הקנאות הדתית הקתולית כלפי האחר.

צ'ארלס דיקנס התייחס למקרה בספרו "בין שתי ערים".

בשלישי למרץ 1905 התאסף קהל של 25,000 איש מול כנסיית סקרה קר במונמארטר. הכנסייה הוקמה ב1871 אחרי סופה של הקומונה של פריז ומיקומה נבחר בקפידה להראות את עליונות החוק והמוסר. בחזית הכנסייה שנועדה לכפר על הפשעים ולהחזיר סדר ואמונה הוסר הלוט מעל פסלו של האביר לה בר. בפסל המקורי של ארמנד בלוך יכולנו לראות את לה בר כפות לעמוד, לרגליו ספרו של וולטר. הפסל הועבר לגינה ליד בשנת 1926, כנראה עקב עבודות הרחבה וסלילת דרכים. נסתר לו מעיניי המאמינים הפסל הותך ב 1941 תחת שלטון וישי כמו רוב הפסלים בעיר לטובת מאמצי המלחמה.

בשנת 2001 פסל חדש מאת עמנואל בול הוצב בגינה באותו מיקום של הפסל המקורי. לה בר ידיו בכיסי מעילו, חיוך על פניו שפונות לעבר הכנסייה. הכובע עדיין על ראשו כאשר תהלוכות דתיות עוברות ליד..

מקווה שנהניתם מכתבה זו, תודה.

בואו להכיר את סיפורו של השען המפורסם.

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. אלמה קסטנברג

    תודה, ניר. תענוג לקרוא.

    1. ניר יבלונקה

      תודה רבה!

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. אלמה קסטנברג

    תודה, ניר. תענוג לקרוא.

    1. ניר יבלונקה

      תודה רבה!

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=10939