כיכר שארל דה גול- אטואל פריז והשדרות המרהיבות

כיכר שארל דה גול Place Charles de Gaulle

מי לא מכיר את שער הניצחון בפריז? מי לא טיפס במדרגות להתרשם מהנוף המרשים מפסגתו. צילמנו אין ספור תמונות לרשתות החברתיות, וקינחו בישיבה בבית קפה בשאנז-אליזה. אבל אתם מכירים אותי, אני אוהב לרחרח מסביב, להכיר יותר לעומק לכן היום אכיר לכם את כיכר שארל דה גול עצמה. אספר לכם על הבתים סביבה ומדוע נקראה בעבר כיכר אטואל. תגלו על שם מי נקראים הרחובות מסביב, איך הכל התחיל, מי סלל ומי נטע עצים. אילו מבנים מפוארים עמדו שם? נוסיף כמה סיפורים מעניינים ופשוט נהנה מכל היופי הזה. אז בואו נתחיל ללכת במעגל סביב השער הכי יפה בעיר.

כיכר אטואל נקודת מפגש לציידים Place de l'Étoile

האזור שבכתבה שלנו נקרא עוד מהמאה ה-17 שכונת שאיו (Chaillot), לא יותר מאדמות עזובות ובמרכזה היכן שממוקמת הכיכר "גבעת שאיו". השכונה שקיימת עד היום אגב, משתרעת בין פורט מאיו, שער הניצחון, גדת הסיין בין גשר אלמה לטרוקדרו וחזרה, זה בכללי. הגבעה הזאת, שימשה מקום יציאה למסעות צייד כאשר מס שבילים יצאו ממנה לכיוונים שונים. הגבעה נחתכה לאט עם הזמן בחמישה מטרים על מנת לשטח את הקרקע.

במאה ה-18 המרקיז דה מאריניי כבר סלל דרכים סביבה בצורת כוכב, ומכאן שמה- כיכר אטואל. אטואל=כוכב. בשנת 1787 הלכה ונבנתה מסביב חומת גובי המס, חומה סביב פריז עם שערי כניסה ועמדות בידוק שנקראות רוטונדה כמו זו שבכניסה לפארק מונסו. הארכיטקט קלוד-ניקולה לדו (Claude-Nicolas Ledoux), שתכנן את החומה והרוטונדות הקים שני בניינים מכל צד בכיכר, שהכילו משרדים לגובי המיסים ומסביבם חומה. למבנים קראו- מחסום הכוכבים, la Barrière de l'Étoile והם עמדו משני צידי מה שהיום אנו מכירים כשדרת שאנז אליזה. אבל אל תתלהבו יותר מדי, בזמנו רק דרך עפר ולאורכה נטועים שורות של עצים. לצערנו שני המבנים המרהיבים נהרסו בעבודות הפיתוח בשנת 1860, וגם ההיפודרום שעמד לצד שדרות קלבר בו התקיימו פסטיבלים וחגיגות בחודשים מאי-נובמבר.

במסגרת עבודות ההרחבה של העיר שבוצעו בהוראת נפוליאון השלישי והברון האוסמן, הכיכר גדלה וקוטרה 241 מטרים, 12 שדרות רחבות נסללו, כביש טבעת רחב סביב הכיכר ועוד שני רחובות שיוצרים טבעת שניה סביב הכיכר כמו בחבית יין. הרחובות נפתחו רשמית בשנת 1854.

הרחוב הראשון רחוב טילסיט(Tilsitt) נקרא על שם אמנות טילסיט, שתי אמנות שנחתמו בין נפוליאון והצאר אלכסנדר הראשון ברוסיה יולי 1807.

הרחוב השני רחוב פרזבורג(Presbourg), נקרא על שם אמנות פרסבורג(כיום ברטיסלבה) שנחתמו בין נפוליאון וקיסר רומא פרנסיס השני בדצמבר 1805. האמנות נחתמו לאחר ניצחון צרפת באולם ואוסטרליץ אוסטריה. אורך הרחוב 450 מטר וקיבל את שמו הנוכחי ב1864.

שארל דה גול, כיכר שארל דה גול- אטואל פריז והשדרות המרהיבות
כיכר אטואל פריז-שער הניצחון ומחסום הכוכבים שנת 1850 דומיין חופשי

בתי המרשלים hotels des Maréchaux

הארכיטק ז'אק היטורף (Jacques Hittorff) מתכנן 12 בניינים מרהיבים סביב כיכר אטואל המשופצת, שנקראו "בתי המרשלים" (hotels des Maréchaux). בית אחד בכל קצה חלקת אדמה סביב הכיכר שעל בנייתם הופקד הארכיטקט שארל דה פלורי(Charles de Fleury)לבנייתם. המבנים בחזית אחידה עם גינה מלפנים וחצר כניסה בצורת יו מאחור, וכך יוצרים משולש מושלם בקצה השדרה. ממליץ מאוד לטייל מסביב לכיכר לבחון את הבתים, הרימו עיניים ראו את הגגות השחורים, החלונות הזהים בקומה העליונה, שבעה בבניין יחיד 14 בבניין כפול. שימו לב לקישוטים הזהים מתחת לחלונות, למרפסות זה פשוט נפלא. כמובן שביום בהיר מושלם לראותם ממרפסת התצפית של שער הניצחון. בשנת 1970 אחרי מותו של דה גול שונה שמה לכיכר שארל דה גול.

rue de Tilsitt

מס 1 שוכן hôtel de Landolfo-Carcano שנקנה ע"י אדל דה קאסין בשנת 1867. היא נישאה בשנת 1889 למרקיז לנדולפו-קרקנו ומכאן שמו. בביתה של המרקיזה יכולתה לראות ציורים של רמברנט ורובנס ופסלים של רודן. עם מותה האוסף נעלם ומה שכן נשאר הם ציורי התקרה הנפלאים של שארל צ'פלין(לא השחקן..) ואלכסיס מזרול. הבניין הוכרז מונומנט היסטורי שופץ בקפידה ומאכלס כיום את שגרירות קטאר.

מס 3 שוכנת משנת 2014 שגרירות קזחסטן עם כניסה מרהיבה, שימו לב למדרגות. עלות האחוזה 40,000,000 אירו, סביר לא?.

מס 5 מאכלס משרדים של מס חברות.

מס 7 Hôtel de Günzburg היה שייך לברון יוסף גונזבורג, בנקאי אמיד שמימן את צאר רוסיה במלחמת קרימאה. עזר רבות בפיתוח ומימון השכלה לקהילה היהודית ברוסיה וצרפת.

1886 נרכש הבית ע"י הרוזן ויטלי שעשה את הונו בבניית מסילות רכבת באירופה. בזמנו הבית הכיל חשמל, גז, טלפון, חימום מרכזי, מעלית ומי שתיה ממעיינות!

כיום המבנה שייך לחברת הנדלן אטוואל-טילסיט ושוכנים בו משרדי חברות שונות. הבניין הוכרז כמובן מונומנט היסטורי.

מס 9 נקנה בסכום של 105 מיליון פרנק ע"י בלגיה ששיכנה שם את השגרירות. בין הדיירים הוותיקים נמצא המיליארדר האמריקני "מלך הכסף" ג'ון מקיי.

מס 11 נמצאות חברת ניהול וחברות ייעוץ ומחשוב.

שארל דה גול, כיכר שארל דה גול- אטואל פריז והשדרות המרהיבות
כיכר שארל דה גולHôtel_Landolfo-Carcano כיום שגרירות קטאר פריז

rue de Presbourg

מס' 2 כיום נמצא שם משרדי חברת דאטה. מה שיותר מעניין שבעבר התגוררה שם בדירה דמות צבעונית ושמה La Belle Fatma, רקדנית אלג'ירית שהופיעה עם להקתה בפריז (פולי ברז'ה) ולונדון בסוף המאה ה-19.

מס' 4 משרדי קונצרן Lagardère. בשנת 1826 לואי האשט Louis Hachette (1800-1864) מקים חנויות ספרים ועיתונים קטנות בתחנות הרכבת והמטרו. עם הזמן חברת הענק עסקה גם בתעופה וחלל, אולם כיום מתרכזת בהוצאה והפצה. בבעלותה המגזין Elle, העיתון Paris Match ותחנות רדיו. בנוסף מועדון פולי ברז'ה, באטקלאן, קזינו דה פריז, ורשת חנויות וירג'ין. אתם בטח נתקלתם בחנות Relay  בתחנת רכבת או Buy paris בשדה תעופה.

מס' 6 הוא בניין כפול. כניסה ראשונה אחד הדיירים היה השחקן בנואה-קונסטנט קוקלין 1841-1909. עוד התגורר שם שגריר ארה"ב בפריז ויליאם לואיס דייטון 1861(-1864)שם גם נפטר.

בכניסה השנייה התגורר אלכסנדר דובאל 1847-1922 מסעדן ובנו של לואי דובאל, קצב משוק לה-האל שסיפק בשר לארמון טווילרי. לואי דובאל המציא את המושג מסעדת מרק בשר (Bouillons), תבשיל בשר משביע וזול לפועלים הרבים שעבדו בסביבה. המלצרים והמלצריות לבשו סינר קצבים לבן. בשיאו היו לדובאל 16 מסעדות, לאחר מותו בנו אלכסנדר לקח את המושכות. אבל כאשר הכיר את אחת הקורטיזנות המפורסמות ביותר- קורה פרל, הסוף היה פשיטת רגל ידועה מראש.

עכשיו הפנו מבט לאחור למס 7 היום תמצאו שם את שגרירות ברוניי. בעבר שכנו שם פקידי ממשל ארה"ב בהכנתם לקראת משפטי נירנברג. מלך הנובר הגולה ג'ורג החמישי נפטר כאן ביוני 1878.

מס' 12 תמצאו כיום מועדון לילה יוקרתי- L'arc paris, ואת מסעדת Victoria היוקרתית למי שמעוניין לסעוד באחוזת פאר עם נוף לשער הניצחון. שימו לב ממול לדלת הכחולה הגדולה מס' 19 ביתו לשעבר של מישל(מנדל) שקולניקוף איש עסקים ממולח ממוצא רוסי שלא בחל בכלום, גם לא בשיתוף פעולה עם המשטר הנאצי. שוויו הוערך בזמנו  בכשני מיליארד פרנק. התגורר שם בשנת 1943-4 עם המאהבת.

שארל דה גול, כיכר שארל דה גול- אטואל פריז והשדרות המרהיבות
Hôtel_de_Gunsburg paris מבט מגג שער הניצחון צילום: Loïc LLH

השדרות סביב כיכר שארל דה גול

כאמור מכיכר שארל דה גול-אטואל יוצאות 12 שדרות רחבות ואין מראה יפה משלהם מזה שנשקף מגג שער הניצחון. בואו ניתן סקירה קצרה על שמותיהם.

כמובן השדרה המפורסמת ביותר היא שאנז אליזה Avenue des Champs-Élysées. הכיכר  משתרעת לאורך שני קילומטרים בין כיכר שארל דה גול לכיכר קונקורד. במיתולוגיה היוונית פרוש שמה הוא המקום בעולם התחתון לשם הנשמות של הטובות מגיעות.

שדרת פרידלנד Avenue de Friedland 

קיבלה את שמה בשנת 1864 על שם קרב פרידלנד שבו ניצח נפוליאון בשנת 1809. לפני כן נקראה שדרת בוז'ון על שם ניקולא בוז'ון איש כספים אמיד שהחזיק באחת מאחוזות הפאר הגדולות בפריז ממש קרוב.

שדרת הוש Avenue Hoche 

נקראת על שמו של גנרל הוש  שנפטר משחפת בגיל 29. לפני שקיבלה את שמה ב1879נקראה המלכה הורטנס, אימו של נפוליאון השלישי. השדרה מגיעה עד כיכר הגנרל ברוקרד בואכה פארק מונסו.

שדרת וואגרם Avenue de Wagram 

מתמתחת לאורך 1.5 קילומטר עד לכיכר וואגרם ברובע 17. הרחוב קיבל את שמו בשנת 1864 להנציח את נצחון צבא נפוליאון בקרב וואגרם אוסטריה. לפני כן נקראה שדרת אטואל.

שדרת מק מהון Avenue Mac-Mahon 

נקראת על שמו של פטריס מק מהון, מרשל צרפת ונשיאה השלישי של רפובליקת צרפת. עד שנת 1875נקראה שדרת הנסיך ג'רום, אחיו הצעיר של נפוליאון.

שדרת קרנו Avenue Carnot 

נקראת על שמו של לאזאר קרנו, גנרל מתמטיקאי ופוליטקאי, חבר המועצה הלאומית בזמן המהפכה הצרפתית וסבו של סאדי קרנו, לעתיד נשיא הרפובליקה. נקראה זמן קצר שדרת ד'אסלינג שם התחולל עוד קרב בין צרפת לאוסטריה.

שארל דה גול, כיכר שארל דה גול- אטואל פריז והשדרות המרהיבות
12 השדרות סביב כיכר שארל דה גול ובתי המרשלים

החצי השני של השדרות המרשימות

שדרת הצבא הגדול Avenue de la Grande Armée 

המקבילה של שדרת שאנז אליזה מגיעה על כיכר פורט מאיו (Porte Maillot), והיא חוצצת בין רובע 17 לרובע 16. הדרך שנקראה בעבר דרך נואי (Neuilly) נסללה כדי להגיע בקלות מסן ז'רמן.

שדרת פוש Avenue Foch 

שדרת פוש היוקרתית מגיעה עד כיכר דופין בואכה יער בולון. השדרה הרחבה (120 מטר) ביותר בפריז בזכות הגנים בצידה מאכלסת שגרירויות רבות ואת עשירי פריז. הכיכר נקראת על שמו של פרדיננד פוש מרשל צרפת, מפקד הצבא במלחמת העולם הראשונה. לפני כן השדרה נקראה שדרת הקיסרית הוקרה לאשתו של נפוליאון השלישי, הקיסרית אוג'ני, וגם שדרת יער בולון.

שדרת ויקטור הוגו Avenue Victor-Hugo 

השדרה נקראת על שמו של הסופר הדגול ויקטור הוגו, שגם נפטר שם במספר124 (לא הבניין הנוכחי שהוא חדש יותר). זוהי השדרה השנייה הארוכה ביותר אחרי שאנז אליזה.

שדרת קלבר Avenue Kléber 

השדרה נקראת על שמו של גנרל ז'אן קלבר אשר נרצח ב1800 בקהיר. שדרת קלבר מגיעה עד כיכר טרוקדרו ובעבר נקראה שדרת מלך רומא.

שדרת ד'איינה Avenue d'Iéna

השדרה שאורכה 1140 מטרים מגיעה עד גינת טרוקדרו ולידה נמצא גם גשר ד'אינה שאותו אנו חוצים למגדל אייפל. השדרה מנציחה את קרב ד'אינה בין צבא צרפת ונפוליאון לפרוסיה בשנת 1806.

שדרת מרסו Avenue Marceau 

השדרה נקראת על שם גנרל פרנסואה מרסו אשר נפטר בגיל 27 בלבד מפציעה ביער הוכסטנבאך בזמן הקרבות ונקבר בקובלנץ(גרמניה). לפני כן נקראה שדרת ז'וזפין על שמה של אשתו הראשונה של נפוליאון בונפרטה. כאשר אתם מסתכלים בחזית שער הניצחון מכיוון שאנז אליזה, צד ימין לוח האבן מוקדש להלוויתו של מרסו.

מקווה שנהניתם מכתבה זו בואו לגלות את שער הניצחון פריז.

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=8361