מוזיאון ז'אן ז'אק הנר בפריז

האם השם ז'אן ז'אק הנר אומר לכם משהו? אז בואו נעשה היכרות קצרה. בדרך כלל כשאומרים ציירים השמות הנפוצים הם מונה, מנה, דלקרואה ומפורסמים אחרים. אבל בעודי משוטט ברובע 17, מתפעל מהארכיטקטורה וחזיתות הבתים נתקלתי בשלט מתנופף. השלט מעל דלת הכניסה נשא את השם מוזיאון ז'אן ז'אק הנר, אז נכנסתי. אז מי הצייר שעבודותיו פזורות במוזיאונים ברחבי העולם? בואו נתחיל

ז'אן ז'אק הנר

(Jean-Jacques Henner (1829 -1905 ז'אן ז'אק הנר נולד ב-5 במרץ 1829 להורים חקלאים בברנוילר שבדרום אלזס. כאשר אלזס מסופחת לגרמניה ב-1871, הנר בוחר באזרחות צרפתית, אך שומר על זיקה חזקה לאזור הולדתו. הרבה מציוריו יכללו את נופי אלזס במיוחד הנימפות שאותם אהב לצייר. הנר אהב לבקר במוזיאונים ואהב ציור, דבר שלא נעלם מעיניי מוריו. טיציאן, רפאל וקורג'יו האיטלקים, אינגר, קורוט ופרודון הצרפתים, את כולם העריץ ולמד. הנר ימשיך ללימודים בפריז בביה"ס לאומנויות יפות ושם ימשיך להתפתח.

ז'אן ז'אק הנר, מוזיאון ז'אן ז'אק הנר בפריז
מבט לקומה הרביעית ופיתוחי העץ הנהדרים. צילום: ניר יבלונקה

איטליה ממתינה

בשנת 1858 ז'אן ז'אק הנר זוכה בגראנד פרי רומא על ציורו "אדם וחוה מגלים את גופתו של הבל". כידוע זכייה זו מובילה ללימודים על חשבון המדינה בוילה מדיצ'י ברומא. שם אפשר לפגוש אמנים רבים כמו הפסל פלגייר והמלחין המפורסם ביזה, מכאן יוצאים הגדולים באמת. הנר מתפתח עם השנים  ויתפרסם בהמשך בטכניקת Sfumato (איטלקית): ניואנסים בצבע שמאופיין בהדרגה או הנחתה של צבעים ושל Chiaroscuro שפירושו מאיטלקית אורצל, קונטרסט בין אור לחושך.

הנר לא ישתייך לזרם מיוחד או תנועה מסוימת, הוא בחר למזג אידיאליזם, ריאליזם ורנסנס איטלקי. ציוריו רכים ויש להתבונן מספר דקות ולהבין את דרכו המיוחדת של האומן. בשנת 1874 הנר פותח עם חברו הצייר קרלוס דוראן ביה"ס לציור לנשים בלבד, זאת מכיוון שבזמנו נשים היו מנועות מללמוד בביה"ס לאומנויות יפות. אחת התלמידות היא דורותי טננט לימים אשתו של חוקר הארצות הנרי סטנלי.

ז'אן ז'אק הנר, מוזיאון ז'אן ז'אק הנר בפריז
אדם וחווה מגלים את גופתו של הבל מאת Jean-Jacques Henner צילום: ניר יבלונקה

מוזיאון ז'אן ז'אק הנר

ברובע 17 לא הרחק מפארק מונסו בפינת רחוב פורטנוי המקסים שסיפרתי לכם עליו עומד בית די נסתר עם דלת עץ. זהו מוזיאון הנר, שנראה תחילה קטן אך משתרע על מספר קומות ובפנים הפתעה, גן חורף מקסים. בבית זה התגורר בעבר הצייר גיום דובוף שאהב לצייר תקרות כמו למשל בסורבון או מסעדת הקרון הכחול בתחנת הרכבת גר דה ליון בפריז. הבית הצנוע תוכנן ע"י ניקולא-פליקס אסקלייה, שבמקרה גם תכנן את ביתה של שרה ברנאר ברחוב פורטנוי הסמוך.

ב-1921 רכשה מארי הנר, אלמנתו של אחיינו של ז'אן ז'אק הנר, את הבית מיורשיו של דובוף כדי ליצור מוזיאון המוקדש ליצירותיו של דודה. היא הזמינה מהאדריכל מרסל לגנדרה שיפוץ רחב היקף של הבניין, אזור הקבלה בקומת הקרקע יהפוך למוזיאון. היא פתחה את טרקלין הרנסנס אל גן החורף המקורה עם עמודי טיח ומכאן השם "חדר עמודים". המוזיאון נפתח בשנת 1924 ובהמשך יעבור עוד שיפוצים ותוספות. רבים בנר, חברו ותלמידו לשעבר של הצייר היה האוצר הראשון שלו שגם קיבל סטודיו קטן במקום. מאוחר יותר מארי תוריש את המוזיאון למדינה. משרד התרבות הצרפתי מוציא תווית סיווג אדומה חדשה-"בית נקודת ציון". המטרה הייתה להביא לידיעת הציבור את המקומות שבהם לאישים מפוארים היה קשר, בין אם זה בזכות היתרונות האדריכליים או האמנותיים שלהם ובין אם באמצעות חפצי האמנות והיצירות המוצגות באווירה הייחודית שיש בבתים אלה, ומעוררת את הדמיון, לעורר סקרנות. משנת 2019 התווית האדומה כאן נושאת את שמו של גיום דובוף. 

ז'אן ז'אק הנר, מוזיאון ז'אן ז'אק הנר בפריז
אוסף ציורים במוזיאון ז'אן ז'אק הנר רובע 17 בפריז. צילום: ניר יבלונקה

מה נראה בפנים?

בכניסה בצד ימין נמצא דלפק קבלה, שם אפשר לרכוש כרטיס ולקבל מידע ותוכנית הסבר באנגלית. בצד נמצאת מעלית קטנה שם יתחיל סיורנו מקומה 4. קומה קומה נגלה את עבודותיו של האמן בין חפצים אישיים כמו פלטת הצבעים ומכחוליו של הנר. קומה רביעית למשל זיהיתי ישר את דמותה של שרה ברנאר כאשר ממול קיר מוקדש לציורי נאידים. רישום מפורסם של האמן הוא הרודיאס עם מגש ועליו ראשו של יוחנן המטביל, הציור עצמו אבד.

ציור מרשים גדול הוא "הנאידים". הנאידים היו אלות קטנות של מעיינות, נהרות קדושים ושאר גופי מים מתוקים הזורמים לעבר הים. הנר צייר אותם על רקע נופי ילדותו בטכיקה עדינה שהדגשנו למעלה. הציור במקור הוזמן עבור חדר האוכל של משפחת סוייר האמידה שהתגוררה ברחוב פאובורג סן אונור 43 ממש צמוד למעון שגריר ארה"ב כיום. דרך אגב חתנו של סוייר היה פול סדיל ארכיטקט כלבו פרינטמפ המפורסם.

בקומה הראשונה נראה את ציורו המפורסם "אדם וחוה מגלים את גופתו של הבל". הציור המפורסם שהוביל לזכייה בפרס רומא.

לסיכום: מוזיאון הנר הוא בדיוק מה שאני אוהב, בית פרטי, מוזיאון קטן שפחות מוכר אך מלא בעושר תרבותי. ארכיטקטורה, היסטוריה, אמנות הכל נמצא פה ולכן אני ממליץ בחום על ביקור במסגרת מסלול טיול שלי ברובע 17 שאליו תגיעו בלחיצה על הקישור למעלה. מקווה שנהניתם, תודה. 

מידע שימושי

Musée Jean-Jacques Henner

שעות פתיחה: 11:00-18:00 יום שלישי סגור.

מחיר כניסה: 6 אירו חינם לילדים מתחת לגיל 18.

דרכי הגעה: מטרו קו 3 תחנה Malesherbes. מטרו קו 2 תחנה Monceau.

אני מזמין אתכם לגלות את אוטל גייאר שנמצא ממש ליד.

על מוזיאון המינרולוגיה שמעתם?

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=12284