מוזיאון פטי פאלה וגראנד פאלה פריז: המדריך השלם

Petit Palais Grand Palais. Paris

החוויה הפריזאית לא תהיה שלמה, אם לא תסמנו לעצמכם על המפה ביקורי חובה בכמה מהמוזיאונים המיוחדים והנפלאים של העיר. נכון, ישנם המונים רבים של מוזיאונים בפריז וקשה לבחור באילו מהם לבקר, בעיקר כשהפתיח הוא כמעט תמיד במוזיאון הלובר המפורסם. אבל, עם כל הכבוד, ישנם שניים נפלאים, מוכרים מעט פחות, המצויים במרכז פריז, קרוב לשאנז אליזה ונהר הסיין. הפטי פאלה והגרנד פאלה (Petit Palais Grand Palais), שאסור לכם לפספס. אז על מנת שלא תגידו- לא ידענו, הרשו לי להציגם בפניכם, היכונו להתפעל!

הגרנד פאלה ו-הפטי פאלה, ממוקמים האחד מול השני, נבנו בסוף המאה ה- 19 עבור התערוכה הבינ"ל של פריז בשנת 1900 מכאן גם שמם הנוסף – הגלריה הלאומית (GALERIES NATIONALES). עוד מונומנט שנבנה עבור התערוכה הוא גשר אלכסנדר השלישי המרהיב שחיבר בינם לגדה הנגדית ועליו נרחיב בנפרד.

מיצגים: פטי פאלה – יצירות אומנות אקלקטיות מתקופת הרנסנס ועד למאה ה – 20.

           גרנד פאלה- תערוכות אמנות מתחלפות מתקופות שונות, מהגדולות והמפורסמות בפריז.

מוזיאון הפטי פאלה (Petit Palais)

המבנה תוכנן ע"י האדריכל שארל ג'ירו (charles girault), ונבנה בסגנון האדריכלי – האומנויות היפות  Beaux-Arts architecture שנלמד באותה התקופה בביה"ס לאומנויות יפות שבפריז והתבסס על העקרונות הניאו קלאסיים הצרפתיים, בשילוב אלמנטים גותיים ורנסנסיים.

מוזיאון פטי פאלה (הארמון הקטן), הוא למעשה חלק ממתחם גדול המכונה ה- גראנד פאלה (הארמון הגדול), שניהם נחשבים למבנים היפים ביותר בפריז, יחד עם מבנים נוספים באותו המתחם, הן בתוכו והן מחוצה לו.

הידעתם: מלך בלגיה לאופולד השני, התרשם עמוקות מהפטי פאלה והזמין מספר עבודות מהארכיטקט ג'ירו כולל שער הניצחון המדהים בבריסל.

הפטי פאלה שבנייתו החלה ב1897הינו מבנה מרשים ביופיו, מעוטר בחלונות מקושתים, עשיר בפרטים קישוטיים מפוסלים, אשר הושלמו במשך יותר מ- 20 שנים (בין השנים 1903-1925). בחצר המטופחת להפליא של המוזיאון, נראים אלמנטים אדריכליים רבים, בעלי קומפוזיציה סימטרית ועמודים עשויים גרניט וברונזה מוזהבת, מקיפים את החצר ומגיעים עד לגלריה המקורה של המוזיאון. למוזיאון אנו נכנסים כשאנו עולים במדרגות הרחבות דרך שער מוזהב מרשים בגודלו. מעל לשער טימפנון מרשים מאת הפסל ז'אן אנטואן אינג'לברט מתאר לנו את פריז מוקפת במוזות. לכניסה הראשית יש כנפיים ארוכות ואת המפלס התחתון נראה בגובה המדרגות כאשר תשעה חלונות מכל צד מאירים אותו. המפלס העליון מואר בחלונות ענק כאשר עשרה עמודי שיש גדולים מגינים עליהם. שימו לב לסמלה של פריז שנמצא בראש כל ביתן בקצה החזית, מפוסלים בידיו של אמיל פיינוט.

עצרו רגע לפני שאתם נכנסים, קחו כמה דקות לבחון את הפסלים המרהיבים בצידי המדרגות. צד ימין הפסל "הסיין ויובליו" מאת הפסל דזירה מוריס פרארי. צד שמאל הפסל "ארבעת העונות" מאת הפסל לואי קונברס. כעט אנו יכולים להיכנס, נוריד מבט לרצפת המוזאיקה המפוארת, נעבור לקירות מחופי השיש ונמתח את הצוואר לציורי התקרה המדהימים מעוטרים בגילופי גבס.

עם סיום התערוכה הבינ"ל בשנת 1900 הוסב המוזיאון בשנת 1902 למוזיאון לאומנויות יפות, על מנת להציג תערוכות קבועות של אוספים כמו גם, תצוגה שוטפת של תערוכות מתחלפות.

פטי פאלה, מוזיאון פטי פאלה וגראנד פאלה פריז: המדריך השלם
מוזיאון פטי פאלה פריז מבט מהחזית צילום: Gunnar Klack

התערוכות בפטי פאלה

כמוזיאון לאמנות המכבד את עצמו, בתערוכות המוצגות בו נראה את ההיסטוריה של האמנות מאז ראשיתה ועד ימנו כיום, כמו גם תולדות האמנות הצרפתית בין השנים 1800-1900 בה מראים את התפתחותה של האמנות הצרפתית  על פריסה של 100 שנים באופן מרתק במיוחד. בגלריה הפנימית של המוזיאון מוצגות עבודות מתכת, פורצלן ותכשיטים נדירים ובגלריה החיצונית מוצגים פריטי ריהוט צרפתיים מלכותיים.

כלל האוספים המוצגים במוזיאון נאספו מהאוספים החשובים של צרפת, או באמצעות רכישות שביצעה עיריית פריז ישירות מהאמנים והיוצרים במהלך השנים, כמו למשל אוסף נדיר של יצירות ישנות שהורישו למוזיאון האחים דוטויט בשנת 1902 אליהם הצטרפו בהמשך אספנים אחרים וסוחרי אמנות נוספים.

האוספים במוזיאון מחולקים לכמה קטגוריות:

  • אוסף ה- Dutuit – ציורים של ימי הביניים ותקופת הרנסנס, רישומים נפלאים וחפצי אמנות נדירים.
  • אוסף טאק- ריהט מהמאה ה- 18 משולב באוסף ציורים של פריז מאת גדולי הציירים כמו רובנס, רמברנדט, ניקולא פיוסן ואחרים, כמו גם אוסף ציורים מהמאה ה- 19
  • אוסף פסלים- מוצגים כאן הפסלים הגדולים כמו סזאן, מודליאני, אנגר, רודן, דלקרואה ואחרים.
  • אוסף יוון העתיקה- אוסף קטן אך חשוב מימי יוון העתיקה ואמנות רומית.

בשנת 2015 התווספו למוזיאון שתי גלריות נפלאות נוספות: האחת- מוקדשת לתקופה הרומנטית ובה ציורים של אינגרס, גריקו, דלקרואה ואחרים ואילו הגלריה השנייה, עוסקת בעיקר סביב בדים דקורטיביים של מוריס דניס, עבודות של סזאן, בונארד ומיילול . בשנת 2018 נחנכת גלריית הפסלים החדשה במוזיאון ובה 31 פסלים מופלאים מסוף המאה ה- 19 בנוסף כוללת הגלריה, יצירות אמנות דתיות ואזרחיות של פריז.

זהו אחד המקומות האהובים עליי אישית וכמובן המלצתי החמה לא לפספס ביקור שם !

כתובת:  Avenue Winston Churchill, 75008

הכניסה חינם (לתערוכות הקבועות בלבד, מומלץ להתעדכן באתר טרם הגעה).

כרטיסים לתערוכות מתחלפות חברת tickets

מוזיאון הגראנד פאלה (Grand Palais)

הגראנד פאלה הוא לא רק בין המבנים המפורסמים בפריז, אלא גם מבנה (הכיפה) הזכוכית והברזל הגדול בעולם. המבנה כולל  6000 טון פלדה (יותר פלדה מכל מגדל אייפל( , 60 טון צבע ירוק "מיגוניט" ו-  200,000 טון אבן.

המוזיאון הינו אחד מסמליה המונומנטליים ביותר של פריז והמפורסמים ביותר, אשר הוכרז בשנת 2000 כאתר מורשת לאומית. שטח המבנה בכללו הוא 70,000 מ"ר, כאשר גג הזכוכית המרשים משתרע על שטח של 17,500 מ"ר.

איך נולד הגראנד פאלה? הכל החל בתוכנית בשנת 1894לייצר שדרה שתחבר בין השאנז-אליזה לאינווליד וכן גם גשר היה צריך אז גם אותו יבנו. כמובן שנערכה תחרות לביצוע העבודות והמכרז נפתח בשנת 1896. האדריכלים הנרי דגלן אלברט לובט, אלברט תומס ושארל ג'ירו זכו בתחרות. 1897 העבודות מתחילות ומסתיימות במועדן רק שלוש שנים אחרי ממש בזמן לפתיחת התערוכה האוניברסלית של 1900. בזמן מלחמת העולם הראשונה שימש הגראנד פאלה כבית חולים צבאי. בזמן הכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה, הוצגו שם תערוכות תעמולה לפאר את משטר הרשע.

החזית המרשימה של הגראנד פאלה

גם כאן לפני שאנו נכנסים בואו ניתן עוד מבט על חזית המוזיאון. אי אפשר לפספס את פסלי הנחושת האדירים, שניצבים מעלה בשני קצוות המבנה מאת ז'ורז' רסיפו Georges Récipon פסל וצייר.

L'Immortalité devançant le Temps "אלמוות לפני הזמן" בצד של שאנז אליזה. אנו נראה מרכבה (קוודריגה) מובלת ע"י "תהילה", דמות נשית מהמיתולוגיה היוונית כתר דפנה לראשה. בידה לוח אבן שבו מונצחים הגיבורים. ארבעה סוסים מובילים את המרכבה בדהירה לעבר שדרות השאנז אליזה. הזמן הוא הדמות השוכבת מתחת למרכבה.

פסל שני נמצא בצד הסיין "הרמוניה מנצחת את המחלוקת".l’harmonie dominant la discorde. אנו נראה שוב את "הקוודריגה" אותה מרכבה מובלת ע"י ארבעה סוסים. הפעם אפולו שמייצג את ההרמוניה, יוביל אותה כאשר הוא מפיל את המחלוקת שמגולמת בדמותו הרמוסה של האל אריס מתחת לרגלי הסוסים.

באמצע המבנה מעל החזית המרשימה, שני פסלים. פסל עליון צד ימין נקרא "השלום" La Paix . הדמות מחזיקה כלי נגינה ביד שמאל וענף זית ביד ימין. לרגליה גבר לרגליו שלשלות עיניו מכוסות בבד. הפסל הוא הנרי לומברדיה. הפסלים הקטנים מאת הנרי גרבר.

צד שמאל הפסל נקרא "האומנות" L’art מאת ראול ולרט. בכניסה שני פסלים- צד שמאל אמנות טבע ופיסול מאת פול גס. לאורך המבנה כולו נוכל לראות 12 פסלים שונים אלגוריות לאומנויות שונות. הכיפה, הממוקמת מעל האולם המרכזי של המוזיאון, נבנתה ע"י 3 אדריכלים, מרהיבה ביופייה ומעוצבת בסגנון הארט נובו. בחזית המוזיאון ניצבים עמודים המעוטרים גילופים ופסלים, כאשר נכנסים אל תוך אולם התצוגה המרכזי אי אפשר שלא להתרשם מן החלל הגדול והתקרה הכיפתית השקופה, מן הגילופים והעיטורים שעל הקירות.

פטי פאלה, מוזיאון פטי פאלה וגראנד פאלה פריז: המדריך השלם
מוזיאון גרנד פאלה פריז תמונה פנורמית מאת: sanchezn

שלושה חלקים שונים לגראנד פאלה

הגראנד פאלה נחלק לשלושה אתרים מרכזיים: הנווה, הגלריות הלאומיות וארמון התגליות:

  • מתחם הנווה באורך של 240 מ' (!!) ושטח של 13,000 מ"ר מארח באופן קבוע מגוון אירועים לאומיים ובינ"ל כמו למשל רכיבה תחרותית אמנותית על סוסים, אמנות עכשווית, ירידים שונים ועוד.
  • בגלריות הלאומיות מוצגות באופן קבוע תערוכות נפלאות של אמנים מפורסמים כמו פיקאסו, רנואר, הופר ואחרים.
  • ארמון התגליות הוא למעשה מרכז תרבות מדעי גדל ומרתק, כאן נפגשים ילדים ונוער שלומדים תוך כדי משחקים ובילוי על המדע דרך אוספי הקבע והתערוכות המתחלפות.

כיום נערכים במקום אירועי תרבות ותערוכות אמנות שונות, מהגדולות בפריז. בגלריה הראשית, מוצגות תערוכות אומנות מודרנית, תערוכות אופנה של המעצבים הגדולים ותערוכות ענתיקות.

בין האוספים החשובים של המקום ניתן לראות את פסלי הארד המפורסמים, פיסול מתקופת יוון ורומא וגילופי שנהב ותכשיטים מתקופת הרנסנס הצרפתי.

מדי שנה בחודש מאי נערכת תערוכת ה"מונומנטה" הגדולה (תערוכה המוקדשת מדי שנה לאמן יחיד שיוצר עבודת מיצב בחלל רחב הידיים ונחשבת לפופולרית והבולטת שבתערוכות עונת האביב בבירה הצרפתית) ובאפריל נערך יריד האומנות העכשווית הגדול.

בגראנד פאלה ממוקמת תחנת משטרה האמונה על שמירה ואבטחת התערוכות והמיצגים בגלריות הלאומיות שבו, בהן מוצגות יצירות אמנות, ציורים, פסלים נדירים ועוד.

הגלריות בגראנד פאלה שוקקות חיים ותמיד מלאות בקהל מבקרים שמגיע בהמוניו לראות את הצורות, הצבעים והחומרים השונים והרבים אשר המוזיאון נותן להם ביטוי ומקום.

**חשוב לדעת: פרויקט שימור ושיפוצים היסטורי, בראשות האדריכל אומברטו נפוליטאנו, יאפשר לגראנד פאלה לחזור לימי הדרו. המוזיאון ייסגר בינואר 2021 ואמור לפתוח את שעריו מחדש בשנת 2024

הגרנד פאלה הינו מקום ייחודי אמיתי , המארח אירועים אמנותיים תרבותיים ומדעיים רבים לאורך כל השנה מתוך שאיפה להיות גשר ולקרב את קהל המבקרים לעולמות אחרים מנקודות מבט שונות.

"גראנד פאלה זמני" יוקם בשדרת שאמפ דה מארס ויארח תערוכות עד סוף שנת 2024.

פטי פאלה, מוזיאון פטי פאלה וגראנד פאלה פריז: המדריך השלם
פסל "הרמוניה מנצחת את המחלוקת" גראנד פאלה צילום:Thesupermat
פטי פאלה, מוזיאון פטי פאלה וגראנד פאלה פריז: המדריך השלם
פסל "אלמוות לפני הזמן" גרנד פאלה צילום:Thesupermat

סיכום

הביקור במוזיאונים הגרנד פאלה והפטי פאלה, מתאים בעיקר לאלו המגיעים לבקר בתערוכות ספציפיות המוצגות בהם. אם אתם מחובבי הז'אנר נמליץ על כשעתיים ביקור, כולל אתנחתא בבית הקפה והמסעדה הממוקמים בהיכל המשותף.

להשלמת החוויה אפשר לשלב ביקור במוזיאונים יחד עם מעבר על נהר הסיין וגשר אלכסנדר ה- 3 המפורסם (גם הוא חלק מהמתחם של המוזיאונים וממשיך את אותו הקו העיצובי תכנוני שלהם), וכמובן טיול רגלי נעים עד לשער הניצחון.

כתובת: 3 Avenue du Général Eisenhower, 75008

דרכי הגעה: מטרו – קוים 1 ו- 13 יש לרדת בתחנת  Champs-Élysées – Clemenceau.
                           קו 9 יש לרדת בתחנת  Franklin D. Roosevelt.
                           קו 8 יש לרדת בתחנת  Invalides.

אוטובוס – קווים 28, 42, 52, 63, 72, 73, 93.

רכבת RER – קו C יש לרדת בתחנת Invalides

ימים ושעות פתיחה: יום ג'- יום ראשון בין השעות 10:00-18:0 סגור בימי שני.

נהניתם מהכתבה? הנה עוד כתבה שתעניין אתכם: כיכר ונדום

בואו לגלות את מוזיאון רודן

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. מתי שילה

    תודה רבה על הכתבה המעניינת.
    אשתדל לבקר כאט בקרוב

    1. ניר

      תודה רבה על הפירגון

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. מתי שילה

    תודה רבה על הכתבה המעניינת.
    אשתדל לבקר כאט בקרוב

    1. ניר

      תודה רבה על הפירגון

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=7862