פול לנדובסקי: טיול בפריז בעקבות הפסל הגדול

פול מקסימיליאן לנדובסקי

פול מקסימיליאן לנדובסקי נולד בראשון ליוני 1875 בפריז. פול הוא בנו הצעיר של דוקטור אדוארד לנדובסקי שבא לעיר האורות מפולין ב 1850. לילד הקטן הייתה התחלה קשה כאשר איבד את הוריו בגיל 7, וגדל אצל דודו. איש לא שיער שפול הקטן, שסבל מתקף עיוורון זמני כבר בגיל חמש והיה מעצב צורות מפנים הלחם להנאתו, יהיה מגדולי הפסלים של צרפת. פול נמשך לספרות, אהב לקרוא שירה, דרמות וכמובן נמשך לפסלות. בגיל 16 יצר פסל ראשון שאותו אפה בתנור לחם במאפיה, שם היה עובד אחרי הלימודים.

1892 פול נכנס לשנת מכינה באוניברסיטה לאומנות יפה ברובע השישי ושנה מאוחר יותר ילמד במוסד בפקולטת ג'וליין. 1900 פול זוכה בפרס רומא היוקרתי על פסלו-דויד נלחם בגוליית. את שנותיו הבאות הוא מבלה באיטליה  ובמיוחד באקדמיה הצרפתית בוילה מדיצ'י. כזכור לכם פרס רומא מעניק מלגת לימודים באיטליה. פול עורך מסע לתוניסיה בשנת 1903 ביחד עם חברו הפסל המפורסם בושארד.

פול מתחתן ב1907 עם ז'נבייב אשר נפטרה חמש שנים מאוחר יותר, לזוג נולדו שני ילדים, נדין וז'אן מקס. נדין נפטרה בשנת 1943ממחלה בזמן שהייתה במתחרת הצרפתית וז'אן מקס נפל בקרב ליד ליון ב1944. עם זאת, לנדובסקי התחתן שוב בשנה שלאחר מכן עם אמלי קרופי, ונולדו להם שני ילדים, מרסל ופרנסואה, שניהם  המשיכו בהצלחה בקריירה אמנותית.

פול לנדובסקי האומן נקרא לדגל והתייצב. לחם במלחמת העולם הראשונה ובסופו של דבר הוענק לו צלב המלחמה בקרב על הסום. בשובו לפריס לאחר מראות המלחמה הקשות החל לעבוד על יצירתו מקדש האדם. יצירה שתימשך כל חייו, וזכתה לביקורות חיוביות כשמודל של היצירה הוצג אך לבסוף לא הותקנה.

לאות הוקרה לפול לנדובסקי הפסל, החלטתי להקדיש לו כתבה זו שתעסוק ביצירותיו הנפלאות והמרשימות של האומן הנפלא בפריז.

לנדובסקי ופסל ישו הגואל

לנדובסקי זוכה במדליית זהב על פסלו "המתאגרף" ב"אולימפיאדת" אומנות שהתקיימה לצד האולימפיאדה באמסטרדם 1928. תחרות זו כבר אינה קיימת. בשנת 1929 הוא הפך ל'שף ד'אטלייה בבית הספר לאמנויות יפות בפריז ועבר לבולון-בילנקורט. הוא היה מועדף מאוד בקרב אמנים ואדריכלים רבים. לנדובסקי חוזר לרומא הפעם התלמיד הפך למנהל האקדמיה הצרפתית ברומא מ1933. למרות שאנו עוסקים בפריז אי אפשר שלא להזכיר את אחד המונומנטים הידועים בעולם אשר מתנשא לגובה 30 מטר בריו דה-ז'נרו ברזיל הלא הוא פסל ישו הגואל שנוצר בשנת 1931 והוכרז כאחד מפלאי העולם החדשים.

פול לנדובסקי, פול לנדובסקי: טיול בפריז בעקבות הפסל הגדול
הפסל פול לנדובסקי1875-1961
פול לנדובסקי, פול לנדובסקי: טיול בפריז בעקבות הפסל הגדול
פסל דויד זוכה פרס רומא מאת פול לנדובסקי תמונה מהאתר הרשמי

סנט ז'נבייב Saint Geneviève Statue at the Pont de la Tournelle

הקדושה ז'נבייב, גבה מופנה לנוטר דם ולפריזאים כמו להמוני תיירים שנוטים להתעלם מפסל מרהיב זה. פסל ענק זה (5.40 מטר) שנוצר ע"י פול לנדובסקי, וניצב על מבנה בן 14 מטר, לא התקבל בקלות בפריז. לנדובסקי עצמו התייאש, הוא רצה שהפסל יפנה לנוטר-דם כך שהמונים יוכלו לראותה אולם בעלי הממון החליטו מזרחה לגרמניה. הזמנים להזכירכם הם אחרי מלחמת העולם הראשונה. צד מזרח הוא גם הצד ששבט אטילה ההוני פלש לגאליה בשנת451 . הפריזאים שהתכוונו להימלט מהעיר שוכנעו ע"י הקדושה להתפלל לישו וכך העיר תינצל. אטילה פנה לאורלאן ומיתוס הקדושה נולד.

(20/06/1943): "כמה אני מצטער כשאני מסתובב באזור לראות את העמוד הנורא ההוא של ז'נבייב הקדושה המסכנה שלי!

הפסל נמצא על גשר טורנל שנבנה מחדש בשנת 1928 והחליף את גשר העץ העתיק ונושא את שמו של מגדל עתיק מחומת פיליפ-אוגוסט שעמדה בגדה השמאלית. בפסל נראה את הקדושה מגינה על ילדה שמסמלת את העיר פריז, ומחזיקה סירה בזרועותיה סמלה של העיר. שימו לב לצמותיה הארוכות של ז'נבייב המגיעות עד כתפי הילדה. העתק ברונזה מוקטן נמצא בבניין העירייה.

פול לנדובסקי, פול לנדובסקי: טיול בפריז בעקבות הפסל הגדול
פול לנדובסקי-ז'נבייב הקדושה גשר טורנל צילום: ניר יבלונקה

פול לנדובסקי- בניו של קיין 1906

פסל ברונזה מרהיב זה, נמצא בגני טווילרי בטרסה המוגבהת בצד של נהר הסיין משנת 1984 שבה הועבר מרחבת נפוליאון בלובר. אנו נראה בו את את ג'בל הרועה, ג'ובל המשורר, וטובל הנפח. נזהה את ג'בל מצד שמאל מחזיק מוט רועה צאן ידו מורמת לראשו מביט בנחישות קדימה. ג'ובל המשורר נמצא באמצע ראש של שור בידיו. טובל מצד ימין מחזיק ביד ניצוץ אש כשידו השנייה מכסה שהניצוץ לא יכבה.

גובה הפסל 2.50 מטר רוחב 3.10 מטר עומק 1.55 מטר

פול לנדובסקי, פול לנדובסקי: טיול בפריז בעקבות הפסל הגדול
הפסל בניו של קיין בגני טווילרי מאת פול לנדובסקי צילום: ניר יבלונקה

מקורות הסיין Sources de la Seine 1936

שנת 1929 התקיימה תחרות לפיתוח שער סן-קלוד, אחד משערי הכניסה לפריז. האדריכלים פומייר ובילארד זוכים כאשר לנדובסקי אחראי על הביצוע. לנדובסקי מכין שני עמודים ענקיים עשויים אבן גיר בגוון בג'. כל עמוד גובהו 10 מטר וקוטרו 4 מטר. שתי מזרקות ניצבות במרכז הכיכר. לכל בסיס עמוד 16 ראשי מזרקות בקוטר 85 ס"מ ומסביב לעמוד 8 ראשי מזרקות.

העמוד הדרומי מייצג את הסיין המביא לפריז את תפוקת הארץ: תבואה, קציר ענבים ועוד. בחלק העליון אנו רואים את אנדרטאות הערים המרכזיות המושקות בנהר. בחלק התחתון שמונה ראשי מזרקות המגן בנושא בעלי חיים: דגים, נחשים וכו'.

העמוד הצפוני מייצג את העיר פריז ואומנות שבה: נראה דמויות של נימפות עולות מהים, לרגליהם ספן. התיאטרון: אישה צעירה עירומה עד המותניים תנופף בבובות. הקומדיה והטרגדיה: זוג רקדנים ברקע, מראה של מוות בדמות גוגולת לרגלי הנגנים. הגנים. האתר. סוסים, בתי, מנופים, גלגלות וכו'. בחלק התחתון, המדליונים עוסקים בנושאי הקומדיה האיטלקית: ארלקינו השדון השמח, פיירו(הליצן העצוב) וקולומבינה היפה, וגם בעלי חיים ימיים. שימו לב לדיוקן של לנדובסקי על העמוד, פטיש ואזמל בידיו, היחידי שקיים ביצירה שלו-פשוט נפלא!

בתוכנית המקורית המזרקה אמורה להיעשות מזכוכית אך זה היה מסובך ויקר מדי. גם יציאת המים היוותה בעיה גדולה וכך גם התאורה. איזה מחזה נפלא שאנו כבר לא יכולים לראות משנת 1988 אז נעצרה הזרמת המים למזרקה. ניתן להגיע במטרו קו 9 תחנת Porte de Saint-Cloud.

כתובת: Place de la Porte de Saint-Cloud, 75016 Paris 

פול לנדובסקי, פול לנדובסקי: טיול בפריז בעקבות הפסל הגדול
מקורות הסיין מאת פול לנדובסקי צילום: Jean-Pierre Dalbéra

אנדרטה לזכר המתים Monument aux morts

בנובמבר 1937 אורגנה תחרות לאנדרטה לזכר הרוגי מלחמת העולם הראשונה ומי שזכו בה היו הפסל בושארד והאדריכל דרואט. במקור התוכנית הייתה לאורך כל חומת בית הקברות פאסי. לבסוף התוכנית ננטשה והפסל לנדובסקי מקבל לידיו את המושכות. ב1939 מתקבל אישור להציבה לאורך קיר בית הקברות אבל מלחמת העולם עצרה את התוכניות עד 1950. מי שכותב לנשיא שיש להמתין הוא לא אחר ממרשל פטן בשנת 1940. הנשיא קוטי הניח את האבן הראשונה של האנדרטה ב- 11 בנובמבר 1954, היא נחנכה ב- 13 במאי 1956.

בסופו של דבר, מה שאנו רואים היום הוא מונומנט אבן גיר בגובה 5 מטר ועליה שתי משפטים: צד שמאל       "A NOS HEROS",  מצד ימין "A NOS MORTS". מתחת נראה כתובת- לתהילת צבא צרפת 1914-1918.

האנדרטה סובבת אלגוריה נשית (הצבא הצרפתי) המחזיקה בידה הימנית חרב המופנית כלפי מטה ובידה השמאלית מגן שעליו אני מזהה את סנט-מישל הורג את הדרקון. היא מוקפת על ידי חיילים עם כלי נשק שונים, כולל ספחים מכוחות קולוניאליים על סוס, חייל נושא פגז מאחור, חייל חי"ר. משמאל חבלן עם התלבושת השלמה שלו (כולל סוליית נעליים הבולטת מתיק הגב שלו) והמכוש שלו, מימין אישה תומכת בחייל עירום גוסס או שמה מת? הדמות הקרובה משמאל חובשת כומתה בידה רימון. הדמות הקרובה מימין חובש כובע פלדה רובה על כתפו ופגיון למותניו.

פול לנדובסקי, פול לנדובסקי: טיול בפריז בעקבות הפסל הגדול
אנדרטה לחללי מלחמת העולם הראשונה פריז צילום: ניר יבלונקה

קברו של מרשל פוש tomb of Marechal Foch1937

קברו של מרשל פוש באינוליד הוא יצירת מופת של פרטים. שמונה חיילים מגפיים לרגליהם, מעילים ארוכים לגופם וקסדות מתכת לראשם נושאים את גופתו של מרשל פוש. הארון עצמו מעוטר בסצנות קרב. יד ימינו אוחזת בחרב, שבעה כוכבי המרשל רקומים על שני שרווליו. מאחור חקוק שמו בתוספת שרביטי המרשל שלו וישו הצלוב מעל שמו. גובה הפסל 3.80 מטר אורך 2.95 מטר רוחב 1.70 מטר.

פול לנדובסקי, פול לנדובסקי: טיול בפריז בעקבות הפסל הגדול
קברו של מרשל פוש באינווליד פריז צילום: ניר יבלונקה

מישל דה מונטן Michel Eyquem de Montaigne1933

אין מי שלמד בסורבון, ולא מכיר את פסל הברונזה של הפילוסוף מישל דה מונטן. לנדובסקי העריץ מאוד את מונטן שאת כתביו ידע היטב, לכן שמח כאשר פנו אליו מאגודת ידידי מונטן להכין להם פסל. הפסל המקורי הוכן משיש והוצב מול הסורבון 400 שנה אחרי הולדתו של מונטן. בפסל המקורי מונטן יושב בקלילות על כסאו ומחייך. על בסיס הפסל כתוב: "לפריס יש את הלב שלי מילדותי. אני רק צרפתי בעיר הנהדרת הזו. מעל לכל, גדולה שאין כדוגמתה בגיוון. תפארת צרפת ואחד הקישוטים האצילים בעולם".

בשנת 1989 הוחלף הפסל המקורי שסבל מהתנכלויות ברפליקה מברונזה והמקור שמור במחסן אומנות בעיר. הסטודנטים נוהגים ללטף את נעל ימין של מונטן ולומר שלום מונטן לפני בחינה מתוך אמונה להצלחה בלימודים לכן תראו את הנעל מבריקה. גובה הפסל שני מטר עומק 1.35 מטר.

כתובת: Rue des Écoles 56, Paris 

פול לנדובסקי, פול לנדובסקי: טיול בפריז בעקבות הפסל הגדול
מישל דה מונטן מאת פול לנדובסקי פריז צילום: ניר יבלונקה

האדמירל גראס Admiral de Grasse1931

כשאתם מטיילים בגני הטרוקדרו פנו שמאלה לחלקו הדרומי תבחינו בגינה מאחוריה קיר אבנים מלאכותי ולוח ברונזה שלא הרבה מתעכבים עליו. אנדרטה זו נתרמה לעיר פריז על ידי מר קינגסלי מקומבר.   האדמירל דה גראס(1722-1788) בן למשפחת אצולה היה קצין בחיל הים שלחם במלחמת העצמאות של ארה"ב בין היתר בקרבות צ'ספיק ויורקטאון. כנראה שכל זה לא הספיק, והאדמירל חזר בבושת פנים לצרפת לאחר הפסד בקרב בקריביים, ואשמה שלא בצדק על ניהול הקרב. האנדרטה מחולקת לשניים, תבליט הברונזה ופסלו של דה גראס לפניו. בתבליט המפואר אנו רואים מלחים מושכים מתקן הרמה ומחזירים את התותח למקומו. פסלו של דה גראס הונח מאוחר יותר והתבליט הוצב ראשון בשנת 1931.

1929 לנדובסקי מקבל את ההזמנה, מועצת העיר מאשרת קבלת תרומה ממקומבר, ולנדובסקי מבקש לדעת את מיקום האנדרטה. מחליטים על פינת הרחובות שדרות וילסון ואלברט דה-מון בדיוק הפוך מהמיקום היום. בתחילה האנדרטה הוצבה בפאלה דה שאיו בטרוקדרו עד התערוכה העולמית ב 1937 והפסל נשאר במחסן.

1938 המוזיאון מנסה להיפטר מהאנדרטה עד שמוחלט להחזירו לגינת טרוקדרו ב1941. אבל אז צרה חדשה, יוצא חוק שאוסר על שימוש במתכות עד אחרי מלחמת העולם השנייה. 1945 הוחלט על מיקומו הנוכחי. גובה התבליט הוא=2.35 מטר.

כתובת: 2 Boulevard Delessert

פול לנדובסקי, פול לנדובסקי: טיול בפריז בעקבות הפסל הגדול
פול לנדובסקי- אנדרטה לאדמירל גראס גני טרוקדרו צילום: ניר יבלונקה

לאמנים ששם אבד 1914 Les artistes dont le nom est perdu

גם הפנתאון מתהדר ביצירה של הפסל לנדובסקי- "לאמנים ששמם אבד" או  "שומרי האש הנצחית". שתי דמויות אתלטיות, תומכות בכד מונומנטלי שעליו מסודרים תבליטים המייצגים בשלושה מישורים מוזיקאים, רקדנים, אדריכלים ופסלים. המוטיב המרכזי מציג להבה ששמרו האמנים. שימו לב לפרטים- דמויות הענק כורעות על ברכיהן מתחת לעומס היצירות וההישגים במשך השנים. האנדרטה הותקנה בפנתאון בשנת 1914.

גובה 3.4 מטר רוחב 1.82 מטר עומק 1.18 מטר.

דלת הפקולטה לרפואהParis Descartes University 1951

ברובע השישי של פריז נמצאת הפקולטה לרפואה. לנדובסקי מדמיין שם את אחת מדלתות יצירתו מקדש האדם. הטימפנון מייצג את אסקלפיוס אל הרפואה היווני-רומי, בנו של אפולו, שהוכה למוות ע"י זאוס בגלל שהחיה את המתים. הוא עלה לשמיים בקבוצת כוכבים דמוי סרפנטריוס. נראה אותו אוחז מקל סביבו נחש סמל הרפואה. התבליטים מייצגים מלמטה את בריאת האדמה, את המיתוס של פנדורה, הזוג האנושי לפני מסתרי החיים והמוות, מיתולוגיות מכוונות את המאבק בין טוב לרע, ניצחונות האדם נגד אגדות.

כתובת: 45 Rue des Saints-Pères  

אנדרטת זיכרון War memorial 1928

יום אחד כשאני משוטט ברובע 16 לכיוון המזרקה הארטזית של פאסי, עברתי דרך בניין העירייה והתעכבתי על הפסלים היפים בחזית. מה שלא ידעתי אז זה שאנדרטת הזיכרון למלחמה היא של פול לנדובסקי, כן גם זה קורה. באמצע נראה סוס מכונף עליו רוכבת דמות עם נבל. מסביב סצנות מלחמה שונות.

תבליט הברונזה מתנשא לגובה 2.55 מטר רוחב 1.77 מטר ועובי 5 ס"מ.

כתובת: Avenue Henri Martin 71 

פול לנדובסקי, פול לנדובסקי: טיול בפריז בעקבות הפסל הגדול
אנדרטה לזכר המלחמה חצר עיריית רובע 16 צילום: ניר יבלונקה

אנדרטה לסופר פול אדם Monument of the writer Paul Adam 1931

האנדרטה לכבוד הסופר פול אדם(1860-1920) ניצבת בגני הטרוקדרו בפינת הרחוב אלברט מן ושדרות וילסון. במרכז נראה את דמותו של הסופר בגלימה ארוכה, ידיו משולבות מחזיקות כתב יד. מימינו את הכיתוב "אמנות היא מלאכת רישום בסמל". משמאלו נראה אריה ולמעלה במשקוף נראה את מיתרה הורג את השור(מיתולוגיה יוונית), מסביבו מסיפוריו של פול אדם. לפני שלנדובסקי מפסל הוא קורא את כתביו של פול אדם, לנדובסקי- "כשרעיון לא מוביל אותי להתפתחות פיסולית, אני דוחה אותו או מבקש פרשנויות שלו עד שהפסל יהיה מרוצה".

גובה הפסל 1.2 מטר רוחב 2 מטר עומק 60 ס"מ.

כתובת: 9 Ave Albert-de-Mun

אדוארד השביעי equestrian statue of Edward VII-1913

ברוכים הבאים לפינת החמד כיכר אדוארד השביעי ברובע התשיעי. הכיכר הפסטורלית והשקטה נמצאת במיקום אידיאלי, בין האופרה לכנסיית מדלן. באמצע נראה פסל מרהיב של מלך אנגליה אדוארד השביעי (1841-1910) בנה הבכור של המלכה ויקטוריה רוכב בהוד והדר על סוסו במדיו המפוארים.

כתובת:  Rue Édouard VII 18, 75009 Paris

פול לנדובסקי, פול לנדובסקי: טיול בפריז בעקבות הפסל הגדול
אדוארד השביעי רוכב על סוסו צילום: ניר יבלונקה

עוד מפול לנדובסקי בפריז

  • Monument dedicated to Professor Farabeuf

אנדרטה לפרופסור פאראוף  נמצאת בבניין האוניברסיטה על שם מארי ופייר קארי משנת 1925.

  • Monument to Paul Deroulede

פול דרולדה היה סופר ופוליטיקאי צרפתי. פסלו של לנדובסקי נמצא בפינת גינת מרסל פגנול צמוד לכנסיית סנט אוגוסטין משנת 1927.

כתובת: 1 avenue césar caire

  • Tomb of the Darracq family

אחוזת הקבר של משפחת דאראק נמצאת בבית הקברות פר-לשאז. אלכסנדר דאראק היה תעשיין ויצרן מכוניות שזכה גם במרוצים רבים. מה שפחות ידוע זה שאלכסנדר ביחד עם מהנדסים איטלקים פתח חברה קטנה שתיקרא "חברה אנונימית איטלקית דאראק" היום אתם מכירים אותה כאלפא-רומיאו.

  • השיבה הנצחית Le Retour éternel

קבוצת תבליטים שהוזמנה ב1943, אבל נחנכה רק ב1954 בקולומבריום של בית הקברות פר לשז. השיבה הנצחית מראה לנו דמות אם מחזיקה את בנה כאשר בתבליט מסביב מיוצגים אדמה, באוויר, במים, באש, בחיי נצח. עבודה מדהימה של לנדובסקי.

מוזיאון פול לנדובסקי

כאן נגמר סיורנו בפריז בעקבות פול לנדובסקי שאותו אני מחשיב לאחד מגדולי הפסלים של צרפת. ממליץ בחום למי שאהב את הכתבה וכמובן את יצירותיו של האומן לבקר במוזיאון שם תראו פסלים, יציקות גבס מקוריות ותרשימים של האומן. המוזיאון נקרא שנות השלושים והוא נמצא בקומפלקס שמכיל כיכר, ספריה, קולנוע ושני מוזיאונים על שמו של האומן.

מוזיאון שנות השלושים Musée des Années 30

כתובת: Espace Landowski, 28 Avenue André Morizet, 92100 Boulogne-Billancourt

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. מתי שילה

    תודה רבה על הכתבה ניר !
    נקווה שבקרוב נוכל לשוב לעיר הנפלאה – אוסיף לביקור חלק מהמקומות שצויינו בכתבה על פול לנדובסקי.

    1. ניר

      תודה רבה

  2. מאיר

    כתבה מדהימה תודה רבה !

    1. ניר

      תודה רבה

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. מתי שילה

    תודה רבה על הכתבה ניר !
    נקווה שבקרוב נוכל לשוב לעיר הנפלאה – אוסיף לביקור חלק מהמקומות שצויינו בכתבה על פול לנדובסקי.

    1. ניר

      תודה רבה

  2. מאיר

    כתבה מדהימה תודה רבה !

    1. ניר

      תודה רבה

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=7480