ארמון פונטנבלו צרפת-מקום משכנם של מלכים

ארמונות צרפת

ארמון פונטנבלו-ביקור בצרפת הוא לא עוד טיול סטנדרטי, כי אם מסע סוחף ועתיר השראה המאגד נוסטלגיה, ארכיטקטורה, היסטוריה ואמנות לאגדה מושלמת אחת שרשמיה הקסומים ילוו אתכם הרבה לאחר שתחזרו הביתה.

אחד המרכיבים המרכזיים בתצרף הקסם הצרפתי הם הארמונות והטירות המפוארים ששרדו את תהפוכות ההיסטוריה ושרדו עד לימינו, כשהם מייצרים חוויה אותנטית וסוחפת שהופכת את העבר לכמעט מוחשי ומציעים מסע בלתי נשכח במנהרת הזמן מאות שנים לאחור, אל סגנון החיים הראוותני שאפיין את העומדים בראש סולם המעמדות הצרפתי.

בכתבה הבאה סקירה של ארמון פונטנבלו הנקרא גם טירת פונטנבלו, מהמשובחים בצרפת. אם אתם מתכננים גיחה לצרפת וחשוב לכם למצות את המקסימום מהביקור, אל תחמיצו!

פונטנבלו, ארמון פונטנבלו צרפת-מקום משכנם של מלכים
ארמון פונטנבלו צרפת-מקום משכנם של מלכים

ארמון פונטנבלו Château de Fontainebleau

שמו נגזר מהמעיין הקטן בגן האנגלי ליד מגורי המלך- fountain de Bliaud (bleau)  "מעיין המים היפים"

ארמון פונטנבלו הוא ארמון מלכותי בהשראת סגנון הרנסנס ששימש כמשכן למלכי צרפת וריבוניה מימיו של פרנסואה הראשון ועד לימיו של הקיסר נפוליאון השלישי והוכרז בשנת 1981, יחד עם הפארק הסמוך אליו, כאתר מורשת עולמית של ארגון אונסק"ו. כאחד מארמונות המלוכה הגדולים והדומיננטיים בצרפת, הטביעו המלכים שהתגוררו בו את חותמם על הארמון המרהיב לאגפיו השונים. אגפי הארמון נבנו באופן הדרגתי בידי השליטים שהתגוררו בו והוא מוקף במספר גנים מרהיבים המשלימים את התמונה.

הארמון מהווה סמל לצעדיו הראשונים של סגנון הרנסנס על פני מפת צרפת ועבודותיהם המרהיבות של אומני הרנסנס האיטלקיים, שהוזמנו על ידי המלכים שהתגוררו בארמון, היוו את יריית הפתיחה לגל האומנותי שסחף בסערה את צרפת וכונה "אסכולת פונטנבלו", על שם הארמון שהיווה מקור להשראה אומנותית איכותית.

פונטנבלו, ארמון פונטנבלו צרפת-מקום משכנם של מלכים
ארמון פונטנבלו צרפת-מקום משכנם של מלכים

ארמון פונטנבלו – סקירה היסטורית על קצה המזלג

עדויות כתובות מעידות כי במקום כבר ניצבה טירה מבוצרת מאז המאה ה–12 ואכלסה את מלכי צרפת כמו המלך לואי ה–7(הצעיר), בנו המלך פיליפ השני, והמלך לואי ה–9(הקדוש). הארמון במתכונת הנוכחית, לעומת זאת, הוקם בראשית המאה ה – 16 בידי המלך פרנסואה ה–1(הבנאי) שתחביבו האישי כלל שיפוץ טירות וארמונות ישנים בסביבת פריז ובעמק הלואר בעזרת מיטב אומני הרנסנס האיטלקיים. שיפוץ ארמון פונטנבלו היה לפרויקט המרשים ביותר שלו, ועל כן, הוא בחר בו כארמון המגורים האישי שלו ועיטר אותו במיטב מוצגי האומנות על טהרת הרנסנס בעזרתם של אומני רנסנאס איטלקיים וביניהם האמן האיטלקי הידוע לאונרדו דה וינצ'י. את הטירה עצמה תכנן ובנה האדריכל  Gilles Le Breton ברטון.

מלאכת פיתוח הארמון נמשכה גם בידיו של בנו של המלך פרנסואה ה-1, אנרי השני, שהיה נשוי לקתרין דה מדיצ'י והמשיך לשדרג את הארמון בעזרתו של האדריכל Philibert de l'Orme ואומנים מובחרים מאיטליה. לאחר מותו של אנרי השני בתאונת משחק אבירים שבו שני אבירים רכובים על סוסים דוהרים זה מול זה עם חניתות עץ ארוכות, ומנסים להפיל את היריב, המשיכה קתרין את עבודות השיפוץ. 

מלחמת הדתות

מלחמת הדתות שהתחוללה בצרפת במהלך העשור שבין 1584 ל-1594, הסיטה את מוקד ההתעניינות אל הזירה הדתית, אך עם עלייתו לכס המלכות של המלך אנרי ה–4 (הטוב), שופץ ארמון פונטנבלו באופן יסודי והורחב בשילוב עבודות אומנות מרשימות בסגנון מנייריסטי, שיש שרואים בהן אסכולה שנייה של הארמון כמו הצייר. Frémine martin במסגרת שיפוץ הארמון נוספו לו חצרות חינניות וגלריות מרשימות וגם הגנים זכו לשדרוג מרהיב בניצוחו של Claude Mollet גננם של שלושה מלכים.על מלאכת המזרקות הופקד  Tommaso francini  שהיה גם אחראי על בניית המזרקה המפורסמת בארמון לוקסמבורג- מזרקת מדיצ'י.

בשנת 1685 הכריז המלך לואי ה-14(הגדול) על הצו שכונה "האדיקט של פונטנבלו" וביטל את האדיקט משנת 1598, אשר העניק להוגנוטים זכויות דתיות משלהם. במקביל לעוד כמה שיפוצים ותוספות משלו לארמון בעזרתם של מיודענו לואי לה וו & אנדרה לה נוטר, השקיע המלך את המיטב בארמון ורסאי וקבע אותו למרכז השליטה המלכותי, כשארמון פונטנבלו זוכה לעדיפות משנית בלבד.

אורחת מעניינת בארמון הייתה מלכת שוודיה לשעבר כריסטינה- אישה משכילה שאהבה ספרות, ציור ופיסול. המלכה שלא הייתה נשואה ואף היו לה כמה מאהבות איך לא עברה לצרפת והייתה במערכת יחסים קרובה עם לואי ה14. לואי העניק לה בשנת 1657 אגף בארמון ומשם ניהלה בחשאי את רצונה להפוך למלכת נאפולי. אולם תוכניתה סוכלה אחרי שמאהבה המרקיז רינלדו חשף את התוכנית בפני האפיפיור. כריסטינה הורתה לרצוח את המרקיז והדבר בוצע באחד מאולמות הארמון.

פונטנבלו, ארמון פונטנבלו צרפת-מקום משכנם של מלכים
the palace of Fontainebleau France

ארמון פונטנבלו במהלך המהפכה הצרפתית

המהפכה הצרפתית, שהותירה חותם של הרס על כלל סמלי המלוכנות הצרפתיים, לא פסחה גם על ארמון פונטנבלו, וכלל אוצרותיו הוחרמו יחד עם אוצרותיהם של ארמונות וטירות אחרים. בהמשך דרכו, הוסב הארמון למעוז צבאי ולאחר מכן אף שימש כבית כלא. עם עלייתו לשלטון של נפוליאון בונפרטה, שחיפש תחליף הולם לארמונות ורסאי שהיו מזוהים יתר על המידה עם השושלת הבורבונית, הפך בשנת 1804 ארמון פונטנבלו למעונו הפרטי. 

הודעת ההתפטרות של בונפרטה טרם יציאתו לגלות נמסרה מארמון פונטנבלו ב 4 לאפריל 1814, מאוחר יותר גרו בו לואי ה 18 (הנחשק) ושארל החמישי. וגם אחיינו של נפוליאון וממשיך דרכו, נפוליאון השלישי, בחר להתגורר בו.

פונטנבלו, ארמון פונטנבלו צרפת-מקום משכנם של מלכים
Interior in the castle Fontainebleau

ארמון פונטנבלו כיום – חובת ביקור!

ארמון פונטנבלו שופץ בהרחבה בשנים 1964-8 לאחר שהוכרז מונומנט היסטורי ב 1913 וב 1927 הוסב למוזיאון לאומי. תוכלו לראות דירות ריבוניות שהיו מיועדות לבית המשפט של נפוליאון השלישי. את מיטת הזהב של מארי אנטואנט, כס המלכות של נפוליאון, גלריות עשירות, 3 קפלות וארבעה מוזיאונים. 130 דונם של יערות פארקים וגנים מרהיבים. 

נכון להיום, אחוזים נכבדים משטח הארמון משמשים כמוזיאון לאומי המאפשר הצצה אותנטית באופן יוצא דופן אל קורות ימיו לאורך השנים. האולמות המרכזיים בארמון וגניו הייחודיים פתוחים למבקרים ובמקום אף פעיל מוזיאון נפוליאון בונפרטה, המציג מגוון מוצגים מחייו של הקיסר.

פונטנבלו, ארמון פונטנבלו צרפת-מקום משכנם של מלכים
Interior in the castle Fontainebleau

מידע שימושי

כתובת: 77300 Fontainebleau, France

שעות פתיחה: ימי ראשון -שבת 9:30-17:00 יום שלישי סגור

הגעה לארמון: מתחנת רכבת גר דה ליון רכבת R לכיוון Montargis-Sens ולרדת בתחנה

 Fontainebleau-Avon 

מהתחנה קחו אוטובוס קו 1 כיוון Les Lilas ורדו בארמון

לקניית כרטיסים לארמון מחברת tickets 

זכרו להכניס קוד הנחה paris69  ברכישה

נהניתם מהכתבה? כנסו לסיור מרתק בטירת לה ויקומט

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=5941