טירת דה וו לה ויקומט -Château de Vaux le Vicomte

ארמונות בצרפת

טירת ויקומט-ביקור בצרפת הוא לא עוד טיול סטנדרטי, כי אם מסע סוחף ועתיר השראה המאגד נוסטלגיה, ארכיטקטורה, היסטוריה ואמנות לאגדה מושלמת אחת שרשמיה הקסומים ילוו אתכם הרבה לאחר שתחזרו הביתה.

אחד המרכיבים המרכזיים בתצרף הקסם הצרפתי הם הארמונות והטירות המפוארים ששרדו את תהפוכות ההיסטוריה ושרדו עד לימינו. כשהם מייצרים חוויה אותנטית וסוחפת שהופכת את העבר לכמעט מוחשי ומציעים מסע בלתי נשכח במנהרת הזמן מאות שנים לאחור. אל סגנון החיים הראוותני שאפיין את העומדים בראש סולם המעמדות הצרפתי.

בכתבה הבאה סקירה של טירה מהיפות בצרפת-טירת לה ויקומט. אם אתם מתכננים גיחה לצרפת אל תחמיצו ביקור בארמונות הפאר מרחק נסיעה קצר מפריז ..

טירת, טירת  דה וו לה ויקומט -Château de Vaux le Vicomte
טירת דה וו לה ויקומט -Château de Vaux le Vicomte

טירת לה ויקומט-Château de Vaux le Vicomte

סיפורו של טירת לה ויקומט הוא סיפורה של אמנות מעוררת קנאה שהיוותה את ערש הולדתם של גני ורסאי המפורסמים. הטירה והגן שלמרגלותיו נבנו עבור ניקולא פוקה, שר הכספים של לואי ה – 14, אשר הפקיד את המלאכה בידיהם האמונות של 'שלישית המופלאים" כך אני קורא להם-האדריכל הראשי לואי לה וואו Louis Le Vau הצייר והמעצב שארל לה ברון  Charles Le Brun ואדריכל הנוף והגנן המוכשר André Le Nôtre אנדרה-לה-נוטר. שיתוף פעולה שהוליד את "סגנון לואי ה 14".

הגן הצרפתי המרשים, המתהדר בקווים סימטריים מדויקים ובגיאומטריה מרהיבה, מעוטר מזרקות מופלאות ומשתרע למרגלות הטירה הממוקמת מעליו באופן המאפשר צפייה מושלמת מכל הכיוונים. סגנון הבנייה קלאסי משהו והתמונה כולה מעוררת קנאה מכל בחינה. לואי ה- 14, שהוזמן לבקר בארמון, התקנא ביצירת הפאר המושלמת ואסר את פוקה במטרה להקים את גני ארמונות ורסאי.

כיום, ניתן לבקר בארמון ולהתרשם מחדריו, שנשארו מרשימים ביותר, ומהגנים המרהיבים המציעים חוויה פסטורלית וקסומה שמשאירה הרחק מאחור את צרפת האורבנית – מודרנית.

טירת, טירת  דה וו לה ויקומט -Château de Vaux le Vicomte
Charles Le Brun- French painter
טירת, טירת  דה וו לה ויקומט -Château de Vaux le Vicomte
André-Le-Nôtre-French landscape architect
טירת, טירת  דה וו לה ויקומט -Château de Vaux le Vicomte
Louis Le Vau- French Baroque architect

ניקולא פוקה Nicolas Fouquet

ניקולא פוקה- אינטליגנט, חצוף ורודף שמלות ממשפחה עשירה שקנה לעצמו משרה חשובה כבר בגיל 20, רוכש את לה ויקומט בשנת 1641, אז אחוזה קטנה ולא כפי שאנו מכירים אותה היום. לא רע לבן 26 בלבד אלמן טרי שאיבד את אשתו העשירה לואיז. ניקולא נהג להלוות כספים בריבית נכבדת מה שאפשר לו לחיות את החיים הטובים-הימורים, מסיבות, נשים מגורי יוקרה ואומנות. 

בין האורחים שהיו מסתובבים באחוזתו היו מולייר, לה פונטיין ומאדם דה סבין. ניקולא מתחתן בשנית  ב1651עם מארי ומקבל נדוניה נכבדה של 160,000 ליבר(מטבע צרפתי של התקופה). ניקולא פוקה מתמנה לשר האוצר של לואי ה 14 בשנת 1653 מה שאפשר גם להגדיל את הקופה הפרטית בשקט..

כאשר פוקה מתחיל בבניית האחוזה בשנת 1656הוא הורס 3 כפרים מסביבה ואת תושביהם המנודים 18000 במספר מעסיק בעבודות ואחזקת טירת לה ויקומט.

בשנת 1661 העבודות לפני סיום וניקולא פוקה קיווה לרשת את מזרין Mazarin ראש הממשלה החזק של לואי ה-14  שנפטר לא מזמן. ניקולא היה חזק, עשיר כקורח ובעל קשרים במקומות הנכונים.

פוקה מאמץ לעצמו סמל אצולה תג הנשק-  coat of arms בדמות סנאי  Angers  ואת המוטו הלטיני     "לאלו גבהים לא אוכל לטפס".

"Quo non ascendet""

פוקה ידע שלואי ה 14 קיבל דיווחים ממי שעתיד לרשת אותו-קולבר Colber על "העברות כספיות שונות" אך כמו שקורא לרבים היהירות והזחיחות ש "לי לא יקרה כלום" (תקף גם היום..) לא מנעו מ פוקה להמשיך לשחק באש.

טירת, טירת  דה וו לה ויקומט -Château de Vaux le Vicomte
Nicolas Fouquet, marquis de Belle-Île
טירת, טירת  דה וו לה ויקומט -Château de Vaux le Vicomte
Fouquet family coat of arms

טירת לה ויקומט-המסיבה הגדולה

17 אוגוסט 1661 בניגוד לעצת חבריו, פוקה מזמין את המלך לואי 14 לפתיחה החגיגית-קונצרט בליווי זיקוקים, מזרקות מדורגות מרהיבות ומשחקי חברה. בפנים עיצוב מרהיב שכלל תקרות ופרסקות  שצוירו עי' לה ברון, שטיחי קיר מרהיבים מהאטליה שפוקה יסד שידוע יותר בשמו המאוחר יותר- Gobelins factory in Paris. אח"כ' פוקה לוקח את המלך לטרסה בליווי לה נוטר, המראה היה מרהיב-הסימטריה הקווים הנקיים והפסלים הפזורים בשטח שפוזר לריבועים צבעוניים, בריכות גדולות שהשמיים התכולים משתקפים בהם, מזרקות משפריצות מים.

 המלך היה המום וחזר למסיבה שלוותה כמובן בארוחת ערב חגיגית שהוכנה עי' פרנסואה וטל השף המפורסם בזמנו. 80 שולחנות מכוסים במיטב הבדים, 500 סטים של 12 כלי אוכל, כלים מזהב ועוז. בפארק מוצג מחזה מאת מולייר שהוזמן במיוחד עי' פוקה. מלך השמש לא ראה דבר כזה והחל מקנא. המלך לואי אפילו לא נשאר ללון במקום ועזב בזעם למשכנו-פונטנבלו Fontainebleau .

החגיגה נגמרה, לואי עושה לפוקה "כיפה אדומה" במקום החלומות על ראשות הממשלה צו מאסר שבוצע אישית שלושה שבועות מאוחר יותר עי' ד'ארטניין d’Artagnan מפקד המשמר-כן כן מה שאתם שומעים ד'ארטניין היה דמות אמתית לחלוטין שהופיעה בספרו של אלכסנדר דיומא "שלושת המוסקטרים". האשמה- מעילה בכספים 

 המשפט נערך 3 שנים ולמרות עבודת הגנה מעולה של צוות הסניגורים של פוקה, המלך לחץ בעידודו של קולבר להביא לאשמה. גזר הדין- גירוש. המלך לא אהב את הרעיון שאיש חזק ועשיר כ פוקה יסתובב במדינה שכנה והמיר את גזר הדין למאסר עולם. פוקה בילה את גזר דינו בכלא פינרול Pignerole עד מותו ב 1680 בגיל 65.

טירת לה ויקומט-אחרי ניקולא פוקה

תכולת הארמון נלקח עי לואי ה 14 לשימושו ואת שלישיית המופלאים לקח למשימה חדשה, בניית ארמון חדש מפואר ואדיר ממדים- ורסאי שמו.

הטירה עצמה הוזנחה וניצלה מהריסה בשנת 1875 כאשר נקנתה עי אלפרד סומייה  Alfred sommier תעשיין עשיר אשר הקדיש את חייו להחזיר לטירה את עברה המפואר. עד היום הטירה היא בבעלות פרטית ופתוחה לקהל הרחב מלבד הקומה השנייה אשר נשארת פרטית.

"ב 17 באוגוסט בשעה שש בערב פוקה היה מלך צרפת. בשעה 2 אחר חצות הוא כבר היה אף אחד.."

איך מגיעים

כתובת: 77950 Maincy, צרפת

ניתן להגיע באמצעות רכבת P היוצאת מתחנת המזרח גר דה לסט לתחנת Verneuil l’Etang ולהמשיך באמצעות שאטל לארמון, היוצא פעם בשעה.

שעות פעילות:

בין החודשים אפריל – אוקטובר: 18.00 – 10.00

בין החודשים מרץ – נובמבר: לקבוצות, בתיאום בלבד

המזרקות פעילות בחודשי הקיץ בכל שבת שנייה בחודש בין השעות 18.00 – 15.00

בין החודשים מאי – ספטמבר: במוצ"ש, בין השעה 20.00 ועד לחצות הלילה, החדרים המלכותיים מוארים באמצעות נרות היוצרים אווירה קסומה ומעוררת השראה.

להזמנת כרטיסים כולל מדריך קולי מחברת tiqets

להזמנת כרטיסים לארמון פונטנבלו+ לה ויקומט חברת tiqets

להזמנת כרטיס כניסה בלבד לטירת לה ויקומט

טירת, טירת  דה וו לה ויקומט -Château de Vaux le Vicomte
Vaux le Vicomte Castle interior view
טירת, טירת  דה וו לה ויקומט -Château de Vaux le Vicomte
interiors and details of Vaux le vicomte castle

 נהינתם מהכתבה? בואו לבקר בארמון פונטנבלו

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=5874