האינווליד פריז(Les invalids) – מבית חולים למוזיאון הצבא

היום נבקר באינווליד פריז Les invalids, מקום מנוחתו האחרון של נפוליאון בונפרטה. מבנה פריזאי גדול, מרשים ביותר וגם אחד הבודדים שלא איבד דבר מהקוהרנטיות והאחדות הססגונית. ארבעה מיליון מבקרים עוברים בשעריו כל שנה. בגלל הכיפה המוזהבת, בגלל מוזיאון הצבא, אך בעיקר בגלל קברו של נפוליאון. אז תכינו נעליים נוחות, אתם נכנסים איתי לסיור באחת האטרקציות שהם חובה לטעמי בפריז.

האינווליד פריז- היסטוריה קצרה

דמיינו לעצמכם את בית החייל שלנו רק בכמה וכמה דרגות מעל, זהו ארמון האינווליד פריז. מתחם ענק ורחב ידיים, מרהיב ביופיו שהוקם במאה ה- 17 עבור חיילי הצבא המלכותי של צרפת, ע"י המלך לואי ה- 14. לפני האינווליד חיילים פצועים, נכים או מבוגרים מדי פשוט נזרקו לרחוב. חלקם עברו לכנסיות תחת השגחת הכמרים, אך רובם לא החזיקו מעמד ונפלטו החוצה. לואי ה-14 ישנה כל זאת.

המלך, שהוקיר והעריך עד מאד את עוזם ואומץ ליבם של חייליו, החליט ב1670 להקים עבור החיילים הפצועים והנכים (מכאן שמו אגב, פירוש המילה  Invalides בצרפתית הוא "הפצועים" או "הנכים") שהשתתפו במלחמות צרפת, מקום בו יוכלו לקבל טיפול רפואי הולם עבור שירותם. כל הצרכים הנדרשים להם ימצאו במתחם, כולל בית חולים, מפעל ייצור וכנסייה ע"ש לואי הקדוש, בה נהגו החיילים להתפלל (ברבות הימים הפכה למשכנו של בישוף הצבא וקיבלה את שמה המוכר כיום – קתדרלת סאן לואי). בהיותו בתפוסה מלאה, התגוררו כאן כ– 5000 חיילים.

המיקום? מישור גרנל, שטח אדמה רחב ידיים ליד נהר הסיין ספוג במים אשר יובש בהכנות. מיקומו, צמוד לסיין הקל גם על העברת חומרי בנייה למקום על גבי דוברות וסירות. שר המלחמה המרקיז דה לובואה יהיה אחראי על הפרויקט והארכיטקט ליברל ברויון יקבל מינוי לתכנן את הפרויקט. באוקטובר 1674 כבר נכנס הדייר הראשון אך הכנסייה ובית החולים לא פעלו. ב1676 לובואה מחליף את ליברל בארכיטקט ז'ול מנסרט שמשלים עד סוף 1690 את הכנסייה.  

האינווליד פריז, האינווליד פריז(Les invalids) – מבית חולים למוזיאון הצבא
חזית האינווליד עם לואי ה-14 רוכב על סוסו צילום: ניר יבלונקה

Les Invalids כנסייה אחת או שתיים?

לואי ה- 14 היה ידוע בחיבתו לבניית ארמונות מפוארים במיוחד, וכך קרה גם עם המבנה הזה. המלך ביקש להוסיף כנסייה נפרדת בנוסף לכנסייה שכבר עמדה על תילה, אך כמובן הרבה יותר מפוארת ועשירה מ"אחותה הבכורה" ואמורה הייתה לשרת אותו ואת פמלייתו ומכובדים רמי מעלה אחרים, וכך קרה. עד היום, הכיפה הנישאת מעל הכנסייה הינה סמל לאומי בשמים הצרפתיים (הכיפה הייתה המבנה הגבוה ביותר בפריז עד לבנייתו של מגדל אייפל), אותה ניתן לראות למרחוק.  אנקדוטה קטנה: הזהבת הכיפה מבחוץ וכל העיטורים בפנים ייקחו עוד 16 שנים ארוכות..ב 28 לאוגוסט 1706 לואי ה-14 חונך את כיפת האינווליד.

אז מה תראו כאן?

אם נעמוד לרגע מחוץ למבנה המרשים, ניווכח עד כמה הוא גדול ואדיר ממדים, אורכה של החזית 196 מ' ומראה הכיפה הנישא במרכז פשוט מעורר השתאות. במתחם 17 חצרות כאשר החשובה מכולן היא חצר הכבוד המרכזית, בה מתקיימים טקסים עד היום. שוחות ארוכות מסביב מוגנות ע"י תותחים, גינות מטופחות נטועות בעצים אשר גזומים בקפידה.

רגע לפני שנכנס לחצר נרים את העיניים, נתבונן בקשת הגדולה מאת ויליאם קוסטו. עשרה גביעים (ביוון העתיקה או ברומא סמל לנשק ושלל אחר של צבא מובס שהוקם כזיכרון לניצחון), קרני שמש ובאמצע פנים אנושיות אשר מסמלות את מלך השמש. מתחת לקשת לואי ה-14 בבגדי קיסר רומאי רוכב על סוסו, משמאלו יושבת "תבונה" ומימינו "צדק". בתבליט כיתוב בלטינית- לואי הגדול, מספק את השפע המלכותי לחייליו הוקם 1675.

בדלת העץ נראה את סמל צרפת פלור דה ליל ומעל את ראשו של הרקולס עטוף בראשו ועורו של אריה. מתנוססים בעוצמתם בצד הפסלים של האלה אתנה מימין ומארס אל המלחמה משמאל. חלונות הגג מעוטרים בשריון.

האינווליד פריז, האינווליד פריז(Les invalids) – מבית חולים למוזיאון הצבא
פסלו של נפוליאון באינווליד שבעבר היה מוצב בראש עמוד ונדום צילום: ניר יבלונקה

האינווליד פריז- החצר הגדולה

מהרגע בו נכנסים פנימה אל החצר הראשית של האינווליד, ניתן להתרשם מהעוצמה ולדמיין בהחלט את מה שהתרחש כאן בזמנו. החצר ענקית ומרשימה במיוחד, בה מוצגים לראווה 60 תותחים עשויים ברונזה, המספרים את סיפורי הארטילריה של צרפת. כאן תוכלו להכיר את אופן ייצור התותחים ומה היה תפקידם של התותחנים אשר היו אמונים על הירי. במרכז הגלריה השנייה, מעל כולם, ניצב לו בגאווה פסלו של נפוליאון בונפרטה המשקיף אל החצר (כאן הוא נראה יותר גבוה משהיה במציאות).

גובה הפסל מברונזה 4 מטרים ומשקלו 4.5 טון במדי צבא עם המעיל והכובע המפורסם ידו תחובה בחולצה. פסל זה מאת שארל סור התנוסס בעבר על עמוד ונדום. 60 חלונות גג בעיטורים שונים מעטרים את הקומה העליונה. נראה שריונים, כלי לחימה, כלי נגינה ודגלים, בפינות פסלי סוסים.

אחד מחלונות הגג המיוחדים ביותר מכונה הזאב. נראה בתחתית רגלי חיה כאשר ראש זאב מבצבץ למעלה מתוך עשב. שנים נאמר שזהו רמז דיסקרטי לתפקידו של לובואה בבניית האינוליד, למה? כי loup בצרפתית זה זאב שמתנגן עם שמו של LOUVOIS. עוד נראה בצדדים שעוני שמש גדולים ומתפקדים עד היום.

מוזיאון הצבא

באופן טבעי, כדאי לגשת מכאן אל מוזיאון הצבא, שנחשב לאחד מהגדולים בעולם מסוגו, ובו בין היתר מודלים של מבצרים צבאיים שהגיעו לכאן עוד בשנת 1777. המוזיאון מתאר את התפתחות כלי הנשק והלחימה מאז העת הקדומה (חניתות, חרבות, שריונות אבירים, שריונות סוסים וכדומה) ועד ימינו כיום, כולל אגף חדש שנפתח ב- 2008 המוקדש כולו לגנרל שארל דה גול ולקריירה הצבאית המפוארת שלו. בנוסף תוכלו לצפות במוזיאון בסרטונים משוחזרים של קרבות היסטוריים. למרות שמדובר בכלי נשק וכלי הרג עם עבר עקוב דם, מדובר בתערוכה יפיפייה ומרתקת.

עוד פנינה היסטורית מיוחדת ממתינה לכם כאן, מדובר באוסף ייחודי ומרשים ביותר של דגמים המתארים היסטוריה צבאית הפרוסה על פני 200 שנה לערך. בין המיצגים ישנם: מפת תבליט מהמאה ה- 17 של העיר דנקרק שהזמין שר המלחמה של לואי ה- 14, מפות תבליט של כפרים ועיירות מבוצרות משנת 1668 ועד 1875 אשר שימשו לתכנון אסטרטגי צבאי. ועוד פריטים היסטוריים נוספים.

הקתדרלה

הקתדרלה מפוארת מאד ופעילה עד היום, מעבר ליופי והפאר יש כאן עוגב מקורי משנת 1837 עליו מנגנים גם היום (אולי יתמזל מזלכם ותשמעו אותו בעת הביקור שלכם). המקום מתוכנן באופן אקוסטי מושלם, ולכן מתקיימים כאן כל שנה קונצרטים שונים אליהם מגיעים המוני אנשים, תוכלו להתעדכן באתר האינווליד פריז בכל הקשור למועדים ומחירי כרטיסים לקונצרטים. 

האינווליד פריז, האינווליד פריז(Les invalids) – מבית חולים למוזיאון הצבא
קתדרלת סנט לואי באינווליד פריז צילום: ניר יבלונקה

כיפת האינווליד

110 מטרים שלא ניתן לפספס אותם כמעט מכל מקום בפריז. כאשר תכנסו מסביב לכיפה התרשמו מדלת הכניסה המוזהבת ועליה ראשי התיבות SL- סנט לואי ו LS של מלך השמש. משמאל לדלת תראו את פסלו של סנט לואי ומצד ימין את פסלו של המלך שארלמאן. בקומה השנייה פסלי ארבעה סגולות קרדינליות- חוזקה, צדק, מתינות וזהירות. ולמי ששואל אז כן זה זהב אמיתי, 550,000 חתיכות נייר זהב בעובי 0.2 מיקרון במשקל כולל של 12.6 ק"ג. בתוך הכיפה בפנים מסביב למעקה העגול, ארבעה קפלות שם מצויים קברים שעליהם נרחיב. מעטר את הכיפה ציור קיר של שארל דה לה פוס בו נראה את סנט לואי מגיש את חרבו לישו, הבתולה מרי ומלאכים לצידו.

האינווליד פריז, האינווליד פריז(Les invalids) – מבית חולים למוזיאון הצבא
כיפת הכנסייה מעל קבר נפוליאון בונפרטה צילום: ניר יבלונקה

פנתאון צבאי ומשפחתי..

דבר פחות ידוע הוא, שמתחת לכנסיית החיילים יש בית קברות. קבורים שם 93 אנשי צבא ביניהם גנרלים ומרשלים, אך אזור זה אינו פתוח למבקרים. מסביב לקברו של נפוליאון בונפרטה תמצאו מספר קברים מפוארים:

  • Foch מרשל פוש, מפקד בעלות הברית העליון במלחמת העולם הראשונה מאת הפסל לנדובסקי.
  •  Lyautey מרשל ליאוטי, שירת ונקבר תחילה במרוקו מה שמסביר את הכיתוב בערבית, מאת אלברט לפרדה.
  • La Tour d'Auvergne. ליבו של אנרי דה לה טור ד'אוברן נמצא בכד גדול. כונה ע"י נפוליאון "חייל העלית הראשון של הרפובליקה".
  • Jérôme bonaparte ג'רום בונפרטה, אחיו הצעיר של נפוליאון מלך וסטפליה.
  • Joseph Bonaparte ג'וזף בונפרטה, אחיו הבכור של נפוליאון.
  • Catherine of Württemberg. שימו לב בצד לארון המרשים שנמצא בנישה מוגבהת. בפנים נמצא ליבה של קתרין פרידריקה מוירטמברג מלכת וסטפליה אשתו של ג'רום בונפרטה.  

בצידי הכניסה לקריפטה נמצא עוד קברים

  • Geraud duroc הגנרל ג'ראו דורוק חברו הטוב של נפוליאון שנלחם רבות לצידו. מונה גם לראש משק הבית הצבאי של הקיסר. נהרג בקרב במרקרסדורף גרמניה כאשר נפוליאון מבכה את מותו מעל אלונקתו ב 1813. הועבר לאינווליד ב 1847.
  • Turenne טורן. מרשל גנרל של צרפת, נחשב לאחד ממפקדי הצבא הגדולים ביותר בהיסטוריה המודרנית. קברו הועבר בשנת 1800מבזיליקת סן דני שם היה קבור לצד מלכי צרפת.
  • Vauban וואבן. מונומנט לזכרו של המרקיז מוואבן "בונה המבצרים", מהנדס צבאי תחת לואי ה-14 . הביצורים של גדול המהנדסים מוגדרים ע"י אונסקו כאתרי מורשת עולמיים. רק ליבו של וואבן נמצא במונומנט.
האינווליד פריז, האינווליד פריז(Les invalids) – מבית חולים למוזיאון הצבא
קברו של נפוליאון בונפרטה באינווליד פריז צילום: ניר יבלונקה

קברו של נפוליאון

גולת הכותרת של האינווליד ללא ספק, קברו של המצביא האייקוני של צרפת – נפוליאון בונפרטה. החלטה לקבור את נפוליאון באינווליד התקבלה ב1840 ע", המלך לואי פיליפ שרצה לחזק את שלטונו ולפייס בין הפלגים. תחילה הוצב קברו במתחם, אך קברו המפואר החל להיבנות רק בשנת 1842 ע"י לואי ויסקונטי הארכיטקט ממוצא איטלקי. נפוליאון זכה למנוחתו האחרונה רק בשנת 1861. אל הקבר יורדים במדרגות ונכנסים דרך שער מונומנטלי עצום עם שני פסלי ברונזה עצומים מאת ג'וזף דוראנט. מימין מונחת חרב וכדור, ומשמאל כתר ויד הצדק. מעל תמצאו כתובת שהיא חלק מצוואתו של נפוליאון:

"ברצוני להיקבר על גדת הסיין באמצע העם הצרפתי שאותו אהבתי כלכך"

נכנסנו פנימה, ויסקונטי יצר קריפטה פתוחה במרכזה עיגול בקוטר 6 מטר ובאמצעו הקבר. הגלוסקמה של נפוליאון נמצאת בתוך חמש ארונות עשויים משנהב, פח, עופרת והחיצוני עשוי מעץ מהגוני. מידות הקבר הם 5 מטר גובה 4 מטר אורך 2 מטר רוחב. מסביב לקבר על הרצפה חקוקים שמונה ניצחונות- ריבולי, פירמידס, מרנגו, אוסטרליץ, לנה, פרידלנד, ואגרם ומוסקבה, מסביבם זרי דפנה. ברוטנדה עומדים 12 פסלי ניצחון מאת ז'אק פארדיה בגובה ארבעה מטרים.

כאשר אנו סובבים את הקבר נראה עשרה תבליטים גדולים מסביב עשויים שיש לבן מאת שארל סימרט. תבליטים מרשימים אלו ברוחב 4.3 מטרים וגובה 2.6 מטרים בהם נראה את נפוליאון בלבוש קיסר רומאי בסצנות שונות.

בקפלה קטנה למטה באמצע העיגול עם הפסלים נמצא אפרו של בנו היחידי של נפוליאון. פרנסואה ג'וזף- נפוליאון השני שנפטר בגיל 21 משחפת, טמון מתחת לפסלו של אביו כמובן בבגדי הכתרה של קיסר רומי. ועכשיו, חזרה החוצה לסיום הסיור אני בטוח שהמקום הרשים אתכם מאוד 😊

מופע אור קולי

בילוי לילי באינווליד – מופע אור קולי מרהיב

למי שהיה במופע האורקולי המפורסם במצדה ומכיר את החוויה, במיוחד בשבילכם – אטרקציה די חדשה ומרעננת ביותר נפתחה כאן בחצר האינווליד בשנת 2021 "לילה באינווליד" זהו שמה. מופע אורקולי מושקע במיוחד המתאר את ההיסטוריה של המקום, כולל סיפורי המלחמות וכמובן הניצחונות של צרפת בשלל אפקטים ואמצעים טכנולוגים מתקדמים, אשר לוקחים את הצופים אל העבר הרחוק של המקום. את המופע ניתן לראות בחודשים יולי עד ספט', אם הגעתם לכאן בתקופה הזו של השנה, שווה להזמין כרטיסים מראש.

מידע שימושי

כתובת: 129 Rue de Grenelle  

ימים שעות פתיחה:

המוזיאון פתוח בכל ימות השבוע בין השעות 10:00-18:00

כרטיסים לאינווליד ומוזיאון הצבא לחצו כאן

לכרטיס משולב האינווליד ומוזיאון רודין לחצו כאן

לחצר האינווליד ולכנסיית החיילים הכניסה חינם.

האינווליד נגיש לבעלי מוגבלויות, כולל מעליות.

איך מגיעים:

מטרו קו 8 לתחנת Invalides. , או קו 13 לתחנת Varennes.

אוטובוס: קווים 28, 63, 69, 82, 83, 92, 93.

התרשמתם מהאינווליד? אתם חייבים עכשיו לבקר בפנתאון

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=11291