הקטקומבות של פריז- אם המתים יכלו לדבר

20 מטר מתחת לאדמה נמצא את אחד האתרים המיוחדים והמסקרנים של פריז, הקטקומבות של פריז. מכירים את המשפט אם המתים יכלו לדבר? אז היום אני אדבר במקומם ואביא את סיפורם של מיליוני צרפתים שהתגלגלו לקבר המוני עמוק מתחת לפני האדמה. Catacombs of Paris אנחנו באים.

הקטקומבות- איך "התגלגלו" לכאן המתים?

ההיסטוריה של הקטקומבות של פריז מתחילה בסוף המאה השמונה עשרה. בעיות בריאות הציבור הגדולות, הקשורות לבתי הקברות בעיר, הובילו להחלטה להעביר את תכולתן לאתר תת קרקעי. פריז צומחת כמרכז אירופאי, בתי הקברות עולים על גדותיהן ולפעמים המתים גם יצאו החוצה מרוב לחץ. מה עושים? לפריז יש מנהרות עוד מהמאה ה-12 שבהם כרו אבן גיר לבנות את העיר, אתם כבר מבינים את ההמשך. בואו נחזור תחילה לכמה נקודות מפתח.

המחצבות של פריז הן קבוצה של מחצבות תת-קרקעיות ישנות המחוברות זו לזו באמצעות חללים גדולים. יש שתי רשתות גדולות: האחת בדרום מתחת לרובע ה-5, 6, 14 ו-15. השנייה מתחת לרובע 13. ישנן רשתות קטנות אחרות, בעיקר תחת הרובע ה-16. אורכן הכללי מגיע לכמעט 300 ק"מ. חלק קטן בקירוב, 1.7 ק"מ מכילות את הקטקומבות של פריז שפתוחות לקהל הרחב.

במרץ 1633, מועצת המדינה הוציאה צו האוסר על מפעילי מחצבות תת-קרקעיות להתקרב בטווח של 15 אמות(בערך 27 מטר) מכבישים ראשיים המובילים למזרקות ועבודות ציבוריות אחרות. כדי לנהל את המצב הקים בזמנו לואי ה-16 את הפיקוח הכללי של מחצבות. החוק מגדיר רכוש כמשתרע מעל ומתחת לאדמה. הפיקוח אחראי על חיזוק המחצבות מתחת לכבישים ציבוריים, ואילו המחצבות מתחת לנכסים פרטיים באחריות הבעלים.

הקטקומבות, הקטקומבות של פריז- אם המתים יכלו לדבר
שרידים מבית הקברות סט לורן ותאריך העברתם לקטקומבות צילום: ניר יבלונקה

ניקוי אורוות

השטח שעליו נמצא היום קניון לה האל אכלס בעבר את בית הקברות "התמימים". השכנים התלוננו על ריח חריף של בשר נרקב, ובעלי חנויות טענו שזה מבריח את הקונים, אפילו מוכרי בשמים! לואי ה-16 החליט להוציא צו בשנת 1763 האוסר על קבורה בתוך העיר אך צו זה לא נאכף בגלל התנגדות הכנסייה. צו פינוי בספטמבר 1766גם לא מותיר רושם, רק בשנת 1780 יבוא המפנה.

יום גשום במיוחד גרם לחומה להתמוטטות ולגופות המצחינות להישפך החוצה, זהו האות למצוא מקום חלופי. הפרלמנט מוציא צו לסגירת בתי הקברות מכאן ואילך החל מאפריל 1786 שרידי הגופות יעברו לגלוסקמאות מתחת לאדמה. העצמות הועברו בפיקוחם של המפקח הכללי של המשטרה, לואי תירו דה קרון ושארל אקסל גיומו, המפקח הכללי של המחצבות. האומדן מדבר על קרוב ל 7 מיליון עצמות, אופן הפעולה: העצמות נזרקו מטה דרך שני פיר שירות של המחצבה, שם נערמו וסודרו ע"י עובדי משמרת לילה. בהדרגה כל בתי הקברות העתיקים כמו התמימים, סן אוסטש, סן ניקולס דה שאמפ, מדלן ואחרים יתרוקנו. צרפו לכך כ200 בתי קברות קטנים שהיו קיימים בחצרות כנסיות וקיבלתם ניקוי אורוות של פריז. בהמשך בתי קברות חדשים יפתחו מחוץ למרכז העיר בזמנו ויאכלסו את המתים.

הקטקומבות, הקטקומבות של פריז- אם המתים יכלו לדבר
הקטקובות של פריז- מעיין לתה צילום: ניר יבלונקה

הקטקומבות במאה ה-19

בתחילת המאה ה19 המקום נפתח לניסיון בהזמנת מקום מראש(מומלץ גם כיום). בסוף הביקור מולא שאלון התרשמות ע"י המבקרים והנה הפתעה! התלהבות רבה נרשמה בקרב הפריזאים ותיירים כאחד והמקום הפך פופולארי מאוד. לפני שנפתח לראשונה ב1809 הקטקומבות עברו סידור מחדש בפיקוחו של לואי-אטיין דה טורי מפקח המכרות. דה טורי מהנדס מכרות במקצועו מבין את הפוטנציאל שטמון במתים ומסדר אותם די ביעילות יש לומר לפי נושאים.

אורחים חשובים גם באו להתבונן באטרקציה החדשה, כמו למשל הרוזן מארטואה. את הרוזן שהגיע מלווה בנשות החצר כנראה תכירו יותר בתור שארל העשירי בעתיד מלך צרפת1787. בעקבות נפילות ונזקים נאסרו הביקורים לזמן מה, אך לאחר מכן התחדשו בזמנים לא קבועים. בין המבקרים המפורסמים ביותר היו הקיסר האוסטרי פרנסואה הראשון שביקר ב-1814, נפוליאון השלישי ב-1860 והצלם נאדר שערך שם דיווח "חי" באותה שנה.

הקטקומבות, הקטקומבות של פריז- אם המתים יכלו לדבר
קפלה קטנה עם הסבר שמר תירו דה קרון ושארל אקסל גיומו פיקחו על העבודות. צילום: ניר יבלונקה

הקטקומבות כיום: מה אנו רואים?

אנו מגיעים לכיכר דנפר רושראו ופסל האריה מבלפורט, שם הכניסה למוזיאון נמצאת באחד מביתני לדו. הביתן ששימש כנקודת מכס נמצא מול אחיו התאום שמכיל את מוזיאון השחרור עליו כתבתי לכם בעבר. אנו יורדים 20 מטר מתחת לאדמה להתחיל את סיורנו שאורך כשעה לאורך ק"מ וחצי שפתוחים לקהל. החלל הראשון משמש לתערוכות מתחלפות, כאשר ממשיכים אנו נכנסים מתחת לכתובת עצור! זו אימפריית המוות!.

"Arrête, c'est ici l’empire de la mort!"

אחרי הליכה לא קצרה במסדרון ארוך צר וטחב אנו מגיעים. בפנים לאורך הגלוסקמה אנו נראה ערימות של עצמות מסודרות לפי שייכות ככל הניתן. זוהי עבודתו של טורי וצוותו שסידרו את העצמות בהיגיון מסוים וכדי לגוון קצת הוסיפו צורות. שלטים שמפוזרים לאורך מסבירים מהיכן נלקחו הגופות או משפטים כמו:

"הם היו מה שאנחנו / אבק, כלי משחק של הרוח / שבירים כמו גברים / חלשים כמו כלום" – למרטין או שלט שמסביר שהעצמות הובאו מבית הקברות התמימים בשנת 1787, או מבית הקברות סן ז'אק שהיה צמוד לכנסייה בשנים 1850- 1859.

בקטע מסוים נראה מעיין מים שנקראת האישה השומרונית או "לתה" עם מילים חקוקות שמביאות את דבריו של ישו לאישה השומרונית כאשר הגיע לשתות בבאר יעקב. מכאן והלאה עצמות ועוד עצמות מסודרות באופן מרשים, מפורסמים לצד אלמונים. 1804 שלדים מבית-הקברות של סן ניקולס דה שאמפ יעברו ראשונים, אליהם יצטרפו גם השרידים של מהומות פלאס דה גראב(כיום אוטל דה ויל). אבל רגע, חייבים להיות פה גם מפורסמים לא? נכון, יש, אבל מלאכת הזיהוי בלתי אפשרית. רוצים בכל זאת כמה שמות: בבקשה.

Catacombs of Paris VIP

הנה כמה שמות מוכרים שמצאו עצמם בין מליוני אלמונים:

  • דנטון מאראט ורובספייר, מראשי המהפכה שהגיליוטינה לא חסה עליהם.
  • ניקולא פוקה, (המפקח על הכספים של לואי ה-14).
  • קולבר, שר המדינה של לואי ה-14.
  • פרנסואה רבלה,1494-1553סופר ומשורר.
  • ז'ול הארדואן-מנסארט, ארכיטקט(כיכר ונדום, כיפת האינוליד).
  • ז'אן בפטיסט לולי, מלחין, אשף מוזיקת הבארוק.
  • ז'אן ראסין, מגדולי המחזאים של צרפת.
  • בלייז פסקל. מתמטיקאי, פילוסוף וממציא.
  • אנטואן לבואזיה, כימאי וביולוג(מגלה יסודות המימן וחמצן).
הקטקומבות, הקטקומבות של פריז- אם המתים יכלו לדבר
עצמות מסודרות למשעי בחלל הקטקומבות צילום: ניר יבלונקה

סיכום ומידע שימושי

כאן מגיע הסיור הבלתי שגרתי לסיומו, לא לפני שנעלה במדרגות אל האוויר הצח. ישנם גם סיורים לא רשמיים ע"י יודעי דבר. הם יודעים איז מכסה ביוב להרים על מנת להכנס לקטקומבות שסגורות בפני הקהל הרחב. שם אפשר למצוא גרפיטי, בית קולנוע, מסעדה, בר ומעיינות שניתן לרחוץ בהם. שימוש מעניין אחר נעשה באוגוסט 2017 כאשר מהקטקומבות פרצו למרתף יינות ויצאו עם שלל בשווי 250,000 אירו. אנחנו נסתפק במסלול הרגיל..

הקטקומבות של פריז

כתובת: 1 av. du Colonel Henri Rol-Tanguy

שעות פתיחה: שלישי-ראשון 10:00-20:30

להזמנת כרטיסים מראש(מומלץ ביותר) מאתר Tiqets

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=12227