מוזיאון שחרור פריז- חוויה מיוחדת במינה

על מוזיאון שחרור פריז שמעתם? לא בטוח. ברובע 14, כיכר דנפר רושרו ליד הקטקומבות נמצא מקום מיוחד מאוד שאני ממליץ לבקר בו. כאן יקחו אתכם לפריז בזמן הכיבוש וימחישו לכם באמצעים ויזואליים את פועלה של המחתרת הצרפתית. מוכנים לחוויה מיוחדת? בואו נתחיל

מוזיאון שחרור פריז - ביתני לדו

מוזיאון שחרור פריז הוא למעשה 3 באחד. שמותיו הנוספים הם מוזיאון גנרל לקלרק ומוזיאון ז'אן מולן, אנחנו נקצר ונקרא לו מוזיאון השחרור. מיקומו לא נבחר סתם וגם למבנה ההיסטורי שבו הוא שוכן יש משמעות. המוזיאון שעוצב מחדש ממקום בביתן לדו, אתר מורשת לאומי מהמאה ה-18 וכאן ילדים כגדולים לומדים שיעור חשוב בהיסטוריה של פריז וצרפת.

בואו נעמוד רגע באמצע מעבר החציה ברחוב קולונל רול. מימין ומשמאל שני מבנים זהים האחד מכיל את מוזיאון השחרור השני מהווה כניסה לקטקומבות של פריז. בזמן המלך לואי ה-16 המפקח הכללי על גביית מיסים ממליץ על בניית חומה באורך 24 ק"מ ובה 55 שערים שם ישבו גובי המיסים. האדריכל ניקולא לדו אמון על התכנית שבה הוא גם מקים ב1785 שני ביתנים מלבניים זהים זה מול זה על הדרך לאורלאן. עברת? שילמת אגרה, מה חשבתם שזה המצאה של ימינו? כך נולד לו "המחסום מהגיהינום" (Barrière d'Enfer), עד שהגיעה המהפכה הצרפתית ושמה אותו על הכוונת. המחסום מהגיהינום נבזז ונשרף ב 13 ליולי 1789 וקיבל שם חדש- מחסום השוויון.

מיסי הכניסה לעיר בוטלו במאי 1791 והוחזרו שניתבאוקטובר 1798. בשנות ה-20 של המאה ה-19 הוסב הבניין המזרחי לצריפים כדי לאכלס גזרות של המשמר העירוני והז'נדרמריה המחלקתית. עובדי המיסים תופסים רק את הביתן המערבי. בינתיים פריז מתרחבת, החומה נהרסת ונוצרת שדירה עגולה מסביב.1907 הביתנים מוכרזים מונומנט היסטורי.

מוזיאון שחרור, מוזיאון שחרור פריז- חוויה מיוחדת במינה
מבט מבחוץ על ביתן לדו רובע 14 פריז

Musée de la Libération de Paris -גנרל לקלרק וז'אן מולן

שני דמויות מרכזיות במוזיאון הם של גנרל לקלרק וז'אן מולן, אליהם יצטרף גם קולונל רול- טנגוי.                  גנרל פיליפ לקלרק שימש כמפקד הדיוויזיה ה-2 שנחתה בנורמנדי ובהמשך שיחררו את פריז. לקלרק נהרג בתאונת מטוס באלג'יריה בשנת 1947.

ז'אן מולן היה לוחם הרזיסטאנס ואחד מסמליה הגדולים. נעצר בשנת 1943 במפגש המחתרת עם עוד מנהיגים עונה ונחקר ע"י הקצב מליון קלאוס ברבי אך לא גילה סודות.

כאן בין ה-20 ל-28 באוגוסט 1944 התמקמו במהלך שחרור פריז מפקדת כוחות הפנים של פריז בפיקודו של קולונל רול. הבחירה בביתן המערבי היתה בגלל שבשני הביתנים הוקמו במרתפים מקלטים ממוגנים בשנים 1938-9 בזמן מלחמת העולם השנייה ומיקומו. ב2015 החליטה ראשת העיר אן הידלגו על פתיחת מוזיאון חדש במיקומו הנוכחי והעבודות שהחלו ב2017 הסתיימו בדיוק בזמן.

מוזיאון השחרור המחודש נפתח בתאריך 25 באוגוסט 2019, יום השנה ה-75 לשחרור פריז. המוזיאון נבנה גם בזכות תרומות של קרן לקלרק ומעזבונה של אנטואנט סאס, ציירת צרפתייה ממשפחה יהודית אמידה ולוחמת במחתרת הצרפתית. אוסף אחד במוזיאון מורכב בעיקר מחפצים אישיים ומחיי יומיום השייכים לגנרל ולחייליו, המכסים את תקופות מלחמת העולם השנייה, הודו-סין וצפון אפריקה, עד למותו בשוגג של לקלרק ב-1947.

אוסף שני הוא של ז'אן מולן. כאן נמצא ארכיונים שנשמרו ע"י אנטואנט סאס ידידתו הטובה של ז'אן מולן עם תצלומים, מכתבים וציורים כמו גם התכתבויות אישיות של סאס. עוד אוסף הוא ארכיונים משפחתיים, מכתבים אישיים, חיבורים ודוחות ביה"ס שנתרמו ע"י לור מולן אחותו של ז'אן. גם רהיטים וחפצים שונים שהיו שייכים לז'אן מולן הובאו למוזיאון. עוד נראה שמלה מיוחדת שנתפרה במיוחד לרגל שחרור פריז. מכתבים מקוריים של לוחמת המחתרת שרלוט ג'קסון, כלי נשק של חיילי דיווזית השריון השנייה ועוד.

מוזיאון שחרור, מוזיאון שחרור פריז- חוויה מיוחדת במינה
מוזיאון שחרור פריז-אולם תצוגה של פריטי מלחמה צילום: ניר יבלונקה

מצטרפים להגן על פריז

שיא הביקור הוא כמובן הביקור בבונקר שנמצא עמוק מתחת לאדמה. חוויה דיגיטלית יוצאת דופן שמציעה חוויה על חושית שתקח אתכם להשתתפות בשחרור פריז תחת פיקודו של קולונל רול-טנגי. התרגשות אחזה בי כאשר ירדתי במדרגות וחיכיתי ליד דלת הבונקר הגדולה לא יודע למה לצפות. עובדת המוזיאון נעימה וחייכנית הסבירה לי באנגלית שוטפת את התהליך ועל ראשי שמתי כיסוי חד פעמי. הדלת נפתחת ומדרגות רבות 100 במספר ממתינות לכם בדרכם לעמדת הפיקוד. למטה יכינו לכם קסדת מציאות מדומה בצרפתית או אנגלית יתאימו אותה לראשכם ואחרי הסבר קצר אנו מוכנים לצאת לדרך. חייל וירטואלי חמוד ימתין לכם וילווה אתכם בין החדרים השונים ויסביר לכם על יעודם. אבל לא רק זה אתם תשתתפו בפעילויות שונות כמו העברת ידיעות, עזרה בבניית מחסום ועוד. אתם חופשיים לנוע וממש תרגישו השתתפות פעילה עם חבריכם למחתרת, בסיום כל מטלה תתבקשו לסמן הושלם בפנקס המטלות שלכם.

החוויה מבוססת על בסיס מדעי מוצק, עם קטעי ארכיון, ומציעה עלילה איכותית בזכות קריינות נוכחת, בנויה וקצבית מאוד. אינטראקטיביות עם המבקר האיכות הטכנולוגית של מציאות מעורבת מאפשרת להפעיל אינטראקציות עם דמויות וירטואליות בהתאם לתנועת הרשתית של המבקר. המיקומים אמיתיים לשנת 1944 ומבוססים על צילומים של קולונל רול למחרת שחרור פריז ב1944.

בסיומה של החוויה הדיגיטלית עובדת המקום תיקח את הקסדה חזרה ותינתן לכם אפשרות להסתובב שוב, לצלם את המקום למיצוי מקסימלי של הביקור. לבסוף מה שירדנו צריך גם לעלות אך סמכו עליי זה היה שווה את זה!

מוזיאון שחרור, מוזיאון שחרור פריז- חוויה מיוחדת במינה
מתחת לאדמה בבונקר של מוזיאון שחרור פריז צילום: ניר יבלונקה

מידע שימושי

The Liberation of Paris Museum – General Leclerc Museum – Jean Moulin Museum

כתובת: 4 Av. du Colonel Henri Rol-Tanguy

מטרו: קווים 4 ו 6 תחנה Denfert-Rochereau

שעות פעילות: שלישי-ראשון בשעות 10:00-18:00

הכניסה חינם

הערה– יש להירשם לסיור מראש בקופה. כאמור המקלט נמצא 20 מטר מתחת לאדמה דרך 100 מדרגות. אורך הסיור 30 דקות. לא מתאים לבעלי מוגבלות כמו קלסטרופוביה, כשל נשימתי או לב. הסיור מתאים לבני 14 ומעלה אין משקפיים מותאמות לילדים קטנים.

נהניתם מהכתבה? בואו להכיר את מוזיאון המטבעה של פריז.

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. משה

    תודה על פוסט מחדש. אתר מעניין לחובבי היסטוריה…אשתדל לבקרו בשבוע הבא.

    1. ניר יבלונקה

      תודה לך

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. משה

    תודה על פוסט מחדש. אתר מעניין לחובבי היסטוריה…אשתדל לבקרו בשבוע הבא.

    1. ניר יבלונקה

      תודה לך

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=11709