ז'ול דומונט ד'אורוויל: סיפורו של מגלה הארצות הצרפתי

ז'ול דומונט ד'אורוויל היה קצין צי, חוקר, ומגלה ארצות. היום אנו נכנסים לבית הקברות מונפארנס לגלות את קברו המרשים ולספר את סיפורו. על הדרך נכיר פינגווין חמוד ונלמד איך הגיע אחד הפסלים המפורסמים בעולם למוזיאון הלובר. מוכנים? בואו נתחיל

ז'ול דומונט ד'אורוויל

ז'ול סבסטיאן סזאר דומונט ד'אורוויל Jules Sébastien César Dumont d’Urville נולד ב23 במאי 1790 בקונדה-סור-נוארו Condé-sur-Noireau צרפת. הוריו היו ממשפחות אצולה מכובדות. אביו שנפטר כשז'ול היה בגיל 6, היה אחראי על חצר האציל בעל האדמות. ראש המנזר בעיר מגוריו, אחיה של אמו לקח על עצמו את חינוך הילד ולימד אותו לטינית, יוונית, פילוסופיה ורטוריקה. ז'ול דומונט החל ללמוד בביה"ס בקאן צפון צרפת ושם בספרייה החל לקרוא את יומני המסע של אדמירל אנסון הבריטי, החוקר והאדמירל הצרפתי בוגוויל וכמובן את יומני המסע של קפטן ג'יימס קוק. כאן הוא נדבק בחיידק המסעות.

בגיל 17 לאחר שנכשל במבחני הכניסה לאקול פוליטכניק, אחד מבתיה"ס היוקרתיים ביותר בצרפת אשר נמצא בפריז, התגייס לחיל הים. (רק נזכיר 1807 נפוליאון עדיין בשלטון) הצי הבריטי שלט בים, והצי הצרפתי היה עלוב ורוב ספינותיו לא עזבו את הנמלים. ד'אורוויל היה איש משכיל שלמד בחריצות והיה צמא לידע. הוא דבר אנגלית, איטלקית, גרמנית, רוסית, סינית! ותתפלאו אבל גם עברית!! מלבד בוטניקה ושפות התעמק גם בלימודי אנטומולוגיה (חקר חרקים).

ב1814 ז'ול ד'אורוויל החל לצאת למסעות קצרים במזרח התיכון, אולי מכאן העברית? ושנה לאחר מכן נשא לאישה את אדל פפין אותה הכיר בחנות השעונים של אביה בטולון.

ז'ול דומונט ד'אורוויל, ז'ול דומונט ד'אורוויל: סיפורו של מגלה הארצות הצרפתי
ז'ול דומונט ד'אורוויל: סיפורו של מגלה הארצות הצרפתי

גורלו של ד'לאפרוז

בראשון לאוגוסט 1785 יוצאת משלחת מחקר בצו המלך לואי ה-16 לחקור את האוקיינוס השקט. בראש המשלחת Jean-François de Galaup, Comte de Lapérouse. ז'אן פרנסואה דה גלאופ, רוזן ד'לאפרוז. המשלחת כוללת שני ספינות, האחת שמה "מצפן" la Boussole, והשנייה שמה "אסטרולב" (מכשיר מדידה באסטרונומיה)  L'Astrolabe.

המסע היה אמור להמשך ארבע שנים אך הספינות מעולם לא חזרו לצרפת. ב-10 במרץ 1788 הספינות עזבו את נמל סידני ומעולם לא נראו שוב. הספינות נטרפו בשונית האלמוגים של האי וניקורו מקבוצת איי שלמה. משלחת נוספת בראשות אדמירל אנטואן ד'אנטרקאסטו Antoine d'Entrecasteaux  יצאה ב1791 לגלות מה עלה בגורלם אך הם חזרו ב 1794 בידיים ריקות. 

ונוס דה מילו

כאשר חקלאי יווני בשם יורגוס קנטרוטאס מצא כמה חתיכות שבורות של פסל קבור בחורבות העתיקות באי מילוס ב- 8 באפריל 1820 לא היה לו מושג מה הוא מצא. מאוחר יותר זיהו מומחים את הפסל כאלת היופי היוונית, אַפְרוֹדִיטָה . כיום אנו מכירים את הפסל טוב יותר בשם הרומי של האלה – וֵנוּס.  ונוס דה מילו.

ב 1819 ז'ול דומונט יוצא על סיפון Chevrette "חסילון" תחת אדמירל דופרק למסע מחקר בים האיגאי. כאשר עגנו ליד האי מילו סיפרו לו על הפסל. ד'אורוויל שזיהה מיד את הפוטנציאל של הפסל שיכנע את שגריר צרפת בקונסטנטינופול (איסטנבול) לרכוש עבור צרפת את הפסל. למורת רוחו של הקברניט מהמשקל העודף והשברירי הפסל נקנה בשנייה האחרונה. ז'ול דומונט חוזר עם אחד הפסלים היפים והחשובים בעולם למלך לואי ה-18 וזה בתורו מעניק אותו למוזיאון הלובר לשמחתנו. דומונט מקבל את עיטור אביר לגיון הכבוד והועלה בדרגה עבור הישגו. 

ז'ול דומונט ד'אורוויל יוצא לגלות עולמות

בתאריך 11 לאוגוסט 1822, יוצא ד'אורוויל על סיפול La Coquille (הקליפה) לאוקיינוס הפסיפי. המסע שארך שלוש שנים כלל את איי פוקלנד, צ'ילה, פרו, ניו גינאה, ניו זילנד ואוסטרליה. הספינה תחזור לצרפת כשעל סיפונה 3000 מיני צמחים ו1200 מיני חרקים, חלקם ישאו את שמו.

עוד לא התאושש ודומונט מתכנן כבר מסע חדש ושוב לכיוון דרום. הקליפה תעבור שיפוץ ותצא תחת שם חדש- אסטרולאב, על שם ספינתו של ד'לאפרוז. המסע שיצא באפריל 1826 עסק בעיקר בקרטוגרפיה, ממפה את ניו זילנד, פיג'י ניו קלדוניה, ניו גינאה וקבוצות איים באזור. בעקבות מסעו של דומונט הוסדרו והופרדו קבוצות שונות של איים ונקראו פולינזיה, מיקרונזיה ומלנזיה. אך למסע זה הייתה עוד מטרה, למצוא מה עלה בגורלו של ד'לפרוז ואנשיו. בפברואר 1828 ד'אורוויל מגיע לוניקורו ומצליח לאתר את שרידי אסטרולאב. טקס נערך בחוף בתוספת אנדרטה קטנה לזכר הנספים. 1829 עוד מסע מסתיים וד'אורוויל מעלה את מסעותיו על כתב וזוכה לדרגת קברניט על פועלו.

החיים ביבשה לא היו לרוחו, למרות בריאות לקויה הוא כבר מתכנן מסע שלישי לאותו אזור "להשלמות". המלך לואי-פיליפ מאשר מסע, אך משנה את הכיוון לקוטב הדרומי. המלך לא רוצה להשאר מאחורי משלחות בריטניה וארה"ב שיצאו לאזור.  

ז'ול דומונט ד'אורוויל, ז'ול דומונט ד'אורוויל: סיפורו של מגלה הארצות הצרפתי
יבשת אנטארקטיקה. בחלק התחתון צד ימין אדמת אדל וימת ד'אורוויל

אנטארקטיקה

המפרשים של אסטרולאב ואחותה זלה (Zéléeקנאי) נמתחו בנמל טולון בתאריך השביעי לספטמבר 1837. שארל ז'אקינו חברו ושותפו למסעות של ד'אורוויל יפקד על זלה כאשר אחיו הצעיר ישרת כמנתח בספינה. מסעות אלו אינם קלים, מחלות, אוכל מקולקל, הרעלות קיבה, צוות שיכור ותגרות הם עניין שכיח. בראשון לינואר 1838 קרח! אך זאת עדיין לא היבשת, אלא קרחונים סביב איי דרום אורקני שפולסו באיטיות עד הגעה לאיי שטלנד, מרחק נגיעה מיבשת אנטארקטיקה! אך התנאים בלתי נסבלים, הצפדינה חוגגת, האספקה נגמרת וד'אורוויל נכנע. הוא משנה כיוון וחוזר לצ'ילה שם הצוות ינוח יטופל רפואית והספינות יעברו חיטוי.

הספינות מפליגות לכיוון פולינזיה החמימה שם הצוות שמח על הכנסת האורחים המקומית, במיוחד מצד הנשים המקומיות. המסע ממשיך אך ללא אבידות, דיזנטריה וקדחת טרופית מפילות חללים וגם דומונט עצמו לא בקו הבריאות. תוסיפו לזה מכתב שקיבל בצ'ילה מאשתו, שם הודיעה לו על מות בנם מכולרה.

הספינות ממשיכות לטזמינה דרומית לאוסטרליה שם ינוחו, החולים יטופלו והמתים יקברו.

ז'ול דומונט ד'אורוויל, ז'ול דומונט ד'אורוויל: סיפורו של מגלה הארצות הצרפתי
הספינות אסטרולאב וזלה מגיעות לאנטארקטיקה מקור ויקפדיה דומיין חופשי

האדם הראשון לדרוך באנטארקטיקה

המסע התחדש שוב בראשון לינואר 1840 בכוחות מחודשים והספינות הפליגו דרומה. בתאריך 16 לינואר מדף הקרח נצפה מרחוק אך יעברו עוד ימים של פילוס קרח עד עגינה ב 22 לינואר באי קרח קטנטן מול היבשת. סירות הורדו, והצוות בראשותו של ד'אורוויל היה הראשון לדרוך על אדמת אנטארקטיקה. ד'אורוויל יערוך מחקרים שונים באזור ויקרא לשטח- "אדמת אדל" על שם אשתו. גם הפינגווינים החמודים שגילו שם יקראו על שם אשתו, אדל.

ב-6 בנובמבר 1840 לאחר חודשי מחקר נוספים שכללו מיפוי ומדידות מגנטיים הספינות עוגנות הנמל טולון. ז'ול דומונט מועלה לדרגת אדמירל שני כוכבים, ומקבל מדליית זהב מהאגודה הגאוגרפית של צרפת. את המסע המופלא יעלה בכמה כרכים בליווי מפות ותרשימים.

  • אדמת אדל היא שטח ריבוני של צרפת ועליה נמצאת תחנת המחקר ד'אורוויל.
  • האיים הקטנטנים ליד החוף יקראו איי דומולאן, על שמו של הידרוגרף המשלחת קלמנט דומולאן.
  • Côte de Clarie,חוף קלארי נקרא על שם אשתו של שארל ז'אקינו.
  • הר ז'אקינו על אדמת אדל נקרא על שם קברניט זלה שארל ז'קינו.
  • מדף הקרח הענק יקרא על שמה של הספינה אסטרולאב, כמו גם שוברת קרח שמביאה ציוד ואנשים לתחנת המחקר.
  • ברובע 16 בפריז תמצאו את רחוב ז'ול ד'אורוויל, בנוסף לעשרות מבני ציבור ורחובות ברחבי צרפת. הרשימה ארוכה אך אזכיר פה רק את אי ד'אורוויל בניו זילנד, הר ד'אורוויל באוקלנד ניו זילנד והרשימה נמשכת.
ז'ול דומונט ד'אורוויל, ז'ול דומונט ד'אורוויל: סיפורו של מגלה הארצות הצרפתי
קברו של ז'ול דומונט ד'אורוויל בית קברות מונפרנאס צילום: ניר יבלונקה

הסוף הטרגי

8 במאי 1842 ז'ול דומונט ד'אורוויל, אשתו אדל ובנו חוזרים ברכבת מורסאי שם השתתפו בארוע לכבוד המלך לואי פיליפ. ליד מאודון קטר הרכבת יורד מהפסים, הקרונות התהפכו וקרון הפחם עלה באש. האיש המשכיל, החוקר ששנים חצה ימים וגילה יבשות, הגיע עד סוף העולם ודרך על אדמת אנטארקטיקה, נאכל בלהבות עם משפחתו והוא בגיל 51 בלבד. דוקטור דומוטיה ששירת על סיפון האסטרולב זיהה את שרידי גופתו של ז'ול ד'אורוויל והמשפחה הובאה לקבורה בבית הקברות מונפרנאס.

את קברו המרשים של ז'ול ד'אורוויל מימנה האגודה הגאוגרפית. על קברו מצויינים שלושת המסעות שערך על האסטרולאב. בנוסף תראו את הכיתוב אדמת אדל, האי וניקרו, החזרת שרידי ד'לאפרוז, ספינת  La Coquille וגם את הבאת הפסל ונוס ממילו מהמסע בים האיגאי. מעל נראה את פסל הראש של דומונט ובקצה מה שנראה קרון רכבת שעולה בלהבות ודמות חובקת את משפחתה.

מקווה שנהניתם מסיפורו יוצא הדופן של ז'ול דומונט ד'אורוויל, אני בטוח נהניתי, תודה.

בואו להכיר את סיפורו של האביר דה לה בר.

האם אתם יודעים מה מסתתר בפסלו של גרנייה?

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=10973