כנסיית מדלן בפריז- סיפורו של מקדש יווני

היום נכיר את כנסיית מדלן בפריז L'église de la Madeleine . כנסייה יוצאת דופן בפריז שלרגע נדמה שאתה ביוון ולא בצרפת. בואו נכיר את סיפורה, למשל על שם מי היא נקראת. מה היה שם בעת העתיקה? מדוע לקח 85 שנים לבנות אותה? בואו נשוטט חזרה בזמן ונכיר את סיפורה.

כנסיית מדלן קצת היסטוריה תחילה

הסיפור שלנו מתחיל במאה ה12 המלך הוא פיליפ (אוגוסט) השני אשר היה הראשון שנקרא מלך צרפת במקום מלך הפרנקים. פיליפ היה מלך חזק ובעל השפעה שביצר את מעמד צרפת ועסק רבות בפיתוח פריז והקמת חומה סביבה שאת שרידיה תוכלו לראות גם היום. פיליפ שלנו לא אהב את כס האפיפיור ופחות מכך לא אהב את היהודים, כמה מפתיע. ב 1182 הוא מגרש את יהודי צרפת שמורשים לחזור רק בשנת 1198 תמורת כופר ומיסים נכבדים. איך זה קשור לכנסייה אתם שואלים? אז מסתבר שעל שטחה של כנסיית מדלן עמד בית כנסת קדום שכמו אחיו או נהרסו, או הפכו לכנסיות. בית הכנסת הופקע ובישוף פריז מוריס דה סולי(נוטרדאם) קידש אותה למריה מגדלנה, הידועה גם כמרים המגדלית, יהודייה אשר נולדה במגדלה לחופי הכנרת בגליל.

נתקדם קצת בזמן לשנת 1492 לא הרחק מכנסיית מדלן בשדרת 8 Bd Malesherbes פינת Rue Pasquier אז נבנתה כנסייה חדשה יותר שהחליפה את הישנה שלא עמדה בתלאות הזמן. שמו של האזור שהיה מחוץ לתחומי העיר בזמנו היה Ville-l'Évêque שפירושו עיר הבישוף.

בשנים 1639-1698 כנסייה חדשה וגדולה יותר נבנית לספק את צרכי הקהילה שגדלה עם הזמן. כנסייה זו תיזנח ולבסוף תיהרס בשנת 1801.

כנסיית מדלן, כנסיית מדלן בפריז- סיפורו של מקדש יווני
כנסיית מדלן פריז הרובע השמיני

פריז המאה ה-18

פריז משנה את פניה ותוכניות לכנסייה חדשה מועלות בשנת 1757 ע"י הארכיטקט פייר קונטנט ד'איברי     Pierre Contant d'Ivry (1698-1777). זכרו שבזמן הזה ז'אק גבריאל מתכנן את כיכר לואי ה-15(קונקורד) ושני חזיתות מפוארות כשבניהן רחוב רויאל. מהצד השני של הסיין עמד פאלה בורבון ומה נבנה בסוף רחוב רויאל שישלים את הנוף? ניחשתם נכון. ד'איברי הציע כנסייה בצורת צלב עם כיפה מעל, תכנית שאושרה לבסוף. כך ב3 לאוגוסט 1763 הונחה אבן פינה ע"י לואי ה-15 בכבודו ועצמו. יסודות נחפרו, אך העבודות נעצרו עם מותו של ד'איברי ב 1777.

ארכיטקט חדש נבחר ושמו אטיין-לואי בולהÉtienneLouis Boullée (1728 -1799) שהציג תכנית דומה על בסיס קודמו לתפקיד אך גם זה לא יצא אל הפועל. גיום מרטין קוטור(Guillaume-Martin Couture (1732-1799 תלמידו של ד'איברי יהרוס את מה שנבנה ויכין תכנית למבנה בדמות "הבית המרובע" בנים צרפת, מקדש רומאי עתיק משנת 2 לספירה שהשתמר נפלא מתקופת שלטון האימפריה הרומית בצרפת. אך קשיי מימון והמהפכה הצרפתית שהגיעה עצרו את העבודות. קוטור הלך לעולמו בשנת 1799, עוד ארכיטקט שלא זכה להגשים את עבודתו.

בזמן המהפכה להקים כנסייה לא היה רעיון טוב, אבל מה בכל זאת עושים עם מבנה לא גמור ועמודים מזדקרים? משכירים את המרתף לסוחרי יינות וחללים קטנים לבעלי מלאכה. בהמשך הוצע להעביר לשם את האספה הלאומית, לבנות ספרייה מלכותית, אופרה ואפילו תחנת רכבת!

כנסיית מדלן המאה ה-19

הימים ימי נפוליאון אשר בפברואר 1806 הוציא צו להעברת בנק צרפת והבורסה למסחר למבנה אולם גם זה בוטל עקב התנגדות אנשי המסחר והבנקאים למיקום "המרוחק". בדצמבר אותה שנה עולה שוב תכנית והפעם מקדש לתהילת צבא צרפת.

תחרות נערכה בהשתתפות 80 אומנים שונים. למרות התנגדות הוועדה הארכיטקט הנודע פייר אלכסנדר ויניון (Pierre-Alexandre Vignon(1763-1828 זוכה. נפוליאון עצמו אישר את התכנית הגרנדיוזית למקדש בסגנון יווני-רומי עתיק. לי יש הרגשה שגם לז'וזפין בונפרטה היה יד בעניין כי לא מזמן ויניון סיים לבנות עבורה חממה בטירת מלמזון שלה.. עבודות הריסה ובנייה מחדש החלו בשנת 1807, אך כמה מפתיע גם הם נעצרו מחוסר תקציב ב 1811.

המלוכה חוזרת לצרפת ולואי ה-18 יושב על כס המלכות ומחליט שהמבנה יהפוך לקפלת כפרה לזכר אחיו לואי ה-16, אחותו מאדאם אליזבת וגיסתו המלכה מארי אנטואנט. לבסוף הרעיון נזנח וקפלת הכפרה נבנתה לא הרחק משם על חלקת אדמה בבית הקברות מדלן הקדום, שבה לפי הטענה נמצאו שרידי בית המלוכה. העבודות שוב נעצרו וויניון הלך לעולמו בשנת 1828, מצטרף לרשימה הארוכה של ארכיטקטים שלא זכו לסיים את העבודה.

מפקח העבודה הארכיטקט ז'אן-ז'אק-מארי הייב (Jean-Jacques-Marie Huvé (1783-1852 יקבל את המושכות וימשיך בעבודות בעידודו של לואי פיליפ שישב על כס המלכות. כנסיית מדלן הושלמה בשעה טובה בשנת 1842.

בתאריך 9 לאוקטובר 1845 כנסיית מדלן נפתחה רשמית ע"י ארכיבישוף פריז.

כנסיית מדלן, כנסיית מדלן בפריז- סיפורו של מקדש יווני
המשקוף בחזית הכנסייה מרי מגדלן כורעת ליד ישו

כנסיית מדלן מה אנו רואים?

לפני שנתחיל בואו נזכור שהגימורים בכנסיית מדלן כמו דלת הברונזה או בפדימנט אותו משולש מפוסל בחזית המבנה נוצרו בתקופת לואי פיליפ שכונה "המלך האזרח" ורצונו היה לפייס בין המלוכה, הכנסייה והמהפכה דרך שלטון חוק. עכשיו בואו נתחיל בכמה עובדות כלליות:

בואו נתייחס למבנה הכנסייה. אנו רואים מקדש יווני לפי דגם קטן יותר שקיים בעיר Nîmes בצרפת.

  • אורך הכנסייה 108 מטר
  • רוחב הכנסייה 43 מטר.
  • המבנה מוקף ב52 עמודים קורינתיים, גובה העמודים 20 מטר.
  • בקירות החיצוניים פזורים גומחות ובהם 34 פסלים. 14 פסלים בכל צד ארבעה מאחור ושניים בחזית.
  • בחזית נמצאים המלך לואי התשיעי ופיליפ השני.
  • מאחור נמצאים ארבעת האוונגליסטים(מחברי ספרי הבשורה) מתי, מרקוס, יוחנן ולוקאס בלי ראשו שנפגע מפגז ב1918.

חלק מהפסלים של קדושים חלקם עם זיקה למלכות ש"הוקדשו". נמצא שם את אדלייד אחות המלך לואי פיליפ, פרדיננד בנו והלן נינתו דוכסית אורלאן. גם את סן דני, סן ברנרד, המלאך השומר ועוד.

משקלן של דלתות הברונזה 3.2 טון גובהן 10.5 מטר ורובם 4.5 מטר.

אנו מפרשים את מה שאנו רואים ממבטנו שלנו לחזית.

למעלה באדן הסלע יצירתו של הפסל אנרי למר "פסק הדין האחרון" משנת 1833. אלגוריה די מתוחכמת של צרפת חוזרת בתשובה. אנו רואים את ישו מוקף בשני מלאכים, צד ימין, סנט מייקל צד את הסוררים והחוטאים. משמאל מלאך הסגולות הטובות מובילה את הנבחרים. מרי מגדלן כורעת על ברכיה מפוסלת מדהים לגופה כותונת פשוטה, למען הנשמות הארורות. או שמה מתחננת למחילה על הוצאתו להורג של לואי ה-16?

 מה לא נמצא בו? מגדל פעמונים, רוזטות צבעוניות, או שלוש דלתות כניסה מעוגלות.

כנסיית מדלן, כנסיית מדלן בפריז- סיפורו של מקדש יווני
דלת הברוזה בכניסה לכנסיית מדלן פריז צילום: ניר יבלונקה

מה אנו רואים בתוך הכנסייה

כשנכנסים לכנסיית מדלן מרגישים שחשוך, חסרונם של חלונות ורוזטות. לאורך המעבר היחידי נמצא עמודים קורינתיים ומעל ראשינו 3 כיפות עגולות ועוד חצי בקצה עם חלון קטן בכל אחת. כמובן עוגב מרשים, פרסקות ופסלים, הרבה פסלים. טוב עכשיו צריך לפרש את כל היופי הזה לא? בבקשה:

  • האקסטזה של מרי מגדלן

דבר ראשון שתופס את העין הוא פסלו של שארל(קרלו) מרושטי יליד איטליה "האקסטזה של מרי מגדלן" משנת 1842. פסל השיש המדהים מראה את מרי מגדלן ברגע של אושר שמימי כאשר היא עולה לגן עדן. גופה מורם בתוך סל ע"י 3 מלאכיות בעלות כנפיים אדירות.

לאורך הכנסייה מפוזרות קפלות קטנות ובחזיתן פסלים כמו זה של ז'אן ד'ארק, אמילי הקדושה, קלוטיל הקדושה, אוגוסטין הקדוש, הבתולה והילד, ישו המושיע, סנט וינסנט דה פול, הטבלת ישו וריטה הקדושה.

  • חתונתה של מרי עם יוסף מאת פארדייה

פארדייה לא זכה בתחרות לפיסול הפדימנט בחזית הכנסייה וזהו "פרס ניחומים" כנראה. בפסל נראה את הכוהן הגדול מחתן את יוסף ומרים שכורעים על ברכיהם. שימו לב כיצד יוסף עלה בידו אוחז בעדינות בידה של מרים המבוישת ידה השמאלית אוחזת בצמתה.

  • טבילתו של ישו

בפסלו של פרנסואה רוד משנת 1834 נראה את ישו העירום, גלימה מכסה את חלציו ,מוטבל ע"י ג'ון ששופך על ראשו מים מכוס ולידו מלאך ידיו מוצלבות על החזה.

  • הבתולה והילד

פסלו של שארל סר מראה את מרי וישו הילד. מתחת לרגלה של הבתולה נמצא נחש שנרמס ע"י ההתעברות האלוהית. מצד שני ישו הילד עומד על חורבות מקדש יופיטר אלגוריה לסופה של עבודת אלילים.

כנסיית מדלן, כנסיית מדלן בפריז- סיפורו של מקדש יווני
מרי מגדלן נישאת לשמיים ע"י שלושה מלאכים צילום: ניר יבלונקה

הפרסקו של זיגלר1835-1837

פשוט לעמוד ולהתפעל! הפרסקו הצבעוני של הצייר ז'ול קלוד זיגלר "ההיסטוריה של הנצרות" הסתיימה ב1838. נראה במרכז את ישו מברך ומוחל למרי מגדלן( שוב האלגוריה לצרפת חוזרת בתשובה). הקדושים מסביב מתארים את הסיבה שרשומה בלטינית, יש בה הרבה אהבה. dilexit multum.

אך יש עוד אורחים במסיבה.. בתחתית בקו ישר מול ישו יושב נפוליאון בונפרטה בגלימת ההכתרה. הבישוף של גנואה מוסר לו את אמנת הקונרדט מ1802. מימינו האפיפיור פיוס השביעי. גם הקיסר קונסטנטין, קיסר רומא הראשון שהמיר את דתו לקתוליות שם. פרדריק קיסר רומא, קלוביס מלך הפרנקים הראשון, ריצ'רד לב הארי וחייליו. יושב מימין המלך שארלאמן כאשר מצד שמאל יושב המלך לואי התשיעי. גודפרוי דה בויון שהשתתף במסע הצלב הראשון, נהרג בירושלים ואף קבור בה. כמובן גם ז'אן ד'ארק נמצאת.

עוד תמצאו את הנרי הרביעי, אלכסנדר השלישי, לואי השביעי, לואי השמיני ורישליו. גם שני איטלקים נמצאים מייצגים את הרנסאנס – דנטה ורפאל. לעמוד ולהתפעל אמרתי כבר?

המוזאיקה של למייר

מתחת לפרסקו של זיגלר נראה רצועת מוזאיקה שנמתחת לאורך הכיפה. ישו באמצע, מסביבו תלמידיו בינות לעצי תמר מארץ ישראל ופרובאנס על רקע זהוב. מתחת כתובת לטינית יחי המשיח שאוהב את הפרנקים, 10 דמויות מכל צד.

מימינו בין השאר(שמאל שלנו) מרי מגדלן, מקסימין, סידואין, מרטיאל, ורוניק מחזיקה בד ועליו הפנים הקדושות.

משמאלו- מרתה אחותה של מרי מגדלן, לזר אחיהם שחזר לתחיה, מייסד הכנסייה במרסיי. מארי ג'ייקוב אימו של סן ז'אק שהתלוותה למרי מגדלן בגאל. מארי סלומה תלמידתו של ישו ומרסל עוזרת הבית של מרתה.

כנסיית מדלן, כנסיית מדלן בפריז- סיפורו של מקדש יווני
כנסיית מדלן פריז- הפרסקו של זיגלר צילום: ניר יבלונקה

העוגב בכנסיית מדלן

איך אפשר בלי עוגב טוב שיפזר את צליליו המיוחדים ברחבי הכנסייה? Aristide Cavaillé-Coll  היה גדול בוני האורגנים של צרפת במאה ה-19. את יצירת המופת שלו השלים בשנת 1846 והוא עדיין מכיל 95% מהצינורות המקוריים בנוסף לארבע מקלדות.

בין נגני העוגב המפורסמים נמצאים צ'רלס-אלכסנדר פסי, גבריאל פאורה וקמיל סן-סנס. הנוכחי פרנסואה-אנרי הובר זכה בפרס גראמי על אלבום מעבודותיה של נדיה בולאנז'ה ושהוקלט בכנסיית מדלן ב2018.

טכסי אשכבה בכנסיית מדלן

כמובן שכנסיית מדלן משמת לטקסי אשכבה למורסמים לאורך ההיסטוריה. הנה כמה מהם:

  • 30 אוקטובר 1849 נערך טקס למלחין פרדריק שופן המלחין לצלילי הרקוויאם של מוצרט וקהל של 3000 איש.
  • המלחין הנודע ז'אק אופנבאך Jacques Offenbach.

  • מארי דופלסי שאת סיפורה הבאתי לכם.
  • העוגביסט שניגן בכנסיית מדלן Camille Saint-Saëns זכה לטקס ב24 לדצמבר 1921.
  •  Gabriel Fauré תלמידו של קמיל וכמוהו נגן עוגב במדלן בשנת 1924.

  • ג'וזפין בייקר, קוקו שאנל, הנרי סלבדור, שארל טרנט.

  • טכס האשכבה המפורסם והגדול ביותר שנערך לאחרונה הוא של ג'וני האלידיי ב9 דצמבר 2017.

זהו חברים, מקווה שנהניתם מכתבה זו כמו שאני נהניתי ושתעזור לכם בביקורכם הבא בפריז. תודה

מעוניינים במסלול טיול מרתק ברובע 15+ 16 ?

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=10381