מוזיאון המינרלוגיה וביה"ס הלאומי למכרות בפריז

היום אנו נכיר מוזיאון קטן ומיוחד- מוזיאון המינרלוגיה בפריז של בית הספר למכרות. לא הרבה טורחים כמובן להכירו או שבכלל שמעו עליו, אבל אני היכן שיש אחוזת פאר היסטורית ולא משנה מה היא מכילה אני שם. אז היום נלמד איך לואי ה-16, מכרות, אבנים טובות והדוכסית מונדום מתחברים, בואו נתחיל.

מוזיאון המינרלוגיה בפריז- ביה"ס הלאומי למכרות

ב 19 למרץ 1783 המלך לואי ה- 16 מוציא צו להקמת בית הספר למכרות. המטרה הייתה להכשיר מנהלים למכרות הממלכה. עד אז לא הייתה רגולציה או התעניינות יתר במשאבי האדמה, ואם מדברים על אדמה גם היא ברוב המקרים לא הייתה שייכת לבעליה. הכתובת הראשונה הייתה באוטל מונייה על גדת קונטי ועליה סיפרתי לכם. לכתובת הנוכחית עבר ביה"ס לאחר המהפכה בשנת 1816 והוא צמוד לגני לוקסמבורג ונמצא באוטל ונדום. שם עד היום לומדים מהנדסים ועובדי מדינה במקצועות המינרלוגיה ותעשיית המכרות.

אוטל ונדום

במאה ה-17 מארי דה מדיצ'י מקימה את ארמון לוקסמבורג עם הגנים הנפלאים. בצד היה שטח אדמה לא גדול שניתן בשנת 1257 למנזר שרטרוז ע"י לואי ה-9. כמובן שהמלכה חשקה לספח אותו לגנים שלה אך נתקלה בהתנגדות רבה אז פינוי לא היה. דווקא בסוף המאה ה-17 המנזר פונה ונבנה שם בית אירוח עם חדרים רבים להשכרה בהזמנת כומר הקרתוזיים אנטואן דה לה פורט. האדריכל אלכסנדר לה בלונד (1679-1719)יהיה אחראי על הבניה, והאחוזה תקבל את שמה מהדיירת מארי אן, הדוכסית מונדום, אלמנתו של לואי ג'וזף דה בורבון דוכס ונדום. הדוכסית תתגורר שם משנת 1715 עד מותה ב1718 כאשר היא מרחיבה את הבית וחזית גן חדשה. דיירים חדשים התגוררו שם עד שהוחלט להעביר את ביה"ס למכרות לשם בשנת 1815, אך הבית עצמו כבר היה במצב רעוע ונזקק לשיפוצים.

בשנים 1840-1852 המלון מתרחב גם לצפון וגם לדרום. האדריכל פרנסואה-אלכסנדר דוקסנוי יוסיף ספרייה וגרם מדרגות מפואר יבנה. גרם המדרגות עם מעקה ברזל יצוק ולוחות שיש ירוק ואדום לצדו, מדמים דוגמאות של מינרלים שנמצאים כאן. ריצוף שיש שחור לבן בקומת הקרקע ועיטורי ציורים של קלוד הוגרד Claud Hugard נוספו ב-1855. הציורים מייצגים את "נוף הטבע". הוגרד, בעשרה חיבורים, מדגיש את הענווה שחייבים גיאולוגים לגלות כלפי הטבע. שימו לב לציור התקרה מאת אלכסנדר פוג'ול מ-1856כאשר אנו עולים במדרגות על מנת להיכנס למוזיאון. "האפותיאוזה (הַאֲלָהָה) של האנשים הגדולים המייחדים את עצמם בתחומי הגיאולוגיה והמינרלוגיה". בשנים 1861-1866, המבנה הוגדל שוב על ידי האדריכל ולז: ארבעה אגפים חדשים נבנו סביב חצר מרכזית מקורה.

מוזיאון המינרלוגיה, מוזיאון המינרלוגיה וביה"ס הלאומי למכרות בפריז
אולם תצוגה במוזיאון המינרלוגיה פריז צילום: ניר יבלונקה

מוזיאון המינרלוגיה- הציורים

ברשותכם אתעקב מעט על הציורים ובמיוחד על המרשים שבהם מאת פוג'ול Alexandre Pujol.

"האפותיאוזה(הַאֲלָהָה) של האנשים הגדולים המייחדים את עצמם בתחומי הגיאולוגיה והמינרלוגיה".       אלגוריית המדע, בדמות אישה צעירה בעלת כנף עטופה בסגנון עתיק, מעניקה זרי דפנה לקבוצת מדענים מפורסמים יושבים במעגל, על גבי עננים. בציור 17 דמויות שאסקור בקצרה בכיוון השעון מתחילים בשעה 6 מלמטה.

  • האוי Haüy- האוצר הראשון של המוזיאון מינרלוג, פיזיקאי.
  • קובייה Cuvier- זואולוג ונטורליסט בגלימה סגולה אוחז בלוח מאובנים.
  • קומטה בופון Buffon- מתמטיקאי, קוסמולוג, נטורליסט חרב למותניו ועט נוצה בידו.
  • ארמנד דופרנוי Dufrénoy- גאולוג ומינרלוג.
  • ווקלין Vauquelin- כימאי ורוקח מגלה הכרום ובריליום.
  • רומה דה ל'איל Romé de l'Isle- קריסטלוגרף ומינרלוג.
  • גוטארד Guettard- מינרלוג וגאולוג .
  • פליסי Palissy- קדר מפורסם אך גם בעל ידע בגאולוגיה, מאובנים והידרולוגיה אבל כל זה לא מנע ממנו להירקב במרתפי הבסטיליה עד מותו.
  • ראומור Réaumur- אֶנטוֹמוֹלוֹגִ(חקר חרקים) על שמו רחוב ראומר ותחנת מטרו Réaumur–Sébastopol.

בפינה הימנית העליונה מקובצים ארבעה מלומדים יוונים

  • אריסטו-פילוסוף יווני
  • סטרבו- גאולוג יווני63-23
  • ארטוסתנס מיוון- מתמטיקאי, גאוגרף, אסטרונום ומשורר.
  • תיאופרסטוס- פילוסוף ויורשו של אריסטו.

ממשיכים עם עוד קבוצה של ארבעה

  • ברוניארט Brongniart. כימאי, גאולוג, זואולוג, פלאונטולוג (חקר מאובנים) ומינרלוג.
  • סוסיר Saussure. גאולוג, מטאורולוג, פיזיקאי, חוקר אלפיני ומטפס הרים. רשימה מרשימה ביותר לא? כך גם הישגיו הרבים. 
  • דולומיאו Dolomieu. גאולוג שעל שמו נקרא הסלע והמינרל דולומיט. 
  • ברושנט Brochant. גאולוג ומינרלוג וגם התלמיד הראשון בביה"ס למכרות שאחרי 10 שנים כבר החל ללמד שם!
מוזיאון המינרלוגיה, מוזיאון המינרלוגיה וביה"ס הלאומי למכרות בפריז
מוזיאון מינרלוגיה ציור התקרה הַאֲלָהָה של האנשים הגדולים מאת פוג'ול צילום: ניר יבלונקה

עוד כמה ציורים..

La science éclairant et instruisant la jeunesseמדע מאיר עיניים ומדריך נוער.

מאת פוג'ול. קבוצת נערים מסביב למורה בידו לפיד שמאיר את החוכמה(כמו פסל החירות?) צד שמאל גלובוס.  לא סתם ארמון בורבון, כנסיית סן-סולפיס נהנו מיצירותיו.

צרפת מציגה את המינרלים שלה La France présentant ses minerais

הדמות בגלימת הבד מסמלת את המשימה של ביה"ס למכרות על אוסף המינרלים של כדור הארץ מהמאה ה-19 למען התעשייה שמיוצגת ע"י מנוע הקיטור מאחור. נמצא מעל הכניסה למוזיאון בקומה השנייה.

Chimie et minéralogieכימיה ומינרלוגיה

מעל גרם המדרגות הראשון נראה בציור שתי דמויות, צד שמאל מינרלים בידה מכוש ומצד ימין כימיה לצידה מבחנות מעבדה.

עוד נראה ציורים מאת הוגרד שנשלח במיוחד לאזור להכין סקיצות בנושא- הרי האלפים(מעל המדרגות הראשונות), הפירנאים(ציור הענק בקיר בצד המדרגות הראשונות), סיציליה עם הר הגעש אתנה.

סדרת נופים- 5 ציורים שמציגים את מערות אבירון(בתקרה לפני שעולים במדרגות), מפל ארפנז, מפל ברארד, ערוץ טמינה, גשר השטן דרך מלה.

איסלנד- כאן מיוצגים הגייזרים של איסלנד. סטרוקור הוא המפורסם בהם ומתפרץ כל 5-8 דקות לגובה 30 מ'. צד ימין של דלת הכניסה בקומה השנייה.

סקוטלנד- המערה של פינגל היוותה השראה גם עבור הקרן הירוקה של ז'ול ורן. הציור עצמו מאת טרנר. צד שמאל של דלת הכניסה בקומה השנייה.

מתחת לגרם המדרגות פסל ראש של איגנסי דומיקו, גאולוג פולני שלמד בביה"ס למכרות. לאחר סיום הלימודים שלח מאות דוגמאות במשך השנים לאוספי המוזיאון. הפסל נתרם ע"י פולין בשנת 2003

עוד פסל חזה הוא של דופרנוי תלמיד שהפך למורה. עם עמיתו אלי דה בומונט הוא חורש את צרפת אוסף דוגמאות ומעצב את המפה הגיאולוגית הראשונה של צרפת. ג'וזף לסקורן עשה את החזה הזה בשנת 1857 בתיאום עם מועצת המנהלים של ביה"ס

Trompe-l'oeil אשליה אופטית

גרם המדרגות כולו מעוטר בציורי קיר של אשליה אופטית המשחזרים אבנים דקורטיביות. אחד אינו דומה לשני וניתן לראות בהם צורות מצורות שונים של מינרלים.

מוזיאון המינרלוגיה, מוזיאון המינרלוגיה וביה"ס הלאומי למכרות בפריז
מטאוריט שנמצא בקניון השטן אריזונה ארה"ב 1891 במשקל 220 ק"ג במוזיאון המינרלוגיה צילום: ניר יבלונקה

מוזיאון המינרלוגיה- מה מצפה לנו?

רנה ג'וסט האוי, מינרלוג, פיזיקאי ונשיא האקדמיה למדעים לעתיד( שמו חקוק במגדל אייפל) יתמנה לאוצר הראשון של המוזיאון ביולי 1794. משימתו שהמקום יכיל את כל האוספים ברפובליקה ובעולם לפי מיקומים, לא דבר פשוט. לאורך השנים ירכשו אוספים פרטיים, יתרמו אוספים מגיאולוגים מפורסמים אך גם מחובבים וכמובן ממצאים ממסעות ברחבי תבל. כיום תמצאו כאן את אחד האוספים הגדולים והמושלמים בעולם של מיני מינרלים, כ 100,000 דגימות מתוכם כ4,000 מוצגים במוזיאון. באמצע המאה ה-19 האוספים יסודרו בתוך מגירות עץ אלון ובוויטרינות זכוכית כמו חיילים בסימטריה בין החדרים השונים.

כיום תמצאו בו דגימות ייחוס של מינרלים, סלעים, אבני חן, מינרליים מלאכותיים וגם דרישת שלום מהחלל בדמות אוספי מטאוריטים.

אחד מהאוספים המרשימים הוא אבנים מתכשיטי כתר צרפת שמוצגים בוויטרינה גדולה שמכילה לא מעט אבני חן. טופז ורוד, אמרלד ירוק מהכתר הקיסרי של נפוליאון השלישי ואמטיסט(אחלמה) בצבע סגול משגע מעיטורים של הקיסרית מארי לואיז.

המוזיאון משמש לא רק חלון ראווה ותצוגות אלא מקום מחקר, מחקרים רבים נעשים תוך כדי מינרלים שנמצאים כאן. טנטלום או גרמניום בייצור טלפונים ניידים, פאנלים פוטו-וולטאיים ופלדות לשימוש בחלל. בחללים השונים:

  • חדר הכניסה- מינרלים יוצאי דופן באיכותם, צורתן או גודלם
  • חדר הואי- בחדר החשוך .מעט נמצאים מינרלים מרשימים כמו יהלום בקימברליט שלו( סלע נדיר, בעל גוון כחול, עם גרגירים גסים ופולשני המכיל לפעמים יהלומים, שנמצא בדרום אפריקה ובסיביר).
  • בטרקלין הגדול נראה אבני ג'ייד ירוקות, קוורץ ענקיים ומינרלים מדהימים מברזיל.

בשאר החללים נראה יהלומים על סלע האם, זהב, פלואוריט בגוונים שונים, ספיר גולמי, ודולומיט. חדר אחד מוקדש לסולפטים אחר לפוספטים ועוד אחד יכיל סיליקטים. מי היה מאמין שנתעייף מלראות אבנים? מי שלמד גאולוגיה או מינרלוגיה יסתובב כאן כמו ילד בחנות ממתקים. אבל גם מי שלא ימצא כאן עניין ולמידה במוזיאון מיוחד וייחודי. תהנו

מוזיאון המינרלוגיה- מידע שימושי

Mineralogy Museum

כתובת: 60 boulevard Saint-Michel

RER B station Luxembourg

שעות פתיחה:

יום שלישי 10:00-12:00

יום רביעי 13:30-18:00

יום שבת: 10:00-12:30 14:00-17:00

בואו להכיר את פרנסואה הנביק וגם בניין מיוחד.

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=11875