מוזיאון המטבעה של פריז Monnaie de Paris

על גדת הסיין ליד מכון צרפת נמצא בניין מרשים שרבים פוסחים עליו. זהו מוזיאון המטבעה הלאומית של צרפת- Monnaie de Paris. כאן נוכל ללמוד על ייצור כסף בצרפת לאורך מאות שנים. זמן רב תיכננתי לבקר שם וביולי 2022 זה קרה, אז בואו איתי פנימה ונגלה מה מצפה לנו בפנים וכמובן שנלמד גם על ההיסטוריה של המבנה. לא סתם מבנה זה נבחר להכיל גם מסעדת מישלן מפוארת של גי סבוי עם שלושה כוכבי מישלן. 

המטבעה הלאומית- המפעל הוותיק ביותר בצרפת

השנה היא 864, שארל השני(הקירח) הוא מלך מערב צרפת. הוויקינגים לא פוסקים מלפשוט דרך הנהרות על ערי צרפת, והמלך מוציא את צו פיטרס. הצו אומר בין היתר שכל מי שיש לו סוס עליו להתגייס לצבא, ולענייננו הקמת מטבעה לאומית שתשלוט בזרימת הכספים, מניעת זיופים ותהיה בשליטת הכתר. מלבד המטבעה בפריז היו בזמנו עוד שמונה מטבעות ברחבי צרפת. המטבעה בפריז היא הוותיקה בעולם שפועלת ומייצרת עד היום ללא הפסקה.

עם הצו הזה שהוכרז בימי הביניים ייצור מטבעות היה נעשה ביד בעיקר בעזרת פטיש שהכה במתכות. כמובן שלא כל המטבעות יצאו אחידות, ייצור כסף גם נתן המון כוח למושלים והברונים של המחוזות השונים. המלך מתכוון לרכז בידיו את הכוח להטביע מטבעות, בדינמיקה של איחוד המדינה. שליטה בכסף וניהולו היו נדבך חשוב לכתר על מנת לנהל את המשק בצורה טובה. מספר הסדנאות משתנה לאורך מאות שנים, רק בתקופת שלטונו של לואי ה-14 ממש בסוף המאה ה-17, המטבעות שהוטבעו מקצה הממלכה לקצה השני היו זהים. המהפכה הטכנולוגית ושימוש של פגיעה במטוטלת בעיגולי המתכת אפשרה לייעל את הייצור הכספי. בשנת 1691, עשרים ושבע סדנאות לייצור מטבעות פזורות בצרפת. מספרם ירד בהדרגה ובשנת 1870 נותרו רק שלושה: בורדו, פריז ושטרסבורג. מאז 1878, רק המונה דה פריז נותרה פעילה. הסדנה היחידה בצרפת שייצרה ללא הפרעות מאז הקמתה.

המטבעה של פריז, מוזיאון המטבעה של פריז Monnaie de Paris
חצר הכבוד דמוית פרסה במטבעה של פריז צילום: ניר יבלונקה

Hôtel de la Monnaie

המטבעה הלאומית עברה כמה כתובות עד למיקומה הנוכחי. למשל הייתה מטבעה במארה אשר עברה ב1227 לרחוב המטבעות הישנים, רחוב שנבלע כאשר סללו את שדרת סבסטופול. בשנת 1387 המטבעה עברה לרחוב מונה היכן שקיום נמצא כלבו סמריטן עד 1776.

בשנת 1767 מתכנן הארכיטקט ז'אק-דני אנטואן (1733-1801 Jacques Denis Antoine) את אוטל דה לה מונה על גדת הסיין. המיקום הנבחר הוא שטח אדמה גדול מול ארמון הלובר. כאן שכן בעבר אוטל דה קונטי, אחוזת פאר שנקנתה ע"י ארמנד דה בורבון נסיך קונטי. לאחר שהאחוזה נזנחה שטח האדמה היה מיקום מעולה לתוכנית החדשה אבן פינה למטבעה החדשה הונחה באפריל 1771 והחזית שאורכה 113 מטרים הושלמה בשנת 1773 והבניין כולו ב 1775. הקומונה של פריז לא פסחה על הבניין המרשים והעלתה גם אותו באש במאי 1871, המבנה ישוחזר וישופץ במדויק לפי התוכנית המקורית.

אנטואן יבחר לבנות חזית ארוכה שתכיל אזורי מגורים מפוארים, בפנים חצר פנימית גדולה ומסביבה בתי מלאכה שונים. מי שיכנס מבעד לדלת האדומה יחוש בפאר הרב שמקבל את פני האורחים גם של המוזיאון וגם של מסעדת המישלן. כיום גם גדת הסיין שעוברת ממול בין שני הגשרים נקרת קונטי. בפנים אכסדרה רחבה עמודים קורינתיים לאורכה ותקרה מעוטרת. משני הצדדים מדרגות מפוארות שמובילות לאזורי המגורים.

המטבעה של פריז, מוזיאון המטבעה של פריז Monnaie de Paris
המטבעה של פריז- המדרגות המלכותיות צילום: ניר יבלונקה

מוזיאון המטבעה של פריז- למה לצפות?

החל משנת 1973 ייצור המטבעות עבר למפעל מודרני גדול בעיירה פסאק ליד בורדו. למעלה ממיליארד מטבעות מייצר מפעל זה ובנוסף גם ייצור מטבעות זרים לכ 40 מדינות שונות. ב1988 הוחלט על פתיחת מוזיאון ומה שאנו רואים כיום הוא סיום של 7 שנות שיפוץ שהסתיימו ב 2017. אנו נכנסים פנימה דרך הדלת האדומה לחצר הכבוד בצורת פרסה ממול נראה חזית עם ארבעה עמודים וארבעה פסלי ראש. משני הצדדים יש מעבר לעוד חצרות יותר קטנות, צד שמאל בחצר מרידיאן נמצאות הקופות והכניסה למוזיאון נמצאת בהמשך בחצר היציקה.

כאשר ניכנס נראה בקומת הקרקע את בית היציקה העתיק שנמצא מאחורי הזכוכית כולל הסברים והמחשות על תהליך היציקה. עכשיו נעלה לקומה הראשונה ושם נעבור בין חללים שונים- חומרים ומעבדה שם יוצגו מטבעות ומתכות שונות בליווי הסברים. חלל שלישי מאחורי חלון גדול נוכל להתבונן בעבודת יוצקי המתכות. חלל של מכונות עתיקות ששימשו ליצירת המטבעות ואוסף גדול של מטבעות ומדליות לאורך השנים. ירידה במדרגות תוביל לאולם נוסף שם נראה דליים עצומים עם מתכות עגולות לפני הטבעה ובעלי מלאכה תוך כדי עבודתם. כאן מתרחשת גם קיום העבודה האמיתית, וכל זה מתבצע מול עיניה של אלת המזל בדמות פסל מרשים ביותר. נפלא!

נעלה חזרה  נראה ארכיונים וסיפורים מעברה של המטבעה ועוד כמה סיפורים מעניינים כמו מציאת האוצר האבוד ואת זה תגלו לבד לא הכל אספר.. חלל נוסף נראה ציור של ז'אן ורין (1607-1672 Jean Varin) מחזיק מטבע ומציג אותה לילד ששמו לואי ה-14. ורין היה פסל וחרט והחידושים ועבודתו המרשימה בייצור מטבעות הביאו למינויו למנהל המטבעה ע"י הקרדינל רישליו. עכשיו נכנס לכספת הפתוחה שם נגלה את סיפורו של האוצר האבוד, מורשת ואוספים שונים.

כאן מסתיים סיורנו במוזיאון, סיור די מיוחד ומרתק אבל זה לא נגמר. נרד למטה ונעלה במדרגות המלכותיות ונתרשם מהפאר של אחוזת העבר שקיום מתקיימות בה תערוכות מתחלפות. בצד הנגדי ממוקמת מסעדת פאר של שף גי סבוי בעלת שלושה כוכבי מישלן.

המטבעה של פריז, מוזיאון המטבעה של פריז Monnaie de Paris
פסל אלת המזל בוחנת את ייצור המטבעות בצד השני צילום: ניר יבלונקה

מידע שימושי

אתר המוזיאון: Monnaie de Paris

לרכישת כרטיסים לחצו כאן

כתובת:  11, Quai de Conti 

שעות פתיחה: 11:00-18:00 יום שני סגור.

מטרו: קו 7 תחנה pont neuf. קו 4 תחנה cite/ odeon. 

שימו לב: כל יום שישי בשעה 11:15 מתבצעת יציקת מתכות לעיניי המבקרים!

בחנות המוזיאון תוכלו לרכוש ממגוון המטבעות שמיוצרים כאן.

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=11646