סיפורו של השעון העתיק בפריז- Tour De L'Horloge

בפריז יש הרבה שעונים, אך אין יפה ומיוחד יותר מאשר מגדל השעון העתיק של פאלה סיטה. ולא סתם שעון, השעון הציבורי הראשון בפריז שרוב האנשים עוברים על פניו באדישות. הרקע הכחול והמוזהב שלו בחזית בניין הקונסיירז'רי, מושך אותנו לגלות את פשרו, ויש בו הפתעות. אז מתי הוא נוצר ומה הסמלים המוזרים שנמצאים בו? בואו נחצה את הגשר לאיל דה לה סיטה וסן שאפל הסמוכה ונגלה.

איל דה לה סיטה ומגדל השעון העתיק

אנחנו במאה ה-14 באיל דה לה סיטה. מה שהיום אנחנו מכירים כקונסיירז'רי היה בכלל ארמון מלכותי, לא הכי מפואר, ששינה את פניו החל מהמאה העשירית. מגדל השעון העתיק שאנו מכירים (Tour De L'Horloge)היום נבנה בהוראתו של המלך ז'אן השני (הטוב) בשנת 1350. אבל ז'אן הטוב לא האריך ימים, גם היה חולני וגם היו לו הרבה צרות כמו פלישות מהצפון ומלחמת מאה השנים והתקפות מאנגליה. אז מה שכן היה, זה מגדל שמירה בגובה 47 מטרים, אבל לא שעון. זה יגיע ב1370 כאשר שארל החמישי מזמין שעון מאת אנרי דה ויק, שען ממחוז לוריין. אך לשעון הציבורי הראשון בפריז עם תהיתם, לא היו מחוגים, אלא פעמון שהותקן בשנת 1371 ופנס מעליו.

יש לציין שעד אותו זמן תושבי פריז היו מקבלים עדכוני שעה דרך פעמוני הכנסיות מס פעמים ביום. רק בשנת 1418 השעון יקבל חוגה חיצונית לפני דרישת מועצת העיר כך שהתושבים "יוכלו לנהל את סדר יומם". שחזור ועיצוב עדכני של השעון בוצע ע"י פיליפ בריל בשנת 1472. את עיצובו הסופי יקבל השעון בשנת 1585 בתקופתו של אנרי השלישי כאשר חוגה חדשה תותקן בנוסף למסגרת שעון חדשה מאת הפסל המפורסם ז'רמן פילון. פילון יוסיף גם שני פסלים אלגוריים בצדדים, חוק וצדק. שעון הוא לא רק שעון אלא סמל רב עוצמה ששימשו את המלכים גם לחזק השפעתם מול הכנסייה וגם הטבעת סמליהם בצורה גלויה אך לעיתים סמויה בשעון. כך למשל הפעמון היה מצלצל בשעת לידתם או מותם של ריבונים וילדיהם ולהבדיל גם נתן את האות לטבח סנט ברתלומי בלילה שבין 23 ל-24 באוגוסט 1572.

השעון העתיק, סיפורו של השעון העתיק בפריז- Tour De L'Horloge
הקונסיירז'רי ומגדל השעון אחרי השיפוץ של 1852 צילום: Édouard Baldus

השעון העתיק- מה אנו רואים?

כאמור ז'רמן פילון מוסיף שני פסלים, צד ימין צדק מחזיקה בידה השמאלית מאזני צדק, ואילו ביד ימין חרב. צד שמאל נמצאת חוק, שרביט מצביע בידה האחת, ואילו היד השנייה מחזיקה לוח אבן עליו חקוקה הכתובת:

sacra dei celebrari pivs regale time ivs "יש לחגוג את הטקסים הקדושים של האל בזמן המלכותי".

שני מלאכים מציגים את סמלי המלוכה כאשר מעל מתנוסס כתר ענק. שימו לב לשני הסמלים- האחד הכחול פלור דה לי סמל המלוכה של צרפת. השני האדום סמל המלוכה הפולני, להזכיר לנו שאנרי השלישי היה מלך פולין עוד לפני שהיה גם מלך צרפת. מתחת האות H, שהיא האות הראשונה בשמו של אנרי. הדמויות צדק וחוק צבועות בזהב לובשות טוניקות בצבע כחול מלכותי. חוגות השעון בצורת חץ מעוטרות בסהר בחלקן האחורי, כאשר המחוג הקטן יותר מסתיים בצורת פלור דה לי. עיטור קרני שמש(תקופת לואי ה-14) מוזהבים במרכז, מעטפת השעון צבועה בכחול מלכותי רקוע בסמלי פלור דה לי מוזהבים.

שני לוחות המוצבים מעל ומתחת לשעון נושאים כתובות בלטיניות. בראש:

Qui Dedit Ante Duas Triplicem Dabit Ille Coronam "מי שכבר נתן לו שני כתרים ייתן לו שלישי", רמז לכתרי פולין וצרפת שענד המלך אנרי השלישי, וכתר שלישי מדומיין שהמלך כנראה ייחל לו בעולם הבא.

בתחתית:

Machina Quae Bis Sex Tam Juste Dividit Horas Justitiam Servare Monet Leges Que Tueri

"המכונה הזו שמייצרת שנים עשר חלקים צודקים כאלה בכל שעה מלמדת להגן על הצדק ולהגן על החוקים".

שני תאריכים בשחור מוצנעים בפינות השעון וקשה לקלוט אותם. אלו הם ציוני השחזור שבוצעו בשנים 1852ו 1685. ארמנד טוסן יבצע את שחזור הפסלים והפרטים הדקורטיביים ב 1852 לפי תכניתו של פילון ואילו האדריכלים דוק ודומרי יהיו אחראים על השיפוץ הכללי. הפסלים ניזוקו קשות בזמן המהפכה כמו עוד הרבה מונומנטים וישוחזרו בקפידה.

השעון העתיק, סיפורו של השעון העתיק בפריז- Tour De L'Horloge
השעון העתיק בפריז על מגדל השעון בקונסיירז'רי פריז

השחזור הגדול של השעון העתיק

  • 1472 פיליפ בריל יבצע שחזור ראשון של מחוגי השעון.
  • 1685 שחזור שני.
  • 1840-1846 יבוצעו עבודות בחלק התחתון.
  • 1852 האדריכלים דוק ודומרי יבצעו שחזור, וארמנד טוסן ישחזר את הדקורציה.
  • 1860-1861 ישוחזר וישופץ החלק העליון.
  • 1909 שחזור רביעי.

בשנים 2011-12 התקיים שחזור מקיף של השעון העתיק. שיפוץ מקיף שארך שנה וחצי ולשם כך נעזרו במסמכים משנת 1852 ושנמצאו בארכיון הלאומי. מנגנון השעון משנת 1849 הוחלף במנגנון חשמלי מודרני מסונכרן עם רדיו צרפת. עיטורים חיצוניים רבים- פרחים, ראשי אייל, מלאכים, חופני פירות וריקועים שונים שוחזרו ונצבעו. החוגה המרובעת ברוחב 1.5 מטר נצבעה בזהב מחדש. כך גם הרקע מסביב בצבע כחול מלכותי שוחזר בקפדנות יחד עם שני סמלי פלור דה ליס שהם שונים מהסמל המודרני יותר שאנו מכירים כיום.

השעון העתיק, סיפורו של השעון העתיק בפריז- Tour De L'Horloge
מבט מקרוב על פרטי השעון העתיק בפריז

קצת מסתורין בשעון

כמובן שאי אפשר בלי קצת מסתורין וחידות למי שמתעמק ממש בשעון. אותיות מוזרות מופיעות מתחת לגגון השעון וגם בצדי הלוח העליון מתחת לרגלי המלאכים. בעבר מלכים נהגו להשתמש במונוגרמות שמשלבות את ראשי התיבות של שמם במקומות שונים. אם נסתכל בצדי הלוח העליון נראה את האות D משולבת ב D הפוכה או שמה זו האות C? אולי אני רואה גם H? אז שני האותיות הם בעצם שלוש, H שמו של אנרי השני, C מלכת צרפת ורעייתו של אנרי השני קתרין דה מדיצ'י. D מייצגת את המאהבת והיועץ האהובה של המלך דיאן דה פואטייה (Diane de Poitiers).

מתחת לגגון, המונוגרמה מציגה שני אותיות:

H מסמל את אנרי הרביעי, M מסמל את מרגריט דה וולואה(המלכה מרגו) אשתו הראשונה של המלך. אבל מצד שני זוהי גם האות הראשונה בשמה של אשתו השנייה- מארי דה מדיצ'י אז את מי רצו להנציח? תפסו שני ציפורים באות אחת..

זהו קוראים נכבדים שלי מקווה שנהינתם נכתבה זו ואני בטוח מה אתם הולכים לראות בביקור הבא בפריז. תודה

בואו לסיור באוטל סולי פריז

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. אלמה קסטנברג

    תודה. כיף לקרוא בימים טרופים אלו. שים לב לטעות הקלדה בתאריכי השיחזורים. בטוחה שתתקן.

    1. ניר יבלונקה

      תודה רבה. עודכן

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. אלמה קסטנברג

    תודה. כיף לקרוא בימים טרופים אלו. שים לב לטעות הקלדה בתאריכי השיחזורים. בטוחה שתתקן.

    1. ניר יבלונקה

      תודה רבה. עודכן

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=13206