אלכסנדר בורניבוס: האיש שהכניס חרדל לכל בית בצרפת

היום בחרתי להביא לכם סיפור קטן על חרדל. רובנו מכירים את חרדל מאיי Maille הנפוץ והמוכר כמעט בעל בית. אך יש עוד חרדל מפורסם בצרפת ושמו בורניבוס Bornibus. אז בואו נכיר את סיפורו.

אלכסנדר בורניבוס

 אלכסנדר בורניבוס (Alexandre Bornibus1821-1882). השם לא אומר לכם כלום? אלכסנדר נולד בשנת 1821בוורפילייר-סור-אורס באובה בצרפת. תחילה עסק בהוראה, והקים בשנת 1846 בית ספר קטן עם אחיו הגדול. ב1852 נסגר בית הספר בצו המועצה, האחים עברו לעסקים ופתחו מחלבה ברובע התשיעי ברחוב 19 Rue de Milan, ליד תחנת הרכבת סן-לזר.

אלכסנדר בינתיים מתחתן עם אסתר בתו של סוחר יין גדול והחנות נסגרת ב 1959. שנתיים מאוחר יותר אלכסנדר מזהה הזדמנות, וקונה מפעל חרדל קטן ברובע הראשון. שמו של המפעל הקטן "תואילון ובניו" (Touaillon et fils) ומיקומו הקדום היה ברחוב קוקילייר (Rue Coquillière) מה שהיה אזור שוק לה האל המפורסם לפני שהפך לקניון.

זמן לא רב אחרי המעבר אלכסנדר עובר שוב למקום חדש וגדול יותר ברובע 19 שדרות לה האל 60 ושם נולדת אגדת חרדל בורניבוס בשנת 1861.

אלכסנדר בורניבוס, אלכסנדר בורניבוס: האיש שהכניס חרדל לכל בית בצרפת
שדרות לה וילט 58 פריז צילום: serged

חרדל בורניבוס בצרפת moutarde Bornibus

אלכסנדר מצליח בגדול, רושם פטנט לסינון ושימור החרדל. אלכסנדר מלבד לייצר חרדל מעולה ידע גם לשווק את המוצר שלו. הוא אפילו גייס אלכסנדר אחר מפורסם יותר ששם משפחתו דיומא. הסופר הנודע, כתב לקראת סוף חייו בשנת 1870 ספר ששמו "המדריך הגדול של המטבח" –Grand Dictionnaire de cuisine שיפורסם רק 3 שנים לאחר מותו. דיומא כתב שהחרדל שהוא משתמש ומעדיף אפילו על פני זה של  מאיי ובורדין, הוא זה של בורניבוס-איך זה בתור המלצה?. גם לה פטיט ז'ורנל משבח את חרדל בורניבוס שהפך לפופולרי ומצוי בכל בית. אלכסנדר גם ממציא חרדל יבש בטבליות כך שאם אתה בנסיעה ברכבת או בטיול אתה מוציא טבליה, מגרד חרדל בכמות הרצויה, מוסיף כמה טיפות מים וזהו!

בשנת 1866 פרצה שריפה במפעל שנהרס. בשנת 1870, משפחת בורניבוס רכשה את הבניין בשדרות דה לה וילט 58, הרסה אותו ובנתה מחדש מפעל ובית מגורים עד1881. כמה שנים מאוחר יותר, המילון האנציקלופדי והביוגרפי לתעשייה ואומנויות תעשייה כותב כי אלכסנדר בורניבוס "הפך ליצרן החרדל הראשון והחשוב ביותר". מכאן ואילך, שמו של חרדל בורניבוס היה מפורסם מחוץ לצרפת, ונוצר לו ביקוש רב. החרדל של בורניבוס זוכה בעשרות מדליות חלקם בתערוכה האוניברסלית הנודעת שהייתה מתקיימת בפריז. אלכסנדר נודע גם ביחסו לעובדים, הוא מעניק יום גיבוש לעובדים שבו כולם יוצאים ברכבי חברה לארוחה באזורים הכפריים של צרפת.

אלכסנדר בורניבוס, אלכסנדר בורניבוס: האיש שהכניס חרדל לכל בית בצרפת
ממרחים שונים מבית בורניבוס
אלכסנדר בורניבוס, אלכסנדר בורניבוס: האיש שהכניס חרדל לכל בית בצרפת
רכב הובלה ישן של חברת בורניבוס

השנים הקשות של בורניבוס בצרפת וחזרתו של המותג

אלכסנדר בורניבוס נפטר בנובמבר 1882 ונטמן בפר לשז. שלושת בניו לוקחים את המושכות אולם שניים מהם, ז'ורז' שהיה חולה קשה התאבד בשנת 1908, לוסיין נהרג בתאונת עבודה ארבע שנים מאוחר יותר. השלישי פול נשאר לבדו. הנכדים כבר לא יהיו בתמונה, הראשון נפטר בגיל 20, שניים אחרים נהרגו במלחמת העולם הראשונה, והרביעי חזר אומנם אבל נכה קשה כתוצאה מפגיעת גז חרדל(אירוני משהו). החברה תעבור לידי איש עסקים שארל בובלי ב1931, ומאוחר יותר יעביר את השליטה לשתי בנותיו. הן יוותרו על המניות ב1992 לבעלים חדש חברת אגרדור שעוזב את שדרות לה-וילט.

חברת אגרדור שהפעילה את המותג, פשטה רגל ומכרה ב2012 לחברת המזון קזימקס. ניתן למצוא היום את החרדל על 8 טעמיו השונים בחנויות אפילו בגרסה כשרה! היום תחת שם המותג נמכרים גם מיונז בטעמים שונים, זיתים, חמוצים שונים, ממרחים ורטבים וכן יש גם אריסה.

אלכסנדר בורניבוס, אלכסנדר בורניבוס: האיש שהכניס חרדל לכל בית בצרפת
חפשו את המוצרים במרכולים נבחרים

שדרות לה וילט 58

אני מזמין אתכם לשדרות לה-וילט 58 Boulevard de la Villette  ברובע 19. את הבניין אי אפשר לפספס. מעל הדלת במשקוף משיש חקוק שמו של Alexandre Bornibus. מצד שמאל אותיות גדולות משנות ה80-mutrard Bornibus (חרדל בורניבוס) ומצד ימין כתובת -La santé sur votre table (בריאות על שולחנך).

שימו לב לשני לוחות האבן, על אחד חקוק:

3Diplômes d'honneur  שלוש דיפלומות כבוד.

25Médailles de exposition universelles מדליות בתערוכות אוניברסליות.

récompenses honorifiques פרסי כבוד.

Paris 1867

Vienne 1873

Paris 1878

בשלט השני המפואר יותר בצד שמאל נראה חקוק באבן כתובת :

maison fondee Bornibus mutrard- הבית נוסד ב1861בורניבוס חרדל.

שימו לב לסמל הקטן בין החתימה של בורניבוס למילה חרדל, נראה את האות A כאשר לרוחב חוצה אותה האות B. ראשי תיבות של אלכסנדר בורניבוס.

מעל כתר עלים מאבן שמצד שמאל שלו חקוק- וינה וצד ימין-פריז

נראה 3 מדליונים גדולים, על העליון מוטבע Exposition Universelle1867 תערוכה אוניברסלית.

בימני חקוק République française 1875 הרפובליקה הצרפתית.

בשמאלי חקוק Franz Joseph פרנץ ג'וזף קיסר אוסטריה.

בניין זה אכלס את משרדי החברה, וכמו כן את דירותיהם של משפחת בורניבוס. מאחור מוסתר מן העין ישנו מבנה ארוך, זהו מפעל החרדל הוותיק שלא נהרס אולם היום הוא מחולק ומשמש למגורים.

ואם תבואו ביום רביעי או שבת בבוקר שוק לה וילט ממש במקרה גם נמצא שם יש יותר טוב מזה? תהנו.

הגעה: מטרו קו 2 תחנות Colonel Fabien / Belleville

אלכסנדר בורניבוס, אלכסנדר בורניבוס: האיש שהכניס חרדל לכל בית בצרפת
חזית בית בורניבוס פריז צילום:Fred Romero

נהניתם מהכתבה: כנסו לקרוא על פארק מונסו

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=7517