מוזיאון זאדקין (Musée Zadkine) פריז

היום אנחנו דקה מגני לוקסמבורג נכנסים דרך מעבר כמעט חבוי לו מהעין ובו נמצא את מוזיאון זאדקין. הרבה מוזיאונים יש לה לפריז גדולים ומפוארים, אך לצד הם יש עשרות קטנים ופחות מוכרים. היום אנחנו באחד כזה שיביא לנו את סיפורו של אוסיפ זאדקין, גולה יהודי מרוסיה שנמלט לפריז ובה פרח. בואו נכיר את סיפורו

אוסיפ זאדקין

יוסל ארונוביץ' נולד ברביעי ליולי 1890 בוויסבק בלארוס, בן לאב יהודי ואימא סקוטית. בשנים 1900-1904 למד בביה"ס טכני, מהם שנתיים עם מארק(מובשה) שאגאל והצייר לעתיד ויקטור(אביגדור) מקלר. אוסיפ זאדקין הנער ישלח ע"י אביו לאנגליה ללימודי שפה ואח"כ יגיע ללונדון לביה"ס פוליטכניק בלונדון שם נחשב ל"שמרן", טוב זה עוד ישתנה. פריז תמיד הייתה בית לאומנים שנפלטו מאירופה בתקופות אפלות, כולם כמעט הגיעו ללה רוש מושבת האמנים המיוחדת שהקים אלפרד בושר. שם יתאחדו שוב זאדקין, שאגאל, מקלר וכמובן שיפגשו שם עוד טובים ורבים. אוסיפ ירד מהרכבת בלי לדעת את השפה וימצא עצמו במלון זול ברובע הלטיני.

נשכבתי על המזרן הצנוע שלי כדי לבלות את הלילה הראשון שלי בלה רוש, הרגשתי די מאושר למרות הכל. שמח שגזרתי את חוט הטבור המסכן שעדיין חיבר אותי למוסד. הרגשתי שוב עירום וחסר תועלת אבל מוכן להתחיל חיים חדשים. כן, נרדמתי מאושר.

אוסיפ זאדקין

לאחר שנתיים בלה רוש ולימודים באקדמיה לאומנויות יפות אוסיפ יעבור לסטודיו ברחוב 114 Vaugirard. מיקום מעולה ליד בתי הקפה של בוהמת מונפרנאס כמו לה רוטנדה, שם אפשר לשבת עם מטיס ופיקסו למשל. במלחמת העולם השנייה עזב אוסיפ לארה"ב שם גם יציג בתערוכת אמנים בגלות עם שאגאל, ליפשיץ ולגר. בסיום המלחמה יחזור לצרפת קצת אחר, קצת שבור ורואים זאת בעבודותיו.

בבוקר 25 בנובמבר 1967 ניפטר אוסיפ זדקין ויטמן בבית הקברות מונפרנאס.

מוזיאון זאדקין, מוזיאון זאדקין (Musée Zadkine) פריז
musee zadkine מוזיאון זאדקין בפריז מבט מהגינה

מוזיאון זאדקין פריז

מוזיאון זאדקין musee zadkine ממוקם בבית עירוני מהמאה ה-19 שהיה פעם ביתו והסטודיו של האמן. הבניין נתרם על ידי אלמנתו של זאדקין, ולנטיין פראקס, לעיר פריז לשם הקמת המוזיאון בשנת 1985. המקום הפסטורלי שנמצא ממש קרוב לגן לוקסמבורג, מוקדש ליצירותיו של הפסל הקוביסטי יליד רוסיה. במוזיאון אוסף קבוע של פסלים עשויים ברונזה, רישומים והדפסים של זאדקין, וכן תערוכות מתחלפות. האוסף כולל כמה מיצירותיו המפורסמות ביותר של האומן כמו העיר ההרוסה ו"מטחנת הסכינים".

מבנה המוזיאון נשמר במצבו המקורי ממש כאילו בעליו לא עזב אותו. הוא מתפרש על פני שלוש קומות וגן. בקומת הקרקע תוכלו למצוא את אזור הקבלה, חנות הספרים וחלל התצוגה הזמני. בקומה הראשונה ניתן למצוא אוסף קבוע של פסלים, רישומים והדפסים של זאדקין, וכן חדר קטן המוקדש לחייו האישיים ולקריירה שלו. בקומה השנייה ניתן למצוא את הסטודיו של האומן, שהשתמר כפי שהיה בחייו, וחדר המוקדש ליצירותיו הגרפיות של זאדקין.

ראוי לציין שהמוזיאון קטן יחסית והאוספים לא מאוד נרחבים, אך יפה לראות את השינוי וההתפתחות שחלו באופי ובסגנון עבודותיו של היוצר, והביקור כאן הוא הזדמנות מצוינת לחקור את יצירתו של האמן הדגול הזה תוך סיור באווירה חמימה ומזמינה. גן המוזיאון ממוקם בחלקו האחורי של הבניין ובו פסלים של זאדקין, וגם בריכה קטנה. הגן הוא מקום שליו בו יכולים המבקרים להירגע וליהנות מיצירותיו של האמן בסביבה טבעית.

מחוץ למוזיאון נוכל גם לצפות בעבודתו של האומן, הנה לכם 3 דוגמאות:

  • שדרת אדגר קינה פינת רספיל בתחילת בית הקברות מונפרנאס נמצא "לידת הטפסים".
  • בגן לוקסמבורג נמצא פסלו "המשורר" הומאז' לפול אלוארד.
  • את פסלו "פרומתאוס" נוכל לראות מול כנסיית סן ג'רמן דה פרה.
  • "השליח" בגדת אורסי 45.
מוזיאון זאדקין, מוזיאון זאדקין (Musée Zadkine) פריז
פסל של זאדקין בשדרת אדגר קינה בדרך לבית קברות מונפרנאס צילום: ניר יבלונקה

musee zadkine- מידע שימושי

אז למי מתאים הביקור במוזיאון זאדקין? כמובן שנתחיל בכל מי שמכיר את האמן ואת יצירותיו, נמשיך עם כל מי שאוהב אומנות בכלל ואת הזרם הקוביסטי בפרט ונתקדם אל כל מי שההיסטוריה האמנותית של צרפת מעניינת אותו. מוזיאון זאדקין אינו נמצא ברשימת המוזיאונים הבולטים בפריז והביקור אינו אורך זמן רב ולכן אפשר להקדיש למוזיאון סיור של כשעה וחצי לערך. 

אתר המוזיאון

כתובת: 100 bis, rue d'Assas 75006.

ימים ושעות פתיחה: המוזיאון פתוח מיום שלישי עד ראשון בין השעות 10:00-18:00.

כניסה: חופשית לכולם, למעט כניסה לתערוכות מתחלפות עליהן ניתן להתעדכן באתר.

דרכי הגעה: מטרו- תחנה Notre-Dame-des-Champs קו 12. Vavin קו 4.

במקדש האופנה פאלה גליירה כבר ביקרתם?

בואו לבקר במוזיאון ז'אן ז'אק הנר

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=12098