בתי הקברות של פריז: עולם תחתון מרתק

בתי הקברות של פריז הם בעיניי אטרקציות תיירות מהמעלה הראשונה בפריז. מוזיאונים גדולים באוויר הפתוח, הכניסה חינם, משאירים את המולת העיר מאחורינו. בקרבה תחנת מטרו להגעה מהירה, בכניסה נקח לנו מפה גדולה שבה מסומנים לנו 'האטרקציות' המרכזיות. מוזיאון של החיים ובמקרה הזה של המתים, נשוטט לנו בנחת נחפש דמויות מפורסמות. קולנוע, ספרות, אומנות, ציור ופוליטיקה. כל המחלקות נמצאות כאן, אם זה בקברים מפוארים או מוזנחים אתם יכולים להקדיש שעות ועוד לא להספיק הכל ממש כמו מוזיאון הלובר..

כשהתחלתי להתעמק יותר, מצאתי עצמי מבלה עשרות שעות בשבילים מגלה עוד ועוד ולא רק את הידוע והמוכר. את הידע שצברתי, אביא לכם בסדרת כתבות מפורטות במהלך הזמן.

בפריז ישנם כ 20 בתי עלמין וכמובן שקצרה היריעה מלספר על כולם, לכך יש להוסיף עוד מספר בתי עלמין בעיר שאינם שייכים לעירייה. בעיר ישנם כמה שנעלמו במשך השנים כמו שלושה בתי קברות שלשם היו זורקים את קורבנות הגיליוטינה בזמן המהפכה הצרפתית. אתם תראו מצבות ענק מתנוססות לגובה ולצידם קברים עזובים. תראו פסלים מרהיבים לצד מצבות פשוטות. יש להזכיר שבצרפת אתה משכיר חלקת קבר למס שנים מסוים. אם המשפחה לא חידשה את השכירות יכולים לפנות את הקבר ולקבור את הנפטר בקבר אחים ולפנות את המקום לבא בתור. כיום לא מקובל כמובן לפנות קברי מפורסמים וגם לא מפנים קברי יהודים.

כאשר המתים החליטו להתאוורר

השטח שעליו נמצא היום קניון לה האל אכלס בעבר את בית הקברות "התמימים". השכנים התלוננו על ריח חריף של בשר נרקב, ובעלי חנויות טענו שזה מבריח את הקונים, אפילו מוכרי בשמים! לואי ה-16 החליט להוציא צו בשנת 1763 האוסר על קבורה בתוך העיר אך צו זה לא נאכף בגלל התנגדות הכנסייה. צו פינוי בספטמבר 1766גם לא מותיר רושם, רק בשנת 1780 יבוא המפנה. יום גשום במיוחד גרם לחומה להתמוטטות ולגופות המצחינות להישפך החוצה, זהו האות למצוא מקום חלופי. הפרלמנט מוציא צו לסגירת בתי הקברות ומכאן ואילך יפתחו ארבעה בתי קברות חדשים שבזמנו השטחים עליהם יבנו נמצאו מחוץ לגבולות העיר.

סמלים בבתי הקברות

כאשר אנו מתבוננים בקברים נראה המון פרטים, בואו אפרש לכם את חלקם.

כלב מסמל נאמנות. אריה ונשר מסמלים אומץ. יונה לבנה מסמלת יופי, ינשוף מסמל ערנות, צב מסמל אריכות ימים, עצלות או סבלנות. שעון חול מסמל את הזמן שעובר במהרה. לפעמים יש לו כנפיים שגם מסמלים זמן שחולף. עטלפים ונחשים מסמלים את הצד המפחיד של חיי הנצח. גולגולת מסמלת שמוות הוא חלק מהחיים והוא בלתי נמנע, כיום כרובים מכונפים מחליפים אותם. כמובן נמצא גם מלאכים שתפקידם להעביר מסר מאלוהים. לפיד הפוך מסמל שהנשמה היא נצחית ושהחיים נכבו כמו הלפיד. כד קבורה מכוסה חוצץ בין האדמה לגן עדן.  הרוגים בתאונות או בגיל צעיר מסומנים בעמוד שבור או כד קבורה. ספר פתוח מסמל לב אנושי, ספר סגור מסמל חיים מורכבים. וילון או צעיף מסמל מעבר בין חיים למוות. מנורה סמל לחוכמה, אמונה וקדושה. נֶבֶל מסמל מוזיקה שמימית. להבה= חיי נצח, סלע = אלהי, סלע גדול מסמל עוצמה. כיסא ריק יכול לסמל מוות של ילד. כד הפוך יכול לסמל מוות , מנורה עם להבה את אור החיים, חרב תסמל איש צבא. דלת תסמל מעבר מהחיים לעולם הבא.

בית קברות פר לשז- Cimetiere Père-Lachaise

פר לשז הוא בית הקברות הגדול ביותר בפריס ואחד המבוקרים והמפורסמים בעולם.

הוא נפתח בשנת 1804 כחלק מתוכנית הוצאת בתי קברות ממרכז העיר. פר לשז נמצא במזרח העיר על שטח 440 דונם שמכילים כ 75,000 קברים, אבל קבורים בו כ 300,000.

ממקום מוזנח הצליח בעזרת יחסי ציבור ומפורסמים שהועברו לקבורה שם להפוך לאטרקציה מרכזית ומקום מנוחה אטרקטיבי לתושבי פריז . אבל תמצאו בבית הקברות אזרחי איטליה, פולין, רומניה, איראן פליטים כורדים ועוד. בתי הקברות של פריז פתוחים לכולם.

בין אם זה בגלל הסיפור, הדמויות המפוארות שלו או אפילו האגדות שלו, המקום הזה לטעמי הוא חובה כשאתה בפריס. אם זהו ביקורך הראשון או השני בעיר זה לא משנה, תקדיש ביקור של כמה שעות. בין היתר תוכלו למצוא את קבריהם של שופן, מוליייר, אדית פיאף, מרסל פרוסט, סימון סיניורה ואיב מונטן, רוטשילד וכמובן קברו של ג'ים מוריסון שאליו עולים לרגל המוני תיירים והוא אחד המפורסמים ביותר.

אל תשכחו להכנס למשרד ולקחת מפה. לרשותכם גם שירותים ציבוריים ומזרקות שתייה מפוזרות.

שעות פתיחה: 8:00-18:00 יום ראשון משעה 9:00

מטרו:  Philippe Auguste קו 2 קרוב לכניסה הראשית

Pere Lachaise קו 2-3

בתי הקברות, בתי הקברות של פריז: עולם תחתון מרתק
בתי הקברות של פריז- פר לשז צילום: ניר יבלונקה

בית קברות מונמארטר- Cimetière de Montmartre

בית הקברות מונמארטר נפתח בשנת 1825 בצפון פריז. הוא ביתם האחרון של פרנסואה טריפו, ז'אן מורו, מישל ברגר, פראנס גל, דלידה ואפילו אירח את אמיל זולה. דקות הליכה מאתרי התיירות ההומים, אנו חוצים גשר המתכת Caulaincourt משקיפים עליו מלמעלה ואז יורדים מס מדרגות נכנסים לעולם אחר. עולם פסטורלי מלא היסטוריה שמושך תיירים מכל העולם וגם את תושבי פריז וצרפת. סמטאות עפר שעליהם עלי שלכת מובילים אותנו לדמויות מפתח בתרבות הצרפתית.

כן זה אולי ישמע מוזר אבל אתם לא תהיו לבד. תפסו מפה והתחילו לנווט, החל מקברים עזובים ועד יצירות מופת. אישים מפורסמים וכאלו שקצת פחות, בתי הקברות של פריז הם מוזיאון היסטורי פתוח.

לכתבה החדשה והמפורטת כנסו כאן  

שעות פתיחה:  8:00-18:00 יום ראשון משעה 9:00

מטרו: Blanche קו 2

Place De Clichy קו 2 ו 13

בתי הקברות, בתי הקברות של פריז: עולם תחתון מרתק
בתי הקברות של פריז- מונמארטר צילום: ניר יבלונקה

מונפרנאס- Cimetière du Montparnasse

בית הקברות מונפרנאס הוא הבית האחרון של ידוענים רבים, והאח הפחות מוכר מאחיו פר לשז ומונמארטר. נמצא בחלק הדרומי של פריז ונפתח בשנת 1824 על שטח של 187 דונם.  בית הקברות גם מכיל 1200 עצים שנטועים שם, 42,000 מקומות קבורה, והוא השני בגודלו בפריז.

חפשו את הדמויות מההיסטוריה של צרפת. פוליטיקה, אומנות וספרות לצד תעשייה. אל תשכחו לבקר בקבר של סרג' גינסבורג, אליו אוהדים מכל העולם באים מדי יום ומניחים  פרחים, כרטיסי מטרו ואפילו כרובים. כמובן שנקדיש גם זמן לקברו של אלפרד דרייפוס ואחרים, כמו המצטרף החדש נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק.

שעות פתיחה:  כל יום 8:00-18:00 ראשון משעה 9:00

מטרו: Raspail קו 4 ו 6 

 Edgar-Quinet קו 6  ו 13

בתי הקברות, בתי הקברות של פריז: עולם תחתון מרתק
בית קברות מונפרנאס - סרג' גינזבורג צילום: ניר יבלונקה

סנט וינסנט- Cimetière Saint-Vincent

בית הקברות סן וינסנט נמצא בשכונת מונמארטר הנפלאה, והוא אחיו הקטן של בית קברות מונמארטר. אתם תראו את החומה שסובבת אותו ממש במרכז אתריי התיירות המרכזיים, כמו גפני היין בשטח של מוזיאון מונמארטר. בית הקברות הקטן יחסית נפתח בשנת 1831 ומאכלס ברובו את תושבי השכונה אבל אל תטעו כאן כמובן גם שוכנים אומנים רבים שאכלסו את השכונה לדוגמא הצייר המפורסם אוטריו והסופר מרסל אמה.

לכתבה על בית הקברות סן וינסנט לחצו כאן.

שעות פתיחה: כל יום 8:00-18:00 יום ראשון משעה 9:00

מטרו: Lamarck – Caulaincourt קו 12

בתי הקברות, בתי הקברות של פריז: עולם תחתון מרתק
בתי הקברות של פריז- סנט וינסנט רובע 18 צילום: ניר יבלונקה

בית קברות פאסי- Cimetière de Passy

בית הקברות פאסי שנפתח בשנת 1820 ממוקם ברובע 16 של העיר. הוא נחבא אל הכלים, קטן ואינטימי, ממוקם קרוב לגני טרוקדרו ומגדל אייפל. אנו מבינים מדוע אדוארד מאנה, פרננדל ואפילו קלוד דביסי בחרו לסיים את ימיהם שם. בכניסה דלת מונומנטלית בסגנון ארט דקו, מובילה אותך לגלות דמויות מפתיעות. אז אם אתם מחפשים קצת שלווה, הרחק מהמולת טרוקדרו, ביקור קטן בבית העלמין פאסי יגלה לכם כמה דמויות מעניינות.

לכתבה על בית הקברות פאסי לחצו כאן.

שעות פתיחה: כל יום 8:00-18:00 יום ראשון משעה 9:00

מטרו:Trocadero קו 6 ו 9

בית קברות פיקפוס- Cimetière de Picpus

בית קברות פיקפוס נמצא ברובע ה12 לא הרחק מכיכר נסיון והוא כיום בית הקברות הפרטי היחידי שעדיין פעיל בפריז. לכאן הובאו קורבנות הגליוטינה שהוצבה לא הרחק בכיכר נסיון, ונקברו בקברי אחים. כיום יש לנו אפשרות תמורת תשלום סמלי לבקר במקום היסטורי זה שאת סיפורו תגלו בקרוב.

מאחורי החומה תמצאו שטח יחסית גדול, פסטורלי, עם כנסייה בתחילתו גן מטופח בהמשכו, ובסופו קברי אחים ולידם בית קברות פרטי. בית קברות זה אינו שייך לעיריית פריז.

לכתבה המרתקת על פיקפוס לחצו כאן.

שעות פתיחה: כל יום מלבד ראשון בשעות 14:00-16:30

מטרו: Picpus קו 6

Nation קו 1-2-6-9

בתי הקברות, בתי הקברות של פריז: עולם תחתון מרתק
בית קברות פאסי רובע 16 פריז צילום: ניר יבלונקה
בתי הקברות, בתי הקברות של פריז: עולם תחתון מרתק
בית קברות פיקפוס פריז צילום: ניר יבלונקה

בית קברות באטיגנול- Cimetière des Batignolles

בית הקברות הזה אינו נמצא על מפת התיירות, ואותו מבקרים מקומיים בעיקר וגם זה בקושי. בית הקברות שנמצא בצפון-מערב העיר ברובע 17 נוסד בשנת 1833ומכיל 15,000 קברים. למרות המספר הקטן יחסית של קברים הוא השלישי בגודלו בפריז. כמה דמויות מפוסמות שקבורות שם:

Paul Verlaine המשורר הנודע פול ורלן.

Clémentine Lisine de Vère אומנית חושים וקוסמת ילידת בלגיה שנודעה בשם הבמה "Ionia".

Marguerite Durand שחקנית תיאטרון, עיתונאית ובעלת עיתון שנלחמה עבור זכות הצבעה לנשים, ובתור חיית מחמד החזיקה גור אריה. ספרייה על שמה נפתחה ברובע ה13 ב 1932 בזכות תרומה עצומה של ספרים שהורישה למדינה Bibliothèque Marguerite Durand

Hélène Dutrieu (10July 1877 –26June 1961) ילידת בלגיה אלופת עולם ברכיבת אופניים. רוכבת אופנועים ונהגת מכוניות מירוץ. פעלולנית בהופעות. הלן הייתה גם טייסת, הרביעית בלבד בעולם בשנת 1910 שהוסמכה לטייס. המלך הבלגי לאופולד השני העניק לה את עיטור צלב סט אנדרה משובץ ביהלומים על הישגיה בתחום רכיבת האופניים.

Cora Pearl )December 1836 – 8 July 1886) ילידת אנגליה שהתאהבה בפריז והפכה לאחת הקורטיזנות המפורסמות בעיר עם מאהבים מפורסמים ועושר בלתי נתפס עד שהחגיגה נגמרה.

שעות פתיחה:8:00-18:00 יום ראשון משעה 9:00

מטרו: Porte de Clichy קו 13

בית קברות לחיות- Cimetière des Chiens

הנה בית קברות מפתיע שמאכלס הולכים על ארבע. בית הקברות לחיות באנייר סור סיין שנמצא מחוץ לנהר הסיין שנפתח בשנת 1889 ומאכלס כלבים, חתולים, ארנבות ועוד. מעל 40000 בעלי חיים קבורים כאן וחלקם ממש לא בצנעה.

בין הקברים המפורסמים נמצא את:

רין טין טין- הרועה הגרמני המפורסם. נמצא במצב קשה בזמן מלחמת העולם הראשונה עי רב טוראי לי דנקן בכפר קטן ליד הגבול עם גרמניה ב 1918 והפך כוכב קולנוע ששיחק ב 30 סרטים וסדרת טלויזיה

בארי- הסאן ברנרד שהציל 40 איש בחייו בשלגים של שוויץ

דולי- לוחמת המחתרת הצרפתית, צנחנית שעסקה בהעברת הודעות

מוסטש- הפודל השחור של שהתלווה אל נפוליאון באביב1800 בהרי האלפים. באחד הלילות מוסטש עשה סיבוב בלילה הבחין בחיילים אוסטרים והחל לנבוח בחוזקה וכך מנע התקפת פתע. מוסטש התלווה לעוד קרבות ואף נפצע. מוסטש מצא את מותו מכדור תותח בקרב בספרד. כיום יש לוח זיכרון לזכרו

שעות פתיחה: 16:30-10:00 יום שני סגור

מטרו: Mairie De Clichy  קו 13  ואז 15 דקות הליכה 

 Gabriel Peri  קו 13 ואז 12 דקות הליכה

בתי הקברות, בתי הקברות של פריז: עולם תחתון מרתק
בית קברות לחיות בפריז- צילום רישיון 123RF

בתי הקברות הנעלמים של פריז

כעת אני אספר לכם כמו שהבטחתי על בתי הקברות שנעלמו מהנוף הפריזאי. לא יותר מבורות פתוחים שלשם נזרקו חסרי המזן בזמן המהפכה הצרפתית. אחד פיקפוס שמוזכר למעלה שרד בעקבות נחישות משפחות הקורבנות. 3 אחרים נהרסו בזמן שיפוצי העיר והעצמות הועברו לקטקומבות של פריז.

בית הקברות מדלן- Madeleine cemetery

בית הקברות מדלן היה במקור ברובע השמיני. היום תמצאו שם כיכר ירוקה ובאמצעה קפלה מיוחדת שהוקמה לכבוד המלך לואי ה 16 ואשתו מארי אנטואנט  Chapelle expiatoire.

בית הקברות העתיק נקרא על שמה של מרים המגדלית שבצרפת נודעת כ מדלן הקדושה. בשנת 1720 נקנה שטח קטן בגודל 19*45 מטר להקמת בית קברות עבור קהילת מאמיני סנט מדלן. מאוחר יותר השטח "הולאם"  ונחפר בור גדול שלתוכו נזרקו גופות קורבנות הגיליוטינה. עוד שכנו שם 103 קורבנות השריפה הגדולה, שנגרמה ממופע הזיקוקים המרהיב לכבוד חתונתו של יורש העצר לואי ה16 ואשתו מארי אנטואנט בתאריך 30 מאי 1770.

עוד קורבנות שמילאו בור היו שומרי המשמר השוויצרי שהגנו על המלך בארמון טווילרי וסיימו את תפקידם לצמיתות בתאריך 10 אוגוסט 1792.

גם נרצחי טבח ספטמבר שהוא כינו לרצח המוני של אסירים בבתי הסוהר בתאריכים 2-6 ספטמבר 1792.

בין נטבחי הגיליוטינה שנטמנו שם אפשר למנות את: 

(Louis XVI  (21 january 1793

(Marie Antoinette (16 October 1793

(Louis Philippe II, Duke of Orléans (6 November 1793

 (Madame du Barry(8 December 1793  פילגשו של המלך לואי ה 15.

(Charlotte Corday (18 july 1793  האישה שהתנקשה בז'אן פול מאראט.

(Olympe de Gouges (3 november 1793 שעסקה רבות בכתיבה על זכויות נשים וביטול העבדות.

יוני 1802 קונה את השטח פייר  לואי אוליביה דקלוזו שהיה שופט שלום והתגורר צמוד לשטח. הוא העריך לפי כתבים שונים היכן נקברו המלך והמלכה ותחם את השטח בגדר חיה ועצים.

ינואר 1815 דקלוזו מוכר את השטח למלך לואי ה18 וכבר באותו חודש מוצאים מהקבר עצמותיהם של אחיו ואשתו ומועברים בטקס מרשים לקבורה בבזיליקת סן דני. בשנת 1844 הוצאות כל העצמות מהשטח ואחרי תחנת מעבר בקבר אחר גם הם הגיעו לקטקומבות.

בית הקברות נסגר בתאריך 25 מרץ 1794 כשהגיע למלוא תפוקתו האכזרית.

ניתן היום לבקר במקום בתשלום. המקום מוכרז מונומנט לאומי.

שעות פתיחה: רביעי-ראשון 10:30-12:30

13:30-18:30

מטרו: Saint-Augustin קו 9

בתי הקברות של פריז-המשוטטים Errancis Cemetery

ברוכים הבאים למקום המפלט האחרון למי שנפרדו מראשם בניגוד לרצונם. בית קברות המשוטטים הוקם ב5 למרץ שנת 1793 ברובע השמיני אחד מארבעה ששימשו בזמן המהפכה קברי המונים. הוא נסגר בחודש אפריל 1797 אחרי שהתמלא ב 1119 אומללים שסיימו את חייהם בגיליוטינה שהוצבה בכיכר המהפכה כיום כיכר קונקורד. הוא נפתח לאחר סגירתו של בית קברות מדלן.

היום תמצאו שלט זיכרון קטן בכתובת  97 rue de Monceau.

בית הקברות עצמו השתרע בשטח שבין רחובות  Boulevard de Courcelles, Rue de Rocher,

Rue de Monceau and Rue de Miromesnil.

בין המפורסמים שנטמנו שם: 

(Georges Jacques Danton (April 5, 1794 דנטון, מראשי המהפכה בתחילת דרכה.

(Maximilien Robespierre (July 28, 1794 רובספייר, אולי הדמות המפורסמת מכולם מראשי המהפכה.

(Antoine Simon (July 28, 1794 אנטואן סימון היה שומרו של יורש העצר לואי ה-17 בכלא טמפל.

(Madame Élisabeth (May 10, 1794 מאדאם אליזבת אחותם של לואי ה-16 וה-18.

1844 במסגרת עבודות פיתוח של השדרות הוצאו העצמות והועברו לקטקומבות.

סנט מרגריט- Cimetiere sainte-marguarirt

בית הקברות סנט מרגריט, נמצא ברובע ה 11 בכתובת 36 rue Saint-Bernard, צמוד לכנסיית סנט מרגריט.

לכאן הובאו 73 קורבנות גיליוטינה בכיכר הבסטיליה בתאריכים 9-12 יוני 1794. לאחר מכן הובאו לכאן גופות מהגיליוטינה שהייתה מוצבת בכיכר נסיון. בשנת 1846 אב הכנסייה החליט על עבודות שיפוץ, ובמהלך חפירת היסודות התגלו קברים כולל ארון עופרת אחד ובתוכו שלד.

בתחילה זוהתה הגולגולת כשייכת לילד המסכן לואי ה17 שהיה בגיל 10 במותו. בבדיקה נוספת בשנת 1894 התברר שמדובר בגולגולת של אדם בגיל 14-18.

בכל מקרה אתם תמצאו שם מצבה קטנה שמנציחה את לואי ה17 הילד חסר המזל.

מקווה שהצלחתי להעביר לכם מעט מהקסם של בתי הקברות של פריז. אל תשכחו להרשם למטה לרשימת התפוצה כך שלא תפספסו שום כתבה. תודה

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=7036