סיפורה של הנסיכה מלמבל חברתה של מארי אנטואנט

היום אנחנו שוב בשכונת פאסי בפריז לספר לכם על אחוזת פאר- אוטל למבל. כיום דגל טורקיה מתנוסס מעל ושוכנת בה שגרירות טורקיה. אך אנו כאן לספר על עברה ועל דיירת אחת ספציפית- מארי-תרז, הנסיכה מלמבל. בואו נכנס בשערי הזמן ונכיר את סיפורה.

מארי-תרז הנסיכה מלמבל

מארי-תרז לואיז לבית סבואה-קריניאנו נולדה בטורין אשר באיטליה. נסיכה לשושלת סבואה הידועה שהעמידה דורות של מלכי איטליה. בגיל 18 נישאה ללואי-אלכסנדר דה בורבון פנטיבר נסיך למבלה נינו של המלך לואי ה-14 לא פחות. הנישואים בין הנסיך ההולל לנסיכה הצעירה והיפה החזיקו מעמד שנה כאשר בעלה הנואף והמהמר מת מרושש ממחלת מין. מארי- תרז בת 19 ואלמנה עשירה, מאוד עשירה. לאחר מות בעלה הלא יוצלח, מארי מתגוררת אצל חמה הדוכס דה פנטיבר בשאטו דה רמבוליי המפואר château de Rambouillet ובאוטל דה טולוז בפריז(כיום בנק צרפת).

למארי מוקצה אגף שלם בטירה שכאמור שייכת לחמה, הדוכס דה פנטיבר, שנחשב לאחד האנשים העשירים בצרפת. הוא לא חסך בהוצאות בכל הנוגע לעיצוב הטירה. הקירות בצבע לבן מודגש בעיטורי זהב. הרהיטים והווילונות מרופדים בבד כחול שמיים. טירה זו הייתה לאורך שנים מקום מנוחה וצייד של מלכי צרפת ואורחים רבי מעלה.

יום אחד השניים מוזמנים לארמון ורסאי, שם הכירה את יורשת העצר שהגיעה מאוסטריה מארי אנטואנט. יורשת העצר והנסיכה האלמנה התחברו מיד והפכו לחברות טובות. טובות מדי בעיני הרכלנים והקנאים שרמזו ליחסים לסביים, מה שעוד יעלה במשפטה העתידי של המלכה. למארי תרז אורגנו כמובן גם מגורים בחצר המלכות כאשר מונתה על ידי המלכה למפקחת משק הבית של המלכה..

בטירת רמבוליי היא הזמינה את המלכה להצגות ומופעים, מסיבות הימורים ומשחקי קלפים. השניים נהנו גם מרכיבות בשטח, הצגות תאטרון בשטח הפתוח ומשחקי כדור שונים שהיו נהוגים בזמנו.

בחדר השינה שלה התנוססו שני ציורים של פרנסואה בושה מגדולי הציירים באותה תקופה. כמובן שגם שני דיוקנאות של המלך והמלכה תלויים מעל הדלת הם פריט חובה. הנסיכה תבלה רבות גם בארמון ורסאי מתוקף תפקידה, אך הדוכסית דה פוליניאק הופיעה בארמון והפכה לפייבוריטית החדשה של המלכה. היחסים בין הנסיכה מלמבל למלכה מתקררים לאיטם והנסיכה כבר לא מרבה לבלות בארמון.

הנסיכה מלמבל, סיפורה של הנסיכה מלמבל חברתה של מארי אנטואנט
דיוקן של מארי-תרז הנסיכה מלמבל מאת: מארי ויקטור למונין

אוטל למבל פריז

הנסיכה מארי- תרז רוכשת ב-1 בפברואר 1783 תמורת מאה ועשר אלף ליברות אחוזה מהדוכס מלוזן. מבנה מרשים בפאסי בן שתי קומות עם מרפסת ונוף יוצא דופן המשקיף על נהר הסיין. הקיפו את גדר הבית כיום, שטח גדול נכון? עכשיו עמדו עם הגב לגדר והפנים לכיוון הסיין. חשבו שכל המורד עד הסיין היה שייך לאחוזה עם גנים מזרקות ועוד מס מבנים בשטח, לא רע.. הפביליון בכניסה עדיין עומד אך את מעיין המים איננו יכולים לראות. אומרים שלמי המעיין היה כוח מרפא. מקום לא רע לנוח בו מתככי חצר המלוכה.

לאחוזה זו היו הרבה בעלים ובין האורחים המפורסמים המלחין האיטלקי ניקולו פיצ'יני שנפטר שם בשנת 1800. החל משנת 1826פעלה שם מרפאה עם מגורים לפגועי נפש ע"י הפסיכיאטר ד"ר אספריט בלאנש ובנו אמיל. כאשר בין המטופלים ב La Maison du Docteur Blanche הסופר הצרפתי גי דה מופאסאן שהתגורר ונפטר שם ביולי 1893.

כאמור כיום זהו שטחה של שגרירות טורקיה ואם נתקרב בזהירות לשער נראה בצד ימין שלט קצת דהוי.

"dans cet hotel habita Marie-Therese Louise de Savoie-Carignan princesse de Lamballe amie devouee de la reine Marie-Antoinette 1749-1792",

באחוזה זו התגוררה מארי-תרז לואיז מסבואה-קריניאן נסיכת למבל חברה נאמנה של המלכה מארי אנטואנט 1749-1792 

הסוף המר של נסיכת למבל

הנסיכה מלמבל, סיפורה של הנסיכה מלמבל חברתה של מארי אנטואנט
אוטל למבל בצילום מ1923 החזית פונה לנהר הסיין צילום: -jules-gervais

באוקטובר 1789 הנסיכה הנאמנה מלווה את המשפחה המלכותית חזרה לפריז לארמון טווילרי, דבר שלא יעלם מעינם של אנשי המהפכה. למרות המצב הנפיץ היא מקימה סלון, שם נרדף אז למועדון או מקום מפגש עבור המלכה וחברי האספה המכוננת שרצו לשמור על המונרכיה. תקופה מסוימת היא תתגורר באנגליה אך תחזור לצרפת לחברתה מארי אנטואנט, טעות.

10 לאוגוסט 1792 לאחר שארמון טווילרי מותקף מועברת משפחת המלוכה לכלא טמפל (גינת טמפל- אלי ויזל כיום) ביחד עם הנסיכה. כעבור זמן לא רב הנסיכה מלמבל והמרקיזה דה טורזל אומנת ילדי המלוכה עוברות לאגף הנשים בכלא פורס( היה נמצא בשכונת המארה).

3 לספטמבר המון פרץ את הכלא טובח ב160 אסירים ובעוד אלפי אזרחים בפריז במה שנודע כ "טבח ספטמבר". המרקיזה דה טורזל וביתה מוברחות ע"י מושיע מסתורי מהכלא, אף המזל לא שיחק לנסיכה. במשפט שדה היא נדרשה להישבע אמונים למהפכה וגם לשנאת המונרכיה ובמיוחד לחברתה המלכה, היא סירבה לחלק השני.

מי את?

מארי תרז לואיז, נסיכת סבואה

תפקידך?

מפקחת משק בית המלוכה

?האם ידעת על עלילות בית המשפט ב-10 באוגוסט

אני לא יודעת אם היו עלילות כלשהן ב-10 באוגוסט, אבל אני יודעת שלא ידעתי עליהם

הישבעי לחירות ולשוויון, ולשנאת המלך והמלכה

מסכימה לחלק הראשון אבל אני לא יכולה לאחרון, זה לא בליבי.

לפי הדיווחים, סוכנים של חמיה לחשו לה להישבע להציל את חייה, ועל כך הוסיפה

אין לי יותר מה לומר; זה אדיש בעיניי אם אמות קצת מוקדם יותר או מאוחר יותר, הקרבתי את קורבן חיי

תנו לגברת לצאת לחופשי.

הנסיכה מלמבל, סיפורה של הנסיכה מלמבל חברתה של מארי אנטואנט
רישום שמתאר את הוצאתה להורג של הנסיכה מלמבל

הלינץ'

מארי- תרז הנסיכה מלמבל בת 42 על פניה העדינות צלקות קטנות "מתנה" ממחלות המין שהעביר לה בעלה נזרקת להמון המוסת. ההמון המשולהב מבצע בה לינץ' וכורת את ראשה ששופד על חנית. יש טענות שהופשטה, נאנסה, ליבה נעקר ושדיה הושחתו וגופתה נגררה ברחוב, אך מצד שני יש עדי ראיה שסתרו את הטענות. כך או כך מה שבטוח הוא שראשה המשופד התנוסס בראש תהלוכה שהגיעה עד כלא טמפל. שם דרש ההמון מהמלכה לצאת לחלון ולנשק את שפתי ראש חברתה, אולי בעקבות השמועות על טיב היחסים ביניהן. המלכה סירבה והתעלפה כאשר שמעה מה עלה בגורל חברתה, כנראה מבינה מה יעלה בגורלה. גופתה של הנסיכה נעלמה ולא ידוע מה עלה בגורלה, לכן גם לא נטמנה באחוזה הקבר המשפחתית בדרו (Dreux).

ברשותכם ביצעתי חקירה קטנה ומצאתי פרט מעניין. הגופה אמנם כנראה נזרקה לערימת גופות ו"נבלעה" שם, אך ראשה הוא סיפור אחר. ברובע 12 נמצאת גינת Square Trousseau. גינה לא ידועה אך חביבה מאוד על תושבי האזור. בעבר היה נמצא כאן הוספיס לילדים חסרי מזל ושמו Hospice des enfants-trouvés הוספיס לילדים שנמצאו פרוש שמו. העדויות אומרות שראשה נקבר שם יום לאחר שנרצחה, האם הוא טמון שם עד היום?

האזרח ז'אק פויטל ממסחר החיטה מרחוב פטיט שאמפ 69 התייצב בפני הוועדה בבקשה לקבור את ראשה של הנסיכה לשעבר מלמבל שאותו הצליח להשיג. איננו יכולים אלא לשבח את הפטריוטיות וההומניות של האזרח המדובר. מייד יצאנו לקבור את ראשה בבית הקברות של אלו שנמצאו( שייך להוספיס לילדים שנמצאו).

מקווה שנהניתם מכתבה זו, לעוד כתבות מעניינות כנסו לסיפורים הקטנים של פריז. תודה

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. ליהי

    וואו איזה סיפור, סיקרנת אותי מאוד בכתיבתך 🙂

    1. ניר יבלונקה

      תודה רבה!

  2. אלמה קסטנברג

    תודה רבה ניר. תענוג לקרוא. מרתק.

    1. ניר יבלונקה

      תודה רבה!

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. ליהי

    וואו איזה סיפור, סיקרנת אותי מאוד בכתיבתך 🙂

    1. ניר יבלונקה

      תודה רבה!

  2. אלמה קסטנברג

    תודה רבה ניר. תענוג לקרוא. מרתק.

    1. ניר יבלונקה

      תודה רבה!

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=10284