קפלת הכפרה chapelle expiatoire בפריז וסיפורה המפתיע

ברובע השמיני מתחבא לו בתוך גינה מבנה מוזר ושמו קפלת הכפרה chapelle expiatoire. לא בדיוק דומה לכנסייה, לא בדיוק דומה למקדש רומאי או מבנה ביזנטי, אבל למבנה הצנוע הזה חשיבות גדולה בתרבות צרפת. לכאן לא פחות ולא יותר נזרקו גופותיהם של המלך לואי ה-16 והמלכה מארי אנטואנט לאחר הוצאתם להורג בגליוטינה כל אחד בתורו. המקום היה ברשימה שלי הרבה זמן וגם תורו הגיע במסגרת סיורי בעיר, מיותר לציין שמעט תיירים אם בכלל מכירים את המקום או ביקרו בו אבל אני בוודאי לא התכוונתי לפסוח עליו.

chapelle expiatoire- בית הקברות העתיק מדלן

כאמור אנו נמצאים ברובע השמיני. בעבר שכן במקום הזה בית קברות עתיק ושמו מדלן שנפתח בשנת 1721 ובו היו קבורים בין היתר 132 הקורבנות שנספו באסון הזיקוקים והשריפה שפרצה בכיכר לואי ה-15(כיכר קונקורד) במסיבת  נישואי יורש העצר עם מארי אנטואנט ב30 למאי 1770.

המיקום נבחר לארח קבר אחים שבו פשוט נפטרו מהגופות בזמן שלטון הטרור. 1343 גופות שנפרדו מראשם בגליוטינה שהוצבה בכיכר המהפכה( כיכר קונקורד) נזרקו כאן ביניהם שרלוט קורדיי, אולימפ דה גוז', מאדם דו בארי ופיליפ ד'אורליאן. אך המפורסמים ביותר הם כמובן המלך לואי ה-16 והמלכה מארי אנטואנט. עכשיו על כס המלוכה יושב אחיו הצעיר של לואי ה-16 לואי ה-18 שחזר מגלות באנגליה. ביחד עם משפחת המלוכה חזרה גם מארי תרז, נסיכת אנגולם, בתם הבכורה של לואי ה-16 ומארי אנטואנט. מארי תרז הקדישה את חייה למציאת הוריה ואחיה הצעיר לואי שארל(לואי ה-17) בעידוד המלך שתמך בה. החיפושים הובילו לקבר האחים במדלן, הגופות נמצאו באורך פלא, איך בדיוק נגלה קצת בהמשך. ב21 בינואר 1815 יום השנה ה22 למותו של המלך, השרידים המלכותיים הועברו בטקס מפואר לקבורה בבזיליקת סן דני.

בעזרת הונה הרב ובעזרת המלך, מארי תרז מקימה את קפלת הכפרה chapelle expiatoire במקום שבו הושלכו גופותיהם של מארי אנטואנט ולואי ה-16 בקבר האחים לאחר הוצאתם להורג. בנוסף הקדישה את המקום גם לכל המתים האלמונים שנקברו באותו המקום בתקופת הטרור. 

קפלת הכפרה, קפלת הכפרה chapelle expiatoire בפריז וסיפורה המפתיע
chapelle expiatoire מבט אל קפלת הכפרה מהכניסה צילום: ניר יבלונקה

עורך דין קונה שטח אדמה מיוחד

ליד בית הקברות ברחוב Rue d'Anjou 48 התגורר עורך דין תומך מלכות ושמו פייר-לואי אוליבייה דסקלוזה. מסתבר שעורך הדין עקב בעזרת קומץ נאמנים למלוכה אחר הובלת הנפטרים לקבר האחים וספירתם. יותר מכך נאמר שהצליח לגלות כמעט במדויק להיכן הושלכו גופות בית המלוכה. מאוחר יותר צו הורה על סגירת בתי הקברות הקטנים בעיר, דקלוזה הקיף את החלק שבו שיער שבני המלוכה נקברו בכיכר עם גדר ונטע שם עצים על מנת להפרידה משאר החלקות. בשנת 1796 האדמה נמכרת לנגר ושמו אייזק(יצחק) ז'קו אך זה פושט את הרגל בשנת 1802. בית המשפט הוציא את האדמה למכירה ודסקלוזה קונה את האדמה ומאוחר יותר מוכר אותה ללואי ה-18 שיחד עם נסיכת אנגולם מבצעים חיפושים. את המלכה מארי אנטואנט זיהו לפי הגרביים שלבשה ביום הוצאתה להורג, תחליף לבדיקות פורנזיות כנראה. לאחר העברת השרידים המלכותיים החלה בניית קפלת הזיכרון בשנת 1816. האדריכל פייר פונטיין יופקד על התכנית והעבודות יסתיימו רק בשנת 1826 בתקופת שארל העשירי אחיהם הצעיר של לואי ה-16 ולואי ה-18.

קפלת הכפרה מה אנו רואים?

פונטיין תכנן את קפלת הכפרה כמתחם סגור דמוי מנזר על שטח בית הקברות העתיק שבו נמצאו השרידים. הוא יתחום את השטח בחומה מנוקדת בתשעה מבנים קטנים מכל צד. כאשר נכנסים לגינה הקסומה בכיכר לואי ה-16 ממולנו שער הכניסה מעליו כתובת המסבירה שהמלך לואי ה-18 הקים מונומנט על מנת לקדש את המקום. פירוש הכתובת שורה בשורה:

  • גופם של המלך לואי ה-16 והמלכה מארי אנטואנט הועברו בתאריך 21 ינואר 1815 לקבר מלכותי בסן דני
  • פה נחו 21 שנה
  • הוא הושלם בשנה השנייה למלכות המלך שארל העשירי
  •  MDCCCXXVI= שנת החסד1826 

בשני הצדדים נראה עיטורי גפנים המרכזם שעון חול מכונף(כנפי מלאך מסביבו). נכנסים פנימה תחילה נפנה ימינה לקופה, נרכוש כרטיס ונכנס. תחילה נראה חצר פסטורלית בה שביל חצץ ושושנים צחורות בצדדיו, השטח עצמו מוגבה והכל נבנה על אדמת בית הקברות הישן לאחר ניפוי כמובן. בצדדים נראה שורה של קנטופים- מונומנט לאנשים שלא באמת קבורים כאן אלא לזכרם, ומצבות מול כל פתח. חלקם הוקמו לזכרם של אנשי המשמר השוויצרי שנהרג כולו בהסתערות על ארמון טווילרי ב10 אוגוסט 1792. חלקם האחר לכל האחרים שנקברו כאן, בכל מקרה אין ציון על הקברים.

שימו לב גם כאן לשעון החול המכונף בקצה כל קבר שמייצג את חלוף הזמן. בחזית הקפלה פדימנט(המשולש בקצה) ובו שני מלאכים מעל כתר מלכות וזר עלי דפנה. עכשיו נכנס לקפלה הנפלאה ובה נראה חלל עגול כיפה גדולה ועוד שלוש חצאי כיפות מסביב. ממול נמצא מזבח משם מנוהלים טקסים עד יומנו. בצד שמאל פסלה של מארי אנטואנט וצד ימין פסלו של לואי ה-16. מאחורי הפסלים מדרגות שיורדות לקריפטה. שימו לב לתבליט האבן מעל הכניסה מאת הפסל אנטואן-פרנסואה ז'רארד שבו נראה את הוצאת המלך והמלכה מבית הקברות מדלן. רואים שני כתרים על הארון שנישא ושני הדמויות מקדימה פניהם לא גלויות? לא סתם ז'רארד התמחה בתבליטים.

קפלת הכפרה, קפלת הכפרה chapelle expiatoire בפריז וסיפורה המפתיע
פסלו של לואי ה-16 קורא לחיי נצח מאת בוסיו צילום: ניר יבלונקה

לואי ה-16 ומארי אנטואנט

בואו נתעכב רגע על צמד הפסלים הנפלאים בקפלת הכפרה. מצד ימין לואי ה-16 קורא לחיי נצח תחת המלאך מאת פרנסואה בוסיו. המלך במצב של אקסטזה והמלאך תומך בו ומצביע על ייעודו, גן עדן. מסביב צווארו של המלך אות מסדר סן מישל ואות מסדר רוח הקודש. מתחת בלוח נראה העתק של צוואתו של המלך שנכתבה לפני הוצאתו להורג.

בצד שמאל פסלה של מארי אנטואנט נתמכת ע"י הדת מאת ז'אן פייר קורטו. המלכה אוחזת בחוזקה בידה של הדת שאוחזת בצלב גדול, כתרה נמצא הפוך לרגלי גלימתה. על הבסיס נמצא מכתבה האחרון שנכתב למדאם אליזבת אחות המלך. עכשיו נרד למטה במדרגות לקריפטה. בסוף מסדרון נראה מזבח משיש שחור ולבן, הוא מסמל את מקום מציאתו המדויק של לואי ה-16. בצד גלוסקמאות חתומות שמכילות את שיירי שוכני בית הקברות העתיק. עוד נראה בקריפטה תמונתה של הדוכסית מאנגולם והסברים על פועלה. נמשיך להסתובב בקיפטה נגיע לשלט אבן שמספר לנו כך:

בבניין זה בתאריך 6-2-1776 קונרד א. ג'רארד בשם המלך לואי ה-16, בנג'מין פרנקלין, סילאס דין, ארתור לי בשם ארה"ב חתמו על אמנת ידידות, מסחר וברית בה צרפת הראשונה באומות להכיר בעצמאות ארה"ב.

עוד שלט מעניין מספר לנו שהסופר שאטובריאנד שכן פה בשנים 1805-1807 והחל בכתיבת הספר 'הקדושים' ויצא למזרח. מה פירוש שכן פה? ישן עם רוחות הרפאים? מה שכן ברור יצא למזרח הכוונה למזרח התיכון כולל ביקור בארצנו. בשנת 1862 הוקמה גינה שקיבלה את השם כיכר לואי ה-16 ועצי הברושים שהקיפו את הקפלה הוסרו. כך נוצרה ריאה ירוקה ונעימה לתושבי השכונה. בשנת 1871 לעומת זאת הקומונה דרשה את הריסתה של הקפלה, דבר שלשמחתנו לא קרה.

בכל שנה ב21 לינואר מתקיימת מיסה בקפלה בהשתתפות היורשים הלגיטימיים, ומי שממש רוצה יכול גם לערוך שם טכס נישואים.

קפלת הכפרה, קפלת הכפרה chapelle expiatoire בפריז וסיפורה המפתיע
פסלה של מארי אנטואנט מאת קורטו צילום: ניר יבלונקה

מידע שימושי

קפלת הכפרה chapelle expiatoire

לאתר הרשמי

מחיר כרטיס: 6 אירו. כניסה חינם לבעלי מוגבלות עם תעודת נכה ומלווה.

כתובת: 29 rue Pasquier

מטרו: קו 9 תחנת Saint-Augustin

קו 3-9 תחנה Havre – Caumartin

קו 8-12-14 תחנה Madeleine

במוזיאון שחרור פריז ביקרתם?

כיכר הקונקורד בפריז- מקום הוצאתה להורג של מארי אנטואנט.

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=11659