מוזיאון ד'אורסה פריז: מתחנת רכבת ליצירות אומנות

מוזיאון ד'אורסיי פריז (Musée d'Orsay ), נחשב לאחד מעשרת מוזאוני האמנות הטובים, היפים והמומלצים ביותר בעולם. המקום מושך אליו מיליוני תיירים רבים מכל רחבי העולם מדי שנה. המוזיאון ממוקם על גדות הסיין ברובע ה-7 של פריז ושוכן במבנה עתיק ומרהיב ביופיו של תחנת רכבת שנבנתה במיוחד לתערוכה בינ"ל בשנת 1900. אז בואו הצטרפו לארבעה מיליון מבקרים בשנה ונבקר יחד בקומות המוזיאון הכי יפה בעיר.

מוזיאון ד'אורסיי- במקור תחנת רכבת

המבנה שימש בעבר כתחנת רכבת ושמה "גאר ד'אורסיי". פעילותה של התחנה הופסקה בשנת 1939 מפני שרציפיה היו קצרים מדי לרכבות דאז (שימו לב לשעון המפואר שהורה על השעה עבור קהל הנוסעים). תחנת הרכבת נחנכה ב- 14/7/1900.

שימו לב לצד המוזיאון כאשר אתם עומדים על גדת הסיין, שני שעונים גדולים מתחתם הכיתוב פריז-אורלאן וראשי התיבות PO רצות לכל האורך. מעל דלתות הכניסה חקוקים שמות היעדים, למשל: בורדו, לימוז', אורלאן, טולוז, ננט ואחרים. הארכיטקט ויקטור לאלו (Victor Laloux) היה רב אומן. לאחר שזכה בפרס רומא שכזכור לכם מקנה שלוש שנות לימוד בוילה מדיצ'י רומא, חזר לפריז. לאלו התמחה בשילוב מסגרות ברזל וזכוכית במבנים מה שהגדיל חלל מבנים, והכניס אור רב ואיזה דוגמא יותר טובה לפועלו מאשר תחנת הרכבת ד'אורסיי.

לאחר סגירת התחנה המקום עבר כמה וכמה גלגולים, בניהם מלון, בית מיון דואר, ואף כתפאורה לסרטו המפורסם של הבמאי אורסון וולס בסרטו "המשפט". בתחילת שנות ה- 70 היה המבנה מיועד להריסה, אך בשנת 1977 הוחלט על הפיכת תחנת הרכבת למוזיאון בן 5 קומות ולאחר שיפוצים והתאמות, נפתחו דלתות המוזיאון בשנת 1986בנוכחות נשיא צרפת פרנסואה מיטראן. יצירות רבות ממוזיאונים אחרים כמו הלובר, לוקסמבורג, ארמון טוקיו ו"ז'ה דה פום" הועברו לכאן. בשנת 2011 לאחר שיפוצים מסיביים והתאמות טכנולוגיות עדכניות, נפתח המוזיאון שוב לשמחתם של המבקרים הרבים.

מחוץ למוזיאון בצד הכניסה על המעקה, בוודאי תבחינו בפסלי ברונזה גדולים. הפסלים הם אלגוריה ל6 היבשות ובעבר פיארו את ארמון טרוקדרו שנבנה לתערוכה האוניברסלית 1878.

מוזיאון ד'אורסה, מוזיאון ד'אורסה פריז: מתחנת רכבת ליצירות אומנות
תחנת הרכבת הישנה גר ד'אורסיי מבט מהסיין צילום: ניר יבלונקה

Musée d'Orsay מה במוזיאון?

מה אין כאן? אם אתם מאוהבי האמנות, היכונו להתפעלות אין קץ כאשר תפגשו ביצירותיהם המקוריות והנפלאות של גדולי האמנים הצרפתיים (ישנם גם כמה שלא), כמו דגה, מונה ("נשים בגן", "פרגים" ועוד), מאנה ("ארוחת בוקר על הדשא"), רנואר ("המתרחצות") טולוז, וואן גוך("דיוקן עצמי"), גוסטב קורבה ("לוויה באורנן") ועוד. בנוסף,  פסלים, פריטי ריהוט, תבליטים ועוד, המפוזרים כאן בין קומות המוזיאון.

המוזיאון כולו מביא אל המבקרים את המאה ה- 19 במלוא הדרה האומנותי ולכן, טרם הגעתכם לכן כדאי לעבור באתר המוזיאון ולבדוק אילו יצירות אתם מעוניינים לראות בתחילת הביקור ואילו פחות. כך תוכלו באמת לנצל את הזמן ואת הסיור בצורה מעולה ומספקת. שניכנס?

המוזיאון מחולק לחמש קומות, כאשר כל אחת מהן מוקדשת לתקופה אחרת ובה אמנים המייצגים אותה ופעלו בשנותיה, כך למשל בקומת הקרקע נפגוש ביצירות אמנות המוקדמות יותר, המיוחסות לשנים 1848-1871 אמנים כמו אנגר ולדקרואה ואמן הריאליזם גוסטב קורבה.

מוזיאון ד'אורסה, מוזיאון ד'אורסה פריז: מתחנת רכבת ליצירות אומנות
חלל המוזיאון והשעון בקצה, גג זכוכית ענק מכניס אור צילום: ניר יבלונקה

הפסלים

מה קורה כאשר מוזיאון לוקסמבורג נסגר, ז'ה דה פום קטן מדי והלובר עמוס מדי? מוזיאון ד'אורסיי מרוויח. אוגוסט רודן, קמיל קלודל, מאיול, בורדל, קרפו ועוד, כולם מיצגים פה. הנה כמה מהפסלים במוזיאון שאני אהבתי במיוחד:

  • Alexander Schoenewerk Young Tarentina מה הפסל אלכסנדר שונוורק מספר לנו?

ספינה נשאה אותה אל קצה קמארין, שם קרום הבתולים, השירים, החלילים, לאט נאלץ להוביל אותה בחזרה אל סף אהובה. מאת אנדרה צ'נייה.

  • Jules Cavelier, Pénélope משיש לבן והבחירה האישית שלי.

עם הפסל הזה, קאבלייר ממחיש סיפור מרכזי של האודיסאה של הומרוס: במהלך עשרים שנות היעדרותו של אודיסאוס, פנלופה, למרות הטוענים לכתר של איתקה שדוחקים בה לבחור בעל חדש מביניהם, נשארת נאמנה בקפדנות לבעלה. על מנת למשוך זמן, היא מאשרת שהיא תעשה את הבחירה שלה לאחר סיום אריגת התכריכים של אביה החורג לארטס. שימו לב לגלגל הצמר בידה.

  • Paul Cabet, Suzanne סוזאן יוצאת מהאמבטיה מאת קאבט.

לא סתם הפסל נרכש ע"י הקיסרית יוג'יני בסלון פריז בארמון האליזה בשנת 1861.

  • James Pradier, Sapho- יצירת מופת. פראדייה מביא לנו כאן דרמה בדמותה של סאפו שחושבת על התאבדות. שימו לב למדיטציה, לפרטים הקטנים ואפילו לנבל בצידה. כאשר פארדייה נפטר בפתאומיות הפסל כוסה בצעיף שחור והאומן קיבל מדליית כבוד של התערוכה.

  • Paul Cabet, 1871. אני נעמדתי ליד הפסל 10 דקות שלמות, פסגת היצירה.

  • Auguste Clésinger, Woman bitten by a snake הפסל שחולל סערה בגלל העירום הבוטה והפרטים המדויקים.

  • 'חווה לפני החטא' מאת יוג'ין דלפלנש.
  •  
  • 'ארבעת חלקי העולם' מאת קרפו שעל פיו נבנתה המזרקה בקצה גני לוקסמבורג.

כמון שהיריעה קצרה מלהכיל את כל היופי זה רק טעימה.

בצדדים אנו נכנסים לאולמות שמציגים ציירים שונים כמו ואן גוך, סיסלי, סזאן, פיסארו ואחרים. צד שמאל הציורים של אדוארד מאנה, לדוגמא: החליל לא ישאירו אתם אדישים. באולם הגדול תמונות ענק ימלאו את העין ואת החושים, טוב שיש שם ספסלים לשבת להירגע וגם לתת לרגליים מנוחה.

הקומה השנייה מעניקה למבקרים ניחוח עיצובי תקופתי בסגנון ארט נובו מהמאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20 ובה גם ציירים שאינם צרפתים כמו מונש וקלימט.

מוזיאון ד'אורסה, מוזיאון ד'אורסה פריז: מתחנת רכבת ליצירות אומנות
"נחש מכיש אישה" מאת קלסינגר מוזיאון ד'אורסיי צילום: ניר יבלונקה

הציורים

קומות שלוש ארבע וחמש, מושכות אליהן את מרבית התיירים, שכן כאן ישנן מיצירותיהם האימפרסיוניסטיות ופוסט אימפרסיוניסטיות המפורסמות של אמנים כמו מונה (מעל 90 מיצירותיו המקוריות של האמן נמצאות כאן בתצוגה קבועה), וואן גוך, לוטרק, גוגן, קאמי, ואחרים. אם נחשוב על זה, אפשר יהיה לומר כי הקומות העליונות של מוזיאון ד'אורסיי הן תיבת אוצר אמיתית ונדירה, שתעניק לכם חוויה אמנותית בלתי נשכחת. דוגמאות?

  • 'נשף במולן דה לה גלאט' מאת רנואר. מהציורים הנודעים בעולם ויש לכך סיבה טובה.
  • 'אולימפיה' מאת אדוארד מאנה. הציור שחולל סערה בזמנו עם ערום בוטה. ויקטורין מרן בדמות אולימפיה ידה מכסה את ערוותה. נעלי בית, צמיד וסרט על השיער. המצעים פזורים המשרתת מגישה פרחים ממעריץ ובקצה חתול שחור. הוא מסמל חוסר נאמנות. עכשיו הסתכלו שוב על הציור, נראה אחרת נכון?

עכשיו חידה קטנה: על בסיס איזה תמונה צייר מאנה את אולימפיה? תשובה למטה.

  • 'פרגים' מאת קלוד מונה. 
  • 'אישה צעירה' מאת ברטה מוריסוט.
  • 'ארוחה על הדשא' מאת אדוארד מאנה, לאט לאט תכילו את הגאונות של הצייר.

במוזיאון ישנו בנוסף חדר המוקדש כולו להולדת הקולנוע, כולל כמה פריטים מקוריים מתחילת העידן, כמו פרקסינוסקופ (מכשיר להקרנת סרטים מצוירים שהומצא ב- 1873), פנס קסם ופנס הקרנה, צעצועים אופטיים ומכשירי צפייה שונים, כולל תחריטים וכרזות. תוכלו לסיים את הסיור שלכם כאן עם טעם של עוד.

תשובה: "ונוס מאורבינו" של טיציאן משנת 1538.

מוזיאון ד'אורסה, מוזיאון ד'אורסה פריז: מתחנת רכבת ליצירות אומנות
אדוארד מאנה "ארוחת צהריים על הדשא" מוזיאון ד'אורסיי פריז צילום: ניר יבלונקה

מה עוד רואים כאן?

אוסף המדליות

בעשורים האחרונים של מאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20 תפסו המדליות מקום של כבוד, הן בכמות והן באיכות היציקה. המדליות נוצקו במגוון צורות וסגנונות עד אשר הוחלט על הקמת אגף שלם העוסק כולו רק בהן ומרביתן הועברו לכאן ממוזיאון לוקסמבורג.

במאי 22 נפתח חלל חדש במוזיאון ונקרא "פריז, בירת האומה המודרנית". החלל המרהיב מוקדש לעלייתה של פריז בתקופתה של האימפריה השנייה (1870-1852) כאן מוצגים ציורים, רישומים ופסלים מסביבו של ציור קנבס ענקי של הצייר ויקטור נאבלט "נוף כללי של פריז".

וכאילו לא מספיק כל היופי והיצירות, מקיים המוזיאון תערוכות מתחלפות שוות במיוחד, כך למשל נפתחה באפריל השנה תערוכה ענקית המוקדשת לאדריכל הגאון גאודי. התערוכה הציגה את מיטב יצירותיו הייחודיות של גאודי, כולל פריטי ריהוט מסוף המאה ה- 19 שמעולם לא הוצגו כאן. דרך התערוכה יכלו המבקרים להיחשף לאופיו המיוחד והסוער של האמן שממשיך לרתק את כולנו עד עצם היום הזה. 

התערוכה הבאה שתוצג במוזיאון שווה ביותר היא של האמן הנורווגי אדוארד מונק ("הצעקה"). התערוכה תוצג כאן החל מה- 20/9/22 ועד 22/1/23.

מידע שימושי

מוזיאון ד'אורסיי

כתובת:  Rue de la Légion d'Honneur,1

ימים ושעות פתיחה:

ימים ראשון, שלישי, רביעי, שישי ושבת 9:30-18:00

יום שני- סגור.

יום חמישי 9:30-21:45

**בתאריכים 1/5 ו- 25/12 סגור.

איך מגיעים?

מטרו: קו 12 לתחנת Solferino. directions_subway  RER
קו C לתחנת Musee d’Orsay

אוטובוס: קווים 24, 63, 68, 69, 73, 83, 84, 94

קפה ומסעדה במוזיאון ד'אורסיי

אם אתם מחפשים לעצמכם מקום מיוחד להשלמת החוויה בד'אורסיי, אתם יותר ממוזמנים לקפה קמפאנה והמרפסת שלו, מה-Salle des fêtes או מהמסעדה לארוחת ערב, או קוקטיילים נפלאים באווירה יוקרתית.

כניסה למוזיאון

כרטיסים למוזיאון

לרכישת כרטיסים מחברת tiqets

  • על מנת להימנע מתורים בכניסה, כדאי ומומלץ לרכוש כרטיסים מראש.
  • כניסה חינם למחזיקי מוזיאון פאס ופריז פאס.
  • הכניסה למוזיאון חינם שעה לפני הסגירה, מה שיאפשר לכם סיור מזורז וממוקד ביצירות החשובות וביקור בתערוכות הקבועות בקומת הכניסה, השנייה והחמישית, אך אם אתם נמנים עם אוהבי האמנות, כדאי לשריין כשעתיים לערך לסיור.
  • כניסה חינם יום ראשון ה- 1 בכל חודש.

אוספים קבועים בד'אורסיי מוצגים במשך כל ימות השנה, ולצידם מדריכי שמע המספרים אודות היצירות השונות. מדריכי השמע זמינים בשפות רבות כמו אנגלית, גרמנית, ספרדית ועוד.

בואו לבקר בקפלת סיינט שאפל

על מוזיאון לאדריכלות ומורשת שמעתם?

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=11470