שומה פריז- ההיסטוריה של יצרנית תכשיטי העלית

אחת הכתובות היוקרתיות ביותר בכיכר ונדום היא בית שומה פריז chaumet Paris במספר 12. הכיכר שידועה כיהלום של פריז, זרועה בחנויות תכשיטים של מיטב המותגים שעליהם כתבתי בעבר, אך יש אחת נוצצת מעל כולן. שוכנת באוטל פרטיקולר ששופץ לחלוטין בשנת 2020 , נפוליאון בונפרטה משקיף ממרומי עמוד ונדום, יש לה מה לספר לנו. הסיפור שזור בהיסטוריה של צרפת דרך סיפור אהבה מלכותי, מלחין ודיירים מפורסמים. את סיפורנו נסיים דווקא בעתיד הקרוב באולימפיאדת פריז 2024 , מה הקשר? כנסו וגלו.

שומה פריז- איך הכל התחיל

מארי אטיין ניטו (Marie-Étienne Nitot 1750-1809), החל כשוליה ומתלמד אצל אנג' ג'וזף אובר, תכשיטן מלכת צרפת מארי אנטואנט. לפריז יגיע בשנת 1780 ויפתח חנות קטנה משלו, משמר לקוחות אריסטוקרטיים שהכירו את שמו עד שהגיעה המהפכה הצרפתית ב 1789. תחילתה של האגדה תחל בשנת 1802 אז נבחר ניטו לשלב את יהלום הריג'נט, הגדול ביותר בין יהלומי המלוכה, בחרב ההכתרה של נפוליאון בונפרטה. אותה אבן פיארה פעם את כתרם של לואי ה-15 ולואי ה-16. בנוסף הזמין נפוליאון נזר עבור האפיפיור פיוס השביעי שנכח בהכתרה. ניטו יהפוך לתכשיטן הרשמי של החצר המלכותית ובמיוחד של הקיסרית ג'וזפין. ג'וזפין שאהבה פרחים וצמחים נדירים כמו אלו שגידלה בטירת מלמזון שמחה שניטו שילב אותם בעיצובים שלו. גם מארי לואיז לה נישא נפוליאון ב-1810 לא קופחה וקיבלה מתנת נישואין בדמות טיארה משובצת יהלומים, שרשרת אמרגד ויהלומים, זוג עגילים ומסרק מאת ניטו כמובן.

פרנסואה רניו ניטו (François Regnault 1779–1853) ימשיך את העסק לאחר מות אביו בשנת 1809. בוטיק שומה עובר לראשונה לכיכר ונדום בשנת 1812 ומתמקם במס' 15 כיום מושבו של מלון ריץ המפורסם. בשנת 1815 עם נפילת האימפריה, יעזוב פרנסואה ניטו שהיה בונפרטיסט נלהב את העסק. במקומו ירכוש את העסק ז'אן בפטיסט פוסין (Jean Baptiste Fossin 1786–1848) כאשר ז'אן ולנטין מורל יהיה בראש סדנת התכשיטים ויעבור לרחוב רישלייה. שהעביר את החנות לרחוב רישלייה. באותה תקופה בית בורבון(לואי פיליפ) חזר לשלטון והדרישה של קהל הלקוחות החדש והאמיד הייתה למוטיב פרחים ועלים. עלי גפן, עצי זית, ערמונים ופירות, כל אלו היוו השראה לתכשיטים שנועדו עבור משפחת המלוכה, עשירי אירופה והדוכסית דה ברי למשל.

המלך לואי פיליפ יעניק לפוסין ובנו ז'ול (Jules fossin 1808–1869)את התואר תכשיטן המלך בשנת 1832.

ז'אן-ולנטין מורל עזב את צרפת לאחר מהפכת 1848, העביר את העסק ללונדון והפך לתכשיטן של המלכה ויקטוריה. קהל הלקוחות שלו כלל גם את נפוליאון השלישי, יוג'יני ממונטיג'ו, והדוכס מרושפוקו.

שומה פריז, שומה פריז- ההיסטוריה של יצרנית תכשיטי העלית
פסלה של ג'וזפין בונפרטה במבואה של מס' 12 ונדום. צילום: ניר יבלונקה

ג'וזף שומה Joseph Chaumet

מורל נעזר בבנו פרוספר שלקח את המושכות בשנת 1862 והמשיך לייצר תכשיטים עבור נשות החברה הגבוהה. ג'וזף שומה Joseph Chaumet (1852–1928) שיינשא לבתו של פרוספר מורל בשנת 1875 יעמוד בראשות הבית בשנת 1885. ג'וזף יהפוך לבעלי שומה פריז בשנת 1889 ויכניס כמה שינויים חדשים, צילום התכשיטים, מעבדה לבדיקת איכות ואימות אבני חן. בשנת 1907 בית שמו חוזר לכיכר ונדום אך הפעם למס 12. אנו בתקופת הבל אפוק, והאנפות (סיכות דמוי כנפי נוצות המשמשות כקישוט) היו להיט. משפחתו אפרוסי, רוטשילד, ונדרבליט, פיקסו, מיסטינגואט ושחקני קולנוע, כולם היו לקוחות חוזרים של בית שמו. שמו של ג'וזף שומה הגיע גם עד הודו שם הנסיכים והמהרג'ות היו מגיעים עם האבנים היקרות לבוטיק ושם היו משבצים אותם לתכשיטים. דוגמא לכך היא שרשרת המהרג'ה מאינדור עם 2 יהלומים 47 קראט כל אחד לא פחות!  בנו מרסל יירש אותו בשנת 1928, מרסל פיתח סגנון ארט דקו וסגנון אוונגרד של תכשיטים בעלי צורה גיאומטרית. בניו של מרסל ז'אק ופייר ימשיכו את המסורת בשנת 1958 עד לסגירה זמנית של הבית עקב חובות בשנת 1967.

שומה פריז, שומה פריז- ההיסטוריה של יצרנית תכשיטי העלית
יהלומים הם החברים הכי טובים של האישה במיוחד בפריז chaumet (c)

כיכר ונדום מס 12

איזה מיקום טוב יותר יש מאשר כיכר ונדום? אותה כיכר מלכותית מהמאה ה-17 שתכנן ז'ול מנסארט להאדרת שמו של המלך לואי ה14 ואח"כ האדירה את נפוליאון בונפרטה שהקים עמוד זיכרון לניצחון בקרב אוסטרליץ. כמובן שבוטיק יוקרה צריך משכן ראוי, ואיזה כתובת יותר טובה ממספר 12. אוטל פרטיקולר שנקראה על שמו של גובה המיסים הברון סנט ג'יימס, ושבה התגורר לואי דבלינו, רופא בסורבון. אחוזה זו ראה ימים יפים עם ארוחות פאר ומפגשים של החברה הגבוה שאירח הברון. עוד דיירת מפורסמת שהתגוררה עם אימה ואחותה הייתה יוג'ני דה מונטיג'ו שם תפגוש את בעלה לעתיד, נפוליאון השלישי. גם פרדריק שופן המלחין המפורסם לן כאן תקופה בקומה שהקצתה לו הברונית דלפינה פוטוקה בשנת 1849. אפילו שגרירות רוסיה שכנה בבניין באותו זמן.

הכניסה מהכיכר מכניסה אותנו לאזור הקבלה ושולחנות תצוגה בהם מיטב תכשיטי הבית. המדרגות מובילות לקומה הראשונה שם מתקבלים אורחים בפינות ישיבה פרטיות מטופלים ע"י נציג אישי. לכאן מגיעים מי שחפצים הזמנות מיוחדות או קליינטים שהדיסקרטיות חשובה להם וכמובן לקוחות חוזרים.

שומה פריז, שומה פריז- ההיסטוריה של יצרנית תכשיטי העלית
סלון הפנינים בבית שומה כיכר ונדום. צילום: ניר יבלונקה

הסלונים ופרדריק שופן

סלון הפנינים

במקור כאן ישבו משבצות הפנינים, מומחיות של ג'וזף שומה. העיצוב מדהים ומיוחד, שטיח קטיפה כחול, שולחן גדול במרכז החדר גם הוא מצופה בכחול. מסביב, קירות העץ שצבועות בכחול חצות עמוק ועליהם מוטבעת האות ס עטופים ברקמת תחרה מוזהבת שנעשתה בעבודת יד. מעל התחרה נחים עלי דפנה בכחול חצות כמובן, הגוון שמזוהה עם בית שומה.

סלון היהלומים

כאן תתפעמו מתצוגה נפלאה של 264 טיארות על קיר ברקע כחול. כיום הסלון מארח גם תצוגות מתחלפות.

סלון שופן

הסלון שנקרא על שמו של המלחין המפורסם הוא יצירת מופת שהוכרזה כמונומנט היסטורי ב1927. ריצפת המצפן בסלון דלתות העץ הגדולות מעוטרות במוטיבים ימיים, להזכירנו כי בעל הבית הקודם סיינט ג'יימס היה האוצר של חיל הים. מבעד לחלונות נשקפת כיכר ונדום ונשאר רק לתאר את פרדריק שופן יושב שם ביום שטוף שמש כמצוות הרופא. בתקרה מצוירת אלגוריה למוזיקה מאת פייר גלנד משנת 1864. המוזה יוטרפה עטופה במלאכים קטנים שמנגנים, הומאג' לשופן. המלחין הדגול, חולני רוב חייו, הלך לעולמו כאן באוקטובר 1849.

בקומה האחרונה(עליית הגג) שבה אנו לא יכולים לבקר נמצא בית המלאכה שם רבי אומן יושבים ובסבלנות אין קץ עומלים על שיבוץ אבני חן שיהפכו לעוד יצירת מופת מבית שומה. בנואה וורהול הוא ראש הסדנה ה-13 בלבד מאז 1780 בבית שומה. ביציאה מבית שומה דרך המדרגות המלכותיות, נפרדתי מפסל השיש של ג'וזפין בונפרטה ויצאתי לחצר הבניין שטובלת בירוק. סקרתי את הבניינים הפנימיים שכיום מאכלסות בעיקר עסקים ומשרדים מנסה לדמיין עצמי במאה ה18. בעבר הייתם נכנסים דרך דלת העץ הענקית פנימה ועולים במדרגות ישירות לבית, קומת הקרקע שימשה לחנויות.

שומה פריז, שומה פריז- ההיסטוריה של יצרנית תכשיטי העלית
סלון שופן ורצפת הפרקט הוכרזו מונומנט לאומי. צילום: ניר יבלונקה

אולימפיאדת פריז 2024

בית שומה פריז chaumet Paris נבחר לעצב את המדליות למשחקים האולימפיים והפאראלימפיים בפריז 2024. למדליה שני צדדים, החזית מציגה את אלת הניצחון נייק מהמיתולוגיה היוונית, שועטת קדימה באצטדיון פנאתנאי באתונה. באצטדיון זה חודשו המשחקים האולימפיים בשנת 1896. בקצוות המדליה חריצים מוטבעים שמדמים קרני שמש אך גם מייצגים את המרץ של הספורטאים. מימינה של נייק מגדל אייפל ומשמאלה האקרופוליס ביוון וכך אנו מחברים בין העבר להווה.

בצד האחורי של המדליה גם קווים מוטבעים שמדמים קרני שמש שמעניקים מראה תלת ממדי למדליה. אך מה שמעניין הוא לוח המתכת באמצע המדליה שמגיע ישירות ממגדל אייפל. כל לוחית משקלה 18 גרם בו חרוט הלפיד האולימפי, הכיתוב פריז 2024 והסמל האולימפי. שישה טפרים מסביב למשושה, מחברים את הלוחית למדליה כמו בטכניקות שיבוץ תכשיטים, או המסמרות שמחברות את חלקי מגדל אייפל. במדליה של המשחקים הפאראלימפיים נראה בחזית את מגדל אייפל כמו צולם מהתחתית ובצדדים תאריכי המשחקים בכתב ברייל שכזכור גם הוא צרפתי.

כל המדליות מיוצרות במונייה דה פריז.

שומה פריז, שומה פריז- ההיסטוריה של יצרנית תכשיטי העלית
מדליות פריז 2024 למשחקים האולימפיים והפאראלימפיים(סרט אדום)

קרדיט

קרדיט: תודה למר ברטרנד בונט בסה, שגריר ונדום על עזרתו הרבה.
הכותב היה אורח בית שומה פריז Chaumet ו-M.bertrand באוגוסט 2023.

Crédit: Merci à monsieurBertrand Bonnet Besse, Ambassadeur Vendôme pour sa grande aide

.L'écrivain était l'invité de maison chaumet  et de M.bertrand en août 2023

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=13603