בנג'מין פרנקלין בפריז: סיפורו של דיפלומט

בנג'מין פרנקלין אהב את צרפת ופריז בפרט. היום נבקר את שכונת מגוריו הפסטורלית, ונלמד היכן התגורר, מה היה תפקידו וכיצד הונצח. סיפור קטן ומרתק.

בנג'מין פרנקלין

בנג'מין פרנקלין בן ה-71 מגיע לצרפת בדצמבר 1776 עם שני נכדיו ויליאם טמפל בן ה-16 ובנג'מין שישמשו כעוזריו האישיים. פרנקלין, מהאבות המייסדים של ארה"ב- מדינאי, מדען, סופר, פיזיקאי, מו"ל ואינטלקטואל בעל השפעה עצומה על ההיסטוריה של ארה"ב. פרנקלין מגיע לצרפת מס' חודשים אחרי הכרזת העצמאות של ארה"ב שאותה עזר לנסח, לא סתם הוא מתנוסס על שטר 100 דולר. פרנקלין קיבל מינוי של שגריר מהקונגרס הקונטיננטלי, ותפקידו היה להשיג את תמיכת המלוכה בצרפת במטרות המהפכה. אנו מדברים על תמיכה כספית, צבאית ודיפלומטית.

אנחנו במאה ה-18, שתי המעצמות הן צרפת ואנגליה, לואי ה-16 ומארי אנטואנט שולטים בצרפת. פרנקלין יורד בבטחה מהספינה בנמל סנט גוסטן אשר באוריי בריטני, מברך שלא נתפס ע"י האנגלים.

במרץ 1777 פרנקלין מגיע למקום מגוריו החדש בשכונת פאסי אשר בזמנים ההם הייתה מחוץ לגבולות פריז. לפני כן פרנקלין התגורר זמן קצר בפריז בשני כתובות שונות. 2 rue de l'Université במשך חודש, ובמלון יורק אשר נמצא בכתובת 56 rue Jacob.

בנג'מין פרנקלין, בנג'מין פרנקלין בפריז: סיפורו של דיפלומט
דיוקנו של בנג'מין פרנקלין לצד הנצחתו על אוטל ולינטואה לשעבר

הרובע ה-16 שכונת פאסי

בואו איתי לשכונת פאסי ששייכת כיום לרובע ה-16. פאסי, כמו שכנתה אוטיי, מקום מגורים מבוקש בקרב אצולת צרפת, עשירי העיר, ודיפלומטים זרים. אווירה כפרית על גבעה גבוה, אוויר צלול, אחוזות פאר, נוף לסיין וגנים רחבי ידיים פזורים בה. זכרו אנו במאה ה-18 ורוב הבניינים שאנו רואים היום אינם, והנוף אינו מוסתר. למטה מצדו השני של הסיין נמצאת פריז, כרך עני ומלוכלך, בתים צפופים וביוב זורם ברחובות. ודרך הכורכר שהייתה הכביש הראשי דאז? היא הייתה מובילה לחצר המלוכה בארמון ורסאי.

אנו נמצאים ברחוב ריינואר 66 פינת רחוב סינגר. Singer /Rue Raynouard 66.  נראה בניין מרהיב עם חזית מסותת, כתובת חקוקה באבן ופסל ברונזה, דיוקנו של בנג'מין פרנקלין. כאן היה מקום מגוריו במשך 8 שנים.

אך לפני שאתם שואלים אותי איזה קומה ומה מס הדירה בה התגורר אני אסביר, לא הייתה קומה וגם לא בניין. מה שכן היה ברחוב הזה במספרים 62-70 הוא אוטל ולנטינואה. אחוזת פאר על שטח 10 דונם על שם הדוכס דה ולנטינואה אונור השלישי נסיך מונקו.

בנג'מין פרנקלין, בנג'מין פרנקלין בפריז: סיפורו של דיפלומט
שכונת פאסי ואוטל ולינטואה ליד טירת פאסי 1740 דומיין חופשי

אוטל ולנטינואה Hôtel de Valentinois

ברוכים הבאים לאוטל ולנטינואה. אחוזת פאר עם שני אגפים נפרדים נוף פתוח וישיר לפריז(בלי מגדל אייפל..). בפנים גן רחב ידיים פסלים מפוזרים וגרם מדרגות רחב מוביל לכל אגף. הבתים שאתם רואים היום בחזית ומסתירים את הנוף? לא קיימים. מה שכן היה קיים היא טירת פאסי המפוארת במורד הרחוב.

האחוזה נמכרה לאיש עסקים אמיד מאוד ושמו ז'אק-דונטיין לה ריי דה שאומון. שאומון שירת בחצרו של המלך לואי ה-16 כאחראי המים והאדמות של בלואה ומושל האינווליד בפריז. שאומון היה תומך נלהב במהפכה האמריקאית ותיווך באופן לא רשמי בין אנשי המהפכה לצרפת. לכן אין זה פלא שכאשר בנג'מין פרנקלין הגיע לפריז, הציע לו שאומון מגורים באחוזתו.

אכן מארח נדיב, אבל שאומון הממולח קיווה שקשרים עם פרנקלין יניבו רווחים גדולים בעתיד כאשר יהיו הסכמים בין שני המדינות. עם קו ספנות שאומון כבר חשב כיצד בזכות תמיכתו ותמיכת צרפת בסכומי כסף גדולים אולי יקבל אדמות וחוזים נכבדים בארה"ב.

דרך אגב, מי שמבקר בעמק הלואר ממליץ על ביקור בטירת שאומון המרהיבה Château de Chaumont.

האחוזה הפכה למרכז פוליטי, אינטלקטואלי ומקום מפגש לאזרחים אמריקאים בפריז. פרנקלין לא היה זר בצרפת, זהו ביקורו השלישי במדינה ושמו נודע כמדען וממציא מבריק. לא סתם נשלח בנג'מין פרנקלין, איש שיחה נעים לשרת את ארצו בשליחות חשובה זו. באורחים מהמולדת יכולנו למצוא את הדיפלומט ארתור לי, סיאלס דין של ארה"ב, ג'ון ג'יי נשיא הקונגרס הקונטיננטלי וג'ון אדאמס לימים נשיא ארה"ב השני. אורחים צרפתים חשובים היו שר האוצר טורגו, הסופר והדיפלומט מירבו(הגשר), המתמטיקאי ד'אלמבר, ועורך הדין מלזרב(פרקליטו של לואי ה-16). אחד החשובים שבהם הוא המחזאי, שען וסוחר הנשק בומרש'ה(נישואי פיגרו, הספר מסיביליה) שסיפק כמויות נשק גדולות למושבות.

בנג'מין פרנקלין מקבל אגף שלם לעצמו ובני משפחתו. הוא יקים גם בית דפוס קטן שבו ידפיס את עבודותיו השונות. האגף כמובן מגיע עם צוות-  טבח, גנן, עגלון ועוד רבים. כלום לא חסר לאיש עם הבגדים הפשוטים וללא פאה מפודרת. כאן גם יניח את כליא הברק(הארקה) הראשון שהמציא בצרפת.

בנג'מין פרנקלין, בנג'מין פרנקלין בפריז: סיפורו של דיפלומט
ציור של אוטל ולינטואה Hotel de valentinois משנת 1770 ניקולא פריניון דומיין חופשי

לסיכום

בנג'מין פרנקלין עמל רבת על קשרי צרפת-ארה"ב. הוא יבקר בארמון ורסאי רבות, משיג את תמיכת המלך לואי ה-16 גם כספית גם צבאית וגם מדינית. אם רק המלך היה יודע שהמהפכה תגיע אל ביתו..

  • בנג'מין פרנקלין גם חתום על אמנת המסחר והידידות בפריז פברואר 1778יחד עם ארתור לי וסיאלס דין.
  • במרץ 1778 פרנקלין מגיע לארמון ורסאי ומקבל מידי המלך לואי ה-16 את אישור אמנת הידידות.
  • פרנקלין גם חתום על אמנת פריז משנת 1783 יחד עם ג'ון אדאמס וג'ון ג'יי שתביא לסיום הסכסוך בין אנגליה לארה"ב.
  • 21 נובמבר 1783פרנקלין הספיק גם לחזות בטיסת כדור פורח הראשונה בהיסטוריה שאוישה בבני אדם.
  • פרנקלין יעזוב את פריז בשנת 1785 ולתפקידו יכנס תומס ג'פרסון לימים נשיאה השלישי של ארה"ב. כמתנת פרידה יקבל דיוקן של המלך לואי ה-16 עם מסגרת משובצת 408 יהלומים.
  • 1790 פרנקלין הולך לעולמו וצרפת מתאבלת על לכתו. בנג'מין פרנקלין נחשב לגיבור בצרפת או כפי שאמרו רבים- פרנקלין היה נשיא ארה"ב החשוב ביותר למרות שהוא לא היה נשיא.
  • את פסלו המרשים נוכל לראות בגינת יורקטאון על שם הקרב המפורסם, לצד רחוב על שמו בשכונת פאסי לא הרחק ממוקם מגוריו מול בית הקברות.
  • כיום אנו נעמוד מול ביתו אשר דיוקנו מתנוסס בחזית והכתובת בה מספרת- " כאן עמד ביתן תלוי באוטל ולנטינואה משנת 1777 עד 1785. פרנקלין התגורר שם והותקן בו מוט הברקים הראשון בצרפת".

מקווה שנהניתם מהסיפור תודה.

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=10232