מגן הזמן פריז- השעון האוטומטי שחזר לגדולתו ב 2023

בסביבה די אפורה בין מרכז פומפידו לגינת אנה פרנק בעודך הולך ברחוב סן מרטין נמצא מגן הזמן פריז. אתם תמצאו שלט שמצביע ימינה ועליו רשום השעון האוטומטי. לא הרבה תיירים מגיעים לרחוב הזה ועוד פחות מכך טורחים באמת לפנות ימינה לבדוק במה מדובר וחבל. חזרתו למקומו לאחר שיפוץ מקיף והפעלתו מחדש היו סיבה טובה בשבילי לחזור למקום בביקורי האחרון באוגוסט 2023 ולהביא את סיפורו. אז מי אחראי ליצירה הדי מיוחדת במקום הכי לא מיוחד בפריז? בואו נגלה.

מגן הזמן פריז

כאשר תכנסו פנימה תגיעו לרחבה גדולה עטופה בבניינים מודרניים, כאשר מכל צד מעבר קטן הנושא את השם מעבר השענים. את קומפלקס המגורים תכנן בשנות ה- 70 הארכיטקט ז'אן קלוד ברנרד עבור קבוצת הפיתוח Cogedim (כיום Altarea).

על קיר אחד הבתים נמצאת היצירה מגן הזמן פריז שצריך להתקרב ולבחון אותה היטב כי יש בה הרבה פרטים והיא קצת מבלבלת. האמן הצרפתי ז'אק מונסטייר Jacques Monestier אמון על השעון המיוחד שנחנך באוקטובר 1979, גובהו ארבעה מטרים ומשקלו 1 טון. נראה בחזית שעון עגול עם מחוגים, ומאחוריו דמות אנושית חרב בידה מונפת קדימה לכיוון השעון. מסביבו נמצאים או אורבים דרקון ענק, סרטן עם צבתות גדולות ותרנגול נוצותיו מזדקרות כמוכן לקרב. כל הדמויות עשויות פליז מוזהב כאשר הסלע האדיר עליו הם נמצאות עשוי מפליז מחומצן שקיבל צבע שחור. בזמנו שעון מאסטר מקוורץ, חמישה רשמקולים ושישה מצלמות מתוכנתות הפעילו את היצירה. כל יום בשעה עגולה החל מ 9 בבקר ועד 10 בלילה הדמות עם החרב היה נלחם בחיה שונה כאשר הוא מגן על שעון הזמן. לעומת זו, על המסכן להגן שלוש פעמים ביום מפני שלוש החיות בבת אחת. זה קרה בשעות  בצהריים 12:00 בערב18:00 ו 22:00 בלילה. כאשר התחולל הקרב הקצר חדי אוזן יכלו לשמוע מוזיקת רקע כגון רוח נושבת, גלי ים מתנפצים או רחשי אדמה. הסיבה? פשוטה, שלוש החיות מסמלות יסודות שונים: שמיים, אדמה, והים. כמה שניות לפני תחילת הקרב 3 נקישות נשמעות, ואז מוזיקת הרקע מותאמת לחיה בה נלחמים. לז'אק מונסטייר חברו עוד שני אמנים, הראשון, אלאן מורוד שאחראי על מסגרת הפלדה של המונומנט. השני, לואי דסוש הופקד על קשקשי הדרקון המוזהבים

מגן הזמן פריז, מגן הזמן פריז- השעון האוטומטי שחזר לגדולתו ב 2023
שעון הזמן פריז- יצירת מופת, רק זהירות מהדרקון. צילום: ניר יבלונקה

השעון האוטומטי חוזר לפעול

בשנת 1995 שופץ ושוחזר השעון, במקום שעון מאסטר מקוורץ קיבל מנגנון נשלט רדיו. במקום רשמקולים שעברו מן העולם הותקן נגן דיסקים(זוכרים?). בגלל חוסר תקציב עבור תחזוקת השעון, פעילותו הופסקה ביולי בשנת 2003. בפברואר 2022 אחרי שנמצאו תורמים ותקציב, שעון מגן הזמן יעבור תהליך שיפוץ מקיף. השעון מפורק ממקומו, ונמסר לפיקוחו של האמן העכשווי סייפריאן גייארד. השעון עצמו ישופץ ע"י חברת Prêtre et Fils,  חברה המתמחה בשעונים מונמנטליים משנת 1870 ועוברת מאב לבן. במשך שמונה חודשים בוצעו פעולות לשיקום המראה החזותי וכמובן מודרניזציה ואוטומציה של השעון בעלות 140,000 אירו. בסופו של התהליך חזר מגן הזמן למקומו בינואר 2023 והחל לפעול חודש אחרי. לתושבי האזור שעון מגן הזמן פריז מחזיר עטרה ליושנה, וקצת זוהר לשכונה האפורה. כיום, כנראה כפיצוי על הזמן שאבד הדמות נלחמת כל רבע שעה.

מגן הזמן פריז, מגן הזמן פריז- השעון האוטומטי שחזר לגדולתו ב 2023
פסאג' השענים ברובע השענים פריז צילום: ניר יבלונקה

מידע שימושי

Le Défenseur du Temps

כתובת: 8 rue Bernard-de-Clairvaux

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. רונית שחר

    ניר
    ראינו את השעון בביקורנו בפריס בשנת 2012.
    צילמנו ומאד התרשמנו אך הוא לא עבד. תודה רבה על ההסבר המעניין ומקווה שנחזור לפריז נשמע את השעון והשמיים את הקרבות והניצחון.

    1. ניר יבלונקה

      תודה רבה שמח שעזרתי

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. רונית שחר

    ניר
    ראינו את השעון בביקורנו בפריס בשנת 2012.
    צילמנו ומאד התרשמנו אך הוא לא עבד. תודה רבה על ההסבר המעניין ומקווה שנחזור לפריז נשמע את השעון והשמיים את הקרבות והניצחון.

    1. ניר יבלונקה

      תודה רבה שמח שעזרתי

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=13183